• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oznaczenia wagonów pasażerskich wg RIV epoka IV

Reakcje
8 0 0
#1
Dzień dobry,

Jak w temacie, mam dwa pytania odnośnie oznaczeń liczbowych wagonów pasażerskich w IV epoce

1 grupa cyfrowa: Co mogły oznaczać liczby 20, 11 i 31 na samym początku numeru?
3 i 4 grupa cyfrowa: Czy da się stwierdzić, który typ wagonu był przypisany do następujących grup: 29-18, 38-22, 53-09, 59-66 i 53-26?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#2
1 grupa 20,11 i 31 to chyba nie są wagony pasażerskie?
3 i 4 grupa: pewnie się da, mając zdjęcie albo kwity :) Czy to są w ogóle numeracje z oznaczeń wagonów PKP?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#4
Po pierwsze, jeśli wagony pasażerskie, to nie RIV, a RIC. Po drugie, zasady numeracji są określone w kartach UIC, a nie w dokumentach RIC czy RIV. Po trzecie, jak wspomniał kolega OLF, numery 20, 11 i 31 w pierwszej grupie dotyczą wagonów towarowych, a nie pasażerskich. Po czwarte, na podstawie numerów grupy trzeciej i czwartej można odczytać pewne cechy eksploatacyjne wagonu. Jeżeli ktoś wie, jakie konkretne typy wagonów mają takie cechy, to można te dwie sprawy powiązać. Ale jeżeli jest kilka typów mających te same cechy eksploatacyjne, to na podstawie samego numeru nie da się stwierdzić, o który typ chodzi, trzeba wiedzieć jaki zakres numerów jest przyporządkowany do danej serii wagonów określonego typu.
 
OP
OP
X
Reakcje
8 0 0
#5
1 grupa 20,11 i 31 to chyba nie są wagony pasażerskie?
3 i 4 grupa: pewnie się da, mając zdjęcie albo kwity :) Czy to są w ogóle numeracje z oznaczeń wagonów PKP?
Faktycznie, przeoczyłem tę kwestię. To wagony towarowe, dzięki za zwrócenie uwagi.

Po pierwsze, jeśli wagony pasażerskie, to nie RIV, a RIC. Po drugie, zasady numeracji są określone w kartach UIC, a nie w dokumentach RIC czy RIV. Po trzecie, jak wspomniał kolega OLF, numery 20, 11 i 31 w pierwszej grupie dotyczą wagonów towarowych, a nie pasażerskich. Po czwarte, na podstawie numerów grupy trzeciej i czwartej można odczytać pewne cechy eksploatacyjne wagonu. Jeżeli ktoś wie, jakie konkretne typy wagonów mają takie cechy, to można te dwie sprawy powiązać. Ale jeżeli jest kilka typów mających te same cechy eksploatacyjne, to na podstawie samego numeru nie da się stwierdzić, o który typ chodzi, trzeba wiedzieć jaki zakres numerów jest przyporządkowany do danej serii wagonów określonego typu.
Dlatego pytam, przeczesałem wszystkie strony z wyjaśnieniami, ale tylko na tej podstawie nie byłem w stanie zidentyfikować typu. Liczę jednak, że może ktoś z szanownych Forumowiczów ma wiedzę, które grupy typów wagonów łapią się w zakres wymienionych przeze mnie parametrów.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#6
To może od początku: dla wagonów towarowych grupy cyfr są zdefiniowane inaczej niż pasażerskich (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000211/O/D20130211.pdf str. 21) - jeśli rzeczywiście znasz 3 i 4 grupę to wiesz wszystko o cechach wagonu (ale wciąż niewiele o jego konstrukcji).
Znów inaczej niż dla pasażerskich w 3 grupie jedynie 5 cyfra wskazuje bezpośrednio na cechy wagonów, reszta/cały kod jest nadawany przez ERA i można to sobie wygrzebać tutaj https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/appendix_6_p9_en.xls

Dla podanych przez Ciebie kodów według 'Atlasu' 5309 to by był 401Wj , 5326 to 401Wb - zakładając że to wagony zarejestrowane w Polsce.

Ale zasadniczo to jestem zdziwiony sytuacją gdzie znasz numery wagonów a nie typy: zwykle albo znane są typy (a numeracja nie jest wspomniana - w tekstach) albo z wyglądu można wydedukować typ, ale nie da się rozczytać numerów (zdjęcia).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#7

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#8
Racja, ale szczęśliwie dla 401Wb i 401Wj to nic nie zmieni (oprócz podziału kodowania cechy/numer inwentarzowy i związanego z tym formatu zapisu)
Podejrzewam, że podobnie inne zapisy w formacie UIC zostały bezkolizyjnie przekształcone w EVN.
 

Podobne wątki