• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oznaczenia platformy w48 w III epoce

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#1
W latach 1949/51 budowano we wrocławskim "Pafawagu" sześcioosiowe platformy typu 48W. W katalogu wagonów towarowtch wydanym w 1973 jest opis i zdjęcie tego wagonu, ale za diabła nie mogę odczytać oznaczenia wagonu - prawdopodobnie PPuw, ale wzrok nie ten, a jakość zdjęcia .....jak moje :D
Czy mogę liczyć na pomoc? Pozdrawiam - Marek
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#4
Czasami dla Allegratki opisy robią osoby z tego forum.

Czy może mi ktos podpowiedzieć, czy istnieje baza na którą można w/w kalki nałozyć?

Jeśli jest tak jak pisze OLF, ze to kalki na polski wagon, to podejrzewam że baza się nie znajdzie i jedynie wchodzi w grę budowa od podstaw...
 

zuk

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
159 8 1
#5

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#7
Wyjaśnię:Allegratka to nie ja, ani też nie byłem zamieszany w projekt kalek, natomiast oznaczenia (z wyjątkeim być może numeru taborowego) są poprawne dla konstrukcji polskiej i niemieckiej. Wagony z PaFaWagu były budowane w oparciu o pozostawioną oryginalną dokumentację, na pewno wprowadzono drobne zmiany technologiczne (co mogło też wpłynąć na ciężar wagonu). W ŚK była krótka prezentacja wagonu.

Co do bazy modelu to trza iść śladem Irka i wykorzystać MaTrixa (jak na obrazku)
 

Załączniki

OP
OP
M

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#8
Dokładnie ten projekt był podstawą do zapytania - posiadam dwa takie wagony, zastanawiałem się patrząc w zdjęcie w katalogu jakie oznaczenie - i dzięki Twojej pomocy jestem już właścicielem kalek. Pozdrawiam!
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#10
Po wnikliwym obejrzeniu wagonów Parowozika, kalek Allegratki oraz "charakterystyk wagonów normalnotorowych PKP" z roku 1960 dochodzę do następujących wniosków.

1.Kalki allegratki dla epoki IIIc są tożsame z opisem z platform Parowozika. Z tym zastrzeżeniem że dodatkowo są kalki na oznakowanie kłonic, czego Parowozik nie ma. Zakres numeryczny się zgadza (choć nie mam pojęcia czy numer jest historyczny). Również przynależność do ZNTK w Gdańsku należy uznać za prawidłową.

2. Co ciekawe, wagony Parowozika posiadają jeden błąd. W 3 na 4 wagony jakie posiadam (każdy z innym numerem) zamiast znaku granicy obciążeń jest powielony znak ciężaru własnego.

3. Wagon 48W wspomniany na wstępie wątku różni się od wagonu budowy niemieckiej następującymi elementami (w nawiasach wartości dla niemieckiego):
- rozstaw sworzni wózków 8,2 (7,2)
- hamulec W(Lu V-1) (Hikg 1)
- obciążenie na 1mb toru 7 (8)
- ciężar własny 25200 (23200)
- granice obciążeń A-70,BC-70 (A-73, BC-82)
Dlatego kalki Allegratki nie nadaja się do opisu wagonu 48W a do opisu platform Marklina jak najbardziej...

4.w/w książka podaje długość wagonu niemieckiego jako 13,14 a polskiego 13,2....a na Parowozikach i u allegratki jest jednak 13,2...ciekawa rozbieżność.

5. Wszystkie wymiary wskazują że w platformie 48W zostały zmienione wózki na inne niż pierwotnie niemcy produkowali, a sama platforma pozostała bez zmian.

P.S. Absolutnie nie jestem znawcą wagonów, w/w uwagi są tylko moimi spostrzeżeniami na podstawie dostępnych mi źródeł. Jeśli gdzieś palnąłem głupstwo to mnie nie kamienujcie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 1
Tabor 3
Tabor 13
Tabor 3
Tabor 1

Podobne wątki