• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oznaczenia na tendrze parowozu Oi2-27 z Parowozowni Inowrocław

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#21
W zapiskach od pewnego statystyka mam podane, że parowóz Oi2-27 miał tender 17C1-27. Obok zapisu symbolu tendra figuruje zapis daty w nawiasie, co podpowiada, że taki tender parowóz miałby jeszcze w lipcu 1973 roku.
A jeśli przy temacie Oi2. Poszukuję zdjęcia Oi2-20. Kadr z fragmentem tego parowozu był wykorzystany w zeszłorocznym kalendarzu z kolejowymi motywami, jaki widziałem na giełdzie modelarskiej w Sosnowcu w zeszłym roku. Gdzieś w internecie widziałem kadr z całym parowozem, niestety bardzo małej rozdzielczości...
Pozdrawiam.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#24
Zapewne o to zdjęcie chodziło, tu zapodam widok jak już ruszył.
To fragment slajdu, cały slajd jest kiepski z uwagi na te beczki.
Wielkie dzięki! Przeogromne!
Beczki? Może nie upiększają, ale po prostu one są, co mi nie przeszkadza. Po prostu - wtedy tam były i znalazły się w kadrze.
I wybrany tutaj został....najlepszy fragment skanu! Z tych co widziałem, to ten mi najbardziej odpowiada. Dzięki!
[DOUBLEPOST=1515536909][/DOUBLEPOST]Tak w ogóle to ten pociąg z Oi2-20 na zdjęciu był relacji.......? Może zachował się w pamięci taki szczegół?
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#26
A ma może ktoś jeszcze jakąś ładną fotkę Oi2 - taką do której ma prawo publikacji - tak by wrócić do niewątpliwie ciekawego tematu merytorycznego !
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#28
W zapiskach od pewnego statystyka mam podane, że parowóz Oi2-27 miał tender 17C1-27.
Z odpowiedzią celowo odczekałem 5 pełnych dób. Dlaczego? Postaram się wyjaśnić. Nie dlatego, że tyle czasu szukałem właściwej odpowiedzi, tylko obserwowałem czy ta informacja kogoś zainteresuje? Czy ktoś doceni, zapyta? Nikt. A to jest naprawdę informacja bardzo wartościowa, gdyż przypomina o tym, że o czymś istotnym zapomnieliśmy lub w ogóle uszło naszej pamięci.

Szanowni Koledzy - Kolega Axer napisał serię tendra 17C1. I moim zdaniem nie jest to powszechnie znany pruski tender 3T 16,5 , który spotykaliśmy m. inn. przy parowozach Tp4 czy Tw1. Jest to tender, który moim zdaniem powinien być zaliczony do serii 17C2, oczywiście takiej serii nie było, ale były takie tendry. A cóż to za tendry?
Typowe tendry 16C1 - ozn. niemieckie 3T16 były tendrami nitowanymi i dołączone były do parowozów o numerach 24 001 do 24 070.
Od numeru 24 071 budowano tendry spawane, które oznaczono na DR 3T17. Z wyglądu bardzo podobne do tendrów 16C1, trochę lżejsze, ale pojemność wody wynosiła 17m3 . Ponieważ nasz poszukiwany Oi2-27 to dawny 24 089 jest b. prawdopodobne, że miał doczepiony tender ze skrzynią spawaną.
Patrząc na wykaz Oi2 widzę, że takich tendrów mogło trafić na PKP 19 sztuk. Czy trafiło ... nie wiem. Niemcy też zamieniali tendry, kotły.

I jeszcze mała dygresja - Koledzy, tendry naprawdę dość często zmieniano. Powiem więcej - dawno, dawno temu widziałem z daleka jeden par. Oi2 z tendrem 22D2, a innym razem drugi z tendrem 32D2.
I już chciałem skończyć, ale napisałem serię 32D2. Na PKP były dwa a nawet trzy rodzaje różnych tendrów, które nosiły taką samą serię: pruski 2'2'T31,5 zasadniczo przeznaczony do par. serii S10 z odmianami - PKP seria Pk i niemieckie tendry serii 22T32 starszej i nowszej budowy. Niewykluczone, że znalazły się jeszcze tendry 22T32 z trzeciej grupy, ale jak dotychczas nie natrafiłem na ten trzeci typ.
Kilka tych tendrów niemieckich, które były doczepione do par. serii Pt47 zmodyfikowano i wtedy powstała nowa seria 32D74, w skład której wchodziły tendry 32D2 i 32D29. Jasne?
A teraz, dopiero teraz wystawiam Koledze Axerowi ocenę "Wartościowa informacja". :)

I to by było na tyle.... na tyle, tak jak ... tender.

Może jeszcze kiedyś mnie najdzie chęć do pisania o tendrach.

Po chwileczce - poprawiłem numer DR par. Oi2-27 na właściwy 24 089. To jest tak jak się wcześniej nabazgrze.
 
Ostatnio edytowane:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#29
Dziękuję za ocenę "wartościowa informacja" no i oczywiście za kilka słów o wspomnianym przeze mnie tendrze.

Typowe tendry 16C1 - ozn. niemieckie 3T16 były tendrami nitowanymi i dołączone były do parowozów o numerach 24 001 do 24 070.
To by się zgadzało. W wykazach widzę, że tendry 17C1 figurują od parowozu Oi2-12 (24 079). Wcześniej jak w zapiskach mam - tendry te na kojach DRG oznaczano jako 3T17. Ciekawy powojenny numer tendra był na Oi2-5, czyli 16C1-1!
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#30
Ciekawy powojenny numer tendra był na Oi2-5, czyli 16C1-1!
To zapewne skutek zarówno rotacji tendrów jak i przeprowadzanego przenumerowania tendrów par. PKP, które opracowano bodajże w roku 1971 lub rok później. Oczywiście przygotowano założenia "super", tyle tylko, że zza biurka ministerialnego i dyrekcyjnych a w podległych jednostkach wyszło ... jak zwykle. Moim skromnym zdaniem ta akcja była niepotrzebna, przynajmniej w części tendrów parowozów powojennych.
W zestawieniach Oi2 widnieją tylko tendry o poj. 16 i 17 m3. Nie spotkałem aby odnotowano inne, które spotkałem na torach, o których pisałem wcześniej. Niestety, nie znam ich numerów.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#31
Podmiana tendra w parowozie na tender zupełnie innej serii powoduje zmianę sylwetki całego parowozu. Szkoda, że nie Możesz choć z pamięci naszkicować jak wyglądały te Oi2 z innymi tendrami, te, które widziałeś.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#32
Tak wyglądały te parowozy, w wersjach z tendrem pruskim 2'2'T21,5 -22D2 i z tendrem niemieckim 2'2'T32 - 32D2. Nie wykluczam, że mógł być to ten sam parowóz z podmienianymi tendrami, widziałem te parowozy w różnych okresach. Oczywiście, nie pamiętam na jakich były wózkach, ale ogólny zarys wyglądał tak jak "narysowałem". Może ówczesne wymogi eksploatacyjne wymagały dołączenia tendra o większej pojemności wody i testowano takie zestawienie, a może to wynikało z braku sprawnych tendrów 16C1.
Przeróbki o większej skali wykonywano też na DR. O ile dobrze pamiętam do co najmniej dwóch parowozów T3 dołączono tendry 3T16,5 pozostawiając bez zmiany numer parowozu 89 xxx.

Oi2&22D2-Oi2&32D2.jpg
 
OP
OP
Roberto0

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
#33
Czyli zagadka wydaje się być rozwiązana. Początkowo byłem sceptyczny gdyż tender 17C1 wygląda nieco inaczej niż ten na zdjęciach za Oi2-27, ale Kolega Jarząbek wyjaśnił skąd to oznaczenie się na tym konkretnym tendrze wzięło. Dzięki!
Szkoda, że brakuje dokumentacji fotograficznej tendrów aby wychwycić różnice w wyglądzie, gdyż na zachowanych fotkach Oi2-27 i np. Oi2-29 tendry wyglądają identycznie - ten sam układ oznaczeń, łączenia blach i układ nitów na burtach, a prawdopodobnie należą do dwóch typów.
Może pod koniec służby jednak tender w tej konkretnej Oi2-27 podmieniono z innego skreślonego już parowozu o niższym numerze fabrycznym i dlatego tender na zdjęciach jest nitowany.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#34
Nie, nie. Na tych dwóch parowozach są tendry 16C1 (starszego typu, nitowane). Co ciekawe, na wszystkich zdjęciach, które znam widać tendry nitowane. Znam tylko jedno stare zdjęcie (oczywiście mam na myśli PKP), na którym widać tender spawany. Z oddali, na pierwszy rzut oka prawie bez różnicy.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#35
Szkoda, że brakuje dokumentacji fotograficznej tendrów aby wychwycić różnice w wyglądzie ...
Po długich poszukiwaniach odnalazły się w parowozowni w ... Skokowie. ;)
Zachowała się też dokumentacji fotograficzna z zebrania załogi parowozowni, poświęconego ustaleniu nowej serii dla tendrów ze spawaną skrzynią.
Tu końcowe fragmenty tej masówki:

Wspózawodnictwo (1).jpg




Medytacje (1).jpg


I odnaleziona dokumentacja porównawcza.

E 3T16 & E3T17.jpg


Tak się szczęśliwie złożyło, że w trakcie tej narady pracowniczej pojawiła się ekipa filmowa kręcąca w parowozowni Skoków zdjęcia do filmu "Człowiek na torze", których fragmenty wykorzystano w opracowaniu sprawozdania . ;)
 

Załączniki

OP
OP
Roberto0

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
#36
Powoli mam mętlik w głowie.
Reasumując, czy jest możliwe, że na tendrze 16C1 znalazły się oznaczenia 17C1-27 o których pisał Kolega axer1970 ? :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#37
Moim zdaniem nie. Przypuszczam, że te 17C1 to tylko zapis w dokumentacji, zarówno parowozu jak i ewidencjach prowadzonych w MD, DOKP i MK.
Zresztą, rozpatrujemy ten konkretny parowóz ze zdjęcia, a on ma jak widać tender z nitowaną skrzynią.
Może napisz do Autora tego zdjęcia o lepszy skan, z którego będzie można odczytać numer tendra.
Czyż nie prościej było zastosować wzór niemiecki i umieszczać tabliczek seryjnych i numerowych na tendrze. Tam tender, w przypadku jego zmiany przy parowozie otrzymywał tabliczkę z numerem parowozu, umieszczaną na tylnej ścianie tendra.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#38
Nie chciałem pytać o zdjęcia, pomyślałem, że kol. Jarząbek może z pamięci naszkicować wizerunek sylwetki Oi2 z innym tendrem. Tak dla orientacji jak to by wyglądało. A on cwanie wybrnął umieszczając szkice techniczne! Zuch!!! I jeszcze ta foto-dokumentacja z zebrania załogi w sprawie uchwały co do serii tendra!:) Zabawne! Dziękuję za odpowiedzi. Teraz mam porównanie. No i z który tender - waszym zdaniem - najlepiej pasuje do ogólnej sylwetki parowozu Oi2?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#39
W książce wydawnictwa EK o parowozach serii 24 jest zdjęcie parowozu Oi2-25 z tendrem 17C1. Foto z 1970 roku w Bydgoszczy.
Tender bez tabliczek i opisu bocznego.
 

Podobne wątki