• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Oznaczenia na tendrze parowozu Oi2-27 z Parowozowni Inowrocław

koland

Aktywny użytkownik
#82

Jarząbek

Znany użytkownik
#83
Bardzo ciekawe zdjęcie ... szkoda tylko, że przeszło bez echa. :(
Na tym zdjęciu widać dwa błędy.
- tabliczka najprawdopodobniej 16C11 (widoczne C11) pochodzi z austriackiego tendra, stosowanego także przy części parowozów Tr21.
- skoro tender jest nowszej konstrukcji - spawanej to pojemność skrzyni wodnej powinna być podana 17.
 
#86
Zajączkowo Tczewskie

Biorąc pod uwagę ich miejsce stacjonowania - Malbork i Iława (Marienburg i Deutsch Eylau) to zrozumiałe.
Cała ta szóstka w styczniu 1945 r. była na stanie RBD Danzig, jak widać tylko 24 074 gdzieś odjechał.
Parowóz 24 074 odjechał z pociągiem ewakuacyjnym do RBD Altona/Hamburg. Trafił do Lokomotywowni Lübeck w dniu 16 marca 1945 roku.
Pracował na DB do dnia 12 listopada 1962 roku.
 
Ostatnio edytowane:
#87
Jak to zwykle bywa kolejne wpisy odbiegają nieco od zadanego na wstępie tematu tego wątka.
Pytanie - temat tego wątka był jednoznaczny, chodziło o numer tendra przy konkretnym parowozie Oi2, a tu dyskusja podryfowała w kierunku innych tendrów przy tej serii parowozów jak również odnośnie w ogóle samej tej serii. Wydaje mi się jednak, że to wcale nam nie przeszkadza a jedynie rozszerza naszą wiedzę o parowozach serii Oi2.
Niejako przypadkiem wmieszał się całkowicie tu abstrakcyjny temat nie związany bezpośrednio z omawianą serią, to polemika i refleksje o prawach autorskich i możliwości w ogóle publikowania nie swoich zdjęć. Chyba Koledzy zauważyli tego intruza ? :niepewny:

Ale wracając do serii Oi2, jeśli można to chciałbym coś zaprezentować dla ożywienia tematu.
To co za chwilę zapodam powinno być może zaistnieć w innych wątkach, np. "dawniej i dziś" bądź "kolejowe klimaty", ale ten dylemat można by chyba przylepić do wielu prezentacji.
Zatem zacznę nieco nostalgicznie, tak dla wprowadzenia w nastrój . . .
- gdzieś w Polsce, droga lokalna, taka chyba trzeciej kategorii odśnieżania, wiosennie, dopiero co po burzy.
Zatrzymaliśmy się by zrobić siusiu w podróży, gdzieś pod przydrożnym drzewkiem - przecież i tak nikt nas tu nie zobaczy, samochodów, może ze trzy na godzinę. W niewielkiej odległości widać przejazd kolejowy na jakiejś tam bocznej jednotorowej linii.
Pewnie tu ruch żaden.
Kurcze tylko ta trawa jeszcze po deszczu mokra, aż się nie chce za daleko w nią wchodzić.

I nagle gwizd ! gdzieś tu, całkiem koło nas, - jak mogliśmy wcześniej nic nie dostrzec ?
To pewnie przez te nasze plany nad mapą w samochodzie - a gdzie teraz jechać ?
Ktoś zdążył jeszcze krzyknąć - patrzcie, co za skład !
Coś miedzy drzewami przemyka, wreszcie i ja dostrzegam, no nie, to przecież ... ona !!!
I teraz dylemat - zapinać rozporek, czy lecieć po aparat, chyba na tylnym siedzeniu go zostawiłem.
Wreszcie jest i ja też, susem koło drzewa - pstryk - udało się, tylko czy wyjdzie ostre ?
A ona z tymi przeróżnymi wagonikami zadudniła na przejeździe i poszła ... w siną dal.
Teraz tylko jakby dla zadośćuczynienia owiał nas obłok dymu zmieszanego z parą i ten niezapomniany i niczym nie zastąpiony zapach spalonego węgla, siarki, oleju i rozgrzanego kotła ... zaciągnąłem się tym z lubością . . . :rolleyes: !

Zobacz załącznik 533292
Pociąg z Oi2-15, fot Martin Murray 22.09.1970

A parowóz, który ten składzik ciągnął to Oi2-15.
I tu mam !
Mam spawany tender !

Zobacz załącznik 533293
Oi2-15, fot Martin Murray 22.09.1970

A był to oryginalnie znormalizowany parowóz kolei DRG 24 073.

A tak wyglądał u pierwotnego właściciela:

Zobacz załącznik 533294
Parowóz 24 073 kolei DRG, gdzieś koło Mikołajek, wówczas Nikoleiken 09.08.1939 fot Kurt Herbener

Fotografia wykonana 9-go sierpnia (!), za trzy tygodnie się, zacznie . . . :(

No i jeszcze raz ten składzik, taka "mieszanka firmowa", bo i Prusaczki, i DRG Donnerbüchs-y, i jakaś czechosłowacka Studenka, no może jeszcze jako austriacki Staudinger.

Zobacz załącznik 533296
Pociąg z Oi2-15, fot Martin Murray 22.09.1970, niestety nie wiem gdzie ten pociąg został uwieczniony.
Przypuszczam, że na południe od Bydgoszczy.

I to by było na tyle - jak mawiał Profesor Stanisławski.
Tym razem.

Acha, jeszcze gwoli ścisłości dodam, że wolno mi te zdjęcia zamieszczać.
Martin Murray to mój przyjaciel z Wielkiej Brytanii.
Kurt Herbener pracował podczas okupacji na Kolejce Wyrzyskiej.
Mieszkał w Łobżenicy naprzeciw stacji kolejki, był chyba toromistrzem, a dom w którym mieszkał stoi tam do dziś.
Negatywy obu fotografujących przeszły przez moje łapki.
Chyba wszystkie są po raz pierwszy w swej historii publikowane, właśnie tu !
Pozdrawiam i miłych snów.
U pierwotnego właściciela (jak to ładnie brzmi) w momencie wykonania fotografii latem 1939 roku parowóz 24 073 (Krupp 1575/1936) należał do parowozowni Allenstein (Olsztyn). Swoją pracę rozpoczął w Deutsch Eylau (Iława) - stacjonował tam w okresie od lipca 1936 do lutego 1938 roku.
W marcu 1943 roku przeniesiono go z RBD Königsberg do RBD Danzig (Gdańsk).
Następnie, u nowego właściciela z dniem 17 stycznia 1946 przyjął nowe oznaczenie PKP jako Oi2-15 w DOKP Gdańsk.
 
Ostatnio edytowane:

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
#88
Szanowni koledzy, a mnie ciekawi takie pytanie dotyczące serii Oi2 (BR24): czy te parowozy posiadały oświetlenie pomostu? Jeżeli tak to ile było punktów świetlnych?
 

Podobne wątki