• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Oznaczenia na krawędziach wagonów towarowych II-III epoka

Filip7370

Aktywny użytkownik
#1
Otóż nie wiem czy był ten temat tutaj poruszany, ciężko mi także znaleźć odpowiedź na moje pytanie, gdyż nie wiem jak poprawnie to sformułować.
Co dokładnie oznaczają malowane na krawędziach ścian poziome paski lub trapezy na wagonach towarowych w epokach II i III?
Oczywiście wiem że tyczą hamulców w jakie są wyposażony dany wagon, jednak dotychczasowa moja wiedza wynikająca z obserwacji oraz lektury jest podważana przez wagony które jakby wysmykują się zasadom, np wagon Kdnh z kolekcji KSK Wrocław. Ktoś może określić dokładnie jakie są zasady tychże oznaczeń?
 

OLF

Aktywny użytkownik
#2
Pojedyncza kreska oznacza wagon, który nie jest wyposażony w hamulec, a tylko przewód główny sprężonego powietrza.
Dlaczego wspomniany włoski kryty został tak oznakowany, pomimo widocznych elementów układu hamulcowego, trzeba spytać Ryśka, ja się tylko mogę domyśleć że hamulec jest niekompletny/niesprawny i w związku z tym technicznie nie jest to wagon hamowny.
 

12groszy

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
#3
Pojedyncza kreska oznacza wagon, który nie jest wyposażony w hamulec, a tylko przewód główny sprężonego powietrza.
Dlaczego wspomniany włoski kryty został tak oznakowany, pomimo widocznych elementów układu hamulcowego, trzeba spytać Ryśka, ja się tylko mogę domyśleć że hamulec jest niekompletny/niesprawny i w związku z tym technicznie nie jest to wagon hamowny.
W tym wagonie jest tylko hamulec ręczny.
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
#4
Widze ze bardzo ciekawy i pozyteczny watek otworzyl kol.Filip :) Mialem zamiar cos w tym stylu zapytac....prosze o w miare dokladne rozwiniecie tego tematu. Przydalo by sie azeby ktos obeznany z tematem sprobowal opisac w miare zrozumiale wszystkie napisy jakie wystepowaly na wagonach jak i na ramach wagonow
Moze pokusi sie ktos o opisanie znakami samej ramy.....mam nieraz problem z nalozeniem kalkomani na modele :)
 
OP
OP
F

Filip7370

Aktywny użytkownik
#5
To co kolega OLF napisał również podważa moją dotychczasową (zapewne niedokładną) wiedzę. Otóż wedle moich informacji jeśli jest możliwość zaciągnięcia hamulca ręcznego to na wagonie powinny znajdować się "sierżanty" tzn zamiast paska powinny być dwa trapezy tworzące pięciokąt ze skierowaną w dół "kształtem". Natomiast tutaj mamy oznaczenie wyłącznie takie jak na wagonach ze jakichkolwiek klocków hamulcowych. Dodatkowo chciałbym się zapytać co oznaczają trzy pasy na krawędziach, czyżby wagon "półhamowny" gdyż na moim wagonie Kdn widać klocki tylko po zewnętrznej stronie osi.
 

OLF

Aktywny użytkownik
#6
Na wstępie umówmy się, że dyskutujemy o konkretnym przykładzie oznaczeń wagonu z przełomu lat 50/60 (epoka III) - w epoce II było ciut weselej (hamulce próżniowe!), a teraz smutniej o tyle, że konkrety jeszcze trudniej znaleść...

jeśli jest możliwość zaciągnięcia hamulca ręcznego to na wagonie powinny znajdować się "sierżanty" tzn zamiast paska powinny być dwa trapezy tworzące pięciokąt ze skierowaną w dół "kształtem".
Żaden z opisów (źródło poniżej) wykorzystujących "sierżanta" (a można na 3 sposoby) tego nie potwierdza :(

Natomiast tutaj mamy oznaczenie wyłącznie takie jak na wagonach ze jakichkolwiek klocków hamulcowych. Dodatkowo chciałbym się zapytać co oznaczają trzy pasy na krawędziach, czyżby wagon "półhamowny" gdyż na moim wagonie Kdn widać klocki tylko po zewnętrznej stronie osi.
Rakowski, Żmijewski "Charakterystyki normalnotorowych wagonów PKP" Warszawa 1960: "hamulec powietrzny towarowy niedopuszczony do ruchu międzynarodowego"

Przydalo by sie azeby ktos obeznany z tematem sprobowal opisac w miare zrozumiale wszystkie napisy jakie wystepowaly na wagonach jak i na ramach wagonow
Ktoś to już zrobił: Przepisy o znakowaniu i numeracji wagonów PKP Mw 37
Tylko gdzie takiego białego kruka szukać?
Świta mi, że obrazki z kreskami i trapezami wraz z opisem widziałem temat w Świcie Kleju, ale głowy nie podstawię.

Od razu wybiegnę do przodu: cały ambaras z kreskowaniem wynika z zasad bezpieczeństwa zawartych w 'biblii' R1, wersety o zestawianiu pociągów. Wujek Google ma kiepską biblioteczkę, najbliższe co mi wypluł to Antykwariat Covalusa (z księgi "Kieszonkowy podręcznik do Przepisów Ruchu Nr.R1 (1935).") w której stoi:
P. Ile powinno być w pociągu wagonów z hamulcami czynnemi i jak należy je rozmieszczać?
O. W każdym pociągu powinno być tyle wagonów z czynnemi hamulcami, ile potrzeba do obsadzenia wymaganego ciężaru hamowanego, przyczem wagony te powinny być rozmieszczone w pociągu możliwie równomiernie.
P. W pociągu na hamulcach zespolonych, ile powinno się znajdować wagonów zaopatrzonych w przyrządy do ręcznego hamowania?
O. W każdym pociągu na hamulcach zespolonych powinno się znajdować tyle wagonów zaopatrzonych w przyrządy do ręcznego hamowania, aby w razie uszkodzenia hamulca zespolonego, pociąg mógł iść dalej z szybkością najmniej 20 km/g.
P. Co powinien posiadać wagon końcowy każdego pociągu?
O. Wagon końcowy każdego pociągu powinien posiadać hamulec czynny i wsporniki do umocowania końcowych sygnałów.

Dzięki kresce/kreskom temu nawet 'wczorajszy' ustawiacz nie byłby się sugerował obecnością klocków przy hamulcu i nie wstwawił takiego włoskiego oryginału na koniec składu, bo jakby się on urwał na wzniesieniu, to wszystko się zatrzyma - tylko nie on...
 

Podobne wątki