• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oznaczenia i numeracja pociągów

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#1
Ponieważ ciągle się łapię na tym,że nie umiem znaleźć skrótów pociągów stosowanych w poprzednich epokach (w internecie są na ogół współczesne oznaczenia i to tylko pasażerskich),
postanowiłem spisać je tu, te najczęściej stosowane, aby pomogło to wszystkim w jazdach rozkładowych.

Każdy pociąg otrzymuje numer zależnie od jego rodzaju, nieparzysty gdy jedzie w kierunku wzrostu kilometrażu linii, parzysty gdy przeciwnie.
Numery zazwyczaj są 3-5 cyfrowe, pierwsza cyfra oznacza numer okręgu kolei z którego pociąg wyjeżdża, druga numer okręgu w którym pociąg kończy bieg (w przypadku pociągów dalekobieżnych), dwie ostatnie cyfry oznaczają rodzaj pociągu, patrz niżej.
Ponadto w SRJP używa się dodatkowo skrótów literowych bardziej rozróżniających rodzaj pociągu, w latach 80tych były w uproszczeniu takie:


Ostatnie dwie cyfry i Skróty Nazw Pociągów:

01-10 E Ekspresowe
01-10 P Pośpieszne
11-49 DP Dalekobieżne Przyspieszone
11-49 M osobowe Miejscowe
50-54 O Osobowo-towarowe
55-59 TO Towarowo-Osobowe
60-64 TX przesyłkowo-ekspresowe
65-69 TP Towarowe Pospieszne
70-79 TZ Towarowe Zbiorowe
80-99 TKL Towarowe zdawcze na linii
80-99 TG gospodarcze i robocze
80-99 S Służbowe (próżne pasażerskie)
80-99 L lokomotywy Luzem

Ponadto do skrótu nazwy pociągu dodaje się skrót rodzaju trakcji:
E - elektrowóz, S -spalinowóz, M - wagon motorowy,
bez takiej literki domyślnie jest parowóz.



Takie różne przykłady:
PE1301 - pospieszny z okręgu centralnego do południowego, trakcja elektryczna
SDP5102 - dalekobieżny przyspieszony z okręgu północnego do centralnego, trakcja spalinowa
MM7721 - osobowy miejscowy, wagon motorowy
TZ3371 - towarowy zbiorowy, trakcja parowa.

Uwaga - podana wyżej numeracja odnosi się także do pierwszeństwa w przypadku opóźnienia pociągów - pociąg o niższym numerze jest ważniejszy niż pociąg o wyższym (chodzi o 2 ostatnie cyfry).
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#2
Errata - w powyższych przykładach jest błąd, powinno być DPS5102,
litera trakcji po skrócie typu pociągu.
 
K
#4
Ponadto w SRJP używa się dodatkowo skrótów literowych bardziej rozróżniających rodzaj pociągu, w latach 80tych były w uproszczeniu takie:
Najsamwpierw to nie było żadnych skrótów (przynajmniej od 1872 r.).
Każdy pociąg się określany słownie: pośpieszny, towarowy, podmiejski itd, itp.
Skróty po raz pierwszy zastosowano od letniego rozkładu z 1951 r.
Wszystkie pociągi podzielono na 5 kategorii, jak poniżej.

A. Pociągi pasażerskie
Ekspresowe - Ex
Pośpieszne - Pp
Osobowe przyspieszone - Op
Osobowe dalekobieżne (międzyokręgowe ponad 200 km przebiegu) - Od
Osobowe (międzyokręgowe do 200 km przebiegu i wszystkie miejscowe) - Os
Podmiejskie (międzyokręgowe i miejscowe) - Om

B. Pociągi mieszane
Osobowo-towarowe - MO
Towarowo-osobowe - TO

C. Pociągi towarowe
Przesyłkowo-ekspresowe i drobnicowe - TEx
Pośpieszne - Tp
Zbiorowe - Tz
Dalekobieżne do przewozów niemasowych - TN
Dalekobieżne do przewozów masowych - TM
Zdawcze, kopalniane, bocznicowe itp.. - TK
Gospodarcze i robocze - TRob

D. Pociągi służbowe
Ratunkowe - SRat
Próbne i doświadczalne - SPróbny
Inspekcyjne - SInsp
Pasażerskie próżne między stacjami węzła - SPróżny
Pasażerskie (do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła) - SPrac

E. Pociągi inne
Do przewozu junaków SP - SP
Lokomotywa luzem lub powrót popychacza - Lok

Rodzaj trakcji inny niż parowy był poprzedzany prefiksem
Parowa - bez prefiksu
E - trakcja elektryczna
Mt - trakcja motorowa
(z wyjątkiem pociągów mieszanych (B) i towarowych (C) oraz ratunkowych, jak mogę przypuszczać z powodu braku ówcześnie lokomotyw spalinowych.

Rok później (lato 1952 r.) wprowadzono do kategorii E (Pociągi inne) pociągi:
Turystyczne - Tur

Dwa lata później (lato 1954 r.) wprowadzono do kategorii C (Pociągi towarowe) pociągi:
Towarowe zwykłe - T

Trzy lata później (lato 1957 r.) dokonano pierwszej rewolucji w stosowanych skrótach:
Pociągi znowu podzielono na kategorie (podobne jak w lecie 1951 r.)
A. Pociągi pasażerskie
Ekspresowe - E
Pośpieszne - P
Osobowe dalekobieżne (ponad 200 km przebiegu) - D
Osobowe miejscowe (do 200 km przebiegu) - M
Osobowo-towarowe - O

B. Pociągi towarowe
Towarowo-osobowe - TO
Przesyłkowo-ekspresowe - TX
Pośpieszne - TP
Dalekobieżne do przewozów niemasowych - TN
Dalekobieżne do przewozów masowych - TM
Odcinkowe bezpośrednie - TB
Zbiorowe - TZ
Zdawcze, kopalniane, bocznicowe - TK
Gospodarcze - TG

C. Pociągi służbowe

Ratunkowe - R
Próbne i doświadczalne - C
Inspekcyjne - N
Pasażerskie próżne między stacjami węzła - S
Pasażerskie do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła - W

D. Lokomotywy luzem - L

Trakcję podzielono na cztery rodzaje
Parowa - bez sufiksu
Elektryczno-lokomotywowa - E
Elektryczno-jednostkowa - J (bez pociągów towarowych (C) o lokomotyw luzem)
Motorowa-spalinowa - M
Skrót rodzaju tworzono poprzez dodanie do rodzaju pociągu sufiksu rodzaju trakcji.
Ponadto pojawia się znany dopisek:
Uwaga:
Dla określenia szczególnego charakteru niektórych pociągów należy przed właściwymi ich skrótami umieścić dodatkowo następujące skróty:
1) pociągi tranzytowe zagraniczne – skrót „Tranz”
2) pociągi dodatkowe – skrót „Dod”
3) pociągi nadzwyczajne – skrót „Nadzw”
4) pociągi turystyczne – skrót „Tur”

W lecie 1961 r. zmieniono oznaczenie pociągów:
Towarowo-osobowe - TO
Zdawcze, kopalniane, bocznicowe - TK
a pociągi bezpośrednie otrzymały nazwę - Odcinkowe bezpośrednie

W lecie 1963 r. dodano dwie nowe kategorie:
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość ponad 200 km - SD
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość do 200 km - SMP
a pociągi gospodarcze otrzymały nazwę - Gospodarcze i robocze

Od rozkładu 1965/1966 pociągi zdawcze podzielono na:
Zdawcze w obrębie węzła, kopalniane, bocznicowe - TK
Zdawcze na linii - TKL

Od rozkładu 1974/1975 dokonano drugiej rewolucji:
Kategorie pociągów w zasadzie się nie zmieniły:

A. Pociągi pasażerskie

Ekspresowe - E
Pośpieszne - P
Osobowe dalekobieżne (ponad 200 km przebiegu) - D
Osobowe miejscowe (do 200 km przebiegu) - M
Osobowo-towarowe - O

B. Pociągi towarowe
Towarowo-osobowe - TO
Przesyłkowo-ekspresowe - TX
Pośpieszne - TP
Dalekobieżne do przewozów niemasowych - TN
Dalekobieżne do przewozów masowych - TM
Odcinkowe bezpośrednie - TB
Zbiorowe - TZ
Zdawcze w obrębie węzła, kopalniane, bocznicowe - TK
Zdawcze na linii - TKL
Gospodarcze i robocze - TG

C. Pociągi służbowe
Ratunkowe - R
Próbne i doświadczalne - C
Inspekcyjne - N
Pocztowe, bagażowe - SDŁ
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość ponad 200 km - SD
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość do 200 km - SP
Pasażerskie próżne między stacjami węzła - S
Pasażerskie do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła - W

D. Lokomotywy luzem - L

Trakcję podzielono na pięć kategorii:
Parowa - bez sufiksu
Elektryczna
lokomotywy - E
zespoły trakcyjne - J
Spalinowa
lokomotywy - S
zespoły i wagony trakcyjne - M

Oczywiście od następnego rozkładu zmieniono oczywistą pomyłkę:
D. Lokomotywy luzem
na
D. Pojazdy trakcyjne luzem

Od rozkładu 1985/1986 wprowadzono kategorię:
Osobowe dalekobieżne przyspieszone - DP

Od rozkładu 1987/1988 wprowadzono kategorię:
Pośpieszne o prędkości powyżej 130 km/h - PSE (tylko lokomotywy elektryczne) - prawdopodobnie niewprowadzona bo znika od RJ 1992/1993

Od rozkładu 1988/1989 wprowadzono kategorię:
Autokuszety - PA (bez elektrycznych i spalinowych zespołów i wagonów trakcyjnych, nazywane również pośpiesznymi autokuszetami lub autokuszetkami

Od rozkładu 1992/1993 wprowadzono kategorie:
Eurocity z V max. ponad 130 km/h - ECSE (tylko lokomotywy elektryczne)
Intercity z V max. ponad 130 km/h - ICE (tylko lokomotywy elektryczne)
Zwiększno zasięg pociągów osobowych dalekobieżne do ponad 300 km (dotychczas 200 km) przebiegu i w związku z tym Osobowe miejscowe (do 300 km przebiegu, poprzednio 200 km)
oraz
Zdawcze prowadzone lokomotywami manewrowymi - TKM (tylko dla lokomotyw spalinowych)

Od rozkładu 1993/1994 podzielono pociągi ekspresowe na:
Ekspresowe z V max ponad 130 km/h (tylko dla lokomotyw elektrycznych - ESE i spalinowych - ESS)
Ekspresowe z V max do 130 km/h (oznaczenie dotychczasowych pociągów ekspresowych)

Od rozkładu 1994/1995
znika kategoria:
Ekspresowe z V max ponad 130 km/h (tylko dla lokomotyw spalinowych - ESS)
oraz:
Zdawcze prowadzone lokomotywami manewrowymi - TKM (tylko dla lokomotyw spalinowych)

Od rozkładu 1995/1996 wprowadzono kategorie:
Intercity z V max. do 130 km/h - ICE (tylko dla lokomotyw elektrycznych)
Osobowe miejscowe (autobus szynowy) - MA (tylko dla lokomotyw spalinowych !!!)
w pociągach towarowych:
Zdawcze w obrębie SR lub SM - TK
Zdawcze liniowe - TKL
Zdawcze manewrowe - TKM
oraz w pociągach służbowych:
Pasażerskie do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła (Autobus szynowy) - WA (tylko dla lokomotyw spalinowych !!!)

Tym co się działo od rozkładu 1996/1997 pozostawiam młodszym.
Jeżeli doczytałeś do tego momentu to znaczy, że na pomoc już jest za późno.
Przykro mi ale nie ma dla Ciebie ratunku.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Podobne wątki