Ponadto w SRJP używa się dodatkowo skrótów literowych bardziej rozróżniających rodzaj pociągu, w latach 80tych były w uproszczeniu takie:
Najsamwpierw to nie było żadnych skrótów (przynajmniej od 1872 r.).
Każdy pociąg się określany słownie: pośpieszny, towarowy, podmiejski itd, itp.
Skróty po raz pierwszy zastosowano od letniego rozkładu z 1951 r.
Wszystkie pociągi podzielono na 5 kategorii, jak poniżej.
A. Pociągi pasażerskie
Ekspresowe - Ex
Pośpieszne - Pp
Osobowe przyspieszone - Op
Osobowe dalekobieżne (międzyokręgowe ponad 200 km przebiegu) - Od
Osobowe (międzyokręgowe do 200 km przebiegu i wszystkie miejscowe) - Os
Podmiejskie (międzyokręgowe i miejscowe) - Om
B. Pociągi mieszane
Osobowo-towarowe - MO
Towarowo-osobowe - TO
C. Pociągi towarowe
Przesyłkowo-ekspresowe i drobnicowe - TEx
Pośpieszne - Tp
Zbiorowe - Tz
Dalekobieżne do przewozów niemasowych - TN
Dalekobieżne do przewozów masowych - TM
Zdawcze, kopalniane, bocznicowe itp.. - TK
Gospodarcze i robocze - TRob
D. Pociągi służbowe
Ratunkowe - SRat
Próbne i doświadczalne - SPróbny
Inspekcyjne - SInsp
Pasażerskie próżne między stacjami węzła - SPróżny
Pasażerskie (do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła) - SPrac
E. Pociągi inne
Do przewozu junaków SP - SP
Lokomotywa luzem lub powrót popychacza - Lok
Rodzaj trakcji inny niż parowy był poprzedzany prefiksem
Parowa - bez prefiksu
E - trakcja elektryczna
Mt - trakcja motorowa (z wyjątkiem pociągów mieszanych (B) i towarowych (C) oraz ratunkowych, jak mogę przypuszczać z powodu braku ówcześnie lokomotyw spalinowych.
Rok później (lato 1952 r.) wprowadzono do kategorii E (Pociągi inne) pociągi:
Turystyczne - Tur
Dwa lata później (lato 1954 r.) wprowadzono do kategorii C (Pociągi towarowe) pociągi:
Towarowe zwykłe - T
Trzy lata później (lato 1957 r.) dokonano pierwszej rewolucji w stosowanych skrótach:
Pociągi znowu podzielono na kategorie (podobne jak w lecie 1951 r.)
A. Pociągi pasażerskie
Ekspresowe - E
Pośpieszne - P
Osobowe dalekobieżne (ponad 200 km przebiegu) - D
Osobowe miejscowe (do 200 km przebiegu) - M
Osobowo-towarowe - O
B. Pociągi towarowe
Towarowo-osobowe - TO
Przesyłkowo-ekspresowe - TX
Pośpieszne - TP
Dalekobieżne do przewozów niemasowych - TN
Dalekobieżne do przewozów masowych - TM
Odcinkowe bezpośrednie - TB
Zbiorowe - TZ
Zdawcze, kopalniane, bocznicowe - TK
Gospodarcze - TG
C. Pociągi służbowe
Ratunkowe - R
Próbne i doświadczalne - C
Inspekcyjne - N
Pasażerskie próżne między stacjami węzła - S
Pasażerskie do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła - W
D. Lokomotywy luzem - L
Trakcję podzielono na cztery rodzaje
Parowa - bez sufiksu
Elektryczno-lokomotywowa - E
Elektryczno-jednostkowa - J (bez pociągów towarowych (C) o lokomotyw luzem)
Motorowa-spalinowa - M
Skrót rodzaju tworzono poprzez dodanie do rodzaju pociągu sufiksu rodzaju trakcji.
Ponadto pojawia się znany dopisek:
Uwaga:
Dla określenia szczególnego charakteru niektórych pociągów należy przed właściwymi ich skrótami umieścić dodatkowo następujące skróty:
1) pociągi tranzytowe zagraniczne – skrót „Tranz”
2) pociągi dodatkowe – skrót „Dod”
3) pociągi nadzwyczajne – skrót „Nadzw”
4) pociągi turystyczne – skrót „Tur”
W lecie 1961 r. zmieniono oznaczenie pociągów:
Towarowo-osobowe - TO
Zdawcze, kopalniane, bocznicowe - TK
a pociągi bezpośrednie otrzymały nazwę - Odcinkowe bezpośrednie
W lecie 1963 r. dodano dwie nowe kategorie:
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość ponad 200 km - SD
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość do 200 km - SMP
a pociągi gospodarcze otrzymały nazwę - Gospodarcze i robocze
Od rozkładu 1965/1966 pociągi zdawcze podzielono na:
Zdawcze w obrębie węzła, kopalniane, bocznicowe - TK
Zdawcze na linii - TKL
Od rozkładu 1974/1975 dokonano drugiej rewolucji:
Kategorie pociągów w zasadzie się nie zmieniły:
A. Pociągi pasażerskie
Ekspresowe - E
Pośpieszne - P
Osobowe dalekobieżne (ponad 200 km przebiegu) - D
Osobowe miejscowe (do 200 km przebiegu) - M
Osobowo-towarowe - O
B. Pociągi towarowe
Towarowo-osobowe - TO
Przesyłkowo-ekspresowe - TX
Pośpieszne - TP
Dalekobieżne do przewozów niemasowych - TN
Dalekobieżne do przewozów masowych - TM
Odcinkowe bezpośrednie - TB
Zbiorowe - TZ
Zdawcze w obrębie węzła, kopalniane, bocznicowe - TK
Zdawcze na linii - TKL
Gospodarcze i robocze - TG
C. Pociągi służbowe
Ratunkowe - R
Próbne i doświadczalne - C
Inspekcyjne - N
Pocztowe, bagażowe - SDŁ
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość ponad 200 km - SD
Próżne składy osobowe przesyłane do i od pociągów kolonijnych, turystycznych, nadzwyczajnych itp. na odległość do 200 km - SP
Pasażerskie próżne między stacjami węzła - S
Pasażerskie do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła - W
D. Lokomotywy luzem - L
Trakcję podzielono na pięć kategorii:
Parowa - bez sufiksu
Elektryczna
lokomotywy - E
zespoły trakcyjne - J
Spalinowa
lokomotywy - S
zespoły i wagony trakcyjne - M
Oczywiście od następnego rozkładu zmieniono oczywistą pomyłkę:
D. Lokomotywy luzem
na
D. Pojazdy trakcyjne luzem
Od rozkładu 1985/1986 wprowadzono kategorię:
Osobowe dalekobieżne przyspieszone - DP
Od rozkładu 1987/1988 wprowadzono kategorię:
Pośpieszne o prędkości powyżej 130 km/h - PSE (tylko lokomotywy elektryczne) - prawdopodobnie niewprowadzona bo znika od RJ 1992/1993
Od rozkładu 1988/1989 wprowadzono kategorię:
Autokuszety - PA (bez elektrycznych i spalinowych zespołów i wagonów trakcyjnych, nazywane również pośpiesznymi autokuszetami lub autokuszetkami
Od rozkładu 1992/1993 wprowadzono kategorie:
Eurocity z V max. ponad 130 km/h - ECSE (tylko lokomotywy elektryczne)
Intercity z V max. ponad 130 km/h - ICE (tylko lokomotywy elektryczne)
Zwiększno zasięg pociągów osobowych dalekobieżne do ponad 300 km (dotychczas 200 km) przebiegu i w związku z tym Osobowe miejscowe (do 300 km przebiegu, poprzednio 200 km)
oraz
Zdawcze prowadzone lokomotywami manewrowymi - TKM (tylko dla lokomotyw spalinowych)
Od rozkładu 1993/1994 podzielono pociągi ekspresowe na:
Ekspresowe z V max ponad 130 km/h (tylko dla lokomotyw elektrycznych - ESE i spalinowych - ESS)
Ekspresowe z V max do 130 km/h (oznaczenie dotychczasowych pociągów ekspresowych)
Od rozkładu 1994/1995
znika kategoria:
Ekspresowe z V max ponad 130 km/h (tylko dla lokomotyw spalinowych - ESS)
oraz:
Zdawcze prowadzone lokomotywami manewrowymi - TKM (tylko dla lokomotyw spalinowych)
Od rozkładu 1995/1996 wprowadzono kategorie:
Intercity z V max. do 130 km/h - ICE (tylko dla lokomotyw elektrycznych)
Osobowe miejscowe (autobus szynowy) - MA (tylko dla lokomotyw spalinowych !!!)
w pociągach towarowych:
Zdawcze w obrębie SR lub SM - TK
Zdawcze liniowe - TKL
Zdawcze manewrowe - TKM
oraz w pociągach służbowych:
Pasażerskie do przewozu pracowników kolejowych w obrębie węzła (Autobus szynowy) - WA (tylko dla lokomotyw spalinowych !!!)
Tym co się działo od rozkładu 1996/1997 pozostawiam młodszym.
Jeżeli doczytałeś do tego momentu to znaczy, że na pomoc już jest za późno.
Przykro mi ale nie ma dla Ciebie ratunku.
Bądźcie zdrowi.
Jarek