• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ostrzeszów, Kępno i okolice...

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#1
Chciałbym (w wyniku pewnej kuluarowej dyskusji) aby stworzyć pewien zbiór (podobnie jak w innych tematach) fotografii z samiutkich krańców dzisiejszej Wielkopolski. Na dobry początek kilka analogowych odbitek (niestety brak skanera i negatywów), które wykonałem komunijnym aparatem gdy byłem dzieckiem. Kępno i Ostrów Wielkopolski, w miarę upływu czasu będę tutaj coś dorzucać. Zachęcam do wymiany fotografii i otwierania szuflad (odcinek między Wieruszowem, Słupią, Bralinem, Mroczeniem a Przygodzicami wykonałem w symulatorze Trainz).






 
OP
OP
Kanclerz

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#6
Świętno to nie mój rejon :p







ET22-193 na Odolanach oczekuje złomowania, ET22-271 już pocięty, 1822-002 również pocięty, EP07-229 oczekuje na Grabówku na naprawę. Kiedyś to był ruch. Jednak Vmax - 30km/h w torze nr 1 i 100/120 w torze nr 2 i długie odstępy powodowały, że na stacji na kilka godzin potrafił zawitać fajny skład.
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
746 5 0
#7
W wyniku pozakulisowej dyskusji kilka moich zdjęć z Kępna i tras obsługiwanych przez parowozy z Kępna w ostatnim okresie ich eksploatacji czyli na przełomie lat 80 i 90 tych.
Na początek TKt48-163 podczas fatalnej jesiennej pogody w 1989 roku.
TKt48-163 kepno 1989 004.jpg
TKt48-163 kepno 1989 005.jpg
TKt48-163 kepno 1989 006.jpg
TKt48-163 kepno 1989 007.jpg
TKt48-163 kepno 1989 008.jpg
TKt48-163 kepno 1989 009.jpg
W
TKt48-163 kepno 1989 001.jpg
TKt48-163 kepno 1989 002.jpg
TKt48-163 kepno 1989 003.jpg
TKt48-163 kepno 1989 004.jpg
TKt48-163 kepno 1989 005.jpg
TKt48-163 kepno 1989 006.jpg

[DOUBLEPOST=1498940622][/DOUBLEPOST]I jeszcze parę
TKt48-163 kepno 1989 007.jpg
TKt48-163 kepno 1989 008.jpg

[DOUBLEPOST=1498941099,1498940434][/DOUBLEPOST]TKt48-163 obecnie jako Rio Grande w zajeździe koło Bydgoszczy.
tkt48-163-pm1.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kanclerz

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#13


Jak już jesteśmy w Kępnie. Był na początku roku taki epizod, że na linii Kępno - Oleśnica odżył ruch towarowy i w ciągu dnia spotkać można było kilka składów. Tutaj 311D-20 oczekuje na ciągnięty elektrykiem skład, który przejmie i pociągnie w kierunku Dolnego Śląska.


Zdecydowanie moi faworyci w przewozach towarowych po tej linii - Koleje Czeskie praktycznie bez przerwy prowadzą ruch po linii 272 wożąc głównie koks i rudę żelaza, choć ostatnio pojawiły się wyroby hutnicze.



Niestety, pewna kolej odchodzi też do historii - na powyższym zdjęciu wytrawne oko znawcy nie dostrzeże już wjazdowego semafora od Namysłaków - zniknął z dnia na dzień.




I na koniec - fajrant. ET41-037 świeżo po pierwszej przejażdżce (poniżej) po naprawie głównej.

 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#15
Ja też dorzucę parę fotek autorstwa ś.p. Marka. Pod koniec "epoki pary", Kępno było częstym celem Jego wyjazdów. Cztery fotografie (czarno/białe, bo innych kolorów do fotografowania parowozów Marek nie uznawał) z licznej kolekcji "kępińskiej szopy" i stacji.
 

Załączniki

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
#16
To może i ja o coś uprzejmie poproszę. Mianowicie jakieś zdjęcia kolei z wspomnianych tu Namysłaków. Swoją drogą ta linia to ciekawy temat. Czemu kończy się akurat w tej małej wiosce !!!?? Poniżej Kępno i SP42-073 z pociągiem do Oleśnicy. 25.04.1998 Foto: W.Stasiewski
Kępno 25.4.98 SP42-073 do Oleśnicy.jpg

[DOUBLEPOST=1510431177,1510430629][/DOUBLEPOST]Czy to z tego peronu odchodziły pociągi do Namysłaków????
Kępno 25.4.98.jpg

Foto: W.Stasiewski
 
OP
OP
Kanclerz

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#17
Odpowiem jako prawdziwy tubylca. Po pierwsze jest to faktycznie Kępno ale należy sprostować dość spory błąd. Gdyby pociąg do Namysłaków odjeżdżał z peronu 1A musiałby wyjechać na linię w kierunku Kępna Zachodniego cofnąć się po zachodniej głowicy rozjazdowej i dopiero wyruszyć na szlak łączący dolną stację Kępna z północną głowicą Hanulina. A bezpośredni pociąg (jeśli był a nie mam SRJP pod ręką by sprawdzić) to napewno nie odjeżdżał z tego peronu).

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/0/06/Kepno.png

Proszę spojrzeć - tor wyjazdowy z peronu 1a biegnie prosto do stacji Kępno Zachodnie. Nie ma innej możliwości jazdy niż tylko na wprost. Stało się tak m.in. dlatego, że linia znana jako D29-307 do Namysłowa została otwarta w 1912 roku. Linia D29-181, dzięki której powstała stacja Kępno została uruchomiona w 1872 roku, więc niejako nie było innej - niż doklejenie młodszej linii do starszej pod postacią równoległego toru i wpięcie linii w układ torowy przejściem rozjazdowym (nr 39 i 40). Inną sprawą jest fakt, że górne perony stacji Kępno powstały jeszcze później (choć nie w takim rozstrzale czasowym jak wcześniej wspomniane dwie linie, bo niespełna trzy lata później w 1875 r.). Tor, z którego odjeżdża kociołek z Bipą to główny tor wjazdowy od strony Oleśnicy, ten sąsiedni w trawie to właśnie wspomniany tor prowadzący do peronu 1a. Co ciekawe widać doskonale (i widać było później), że ten tor był fatalnie zaplanowany projektowo. Było to de facto bardzo długie żeberko (ponad 600m) i pociąg wjechawszy na ten tor musiał cofać potem wstecz aż za przejazd i za w sumie pierwszy rozjazd stacji. Nie wiadomo czemu nigdy nie zabudowano rozjazdu (jak to było na peronie np. 4a w Poznaniu Głównym (tuż przed kozłem jest przejście rozjazdowe ułatwiające manewry).

Znacznie lepiej rozwiązano to w Ostrzeszowie - proszę spojrzeć na schemat:

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/b/b4/Ostrzeszow.png

Jadąc z linii do Namysłaków (otwarcie 1910) była możliwość wjazdu na aż trzy tory stacyjne - dwa towarowe (nr 3 i 5) oraz na zlikwidowane żeberko (nr 11). Idąc dalej - można było jeszcze wjechać na odgałęziający się z toru 5 tor nr 7 i 9 - więc możliwości manewrów były tutaj szalone. Tor nr 11 i tor nr 5 posiadały krawędź peronową (co ciekawe z toru nr 5 korzystano namiętnie dwa lata temu, gdy niedostępna była krawędź przy peronie nr 1 (tor nr 1). Jadąc od strony Domanina nie ma możliwości przejazdu z toru 1 na tor 2 (półtrapez), więc aby obsłużyć pasażerów korzystano z krawędzi przy torze "namysłakowskim". Jedynym mankamentem peronu był fakt, że aby wyjechać w kierunku Namysłaków albo maszynista stał pod semaforem tak, że ledwo go widział albo stawał ciut za nim, bo peron jest dość krótki a semafor nie stoi idealnie na jego końcu (stoi ciut 1-2m przed jego końcem). A z toru 11 o ile wyjeżdżał jakiś pociąg to wyjeżdżał na rozkaz. Rozjazd pod nastawnią dawał taką możliwość, że pociąg stojący w kierunku Namysłaków mógł sobie stać "w peronach" i nie było konieczności ustępowania miejsca np. zbiorowemu, który jechał z Namysłaków. Choć szczerze w to wątpię - ruch na tej linii był tak znikomy, że wątpię aby był na niej więcej niż jeden skład dziennie.

Co ciekawe - plany linii w kierunku Namysłaków sięgały znacznie dalej - aż do Nowych Skalmierzyc ale jest to raczej powielana informacja i nie przytoczę tu dowodu, choć mam wrażenie, że wyczytałem to w jakimś źródle historycznym albo w gazecie kolejowej. No i linia była standardową linią przygraniczną służącą obsłudze ludzi mieszkającej tuż przy granicy ówczesnego państwa (istniało wiele linii kolejowych budowanych wedle podobnych zasad - np. linia kolejowa Skwierzyna - Stare Bielice została stworzona na tej samej zasadzie politycznej)

Mam nadzieję, że pomogłem.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#18
Co ciekawe - plany linii w kierunku Namysłaków sięgały znacznie dalej - aż do Nowych Skalmierzyc ale jest to raczej powielana informacja i nie przytoczę tu dowodu, choć mam wrażenie, że wyczytałem to w jakimś źródle historycznym albo w gazecie kolejowej. No i linia była standardową linią przygraniczną służącą obsłudze ludzi mieszkającej tuż przy granicy ówczesnego państwa (istniało wiele linii kolejowych budowanych wedle podobnych zasad - np. linia kolejowa Skwierzyna - Stare Bielice została stworzona na tej samej zasadzie politycznej)
Ja z kolei słyszałem, że linia do Namysłaków miała być poprowadzona do Ociąża.
 
OP
OP
Kanclerz

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#19
Witam, mam kilka pytań w związku z rozterkami, które mnie naszły podczas wizyty w Sycowie. Czy ktoś może posiada garść informacji, które rozwiałyby wątpliwości.

W którym roku, mniej więcej, zlikwidowano bocznicę do tartaku?



Drugie pytanie - jak rozwiązano układ torowy na północnej "połowie" stacji od strony Oleśnicy?



Schemat jest dość nieprecyzyjny. Wedle numeracji torów brakuje toru nr 3.

http://sentymentalny.com/wp-content/gallery/6-1-sycow/04_sycow_10_05_1990_08.jpg

Prawdopodobnie tor nr 3 to ten ze skrajnikiem przy magazyno-domku.

http://sentymentalny.com/wp-content/gallery/6-1-sycow/04_sycow_10_05_1990_09.jpg

Natomiast tutaj widać tor odgałęziający się tuż za peronem 1 i Lubania stojącego na uporku. Jak wyglądało to naprawdę? Geoportal nie mówi nic a w terenie jest jeden wielki chaszcz i śmietnik.

Moja propozycja wygląda następująco, ktoś może potwierdzić/zaprzeczyć?

 
OP
OP
Kanclerz

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#20





Dzisiaj kilka migawek gdy jeszcze kadrowanie, odpowiednia ostrość nie były moją najlepszą cechą - a jednak jest to pewien dokument, firmy WAM już nie ma, podobnie jak posterunku w kilometrze 60, bohunów w malowaniu IR czy lokomotyw firmy CTL - LOK :) zdjęcia prezentują okres w trakcie niedawnej rewitalizacji toru nr 1, która skończyła się kilkanaście miesięcy temu.

Lokomotywa 163 030-0 spółki CD Cargo Poland oczekuje podania sygnału zezwalającego na jazdę. Aktualnie z nieznanych mi przyczyn większość pociągów w Ostrzeszowie jedzie z Ostrowa torem nr 1 (nieparzystym/lewym). Sytuacja z pierwszego zdjęcia to efekt przepuszczania pociągu, który właśnie odjeżdża ze stacji (widać jego końcówki oraz sygnał odjazdu). Z lewej brązowe węglarki to NH-Trans prowadzony lok. 183 036-3 również oczekujący na zwolnienie przebiegu.