• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Organizacja ruchu drogowego na makiecie (właściwie dotyczy wszystkich skal)

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.943 15 2
#1
Jako, że mój post z racji daty nie jest pierwszy, pozwalam sobie wkleić w niniejszy post treść przewodnią tego wątku, dostępną w poście: KLIK (dop. techno)
techno napisał(a):
Witajcie,

Otwieram nowy wątek dla tych, którzy już dyskutują w innych tematach, a także chcieliby się co nieco dowiedzieć na temat, jak powinna wyglądać organizacja ruchu drogowego na makiecie, a w szczególności na przejazdach drogowo-kolejowych.

Dlatego będą tu już trafiały posty z wątków, gdzie nie do końca takowe dyskusje pasują, a także zapraszam do dyskusji czy zadawania pytań, bo może się znajdzie ktoś, kto będzie miał wiedzę, by na nie odpowiedzieć, co dotyczy szczególnie historycznych aspektów organizacji ruchu.

Ze swojej strony dodam lekturę, jak to wygląda obecnie:
1. Kwestię dotyczącą dróg i ich budowy reguluje Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (KLIK, zmiana KLIK), w którego zmianie dodano par. 100:

„§ 100. Skrzyżowanie drogi z linią lub bocznicą kolejową projektuje i wykonuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.”

2. No i dochodzimy do tego rozporządzenia: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (KLIK, zmiany w linku w aktach zmieniających), w którym można wyczytać, jak powinny być obecnie przejazdy drogowo-kolejowe. Jeżeli komuś zależy na historycznym oznakowaniu, to może prześledzić podstawy prawne i zastępowalność danego aktu prawnego wyłapać, jakie były wcześniejsze przepisy, a takowe w zalinkowanej bazie przynajmniej od początku lat 90-tych powinny być jeszcze dostępne.

3. Kwestię samej organizacji ruchu na drogach publicznych reguluje tzw. "czerwona książka", czyli Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (KLIK, jest tam przede wszystkim tekst jednolity), dsds

4. Ku pamięci zostawię jeszcze odnośnik do Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (KLIK, jest tam przede wszystkim tekst jednolity), jakby ktoś zapomniał, jak wyglądają konkretne znaki drogowe, a młodsi by mogli się z nimi zapoznać.

Jakby ktoś chciał jeszcze poczytać o drogowych obiektach inżynierskich, to może to zrobić tu:
5. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (KLIK, wraz z aktami zmieniającymi, bo nie ma tekstu jednolitego), skoro czasem i jakiś wiadukt drogowy na makiecie/module się trafi ;)

Tymczasem oddaję głos tym, którzy już w temacie pytania zaczęli zadawać i tym, którzy ich jeszcze nie zadali:cool:

Witam. Często spotyka się przejazdy kolejowe jednotorowe niestrzeżone. A czy widział ktoś dwutorowy niestrzeżony? Czy to wogule możliwe?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
popowe

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.943 15 2
#3
O to to własnie mi chodziło dzięki teraz już się nie będę martwił ,że mój przejazd nie ma rogatek. Dzięki!!!
 

chudy

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
na linii Tunel-Sosnowiec Gł. jest niestrzeżony przejazd trzy-torowy z czego jeden tor stanowi tor szeroki (1520mm) czyli po prostu LHS ;) no i oczywiście 20km/h dla pociągu, wkur....jące to strasznie :devil:
 

strzelec

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
spola napisał(a):
witam jam mam pytanie jak i z czego zrobić pzrejazd kolejowy na makiecie???
Najprostszy można wykonać z kartonu, do bardziej zaawansowanego używa się plastiku.
 

Załączniki

strzelec

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
benek napisał(a):
Szosę sam robiłeś czy to gotowiec? :D
Zakup był robiony dość dawno i jeśli dobrze pamiętam to chyba wyrób firmy Auhagen :)
Imitacja asfaltu na podkładzie samoprzylepnym, duży realizm przez to świetnie wygląda na makiecie. :D
 

Covalus

Aktywny użytkownik
Reakcje
112 13 0
#12
strzelec napisał(a):
spola napisał(a):
witam jam mam pytanie jak i z czego zrobić pzrejazd kolejowy na makiecie???
Najprostszy można wykonać z kartonu, do bardziej zaawansowanego używa się plastiku.
Fajny przejazd tylko znaki ustawione niezgodnie z polskim kodeksem drogowym, znak przejazd niestrzeżony powinien być przymocowany na pierwszym słupku z trzema liniami czerwonymi a nie krzyżu św Andrzeja.
Pozdrawiam
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
#14
Nie chcę być znowu marudny. Nie wiem, kto jest autorem tej dioramy, ale ustawienie znaków G-3 przez przejazdem strzeżonym rogatkami, jest grubą nieznajomością tematu oznakowania przejazdów.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
#17
:niepewny:Znaki G-3 ustawia zarządca infrastruktury kolejowej. Więc raczej wąpię. Pozostałe znaki ustawia zarządca drogi zgodnie z projektem organizacji ruchu na przejeździe kolejowo-drogowym. Wykaz oznakowania przejazdu w znaki drogowe jest opisany szczegółowo w metryce przejazdu. Czasem błędne oznaczenia zdarzają się na przejazdach kat. F. Ale to są incydenty.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#18
Mam pytanie do kolegi Bernarda Sobczyka odnośnie oznakowań przejazdów kolejowych, jakie powinno być oznakowanie takiego przejazdu które jest w trakcie modernizacji i jest przebudowywane w celu zamontowania rogatek automatycznych, rogatki są zamontowane, przechodzą próby, ale jeszcze te rogatki nie zostały odebrane przez komisję dopuszczającą te urządzenia do użytkowania?.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
#19
Jeżeli rozważamy zmianę kategorii przejazdu z D na przypuśćmy B, to z mojego doświadczenia wynika, że sygnalizatory przykryte są czarną folią, a drągi rogatek zdemontowane (stoją same napędy). Oznaczenie obowiązuje jak dla kategorii D czyli znaki G-3, ewentualnie znaki B-20, jeżeli nie jest spełniony warunek widoczności z drogi. Tak było podczas modernizacji przyjazdów na lk.213. Opisałem to bardzo w skrócie, ponieważ oznakowanie od strony drogi jest obarczone wieloma szczegółowymi przypadkami (dotyczy to znaku B-20, ale nie tylko). Jest to opisane w rozporządzeniu.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#20
http://oskduet.pl/przejazdy-kolejowe Kolego, mnie chodzi o sytuację gdy te urządzenia są dopiero budowane, wcześniej ich nie było, był tylko przed samym przejazdem krzyż św. Andrzeja oraz wcześniej ok. 15mb. przed przejazdem znak A 10. Jak powinna wyglądać taka sygnalizacja w trakcie prac modernizacyjnych?. Przecież po zamontowaniu zapór samoczynnych one muszą przejść testy, odbiory. Czyli możliwa jest taka sytuacja jak na dioramie kolegi Daniela, że te stare i te nowe znaki i sygnalizatory przez pewien czas są jakby umiejscowione obok siebie, nawet nie działając. Wracając do dioramy Daniela, to w tym przypadku trzeba usunąć ten krzyż św. Andrzeja. Lecz moje pytanie dalej jest aktualne.