• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ok1-266

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#1
Powoli przymierzam się do konwersji parowozu serii BR 38. Jako, że jestem z Ostrołęki planuję wykonać konwersję parowozu, który w okolicy stacjonował, jednak z zachowaniem przydziału odpowiedniego dla mojego składu olsztyńskiego z ep. IIIc. Po kilku przekopanych stronach padł wybór na Ok1-266.

Poniżej zdjęcie:

zdjęcie pochodzi ze strony http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=ok1-266

Powyższa fotografia przedstawia parowóz z końca służby tj. 1978. W moim zamiarze jest wykonanie modelu jeszcze w epoce IIIc, tak by pasował do moich wagonów, które mają rewizję na daty ok 1959.

Za bazę ma posłużyć model Fleischmanna 4160 lub podobny. Głównie nurtuje mnie temat tego elementu na kotle:
Bez tytułu.jpg

Czy w moim przypadku, jeśli chcę wykonać model sprzed prawie 15 lat w porównaniu z wcześniej pokazanym zdjęciem będę musiał ten element usnąć czy nie? Poza tym, znalazłem informacje, że cały pomost lewy będzie oczyszczony no i z prawej strony ma dojść prądnica. Dodatkowo, z kotła wyleci niemiecka prądnica i dzwon. Poza tym trochę modyfikacji w armaturze i zmiana reflektorów z przodu i tyłu (mają być na skrzyni). To tak z grubsza, nie wchodząc w malowanie.

Co do oznaczeń, planuję bazować na tym zestawie ale będę chciał zmienić DOKP na Olsztyn.

kalki Allegratki

Czy o czymś zapomniałem? A może inną serię powinienem obrać za cel? Liczę na podpowiedź.
 
Ostatnio edytowane:

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#2
Poszukaj na bazę do przeróbki wersję z dwoma, a nie trzema kołpakami na kotle, a tego użyj do konwersji egzemplarza z 3 kołpakami.
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#3
Właśnie na tym polega myk, że nie spotkałem się z taką wersją, aby miała wiatrownice Wagnera(?), odpowiednią sprężarkę i 2 kołpaki. Już kilka razy przeglądałem ebay'a w poszukiwaniu hasłem zarówno P8 jak i BR38.
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#5
No właśnie, tak myślałem. Jeszcze rozważam taką opcję: wziąć w mirę pasującą wersję P8, a wiatrownice dokupić jako serwisówki do serii 38...
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#8
Ja zrobiłem tak; kupiłem komisowo Ok1-322 Fleishmanna, kiedyś była jeszcze dostępna ( 2 kołpaki i wiatrownice Wagnera ).
Nie pasowała tylko budka bo tutaj była gładka ( zaokrąglona ). Zamówiłem przy okazji właściwą budkę tj. taką jak w Twojej 266-stce w ŚM w Rybniku, póki pan Ryszard jeszcze był w stanie to zrealizować. Zrobiłem przkładkę budki i tym sposobem mam to co chciałem mieć do swojej konwersji Ok1. Fakt jest faktem, że wersję z 2 kołpakami trudno dorwać ale nie jest to nie możliwe :) Trzeba w sobie mieć dużo samozaparcia a w końcu się trafi. Powodzenia Ci życzę bo ta lokomotywa jest wg. mnie bardzo ładna i warto ją mieć w kolekcji. Niestety roboty przy niej jest od groma, zależy to też jaki stopień spolszczenia Ciebie interesuję.
Ponadto; reflektory od Kluby i dymnica z APM-u.....o Łukasz już napisał.
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#10
Ponadto; reflektory od Kluby i dymnica z APM-u.....o Łukasz już napisał.
O reflektorach i drzwiach dymnicy wiem. Cóż, będę dążył do możliwie maksymalnego. Co masz na myśli mówiąc:
Niestety roboty przy niej jest od groma, zależy to też jaki stopień spolszczenia Ciebie interesuję.
Masz na myśli prace przy obróbce armatury kotła, czy coś jeszcze, czego nie widzę.
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#11
Witaj paziu 1000000, mam nadzieję, że zer nie za dużo wklepałem.
Dokładnie, mam na myśli prace przy kotle tj. jego oczyszczaniu z wszystkich nadlewek, trzeba to robić bez nerwów i powolutku.
Ja na to poświęciłem ok. 50 godzin a i tak widzę jeszcze jakieś niedociągnięcia. I zaznaczam, że tą operację robiłem pierwszy raz w życiu.
A czym ?. Małym śrubokręcikiem z którego zrobiłem sobie dłutko. I tak milimetr po milimetrze ostrożnie usuwałem wszelkie nadlewki.
Usunięcie dzwona parowego i prądnicy to mały miki przy usuwaniu tych nieszczęsnych nadlewek ale jest to do zrobienia.
Jeśli się czujesz mocny w tym to ok a jak nie to poćwicz sobie na kotle od innego złoma-czajnika by "poczuć" temat no i by zdobyć praktykę.
By nie być gołosłownym pokaże jak to było na początku z moim kotłem Ok1.
Mam nadzieję, że z fotek zobaczysz to co Cię interesuje.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#12
Tak też czułem. Mam takiego złomka do prób. Dzięki Panowie za rady.
To już wiem, czego powinienem szukać i mój pomysł o przebudowie z wersji z 3 kołpakami, był raczej marny.

PS
Zera się zgadzają;)
 
Ostatnio edytowane:

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#13
Jak chcesz ją robić na stan z 1959/1960 roku to tak dużo zmian nie będzie potrzeba w armaturze...możesz zostawić niemieckie światła, bo wtedy jeszcze z takimi jeździły, ewentualnie zamienić ja na polskie wg. wzoru do 1963 roku (k30 czy jakoś tak). Do rozważenia czy usuwać dzwon i przenosić prądnice z dymnicy na pomost.

L
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#14
Jak chcesz ją robić na stan z 1959/1960 roku to tak dużo zmian nie będzie potrzeba w armaturze...możesz zostawić niemieckie światła, bo wtedy jeszcze z takimi jeździły, ewentualnie zamienić ja na polskie wg. wzoru do 1963 roku (k30 czy jakoś tak). Do rozważenia czy usuwać dzwon i przenosić prądnice z dymnicy na pomost.

L
Tak jak już wspomniałem na początku, planuję (nie wiem, czy to wszystko) zmienić:
- reflektory na k30,
- przeniesienie reflektorów na tendrze na skrzynię,
- drzwi dymnicy,
- usunięcie dzwona i prądnicy,
- nowa prądnica na pomoście,
- korekta armatury,
- oznaczenia dla serii Ok1-266,

Wcześniej pokazałem oznaczenia, które chcę wykorzystać. Czy będzie konieczność umieszczania informacji o DOKP, naprawie oraz dodatkowych danych na tender? Odnośnie tego tematu jak i malowania, mam zamiar wzorować się na tej konwersji:
http://www.flotoma.and.pl/inne/Ok1_c.jpg
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#15
Marcin, z tego co widzę na zdjęciu to na tendrze nie ma żadnych oznaczeń.
Z tego co pamiętam to zdjęcie Ok1 z manewrów i to raczej jej końcówka eksploatacji na PKP, stąd wyglądała jak wyglądała.
Nie wiem czy będziesz się wzorował na tym zdjęciu.
Skoro wzorujesz się na Ok1 Tomka to przed Tobą dużo pracy ale nie zrażaj się, Alleluja i do przodu :)
Ja też wzoruje się na tym modelu.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#17
Tak jak już wspomniałem na początku, planuję (nie wiem, czy to wszystko) zmienić:
- reflektory na k30,
- przeniesienie reflektorów na tendrze na skrzynię,
- drzwi dymnicy,
- usunięcie dzwona i prądnicy,
- nowa prądnica na pomoście,
- korekta armatury,
- oznaczenia dla serii Ok1-266,

Wcześniej pokazałem oznaczenia, które chcę wykorzystać. Czy będzie konieczność umieszczania informacji o DOKP, naprawie oraz dodatkowych danych na tender? Odnośnie tego tematu jak i malowania, mam zamiar wzorować się na tej konwersji:
http://www.flotoma.and.pl/inne/Ok1_c.jpg
Ok1 Tomka Florczaka to epoka IVa/IVb - pamiętaj, że w 1959 ten parowóz wyglądał z pewnością inaczej, bardziej niemiecko, z pewnością część armatury post DRG nie została usunięta. Jeśli chodzi o reflektory na tendrze to moim zdaniem nie powinieneś ich przenosić na skrzynie - tam przenoszono K50, a K30 montowano w miejscu niemieckich.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#18
Ewentualnie Marcinie możesz wzorować się na Ok1-258, tez ostrołęcki tyle że z okrągłym dachem. Też kiedyś przymierzałem się do takiej konwersji jaką teraz planujesz, ale dla mnie problemem był właśnie ten kocioł, myślę ze kiedyś mi się uda dostać takiego właśnie BR38/P8, który wyglądem będzie przypominał Ok1-266 lub 258. Zatem jak nam w przyszłości plany wypalą, to będziemy mieli w H0 obie ostrołęckie Okawki.
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#19
Ewentualnie Marcinie możesz wzorować się na Ok1-258, tez ostrołęcki tyle że z okrągłym dachem. Też kiedyś przymierzałem się do takiej konwersji jaką teraz planujesz, ale dla mnie problemem był właśnie ten kocioł, myślę ze kiedyś mi się uda dostać takiego właśnie BR38/P8, który wyglądem będzie przypominał Ok1-266 lub 258. Zatem jak nam w przyszłości plany wypalą, to będziemy mieli w H0 obie ostrołęckie Okawki.
Oby, oby.
Ostatnio przejrzałem książkę o Ok1. Niestety, nie natrafiłem na żadne informacje odnośnie uzbrojenia z okresu lat 60-tych. Cóż, coś tam będę kombinował i ewentualnie prosił o rady:). Tymczasem, powoli szykuję gotówkę na bazę i zaczynam poszukiwania właściwego modelu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 12
Tabor 0
Tabor 135
Tabor 4
Tabor 18

Podobne wątki