• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ok1-21 - poszukuję informacji - numer tendra oraz przydział

Reakcje
13 0 1
#1
Poszukuję informacji na temat parowozu serii Ok1 o nr 21. Pod tym linkiem znajduje się zdjęcie, wstawione również w tym wątku, danego egzemplarza. Zastanawiam się nad tą lokomotywą w modelu, więc poszukuję następujących informacji: jaki numer tendra miała oraz gdzie stacjonowała w 1977r. lub generalnie w drugiej połowie lat 70-tych. Czy znajdowała się może w parowozowni Międzyrzecz? Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc. :)
autor zdjęcia: Chris Hall
źródło: railwayherald.com
 

Załączniki

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#2
Co do numeru tendra nie pomogę , bo nie znam.
Jeżeli chodzi o przebieg służby dobrze kolega się domyśla był to MDp Międzyrzecz. ( od 01.02.1972 )
Parowóz został skreślony z inwentarza 03.05.1979r
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#3
Tak, stacjonowała w Międzyrzeczu, ale.... już od 17 marca 1954 roku! Bynajmniej tak mam w zapisach. Od 1.02.1972 mam zapis: MD Zbąszynek - MDp Miedzyrzecz, od 1.11.1975 MD Krzyż - MDp Międzyrzecz.
Pytacie o tender? Był oczywiście, jakby inaczej!:) Od 1.09.1946 był to tender serii 22D2. Co do numeru tendra - mam brak danych. I z takim też tendrem był na dzień 1.01.1963 (wg zapisu w notatkach). Czy ten tender pozostał na tym parowozie do końca służby - tego też nie wiem.
 
OP
OP
S
Reakcje
13 0 1
#7
Panowie, dzięki za podjęcie tematu i przekazanie informacji. :) Patrząc na powyższą fotkę, to na przestrzeni lat zmienił się ten parowóz i to dość znacznie. Na zamieszczonym przeze mnie zdjęciu widać, że ma już dwa zbieralniki pary. Tender prawdopodobnie też jest inny (co do egzemplarza, bo seria jest ta sama - 22D2), ponieważ porusza się na wózkach 2XT i widać trzy tabliczki, a jedna z nich to jego numer, który bardzo bym chciał poznać...
 

Romun

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
#8
No to ja troszkę zamieszam. Według troszkę innych źródeł wygląda to tak.
Ok1-21
1945 PKP,
????.19?? MD Kutno
24.02.1954 Leszno,
??.??.195? Zielona Góra ( wykazany '55, ,58)
??.??.1958 Żagań (wykazany również '68)
xx.xx.19?? Międzyrzecz,
01.02.72. Zbąszynek/MDp Międzyrzecz,
01.03.1976 Krzyż/ MDp Międzyrzecz,
+3.05. 1979 skreślenie
Teraz pytanie które co jest bliższe prawdy , może ktoś inny coś doda - wyjaśni.
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
#9
Na zdjęciu poniżej, jeśli wierzyć opisowi, jest Ok1-21 uchwycona w maju 1977 prawdopodobnie z pociągiem z Międzychodu. Zdjecie zrobione w Poznaniu w okolicach obecnego Ronda Kaponiera.
Ta Ok1 wygląda na inny parowóz niż na zdjęciu we wpisie powyżej (foto z Poznania z 1968 roku)
Autor zdjęcia: Helmut Philipp
źródło: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,5523185,page=all
Ok1-21 Poznan Glowny 1977.jpg


Jako ciekawostka ktoś w komentarzach na forum Drehscheibe napisał, że parowóz na zdjęciu powyżej to Ok1-21 czyli
"ex 38 1061", ex Ok 1-24, ex Königsberg 2431, BMAG 4809/1912
 
OP
OP
S
Reakcje
13 0 1
#10
Czyli parowóz ten musiał przejść rewizję/naprawę w okresie między 28.05.1977r. a 26.07.1977r, gdzie zostały pomalowane m.in. wiatrownice, budka oraz bloki cylindrów na kolor zielony. Na powyższej fotce widać, że detalami (wózkami tendra, liczbą kołpaków) zgadza się z tym, którego zdjęcie wrzuciłem na wstępie. W danym egzemplarzu Ok1 ciekawe jest umiejscowienie zbiornika na lewym pomoście. W większości przypadków znajdował się na prawym pomoście wraz ze sprężarką i turbogeneratorem. Na zdjęciu z Poznania z 1968 roku też jest Ok1-21, co widać po oznaczeniach, ale tak jak wspomniałem, różnica prawie 10 lat sporo zmieniła w wyglądzie/budowie tego parowozu. Co nie zmienia faktu, że będzie ciężko dojść jaki nr tendra wtedy miała... :/
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#11
Tylko ,że zmiana kolorów na zielone wcale nie musi wiązać się z przebytą naprawą. Takie upiększanie parowozów ,było zazwyczaj radosną twórczością drużyn parowozowych - i na to bym stawiał.
Stach w całym swoim zbiorze zdjęć z Ok1 jest dużo fotek gdzie tendry nie posiadały tabliczek z numerami w ogóle. Były tylko orzełki i tabliczka z serią tendra. Uważam ,że jeżeli taki stan przedstawisz na swoim modelu wcale nie będzie to błędem.

No to ja troszkę zamieszam. Według troszkę innych źródeł wygląda to tak.
Ok1-21
1945 PKP,
????.19?? MD Kutno
24.02.1954 Leszno,
??.??.195? Zielona Góra ( wykazany '55, ,58)
??.??.1958 Żagań (wykazany również '68)
xx.xx.19?? Międzyrzecz,
01.02.72. Zbąszynek/MDp Międzyrzecz,
01.03.1976 Krzyż/ MDp Międzyrzecz,
+3.05. 1979 skreślenie
Teraz pytanie które co jest bliższe prawdy , może ktoś inny coś doda - wyjaśni.
No to ja mam takie dane na temat tego parowozu :
Producent : SCHWARTZKOPFF Nr.fabr.4809 Rok prod.1912
Pierwszy przydział : KPEV KONIGSBERG 2431
Seria i numer niemiecki : 38.106
Data prze numerowania : 01.09.1946 ( i tutaj ciekawostka ,bo jest zapis EX PKP-A Ok1-24 ) czyli przed wojną miał numer 24 !
I przebieg służby:
45. PKP
45. GDYNIA
xx. EŁK
xx. DOKP ŁÓDŹ
24.02.54 LESZNO
02.03.54 KRZYŻ
17.03.54 MIĘDZYRZECZ
01.02.72 ZBĄSZYNEK
01.02.72 MDp MIĘDZYRZECZ
01.02.75 KRZYŻ
01.02.75 MDp MIĘDZYRZECZ
03.05.79 skreślony ze stanu.


Być może przydział do DOKP Łódź pokrywał by się z informacją ,że stacjonował w MD Kutno.
Z powyższego widać również ,że parowozownia Międzyrzecz była w latach 50-tych jednostką samodzielną ,później już jako parowozownia pomocnicza najpierw Zbąszynka potem Krzyża.
Pozdrawiam serdecznie



.
 
OP
OP
S
Reakcje
13 0 1
#12
Dzięki za wszelkie informacje dotyczące tego egzemplarza i przy okazji chciałbym zapytać, czy ma ktoś może podobne dane, ale o parowozie Ok1-346? Chodzi mi tylko i wyłącznie o przebieg służby, a dokładnie to zastanawiam się gdzie stacjonowała w drugiej połowie lat 70-tych. Czy była wtedy w parowozowni Gniezno?
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#13
Tak! Ok1-346 przydzielony został do Gniezna 1.04.1975 roku z Jarocina (dokąd przybył w czerwcu 1973 z Leszna). W zapiskach dalej mam tak: 28.03.1977 - Piła, xx.xx.1977 Gniezno. Czyli nie wiemy, kiedy powrócił do Gniezna. Musiało to być w tym samym roku, skoro za datę skreślenia z PKP podaną mam datę 24.10.1977r.
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.020 2 1
#16
Poszukuję informacji na temat parowozu serii Ok1 o nr 21. Pod tym linkiem znajduje się zdjęcie, wstawione również w tym wątku, danego egzemplarza.
autor zdjęcia: Chris Hall
źródło: railwayherald.com
Tak z innej beczki: Uwagę na tym zdjęciu zwraca nowo ułożony i niepodsypany tłuczniem tor. Dobry motyw na dioramę czy fragment makiety, jakby się komuś nie chciało podsypywać ;)
 

Podobne wątki