• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Od jakiej normy zacząć robienie modułów makiety kolejowej? (H0)

gogacz

Użytkownik
Reakcje
11 1 0
#1
Witam wszystkich użytkowników forum!
Chcę zrobić swój pierwszy moduł, ale nie wiem jaką normę (PZMK, PMMH0, albo FREMO H0?).
Wiem, że macie doświadczenie w tych sprawach, więc was proszę o pomoc.

Z góry DZIĘKI!
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#5
Oczywiście ze stwierdzeniem, że obecnie większość modułów powstaje w oparciu o profile Fremo mnie można się nie zgodzić i faktycznie aby być bardziej kompatybilnym z tąże większością modułów powstających obecnie należy budować według tej właśnie normy a natomiast dla mnie w tym całym obecnym modelarskim matrixie najśmieszniejsze jest to, że zdecydowana większość modułów powstających obecnie w oparciu o profile przejściowe Fremo ma tyle z normą Fremo wspólnego co te profile., Zaryzykuję stwierdzenie, że większość z prawdziwej Fremowskiej imprezy wyleciałaby z wielkim hukiem.
A tak przy okazji to cóż takiego przestarzałego jest w normie PMM Pawle?
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.030 494 29
#6
Oczywiście ze stwierdzeniem, że obecnie większość modułów powstaje w oparciu o profile Fremo mnie można się nie zgodzić i faktycznie aby być bardziej kompatybilnym z tąże większością modułów powstających obecnie należy budować według tej właśnie normy a natomiast dla mnie w tym całym obecnym modelarskim matrixie najśmieszniejsze jest to, że zdecydowana większość modułów powstających obecnie w oparciu o profile przejściowe Fremo ma tyle z normą Fremo wspólnego co te profile., Zaryzykuję stwierdzenie, że większość z prawdziwej Fremowskiej imprezy wyleciałaby z wielkim hukiem.
A tak przy okazji to cóż takiego przestarzałego jest w normie PMM Pawle?

Postaram się Ci to wytłumaczyć ale nie ręczę za to że przyjmiesz jako przedstawiciel pomrocznej moje argumenty.
Otóż wyobraź sobie ze większość zdecydowana w Europie używa guzików z dwoma lub czterema dziurkami, wszyscy opanowali ich przyszywanie i obsługę, nagle pojawia się ktoś kto propaguje guzik z trzema dziurkami i mając na swoich usługach tubę propagandową w postaci PZMK, usiłuje przekonać innych o słuszności swego wyboru, nie bacząc na rozwój i postęp, tak zachowuje się twórca normy PMM, która w czasach rozwoju modelarstwa kolejowego była przydatna, ba była jedyną polską normą, sami w ŁKMK taką stosowaliśmy, ale stanęliście w miejscu nie zwracając uwagi na to że wszystko się zmienia i jest "płynne" jak na zapadłej wsi dziewiętnastowiecznej trwacie przy jedynie słusznym rozwiązaniu, a świat idzie dalej śmiejąc się z Was, cóż każdy robi to co uważa za stosowne, jak widać większość buduje według norm fremo, nawet jeśli nie do końca mają o tych pojęcie, są otwarci na świat, gdy Wy trwacie w przekonaniu on swej wyższości.
Świat i nasz umęczony istnieniem idiotów w nadmiarze kraj są na tyle pojemne że znajdzie się dla każdego miejsce, czy się pogodzicie z końcem dominacji pomrocznej czy nie, większości z nas jest to najzupełniej obojętne, dla mnie i innych przekonujące są statystyki rodzajów sprzedanych/ wyprodukowanych profili, które niestety nie są dla was łaskawe.
Tyran który Was mentalnie więzi jest już martwy, mam nadzieję że nadejdzie dzień w którym to zrozumiecie i zaczniecie samodzielnie myśleć i działać.

Z całym szacunkiem Dominiku, nie trudź się odpowiedzią, ponieważ nie jesteś w stanie nas przekonać, przyjmij wyroki losu z pokorą.

Ta odpowiedz nie jest oficjalnym stanowiskiem ŁKMK z którym niewiele mam wspólnego.
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#7
Liczyłem na to, że w tym wątku dowiem się czegoś merytorycznego o różnicach pomiędzy modułami w poszczególnych standardach ale niestety kolega Paweł również do tego wątku wlewa złe emocje, inwektywy i brak szacunku dla innych.

Proszę Moderatora o usunięcie niemerytorycznych (w tym mojego) wpisów z tego wątku.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.030 494 29
#8
Liczyłem na to, że w tym wątku dowiem się czegoś merytorycznego o różnicach pomiędzy modułami w poszczególnych standardach ale niestety kolega Paweł również do tego wątku wlewa złe emocje, inwektywy i brak szacunku dla innych.



Chyba żartujesz, czego jako znany użytkownik chciałeś sie dowiedzieć, nie potrafisz czytać i kojarzyć faktów, niczym się nie różnią oprócz profili na końcu skrzynki i zamysłu szatana z Redy aby jeszcze bardziej podzielić modelarzy, rękoma swych kundelków.
Złe emocje, inwektywy, pokaż mi w moim wpisie inwektywy, w jakim Ty hipsterskim świecie żyjesz że prawda zdaje Ci się inwektywami.

I prosiłbym moderatora kim kolwiek jest, aby nie wypaczał zmianami sensu mojej wypowiedzi, to nie Polska Makieta Modułowa, to Pomroczna Makieta Modułowa, każda inna jest polska także, dlatego stosowanie takiej nazwy to nadużycie.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#9
Bardzo kwiecista wypowiedź Pawle. Jak zwykle pod wrażeniem elokwencji jestem, ale nie ma w niej odpowiedzi na proste pytanie które zadałem. Jest tylko pieprzenia bez sensu i jeżdżenie po mnie.
Znaczy mało merytorycznie tylko hejt bezmyślny.
Ale nie spodziewałem się innego scenariusza, bo przecież nie istnieją twarde argumenty na poparcie tezy z pierwszego twojego posta w tym wątku.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#10
Kolejna dyskusja o wyższości świat bożonarodzeniowych nad świetami wielkanocnymi a wystarczyłoby powiercenie w obu typach
profili przejściowych odpowiednich otworów żeby różnice się zmniejszyły i profile LL,ku niezadowoleniu ich twórcy,pasowały do Fremo.
W ostateczności można użyć scisków stolarskich a cała dyskusja jest potrzebna jak psu piąta noga.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.566 386 20
#11
Liczyłem na to, że w tym wątku dowiem się czegoś merytorycznego o różnicach pomiędzy modułami w poszczególnych standardach ale niestety kolega Paweł również do tego wątku wlewa złe emocje, inwektywy i brak szacunku dla innych.
Jeśli chcesz się dowiedzieć konkretów to wystarczy zapytać wujka Google i wyświetli Ci w ułamku sekundy profil Fremo i profil LL
Fremo masz tu - http://www.pzmk.org.pl/files/Norma PZMK_moduły Fremo.pdf
LL masz tu - http://download.gbbkolejka.pl/doc/normaH0.pdf
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#12
Gogacz - najsensowniej dowiedzieć się jaki profil dominuje na imprezach w których chcesz brać udział. Weź też pod uwagę, że chcąc budować według normy PMM masz dużo większą restrykcyjność w kwestii doboru epoki i materiałów. Fremo jest znacznie luźniejsze pod tym względem i daje większe możliwości. Oczywiście możesz zrobić miks i dać profile LL, ale resztę robić po fremowemu bez oglądania się na jedyny słuszny numer szutru i trawki. Zawsze możesz też wywiercić więcej dziurek jak pisał stare tory, te profile to tak na dobrą sprawę właśnie rozstawem otworów się różnią, a nie samym kształtem (z tego co się orientuję).
 
Z

Zv

Gość
#13
PMMH0 i jej profil LL500 to hermetyczna hiperrealistyczna grupa modelarska z wysoko postawioną poprzeczką modelarską, spotykająca sie na zamknietych spotkaniach - preferująca zabawę we własnym gronie. Grupa ta stworzyła ok 5-7 % ogólnej liczby modułów w Polsce (obliczone ma podstawie danych sprzedażowych profili wykonanych laserowo)
FREMO PL to najliczniej reprezentowany sposób łączenia modułów w Polsce, preferowany przez większość klubów i indwidualnych modelarzy w PL - to standardowy profil niemal wszystkich imprez modelarskich nie licząc zamkniętych imprez PMMH0. Jest to też profil obowiązujący na wszystkich spotkaniach po za PL czy to organizowanych przez Fremo czy nie, a tego na pewno nie można powiedzieć o profilach LL500.
Wybór profilu do budowy skrzynek sprowadza się do wyboru grupy z którą chcesz się bawić i połączyć swoje przyszłe moduły. Czy sprostać wymaganiom PMMH0 czy wolisz luźną formułę zabawy i zastosować profil stosowany masowo w PL i za granicą.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#14
To jeżeli można jeszcze ja dorzucę kamyczek. Cześć wszystkim. Nie do końca zgodzę się z przedmówcą. PMM przyjeżdża także na spotkania między klubowe. Miałem zaszczyt prowadzić mój skład ciągnięty "Wulkanem" (białostocki SU45-231) po torach PMM. Proszę zwrócić uwagę z jakim pietyzmem wszystko jest odwzorowane lub jaki fajny jest efekt fal przy przejeździe koło nabrzeża.
O ile wiem tak jak klub w Łodzi, tak i Klub HAZERO część swoich modułów ma zakończonych profilami LL i zbrodnią byłoby zrezygnowanie z nich. Dlatego stosuje się moduły przejściowe LL/FREMO, gdyż regulamin FREMO mówi o tym aby końce segmentu/modułu były zgodne z normą - to co jest w środku nikogo nie obchodzi. Osoby, które budują kolej nowszą, a zwłaszcza zelektryfikowaną powinni korzystać z zasad FREMO. Jeżeli ktoś (np. ja) zrobił już jakiś fragment wg LL (chciałem się podłączyć do modułów Darka, który redukcję przy Wnukowicach ma zakończoną LL), wtedy robi moduł przejściowy LL/FREMO i wszystko gra. O ile wiem (tylko na podstawie rozmów) PMM nie planuje szlaków pod drutem gdyż wszystko jest utrzymane w realiach lat 50-70 tych, no może tylko Sarepska Huta mogłaby by pasować nawet do czasów obecnych. Dlatego zgadzam się z opinią, że - jak wspomniałem - nowsza kolej, to kolej FREMO. Natomiast w razie podjęcia złej decyzji co do wyboru profilu, można to zawsze naprawić stosując moduły przejściow LL/FREMO. Ja poszedłem dalej we FREMO, ale przejściówki LL/FREMO nie zamierzam się pozbywać mimo, że jest to szlak zelektryfikowany, którego na PMM nie spotkam (nie mówiąc już o jakości moich prac, która znacząco odbiega od akceptowalnej - ale wciąż się uczę). Pozdrawiam Michał.
 

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
134 0 0
#15
Jedni wolą FREMO, a inni PMM. Ja jestem zwolennikiem FREMO z dwóch powodów:
1. z racji tego, że mam blisko do Krakowa, Czech i Słowacji gdzie stosuje się tylko FREMO,
2. według mnie norma jest sama w sobie bardziej przemyślana np. połączenia elektryczne między modułami. W polskiej normie potrzebne są łączniki między modułami, które dodatkowo zajmują miejsce w samochodzie. Zdjęcie wykadrowane z jakiegoś francuskiego czasopisma.
Bez nazwy.jpg

W normie FREMO tego problemu nie ma, bo sposób łączenia między modułami jest lepiej przemyślany i problem z kolejnym pudełkiem nam odpada, a przewody łączące chowają się w skrzynce. Zdjęcie zapożyczone z forum.
201505051551.jpg

Co się tyczy profili czołowych. Na tej skrzynce akurat mam zastosowany profil FREMO F96 bez rowów (ja sobie taki wymyśliłem, że będzie bez rowów), a było to spowodowane ukształtowaniem terenu jakie jest w rzeczywistości. Dodatkowo mam wywiercone dziury, dzięki którym mogę się łączyć z profilami LL. Dziur pod profile LL bardzo rzadko są używane, ale jednak się zdarza. Bądź co bądź zwykła śróba z podkładką lepiej trzyma moduły niż ściski stolarskie, które podczas imprezy lubią się luzować. Trzeba tylko pamiętać o tym że profil FREMO jest o 4mm wyższy niż LL przez co dziury trzeba wyżej wywiercić, ale to już szczegół.
IMG_20180128_132228.jpg

Tak jak osoby wyżej powiedziały można zbudować przejściówkę FREMO/LL, którą posiadam i która ułatwiała życie na różnych imprezach. Tylko po co dorabiać skrzynki jak można poświęcić 10 min więcej i dowiercić 2 otwory do profilu czołowego wiertłem 12mm i kolejny problem odpada.
P1170109.jpg

Jak już wcześniej powiedziałem ja jestem i będę zwolennikiem FREMO a co kolega wybierze to będzie jego indywidualna sprawa.