• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Ocena planu makiety H0

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam wszystkich.

Panowie i Panie chciałbym rozpocząć budowę własnej makiety kolejowej H0. Wielkość makiety jaką mam możliwość zbudowania i ustawienia w domu to 3.0 m x 1.6 m. Mam stworzony stelaż składający się z 3 elementów skręcony ze sobą (do ewentualnego demontażu, aczkolwiek nie planuje rozkręcania i przenoszenia makiety)
Obecnie jestem w posiadaniu torowiska Piko A-Gleis w ilości :
G62 (55205) szt. 1
G107 (55204) szt. 1
G119 (55202) szt. 1
G231 (55201) szt. 16
G239 (55200) szt. 10
G940 FLex (55209) szt. 4
R1 (55211) szt. 1
R2 (55212) szt. 30
R3 (55213) szt. 12
R9 (55219) szt. 1
WL (55220) szt. 2
WR (55221) szt. 5
Prośba do wszystkich bardziej doświadczonych modelarzy którzy mają chwilę wolnego czasu o pomoc w stworzeniu planu torowiska ma makiecie . Sam od kilku tygodni próbuje coś narysować w SCRAM i jak dotychczas nie udało mi się zaprojektować czegoś co by mnie zadowoliło. Do projektu chciałbym wykorzystać posiadany asortyment.
Nie wykluczam dokupienia części .
Docelowo na makiecie będzie poruszać się max 5 lokomotyw.
Sterowanie jedyne które wchodzi w grę to tylko DCC.
Jeśli chodzi o zabudowania jakie znajdą się na makiecie , to na wstępie wybrałem sobie
1.) FALLER 110115 H0 - Dworzec Mittelstadt
2.) Nastawnia Rottershausen Kibri 39486
3.) Lokomotywownia Kibri 39452
4.) Faller 130944, Kopalnia "Fortuna"
5.) Piko 6111000 Skład węglowy – suwnica
6.) wieża wodna Kibri 39428
7.) Kościół Faller 130239
Do tego chciałbym na samym końcu prac zabudować obrotnice kolejowa . Dlatego też miejsce na nią powinno być łatwo dostępne aby wykonać prace przy jej instalowaniu w makiecie.
Wracając do tematu układu torowiska na makiecie ,chciałbym aby ukształtowanie terenu a co za tym idzie i torów było w 2 poziomach . (mam na myśli ze dworzec , nastawnia, lokomotywownia znajdowała by się na poziomie 0. Skład węglowy , suwnica oraz inne zabudowania znajdowały się na poziomie 1 lub wyższym . (np.; kościół wieża wodna )

Zatem jeszcze raz proszę Was o pomoc w planowaniu , i z góry dziękuję za pomoc i zainteresowanie.
Pozdrawiam
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Witam

W nawiązaniu do mojego poprzedniego postu z prośba do Was o podesłanie pomysłów na plan makiety.
http://forum.modelarstwo.info/threads/plan-makiety-h0-potrzebna-pomoc.45910/
Nie chcąc nic sugerować specjalnie nie zamieszczałem w nim planów torowiska stworzonego przez siebie. Na chwile obecną udało mi się stworzyć plan torowiska nieznacznie różniących się od siebie .
W pierwszym przypadku zamieściłem rozmieszczenie budynków które nie ulegną zmienia w 2 wersji .
plan makiety h0..png

Krótki opis co do planu .
Torowisko koloru białego oraz jak to żona nazywa turkusowego będzie zbudowane na wysokości ok 3 /5 cm od głównej płyty wymiarów 3 m x 1.6 m to dla mnie będzie poziom 0 . Powierzchnie pomiędzy torami wypełnię materiałem typu np: styropian w nim będę kształtował terytorium makiety . Każdy budynek zostanie ustawiony na sklejce i dopasowany do odpowiedniej wysokości .
W prawym górnym rogu kolorem turkusowym zaznaczyłem tor który będzie w tunelu ,nad nim chce ustawić model kopalni z suwnica . Tory koloru czerwonego będą podniesione do poziomu +1 .
Czarnym liniami zaznaczyłem miejsca gdzie rozpocznę budowę muru oraz skarpy.

Przykład 2 .
Tu postanowiłem dodać dwie bocznice .
plan makiety H0 cz1.png

Proszę was o ocenę i sugestie co należało by zmienić .

Pozdrawiam
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#3
Torowisko koloru białego oraz jak to żona nazywa turkusowego będzie zbudowane na wysokości ok 3 /5 cm od głównej płyty wymiarów 3 m x 1.6 m to dla mnie będzie poziom 0 .
Tory koloru czerwonego będą podniesione do poziomu +1 .
Nie bardzo widzę możliwość zrobienia na tym planie tych poziomów. Brakuje miejsca na pokonanie różnicy poziomów.
Uruchom w programie SCARM wyświetlanie wysokości torów i zobacz jak to będzie wyglądało na tym planie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#4
Po pierwsze, proszę nie zaczynać nowego tematu po zaledwie jednym wpisie we wcześniejszym temacie. Po drugie, zgadzam się z uwagami kolegi Marqusa co do różnic wysokości. I po trzecie, w miejscach zaznaczonych w lewym dolnym rogu czarnymi liniami nie ma miejsca na żaden mur oporowy czy skarpę, tory są za blisko siebie.
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Dzięki Panowie za odpowiedz. Jeśli chodzi o program SCARM to jeszcze nie znam go do końca wiem jak zmieniać wysokości toru aczkolwiek jeszcze nie do końca potrafię wykorzystać w praktyce jego funkcje. Naczytałem się trochę o geometrii toru w płaszczyźnie , wiem ze maksymalna pochylnia to 2.5 % . Przeliczyłem to sobie co do odcinków toru z małymi zmianami dotyczące tunelu pod kopalnia.
makieta H0 cz.3.png

Czerwonymi kreskami zaznaczyłem miejsca gdzie rozpoczął by się spadek toru do tunelu (zaznaczony na zielono ) do miejsca w czerwony kole poziom -1 w tym miejscu przeliczając po długościach toru uzyskał bym -4,3 cm / -4,6 cm spadku .
Czerwone kreski na lini żółtej i niebieskiej oznaczają wznoszenie się toru do poziomu +1 (tor koloru fioletowego ) w tym miejscu uzyskałem +2,5 cm.
Wiem ze gdybym usunął żółty tor to długość toru (czerwony -niebieski ) pozwoliła bu mi na to aby uzyskać większy wznios toru.
Zdaje sobie sprawę ze osiągnięte nie całe 7 cm różnicy nie pozwoli mi na poruszanie się w tunelu składem kolejowym .
Panowie jakiś pomysł na przeróbkę ?? Albo mała podpowiedz ..:)

Panie Andrzeju wątek z wątkiem poleciał tylko dlatego ze zależy mi na czasie . Mam troszkę wolnego od codzienny obowiązków i chciałbym się zając konstrukcja pod tor . A co do skarpy i muru to fakt klepałem posta późno w nocy nie wszystkie moje przemyślenia są słuszne.
I co do makiet kolejowych jestem dopiero początkujący.....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#6
wątek za wątkiem poleciał tylko dlatego ze zależy mi na czasie
To nie ma nic do rzeczy, zakładanie kolejnych wątków na ten sam temat nie przyspieszy dyskusji, a wręcz ją skomplikuje i opóźni. Ale kolega Remaj12, moderator działu, już zrobił porządek.
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
W porządku Panie Andrzeju zrozumiałem. Proszę teraz Pana z racji większego doświadczenia o pomoc. Wyrażenie swojej opinii co do postu wyżej mianowicie o pomyśle spadku toru w tunelu (kolor zielony). Podpowiedzi jak w inny sposób można by rozwiązać różnice w poziomach .
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Dzięki Marqus za pomoc w opracowaniu toru i wizualizacje . Jednym słowem mogę zabierać się za konstrukcje podtorza ?.
Pytanie co do SCARM niestety posiadam wersje demo niestety. Szukam wszędzie wersji z crackiem by dalej projektować makiet co do zabudowy , niestety co znajdę to albo jest z bonusem "trojan" , albo nie działa. Czy jedynym wyjście jest zakup licencji ?. Pozdro jeszcze raz wielkie dzięki .
 

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#12
Cześć
Bardzo ciekawy układ makiety. Dawno takiego nie było.
Narysuj gdzie to chcesz postawić , oczywiście jeżeli do tego dojdzie.
Napisz jaki ruch zamierzasz prowadzić w kopalni. I po co są te żółte tory.
Zapytaj teraz o sygnalizacje bo to pomaga zrozumieć w jaki sposób będzie organizowany ruch na torach.
Czy budując makietę chcesz coś udowodnić sobie czy innym. To fundamentalne pytanie i z tego wypłyną wszystkie odpowiedzi techniczne.
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Witam


Dzięki za dobre motywujące słowo do pracy .
Makieta powstaje w pokoju o powierzchni 4,5 m x 3,5 m wiec dostęp do niej będzie z każdej strony.
Co do kopalni nad fioletową linia torów będzie suwnica bramowa z żurawiem imitująca załadunek węgla na wagony.
Zmieni się troszkę linia żółta na której będzie zamieszczona "rampa" rozładunkowa - może jakiś skład węgla tam zrobię doprowadzę drogę i jakoś to będzie :)
Druga linia toru posłuży jako bocznica .


Jakiś czas mnie tu nie było nie odpisywałem czas poświeciłem na budowie torowiska i czytaniem forum .
Doszedłem do etapu gdzie muszę zadać pytanie zanim zacznę przyklejać tor na stałe.
Chodzi mi mianowicie o odcinki izolowane
Zaznaczyłem na czerwono kropkami gdzie miały być oraz zielone kreski gdzie tor będzie odizolowany całkowicie (chce zastosować 2 zasilania )
Pierwsze poszło by z centralki LVZ100 i zasilało by tor zewnętrzny a drugie z boostera LV102
Oczywiście chce zastosować moduły ABC na bocznicach i stacjach .
Czy do tego co zaznaczyłem należy wprowadzić jakieś zmiany ,dołożyć jeszcze odcinków izolowanych ?

odcinki izolowane.png
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#14
zielone kreski gdzie tor będzie odizolowany całkowicie (chce zastosować 2 zasilania )
Pierwsze poszło by z centralki LVZ100 i zasilało by tor zewnętrzny a drugie z boostera LV102
Centralka LVZ100 ma booster 5A. W zupełności wystarczy do zasilania całej makiety. Czy jest sens stosowania dodatkowego booster'a?
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#15
Ilość odcinków izolowanych zależy od tego w jaki sposób chcesz z nich korzystać.

Jak do automatyki poprzez program do sterowania makietą np. iTrain, to masz zdecydowanie za małą ilość odcinków izolowanych. Na jeden blok zaleca się trzy odcinki izolowane. Jakby potraktować Twoje odcinki izolowane jako bloki, to i tak moim zdaniem masz ich za mało. To wszystko w przypadku automatyki.

Napisz jakie są twoje plany co do sterowania i ewentualnej automatyki, wtedy będzie można łatwiej doradzić.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#16
Oczywiście chce zastosować moduły ABC na bocznicach i stacjach .
Na stacjach ok.
Można też zastosować przed stacjami, przed semaforami wjazdowymi.
Natomiast na bocznicach, to bym się zastanowił.
Jeżeli na bocznicach lokomotywa będzie w trybie jazdy manewrowej, ABC nie będzie działać. Tak samo jak na torach od obrotnicy. Nie ma sensu wstawiania tam modułów ABC.
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
Zdaje sobie spraw ze sama centralka powinna dać rade sterować max 5 lokami ,tyle też zakładam docelowo ze będę posiadał . Zakładam ze w jednym czasie też wszystkie nie będą poruszać się po makiecie. Wiec zawsze jakiś zapas prądu będzie. Wole jednak podzielić układ na 2 sekcje i "nad stan " prądu wykorzystać do innych urządzeń.

Jeśliś chodzi o automatyk ( zakładam kierunek zgodny z ruchem wskazówek zegara ) zakładam sterowanie z kompa po przez gbbkolejka.
Nie jestem przekonany co do sterowania z manipulatora wydaje mi się to mało intuicyjne.


Co do modułów ABC zastanawiałem się czy przed stacjami (od lewej) na liniach głównych dołożyć odcinek izolowany aby zastosować moduł zwalniający loka a dopiero na stacji moduł hamujący .(mam nadziej ze dobrze rozumie - do każdego odcinak izolowanego potrzebny jest osobny moduł ABC)

Marqus jednym słowem mam rozumieć ze jeśli jest możliwość zaprogramowania loka w tryb jazdy manewrowej mogę być spokojny ze lok nie wyjedzie z toru lub nie uderzy w kozioł ?? Czy istnieje inne rozwiązanie na które dotychczas nie natrafiłem a o czym powinienem wiedzieć ??

Kempol - posiadasz może linka do strony gdzie mógłbym zobaczyć doczytać jak jest to zrealizowane.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#18
Marqus jednym słowem mam rozumieć ze jeśli jest możliwość zaprogramowania loka w tryb jazdy manewrowej mogę być spokojny ze lok nie wyjedzie z toru lub nie uderzy w kozioł ??
Tak nie do końca.
Lokomotywa podczas jazdy w trybie manewrowym nie reaguje na moduł ABC.
ABC działa dopiero w trybie jazdy normalnej.
Zastosowanie modułów ABC na torach od obrotnicy mija się z celem. Natomiast na bocznicach ma uzasadnienie, o ile odcinek będzie na tyle długi co długość drogi hamowania.
zakładam sterowanie z kompa po przez gbbkolejka.
Gbbkolejka i ABC, to dwie różne sprawy.
Nie jestem przekonany co do sterowania z manipulatora wydaje mi się to mało intuicyjne.
Tu bym polemizował. ;)
Jakoś nie bardzo widzę robić manewry klikając myszką. :p Wolę ręczny manipulator.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#19
Kempol - posiadasz może linka do strony gdzie mógłbym zobaczyć doczytać jak jest to zrealizowane.
Tutaj możesz poczytać o iTrainie i czego on wymaga do automatyki, można pobrać instrukcję, tam jest wszystko bardzo szczegółowo opisane. Niestety nie ma języka polskiego.

Nie tylko moim zdaniem, jest to jeden z lepszych programów do zarządzania ruchem na makiecie i nie tylko.
 

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#20
Masz dwa kółka i jedną stacje co przy tej wielkości umożliwia ruch 3 składów. Idealny układ żeby dostać kręćka po pół godzinie. Jak potrzebujesz popatrzeć na coś kręcącego się to taniej i szybciej wychodzi karuzela. I nie potrzeba do tego kompa z oprogramowaniem. Albo zegar analog ale to wolno idzie.
Jakie manewry mają być w kopalni jak tam wchodzi lokomotywa z jednym wagonem.
Manewry czyli taką zabawę w formowanie składu możesz spróbować robić jeżeli "lokomotywownie" umiścisz na końcu niedokończonego okręgu a pozostałe po niej trzy tory połączysz rozjazdem potrójnym i wydłużysz tory w taki sposób żeby tor dojazdowy był trochę dłuższy niż 3 tory odstawcze a one muszą mieć po połowie panowanej długości składu więc około 0,5 m. Stawiasz wagony i manewrując zestawiasz wylosowany skład.
Ta zabawa ma nawet własną nazwę i zasady. Można się w to bawić dłużej niż pół godziny i nie wymaga żadnych odcinków izolowanych.
Oczywiście możesz po zewnętrznym okręgu urządzić w tym czasie karuzele.
Im więcej odcinków izolowanych tym lepiej ale nie gęściej niż przewidywana dł składu. Rzeczywiście bardziej rozbudowane układy sterowania wymagają więcej niż jednego odcinka dla funkcjonowania. Dodaj do tego odcinki do sterowania rogatkami. Łatwo policzyć , że użyteczna dł składu to będzie lokomotywa i dwa wagony dwu osiowe.
Z 5A to możesz spokojnie puścić 10 nowych lokomotyw. Tylko na Twojej makiecie będą jeździły w zwartym składzie. Nie chcę odbierać zarobku sklepom więc kupuj.
Jak zawsze namawiam na odwiedziny na imprezach modułowych. Teraz będzie kilka. Pogadasz zobaczysz.
A na razie ułóż kólko na stole i bij rekordy w długości patrzenia na jeżdżący w kółko skład. I nie męcz przy tym kompa. Zacznij od analogu.
Koniecznie informuj o postępach. Ale bez oszukiwania i spania na siedząco przy desce.
Jak już padniesz to wydrukuj sobie ukłd na kartce i ustaw na niej pozyskane wcześniej kapsle i spróbuj symulować ruch popychając palcem. Zaczynasz od jednego jako lokomotywa. Następnie w miarę przyglądania kapsli będzie przybywać. Przy trzecim składzie zwykle każdy zaczyna kapować o co chodzi, zostawia pomysł budowania a skupia się na pomnażaniu kapslowych składów. Taką makietę można kupić teraz na allegro ale za tę kasę można ustwiać kapslowe składy dłużej niż będzie żyła makieta.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 20
Planuję 11
Planuję 95

Podobne wątki