• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Obrotnica w Szczytnej Śl.

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
#2
Ta obrotnica jest BARDZO dużym unikatem! Ponad 100 lat temu były one szeroko rozpowszechnione na wielu stacjach i bocznicach przemysłowych. Częsć służyła do manewrowania pojedynczymi 2-osiowymi wagonami na terenie przemysłowym, gdzie zabudowa wykluczała ułożenie zwykłego łuku. Np. wyspy spichrzów w portach były bogate w takie krążki. Co do sensu użycia tej konkretnej obrotnicy, to wszystko zależy od otoczenia. Niewiele go widać, więc i trudno powiedzieć. Jest mało prawdopodobne, że używano jej do obracania parowozów - jest zbyt krótka. Zmieściłaby maksymalnie 2-3 osiowy tendrzak. Przykład dawnej stacji z co najmniej 1 obrotnicą zbliżonej długości znajduje się tu:

http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=557

Mam na myśli zawarty w powyższym wątku plan stacji Prostki (koło Ełku) z 1883 r.
 
OP
OP
dziurasek

dziurasek

Znany użytkownik
Reakcje
612 11 0
#3
Ta obrotnica była tylko z przelotem na wprost. Widać to na zdjęciu po ceglanym pierścieniu. Nawet układ torowy stacji raczej nie pozwalał na wypuszczenie w bok. Wniosek jest taki że obracano wagony .... tylko poco :?:
 

Fiki-Miki

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Iyck słusznie zauważył, że; Częsć służyła do manewrowania pojedynczymi 2-osiowymi wagonami na terenie przemysłowym, gdzie zabudowa wykluczała ułożenie zwykłego łuku. Przy czym ja obstawał bym raczej za brakiem miejsca na rozjazdy. Ponad to dawnymi laty było sporo wagonów z hamulcem ręcznym na pomoście lub w budce. Chcąc rozładować - załadować taki wagon od czoła trzeba było go tak ustawić by mieć dostęp od "wolnej" strony. Jak np. wtoczyć na platformę traktor, samochód itp. gdy na jednym z końców jest budka czy niedemontowalny pomost z hamulcem. Na Dolnym Śląsku jest mnóstwo unikatów nie tylko kolejowych z minionej epoki "pary i elektryczności" ale ostatnio coraz szybciej znikają.
Ps. Mam pewną wątpliwośc czy "dziurasek" słusznie używa nazwy SZCZYTNA ( RUCKERS) z dodatkiem ŚL.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#5
Oglądając zdjęcia satelitarne Konstancji, do której się niedługo wybieram,
znalazłem taki fajny motyw:
http://maps.google.de/maps?ll=47.671389 ... &z=20&om=1
- obrotnica wagonowa umożliwiająca kierowanie wagonów na różne przyfabryczne bocznice.

Zresztą takie obrotnice to był niejako standard w przemyśle, w fabryce sody w Lukovacu w Bośni widziałem taką w akcji ale nie pozwolono mi sfotografować.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 9
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki