• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Obrotnica Fleischmann

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#4
P

Paweł Piotr

Gość
#6
Tak mi się zdaje, że cały czas chodzi dokładnie o ten sam produkt Fleischmanna, natomiast sprawa jego numeru katalogowego (6152 lub 6152C) wynika z czasu, w jakim katalog był publikowany. W załączniku jest dokładnie ta sama obrotnica, która w obecnym katalogu (2017 r.) nosi numer 6152 i jest dla systemu Profi - w roku 2011/2012 nosiła numer 6152C - wszystkie pozostałe parametry są takie same... :)... :LOL:...
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
437 8 0
#7
Różnią się przełącznikiem. W obrotnicy 6152C przełącznik ma dodatkowo możliwość zmiany polaryzacji na pomoście.
Mam obie instrukcje ale waga plików jest za duża i nie można ich dodać do postu. Są to skany przekonwertowane do pdf'a.
 

krszc

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Witam Szanownych kolegów.
Nie chciałem zakładać osobnego wątku, gdyż chodzi mi również o obrotnicę Fleischmann 6152. Z tego co udało mi się ustalić, fabrycznie przystosowana jest chyba tylko do obrotu o kąt 7,5 lub 15 stopni. Nie posiadam jeszcze takiej obrotnicy i nie moe sprawdzić swoich wątpliwości ale chciałem się zapytać Szanownych kolegów czy te wielkości kąta są ustalone konstrukcyjnie na stałe. Czy może jednak istnieje możliwość takiej przeróbki aby uzyskać kąt obrotu co 8,5 stopnia? Jeżeli ta konkretnie obrotnica nie da się w taki sposób przerobić, to jaką obrotnicę o zbliżonych możliwościach i gabarytach można zastosować na makiecie H0. Interesuje mnie w szczególności obsługa 23 stanowisk w lokomotywowni wachlarzowej rozstawionych właśnie co 8,5 stopnia.
Może ktoś z Was wie gdzie można zakupić obrotnicę Ottbergen? Albo chociaż sam pomost do obrotnicy z blach fototrawionych.
Pozdrawiam, Krzysztof.
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#11
Istnieje taka możliwość. Trzeba samemu wykonać cały zewnętrzny pierścień, likwidując fabryczne zatrzaski, oraz zrobić
nowe punkty blokujące pomost w zadanej pozycji. Do dzieła.
 

krszc

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Istnieje taka możliwość.
Cieszę się, że Kolega uważa to za wykonalne. Martwi mnie jednak fakt, że należy wykonać cały zewnętrzny pierścień, likwidując fabryczne zatrzaski.
Niestety nie mam na razie możliwości obejrzeć na żywo obrotnicy Fleischmanna i brak mi wyobraźni co się za tym kryje. Chodzi mi o to jaki jest stopień trudności, a w szczególności czy bez kosmicznych nakładów da się to zrobić. Może jest osoba, która dokonała tego typu przeróbek? Może jest dostępna jakaś relacja w Internecie?
Zakup obrotnicy 6152 tylko po to żeby się przekonać, że nie dam rady trochę mnie zniechęca. Utopić 2 tys. zł wydaje się trochę nonszalanckie.
Gdzie można znaleźć więcej informacji dotyczących szczegółów konstrukcyjnych obrotnicy i ewentualnie relacji lub dyskusji na temat jej przeróbki?
Może któryś z forumowiczów ma jakieś doświadczenia w tym zakresie?
Pozdrawiam, Krzysztof.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 10 2
#13
Jak zlikwidujesz rygiel zatrzymujący w fabrycznie ustalonych miejscach i podłączysz zwykły dekoder jazdy, to będziesz mógł zatrzymać obrotnicę w dowolnym miejscu np co 8 stopni, oczywiście "z łapki - na oko". Problemem jest jednak wyprowadzenie torów z obrotnicy. Fabrycznie jest to 7,5 stopnia. Piłując wyprowadzenia toru, sklejając na stałe i zalepiając powstałe przerwy może Ci się to udać.
Proponuję zajrzeć tutaj:
1631380294789.png
 

krszc

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Oglądając różne zdjęcia przedstawiające konstrukcje obrotnicy Fleischmanna, doszedłem do wniosku, że nie będę próbował jej przerabiać. Za dużo zachodu, a efekt końcowy niepewny. Pod uwagę wcześniej brałem też obrotnicę Hapo, lecz martwi mnie fakt, że najdłuższy pomost w kategorii Offene Drehscheiben np. w modelu 6901 Bühnenlän ma długość 26,5 cm. Przy średnicy 26,5 cm i kącie środkowym 8,5 st. długość cięciwy na obwodzie koła wyniesie 19,62 mm. Na instalację toru najazdowego potrzeba co najmniej 19,5 mm (licząc po zewnętrznym obrysie szyn). Oznacza to praktycznie montaż "na styk" co stwarza duże ryzyko zwarcia. Poza tym jeszcze cena tej obrotnicy, ponad 500 Euro. ....
Istnieje również możliwość zastosowania obrotnicy PECO LK 55 z pomostem o długości 305 mm. Jednak konstrukcja tej obrotnicy wydaje się nieco zbyt uproszczona, szczególnie pomost wymagał będzie znacznych przeróbek. Wydaje się, że nie powinno być w tym przypadku problemów z torami najazdowymi. Nie posiadam niestety informacji o możliwości zastosowania napędu do tej obrotnicy.
Czy któryś z kolegów posiada jakieś doświadczenia z użytkowaniem obrotnicy PECO LK 55 albo modelu HAPO 6901? Czy warto się w to angażować?
 

Podobne wątki