Przedstawiam taki nieco... alternatywny sposób wyświetlania światełek w lokomotywie
Niestety, mimo 11 wyjść funcyjnych w MX640, zaprogramowanie wszystkich pekapowskich świateł w lokomotywie jest nieco utrudnione
A to co najmniej z kilku powodów:
:arrow: Wyjściami "mocy" są wyjścia FA0p, FA0t oraz FA1-FA4, wyjścia FA5-FA9 są wyjściami "logicznymi" o obciążalności maks. 10 mA. W dodatku te 5 ostatnich ma w stanie włączonym ok. +3,3 V na wyjściu, nadaje się to do wysterowania jednej diody (anodą do wyjścia a katodę podłączamy do masy), z ograniczonym prądem do tych właśnie 10 mA, a najlepiej gdzieś do 5 mA.
Uwaga: opis FA... dotyczy WYJŚCIA funkcyjnego dekodera, a F... to KLAWISZ funkcyjny, to tak według opisów na papierologii
:arrow: Nie do wszystkich wyjść da się bezproblemowo, tzn. z poziomu CeVałek przypisać kierunkowość działania, da się do FA6, do FA7-9 nie za bardzo Tzn. właściwie da się, lecz trzeba wykorzystać procedurę programowania z CV61=98, ale do tego wypadałoby mieć aparaturkę Zimo lub ich program ZST razem z tym pudełkiem do transmisji danych z komputera.
:arrow: Wykorzystując wyjścia FA5-FA9 do więcej niż 1 diody, trzeba zastosować jakiś wzmacniacz, najdogodniejszy wydaje mi się typu ULN2003A, zero dodatkowych części, jakichś oporników czy cuś
Dlatego też na razie ograniczyłem się do świateł pociągowych, manewrowych i czerwonych oraz świateł w kabinach.
Wszystkie światła są oczywiście kierunkowo zależne, włączenie każdego polega na włączeniu 1 (jednej) funkcji. Niedogodnośc tego sposobu polega na tym, że aby włączyć drugie światła trzeba wyłączyć poprzednie np. jadąc z pociągowymi i czerwonymi i chcąc włączyć manewrowe trzeba wyłączyć te pierwsze, reszta kombinacji wygląda tak jakoś... podobnie
W opisywanym układzie jako białe światła można bez wiekszych przeróbek zastosować także żarówki, wtedy po drodze od niebieskiego kabelka do zasilania światełek trzeba wpiąć jakiś scalony stabilizator napięcia i odpowiednio do niego dobrać oporniki przy żarówkach i diodach
Tyle teorii, teraz praktyka
Wyprowadzenia wyjść w MX640:
Schemat połączeń by JA:
Tabelka CV:
To powyżej to standardowy sposób mapowania funkcji w Zimo-dekoderach, taki najprostszy CV z zakresu 33-42 slużą do przypisywania wyjść FA... do klawisza funkcyjnego F..., jednakże z zakresu ograniczonego kolorowymi polami. W pola na skrzyżowaniu wierszy F... i kolumn FA... wpisujemy odpowiednią wartość podaną na takim samym kolorowym pasku u góry obrazka. W kolumnie "CV=" jest wpisana suma tych wartości w wierszu.
Nie ma tu CV125 dla FA0p i CV126 dla FA0t, standardowo są "0", tu po prostu nie ma potrzeby ich zmieniać.
Nie wykorzystane funkcje dobrze jest wyzerować, a to dlatego, bo standardowo wyjście FAx jest przypisane klawiszowi Fx, więc przy przekładaniu wyjść któraś z funkcji mogłaby niechcąco zadziałać i przeszkadzać w efekcie końcowym
W części tabeli pt. "kierunkowość" przy pomocy CV127-CV132 ustawia się działanie funkcji w zależności od kierunku jazdy, standardowo do tych CV wpisane jest "0". Także nie ustawiamy CV125 i CV126, również nie ma takiej potrzeby.
Tu uwaga, programując w CV127-CV132 np. efekty świetlne trzeba pamiętać o dodaniu wartości "kierunku" (1 lub 2) do wartości podanych w opisie CeVałki, np. dla miękkiego startu wyjścia FA4 do 52 dodajemy 2, czyli to co wpisujemy do CV130 jest razem 54
Krótki opis:
Wpis "32" dla wiersza "F2" (CV36) na przecięciu z kolumną "FA4 (w tył)" oznacza, że wyjście FA4 zadziała po naciśnięciu klawisza F2 ale tylko podczas jazdy do tyłu, oczywiście powiązane jst to z wpisem "2" dla wyjścia FA4 (CV130). Te "2" to w CV130 ustawienia: bit0=0, bit1=1, czyli działa przy jeździe do tyłu.
Podobnie działanie klawisza F1: podpięte do niego są wyjścia "FA1 (w przód)" i "FA2 (w tył)", FA1 i FA2 są ukierunkowane w CV127 i CV128, w efekcie po naciśnięciu klawisza F1 podczas jazdy w przód działa FA1 i świecą się lampki PP i TP, czyli prawidłowo po prawej stronie w kierunku jazdy, a do tyłu lampki PL i TL, czyli też prawidłowo.
Gdyby zastosować ten układ do parowozu lub jednokabinowego spalinowozu , trzeba by było wyciąć połączenie od wyjścia FA2 do tych dwóch "górnych" diodek przy PL i TL (te diody również należy wyciąć) i wpisać:
-CV35=4, czyli do klawisza F1 przypisane jest wyjście FA1,
-CV127=0, czyli wyjście FA1 działa bezkierunkowo,
-CV128=0, czyli wyjście FA2 działa bezkierunkowo i oczywiście można wykorzystać je do czegoś innego,
w rezultacie po nacisnięciu F1, niezależnie od kierunku jazdy zaświecą się zawsze światła po prawej stronie lokomotywy.
A te "dolne" diody warto zostawić, choćby dla wyrównania świecenia świateł PL i PP oraz TL i TP.
Podobnie jw. postępuje się z wyjściami FA5 i FA6 (teraz są kierunkowe) i klawiszem F3, wtedy po nacisnięciu F3, niezależnie od kierunku jazdy, zaświeci sie lampka w kabinie lokomotywy.
W sumie proste
Niestety, mimo 11 wyjść funcyjnych w MX640, zaprogramowanie wszystkich pekapowskich świateł w lokomotywie jest nieco utrudnione
A to co najmniej z kilku powodów:
:arrow: Wyjściami "mocy" są wyjścia FA0p, FA0t oraz FA1-FA4, wyjścia FA5-FA9 są wyjściami "logicznymi" o obciążalności maks. 10 mA. W dodatku te 5 ostatnich ma w stanie włączonym ok. +3,3 V na wyjściu, nadaje się to do wysterowania jednej diody (anodą do wyjścia a katodę podłączamy do masy), z ograniczonym prądem do tych właśnie 10 mA, a najlepiej gdzieś do 5 mA.
Uwaga: opis FA... dotyczy WYJŚCIA funkcyjnego dekodera, a F... to KLAWISZ funkcyjny, to tak według opisów na papierologii
:arrow: Nie do wszystkich wyjść da się bezproblemowo, tzn. z poziomu CeVałek przypisać kierunkowość działania, da się do FA6, do FA7-9 nie za bardzo Tzn. właściwie da się, lecz trzeba wykorzystać procedurę programowania z CV61=98, ale do tego wypadałoby mieć aparaturkę Zimo lub ich program ZST razem z tym pudełkiem do transmisji danych z komputera.
:arrow: Wykorzystując wyjścia FA5-FA9 do więcej niż 1 diody, trzeba zastosować jakiś wzmacniacz, najdogodniejszy wydaje mi się typu ULN2003A, zero dodatkowych części, jakichś oporników czy cuś
Dlatego też na razie ograniczyłem się do świateł pociągowych, manewrowych i czerwonych oraz świateł w kabinach.
Wszystkie światła są oczywiście kierunkowo zależne, włączenie każdego polega na włączeniu 1 (jednej) funkcji. Niedogodnośc tego sposobu polega na tym, że aby włączyć drugie światła trzeba wyłączyć poprzednie np. jadąc z pociągowymi i czerwonymi i chcąc włączyć manewrowe trzeba wyłączyć te pierwsze, reszta kombinacji wygląda tak jakoś... podobnie
W opisywanym układzie jako białe światła można bez wiekszych przeróbek zastosować także żarówki, wtedy po drodze od niebieskiego kabelka do zasilania światełek trzeba wpiąć jakiś scalony stabilizator napięcia i odpowiednio do niego dobrać oporniki przy żarówkach i diodach
Tyle teorii, teraz praktyka
Wyprowadzenia wyjść w MX640:
Schemat połączeń by JA:
Tabelka CV:
To powyżej to standardowy sposób mapowania funkcji w Zimo-dekoderach, taki najprostszy CV z zakresu 33-42 slużą do przypisywania wyjść FA... do klawisza funkcyjnego F..., jednakże z zakresu ograniczonego kolorowymi polami. W pola na skrzyżowaniu wierszy F... i kolumn FA... wpisujemy odpowiednią wartość podaną na takim samym kolorowym pasku u góry obrazka. W kolumnie "CV=" jest wpisana suma tych wartości w wierszu.
Nie ma tu CV125 dla FA0p i CV126 dla FA0t, standardowo są "0", tu po prostu nie ma potrzeby ich zmieniać.
Nie wykorzystane funkcje dobrze jest wyzerować, a to dlatego, bo standardowo wyjście FAx jest przypisane klawiszowi Fx, więc przy przekładaniu wyjść któraś z funkcji mogłaby niechcąco zadziałać i przeszkadzać w efekcie końcowym
W części tabeli pt. "kierunkowość" przy pomocy CV127-CV132 ustawia się działanie funkcji w zależności od kierunku jazdy, standardowo do tych CV wpisane jest "0". Także nie ustawiamy CV125 i CV126, również nie ma takiej potrzeby.
Tu uwaga, programując w CV127-CV132 np. efekty świetlne trzeba pamiętać o dodaniu wartości "kierunku" (1 lub 2) do wartości podanych w opisie CeVałki, np. dla miękkiego startu wyjścia FA4 do 52 dodajemy 2, czyli to co wpisujemy do CV130 jest razem 54
Krótki opis:
Wpis "32" dla wiersza "F2" (CV36) na przecięciu z kolumną "FA4 (w tył)" oznacza, że wyjście FA4 zadziała po naciśnięciu klawisza F2 ale tylko podczas jazdy do tyłu, oczywiście powiązane jst to z wpisem "2" dla wyjścia FA4 (CV130). Te "2" to w CV130 ustawienia: bit0=0, bit1=1, czyli działa przy jeździe do tyłu.
Podobnie działanie klawisza F1: podpięte do niego są wyjścia "FA1 (w przód)" i "FA2 (w tył)", FA1 i FA2 są ukierunkowane w CV127 i CV128, w efekcie po naciśnięciu klawisza F1 podczas jazdy w przód działa FA1 i świecą się lampki PP i TP, czyli prawidłowo po prawej stronie w kierunku jazdy, a do tyłu lampki PL i TL, czyli też prawidłowo.
Gdyby zastosować ten układ do parowozu lub jednokabinowego spalinowozu , trzeba by było wyciąć połączenie od wyjścia FA2 do tych dwóch "górnych" diodek przy PL i TL (te diody również należy wyciąć) i wpisać:
-CV35=4, czyli do klawisza F1 przypisane jest wyjście FA1,
-CV127=0, czyli wyjście FA1 działa bezkierunkowo,
-CV128=0, czyli wyjście FA2 działa bezkierunkowo i oczywiście można wykorzystać je do czegoś innego,
w rezultacie po nacisnięciu F1, niezależnie od kierunku jazdy zaświecą się zawsze światła po prawej stronie lokomotywy.
A te "dolne" diody warto zostawić, choćby dla wyrównania świecenia świateł PL i PP oraz TL i TP.
Podobnie jw. postępuje się z wyjściami FA5 i FA6 (teraz są kierunkowe) i klawiszem F3, wtedy po nacisnięciu F3, niezależnie od kierunku jazdy, zaświeci sie lampka w kabinie lokomotywy.
W sumie proste
Załączniki
-
165 KB Wyświetleń: 2.984
-
77,7 KB Wyświetleń: 3.024
-
156,3 KB Wyświetleń: 3.016