• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

OŻYWIANIE SAMOCHODÓW - autka H0/TT/N jako R/C - da się

pado

Znany użytkownik
KKMK
#1
Cześć Wszystkim.

Tak jak obiecałem wielu z was po zakończeniu budowy Jelcza 316 R/C zrobię krótki poradnik jak tego dokonałem. A więc zacznijmy od początku.

Zanim miałem blade pojęcie o całym temacie przeglądałem godzinami forum niemieckie, gdzie ludzie prezentowali swoje dokonania….

http://78514.homepagemodules.de/f5-LKWs.html

Na nim można zobaczyć jakie oni cuda robią. Od samochodów osobowych, aż po maszyny budowlane. Odnośniki do rozdziałów są na samym dole obok napisu SPRUNG (LKW, PKW, Lieferwagen, Baumaschinen itp.).

Po paru dniach doszedłem do wniosku że to takie trudne nie jest, tylko potrzeba kilku niezbędnych elementów jak:

- NADAJNIK ( ja swój kupiłem przypadkiem jako używany od kolegi. To taki typ http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM5510 - pracuje w systemie DSM2/DSMX) – oczywiście można mieć inny tylko trzeba mieć pewność że uda się do niego dobrać odbiorniki-takie które się zmieszczą w modelu ;)

Z tego co wiem to nadajniki DSMX/DSM2 są też dostępne w zestawach z helikopterami np. jak tu

http://allegro.pl/helikopter-blade-mcx-tandem-rescue-rtf-krakow-fv-i5068107209.html

- ODBIORNIK ( z racji posiadanego nadajnika SPECTRUM wchodziły tylko odbiorniki pracujące w systemie DMS2/DSMX W modelu Jelcza mam ORANGE RX-R415

http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p6508,odbiornik-orangerx-r415-spektrum-dsm2

(przy użyciu odbiornika Spectrum musiałem zastosować regulator do silnika – MC 120)
Schemat elektryczny. Ponoć włącznik ON/OFF lepiej dawać na -.
07-SCHEMAT SPECTRUM.jpg


Do budowy następnych modeli mam zakupione dwa odbiorniki DT RECIVER http://www.deltang.co.uk/ Można je kupić w kilku sklepach w Europie.

Ja kupiłem swoje tu

http://www.sol-expert-group.de/1-87-model-building:::48.html?XTCsid=3vj0mop3slfmsht9i82ffu9it7

Niestety w sklepie KKPMO w Polsce obecnie ich nie ma ;/ (z tego co wyczytałem to nie trzeba regulatora silnika- wszystko jest na jednej płytce)
04-odbiorniki.JPG


- REGULATOR SILNIKA MC120 – zakupiony w sklepie w Polsce KKPMO (do odbiornika SPECTRUM)

http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p902_speedcontroller-mc120-for-small-dc-motors.html

[Podaje linka do strony w wersji angielskiej gdyż w wersji polskiej nie ma wielu pozycji.]

- SILNIK Z PRZEKŁADNIĄ
Są różne wersje, ten który ja stosuje ma 4 mm średnicy i jest od razu z przekładnią 96:1. Silniki kupuje w sklepie

http://shop.kkpmo.com/index.php?cat....html&XTCsid=6e63f3b2c12e60cbf5e42e759c6b899c

* można użyć też samych silniczków fi 3, 4 , 6 mm średnicy ze ślimakiem i zębatką na ośce ;) Takie sztuki polecam do budowy samochodów osobowych. Najmniejsze silniczki jakie widziałem to takie 3mm średnicy ze starych wibracji od telefonów komórkowych. Ślimaczka i zębatkę można zamówić w KKPMO pod konkretny wymiar ;)
03-silniki przekąłdnie.JPG


- UKŁAD SKRĘTNY (dla modeli Herpy można użyć zestawu Herpa 052559)

http://makieta.pl/auto-akcesoria/2680-herpa-052559-zestawy-kolowe-z-mechanizmem-skretnym-h0.html

dla pozostałych autek trzeba użyć zestawu jak są używane w Faller Car system. Ja swoje osie przednie mam ze sklepu.

http://shop.kkpmo.com/index.php?cat....html&XTCsid=bed2dad02dfd8fdfa428967254eac500
05-przednia oś.JPG


- SERWOMECHANIZM
Ja używam HK-5320. Zakupione w sklepie HobbyKing i przesłane do nas do Polski, chyba z Holansii. Są tez inne serwa (suwakowo-boczne-prawe/lewe) na zdjęciu obok HK-5320, ale nie wiem jak się spisują w praktyce ;)
01-serwa.JPG


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33401

- TESTER SERW ;) Bardzo przydatne urządzenie. Przydaje się do testowania układu skrętnego lub innych urządzeń opartych na serwach zanim się zmontuje cały model do aparatury odbiorczej ;)

- OPONY PRZÓD TYŁ – dla poprawienia właściwości jezdnych ;)
06-opony gumowe przód_tył.JPG


http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p833_1-87-truck-front-wheel-kit.html

http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p832_1-87-truck-back-double-wheel-kit.html

- BATERIA / LIPOL 1S (3,7-4,2V) o pojemności od 50 mAh w górę… oczywiście wszystko zależy od wielkości pojazdu. Baterie można kupić w kilku sklepach w Polsce np. Botland, TME, itp. Ja do swoich modeli mam akumulatorki max do 150 mAh. Wydaje mi się że można tez yżywać niektórych płaskich bateryjek z telefonów komórkowych. Mają te same prądy, lepsze pojemności i bardziej foremne kształty.
02-bateryjki.JPG


- KABLE CIENKIE/GRUBE. Te najcieńsze mam ze starych cewek nawojowych od napędów elektromagnetycznych BTTB lub PIKO oraz ze starych silniczków kolejkowych. Używam ich głównie do zasilania diód SMD. Te grubsze w izolacji z różnych sklepów do niczego się nie nadają. Na szczęście udało się kupić kpl. kilku kolorów u Karola w sklepie. Używam ich do łączenia ze sobą baterii, odbiornika, włącznika ON/OFF, gniazda ładowania i np. płytki rozdzielczej pod diody SMD.

http://shop.dcc24.eu/pl/akcesoria-d...g36-2a-10-kolorow-nmra-10-x-1m-esu-5194x.html

- DIODY SMD. Póki co używam 0603, ale pewnie będę musiał dokupić 0402 Diody SMD 0603 kupuje w elektroniku w Krakowie, ale niestety już 0402 trzeba nabyć w sklepie elektronicznym :/

- WŁĄCZNIK ON/OFF – najlepiej jak najmniejsze. Kupionych mam kilka w różnych sklepach elektronicznych… ale teraz czekam na coś co może będzie najlepsze do skali H0

Przełącznik suwakowy SMD 7x3x1,5mm 3PI/2PO /2299

http://allegro.pl/show_item.php?item=5453250359

W większych pojazdach jak w Jelczu 315 1:43 używałem takich przełączników suwakowych jak 9x4x4mm 3PI/2PO /2304

http://allegro.pl/ShowItem2.php?ite...0-8004-11e5-b306-fa163e045498&ars_rule_id=201

- GNIAZDO ŁADOWANIA – zrobiłem je z GOLD PINÓW no normalnym rozstawie 2,54. Ładowarkę do bateryjek zrobiłem z zestawu od starego helikoptera. Ładowarka jest na USB więc ładuje model z gniazda komputera, lub poprzez stary adapter do gniazdka 220 V od aparatu NIKON z wyjściem na USB ;)

- MODEL ;) Tu w brew pozorom ważny element składowy, a jak wiemy jego cena może się wahać od 5 zł do 500 zł ;)
00-autka.JPG



To chyba tyle części składowych. Jak coś mi jeszcze przyjdzie do głowy to dopiszę.

Teraz mały poradnik co i jak ;)

- na start lepiej użyć stary i większy model, aby wszystko spokojnie pomieścić w nim. Ja dzięki złożeniu modeli RC Jelcza 315 w skali 1:43 oraz Mana w skali 1:24 mam pojęcie o tym co potrzebuję i w jakiej ilości. To mi ułatwiło zaplanowanie i budowę Jelcza 316 w skali H0. Teraz żałuje że użyłem 316 zamiast 315. Tam też by się wszystko pomieściło ;)

- na początek najlepiej zabrać się za składanie silnika z przekładnią, a potem za układ skrętny ten lubi ładnie namieszać – zwłaszcza jak montujemy przednia belke z KKPMO. W przypadku serynego układu skrętnego od Herpy problemu większego nie przewiduje…choć o tym się przekonam przy najbliższym modelu.

- jak kupujesz model z Manufaktury lepiej poprosić o taki w Kawałkach… a nie złożony już w całość. Niestety jego rozkładanie = zniszczenie

- modele seryjne typu HERPA/WIKING dają się ładnie rozłożyć na czynniki pierwsze. Są poskładane na wcisk co gwarantuje bezproblemowe ich rozłożenie J, a w razie uszkodzenia łatwo nabyć zamiennik pod wymianę ;)
rozładunek.JPG


- należy ostrożnie używać kropelki aby nie skleić przekładni kątowej od silnika, lub nie zniszczyć szybek poprzez opary ;)

Mam nadzieje że po tej prezentacji, takich zabawek zacznie przybywać na naszych makietach ;) i za jakiś czas może zaczniemy się wspólnie bawić na imprezach modelarskich ;) Uważam że gra warta świeczki :) Polecam gorąco bo satysfakcja z autka jeżdżącego po stole jest przeogromna.

Serdeczne podziękowania za pomoc i wsparcie koledze MIŚKOWI
http://forum.modelarstwo.info/members/misiek.223/
jest naprawdę wytrwały i bardzo pomocny w poszukiwaniu rożnych elementów ;)
 
Ostatnio edytowane:
#2
Dziękuje, że zadałeś sobie tyle trudu i przygotowałeś ten doskonały opis!:)
Jeśli chodzi o sklep kkpmo z adresu wnioskuję, że jest w Polsce. Czy jest z nimi kontakt po polsku? (widzę na stronie nr telefonu). Rozumiem, ze możesz go polecić jako rzetelną firmę?
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#3
Sklep KKPMO jest w Polsce. Okolice Jasła jak dobrze pamiętam. Podaję adres po niemiecku, bowiem na stronie polskiej wielu rzeczy nie ma w ofercie. Czy jest rzetelny... wg mnie tak. To co zakupiłem dostałem i problemów nie było. Po polsku można spokojnie się porozumieć ;)
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#6
Chłopaki nie ma co gdybać.... tylko kupić części i poświęcić troszkę czasu i 4 i zbudować cos takiego ;) Satysfakcja gwarantowana :)

Wkradł się błąd w moim opisie. Napisałem że mam silniczki 4 mm z przekłądnią 96:1, a mam silniczki 6 mm z przekładnią 96:1 oczywiście z tego samego sklepu :)
 

dmvip

Aktywny użytkownik
#7
Wszystko podane na tacy :). Wielkie dzięki kolego pado, no i wielki szacun iż chciałeś się podzielić wiedzą zdobytą na "polu walki", a nie tylko prezentować wykonane modele, trzymając w tajemnicy odwieczne pytanie "jak to się robi ?". ;)
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#8
A powiedź mi po co mam trzymać tą wiedzę w ukryciu ;) Nie żyje z tego tylko sie tym bawię więc się tym dziele z innymi w nadziei że może za jakiś czas powstanie może dział modele RC w skali 1:87 :)
 

dmvip

Aktywny użytkownik
#9
Po co trzymać w tajemnicy hmmm... no właśnie nie wiem po co :), chyba tylko po to aby blokować dalszy rozwój w danej dziedzinie. Czasami zdarzają się ludzie którzy twierdzą iż zdobyli jakąś wiedzę czy umiejętności, ponosząc tego jakiś tam koszt i nie będą za darmo dzielili się "kosztowną" wiedzą. Czasami sam usiłując zdobyć jakąś informację, niekoniecznie na tym forum otrzymywałem odpowiedzi od różnych ludzi, iż posiadają interesującą mnie informację ale nie mogą jej udostępniać gdyż dostali ją od kogoś kto sobie tego nie życzy. Nawet na zapytanie przedstawiając swój rysunek czy swoją myśl, czy idę w dobrym kierunku niestety nie mogli powiedzieć.

Tym bardziej cisze się i doceniam, że chciałeś się podzielić swoją wiedzą aby innym ułatwić start, niejednokrotnie mogą teraz uniknąć kosztownych pomyłek.
 

Misiek

Znany użytkownik
#11
Jakby ktoś chciał autko wojskowe, niekoniecznie terenowe.
MAN KAT1 (5ton)

Wykaz podstawowych składników
- serwo HK-5320 wstępnie wsadzone w ramę (bez potrzeby rzeźbienia w tym miejscu)
- silnik 4mm z przekładnią 144:1
IMG_0430.jpg


Zamontowana przednia oś (skrętna)
IMG_0433.jpg


Wpasowany silnik (trzeba było od środka przeszlifować ramę, za wąsko było)
IMG_0436.jpg


Test ;)
IMG_0437.jpg


Przymiarka serwa do ośki skrętnej
IMG_0441.jpg


Serwo schowane w kabinie
IMG_0443.jpg


Wstępnie założona alektronika
- regulator wyjęty z serwa (tego najtańszego z allegro)
- odbiornik SpektrumDSM2 (do wymiany)
- podłączone testowe zasilanie
IMG_0452.jpg


Całość w/w etapu budowy - dwa wieczory robocze po kilka godzin.
Gdybym miał odpowiedni odbiornik bądź nadajnik*, dzisiaj bym już jeździł ;-)

* samo Spektrum DSM nie wystarczy, okazało się, że są odbiorniki i nadajniki zarówno naziemne jak i "lotnicze" - i często ze sobą nie współpracują. Na takie trafiłem.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#12
O pięknie ;) Fajnie patrzeć jak coś drgnęło w tym temacie ;) No to może i ja się pochwalę że przymierzam się do zrobienia MANa TGA - ciągnik siodłowy w wersji RC ;)
Jak sie uda to zrobię lepsza relację :)
 

Jędrek K

Znany użytkownik
#13
Próbowałem wejść na www.kkpmo.pl. Odpowiedź "nie ma takiej strony", wiem, że kiedyś była. Próbowałem dzwonić na numer ze strony niemieckiej 134319016 (polski)- "wybrany numer jest niedostępny". Wysyłałem kiedyś i kilka dni temu zapytanie mailem po niemiecku- brak odpowiedzi do dzisiaj.Po wpisaniu w wyszukiwarce wyświetlają się niepochlebne komentarze z Niemiec i jest podany adres w Stuttgarcie.
Nie wiem, czy tylko ja mam problem z tym sklepem . Pado, czy ty kupujesz tam mechanizmy "naokoło " przez Niemcy?