Tyle już o tym napisano, wystarczy poszukać... choć niekoniecznie po polsku...
Co do rozjazdów i semaforów to efekty - czy to w cyfrze czy w analogu - są podobne, no bo czym może się różnić analogowe przełożenie wajchy od cyfrowego?.
Cyfra = dwa druty magistrali + dekoder na każde kilka sterowanych obiektów.
Analog = kupa drutów i przełączników.
To zasadnicza różnica.
Wypadałoby jeszcze dodać że przy cyfrze można zapamiętać ustawienia i ustawiać drogę przebiegu jednym naciśnięciem albo mieć sterowanie z peceta i na ekranie widzieć wszystkie ustawienia. W analogu to dużo trudniejsze, choć nie niemożliwe.
Dekoder akcesoriów, koder w postaci pulpitu synoptycznego, specjalistyczna mysz z dwoma przyciskami pamiętająca i wyświetlająca na sobie położenie obiektu - to wszystko wraz z rysunkami płytek i wsadami do PIC-ów jest w necie...
Co do sygnalizacji położenia - napęd ma styk do polaryzacji krzyżownicy. Nie jest problemem posterować tym stykiem zwykły przekaźnik i mieć dwa styki - jeden do polaryzacji drugi do sygnalizacji położenia. I o dwa druty więcej między każdym pulpitem a rozjazdem.
Jeśli napęd nie ma styku - razem z nim sterować przekaźnik bistabilny.