• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

oświetlenie

Reakcje
0 0 0
#1
może pytanie banalne, ale jestem zupełnym laikiem w tej kwestii, czy robiąc oświetlenie(latarnie, budynki) jest różnica czy będzie zastosowane sterowanie cyfrowe czy analogowe?
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#4
Jeśli chcesz zaoszczędzić oświetlenie domów itp itd możesz zrobić w analogu ale jak chcesz przybajerzyć możesz zastosować jakieś włączanie pilotem czy coś w ten deseń. Wg. mnie analog będzie ok. łatwy do własnoręcznego montażu no i obsługi lecz będą kable.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#5
Marek Brzezińsk napisał(a):
tabor sterowanie na cyfrowo, czy i jaki związek ma do zasilania oświetlenia
No ma. Jak wszystko zasilasz cyfrowo, to po pierwsze: całą moc pobieraną przez pociągi i przez oświetlenie musi dostarczyć booster (większy lub więcej niż jeden -> drożej), a po drugie: DCC korzysta z prądu zmiennego, więc może zaistnieć konieczność przeprowadzenia drobnej modyfikacji układów oświetlenia.

Ja w swojej makiecie planuję koegzystencję: cyfra tylko do sterowania pociągami, a cała reszta, czyli oświetlenie, sterowanie rozjazdów itp. - analogowo.
 
Reakcje
0 0 0
#6
A może ktoś wie gdzie można poczytać o robieniu pulpitów sterowniczych do analogu a w tym gdzie i jak podpinać oswietlenie budynków, zwrotnice, semafory, itp. Bo ja też jestem kompletnie zielony w sprawy elektroniki na makiecie, no może te podstawowe rzeczy jak podpinanie torów do trafo. :D
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#7
Na ten temat raczej ciężko będzie coś znaleźć, ponieważ każdy pulpit jest specjalny do danej makiety. Może byś komuś doświadczonemu podrzucił czym chcesz sterować itd. jakiemuś doświadczonemu elektronikowi, a on przygotowałby ci schematy.
 

deus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
pukash napisał(a):
A może ktoś wie gdzie można poczytać o robieniu pulpitów sterowniczych do analogu a w tym gdzie i jak podpinać oswietlenie budynków, zwrotnice, semafory, itp. Bo ja też jestem kompletnie zielony w sprawy elektroniki na makiecie, no może te podstawowe rzeczy jak podpinanie torów do trafo.
_________________
Też jestem ciekaw jaki przełącznik do czego, w jaki sposób zrobić sterowanie zwrotnicami jak zrobić żebyśmy wiedzieli w jaki położeniu się znajdują itd. itp.
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#9
ja mam tylko semafory dwupojęciowe, więc stosuję przełączniki ON-ON, a przy większej ilości sygnałów obrotowe, albo coś w ten deseń.

Do zwrotnic przełączniki typu mon. Znaczy to jeśli trzymasz w danym położeniu jest impuls, jeśli puścisz przełącznik wraca do pozycji 0.

Nie wiem czy w czymś to pomoże, mi sterownicę zrobił ojciec :D i wszystko działa jak mażenie :D
 

deus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
paziu1000000 napisał(a):
Do zwrotnic przełączniki typu mon. Znaczy to jeśli trzymasz w danym położeniu jest impuls, jeśli puścisz przełącznik wraca do pozycji 0.
Wszystko fajnie pięknie ale skąd wiesz w jakiej pozycji masz zwrotnice? :???: Jeśli ktoś ma pare zwrotnic albo ma je tak umiejscowione że nie może zobaczyć ich położenia to co ma zrobić? Jakie rozwiązanie można zastosować?
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#12
Tyle już o tym napisano, wystarczy poszukać... choć niekoniecznie po polsku...

Co do rozjazdów i semaforów to efekty - czy to w cyfrze czy w analogu - są podobne, no bo czym może się różnić analogowe przełożenie wajchy od cyfrowego?.

Cyfra = dwa druty magistrali + dekoder na każde kilka sterowanych obiektów.
Analog = kupa drutów i przełączników.
To zasadnicza różnica.

Wypadałoby jeszcze dodać że przy cyfrze można zapamiętać ustawienia i ustawiać drogę przebiegu jednym naciśnięciem albo mieć sterowanie z peceta i na ekranie widzieć wszystkie ustawienia. W analogu to dużo trudniejsze, choć nie niemożliwe.
Dekoder akcesoriów, koder w postaci pulpitu synoptycznego, specjalistyczna mysz z dwoma przyciskami pamiętająca i wyświetlająca na sobie położenie obiektu - to wszystko wraz z rysunkami płytek i wsadami do PIC-ów jest w necie...

Co do sygnalizacji położenia - napęd ma styk do polaryzacji krzyżownicy. Nie jest problemem posterować tym stykiem zwykły przekaźnik i mieć dwa styki - jeden do polaryzacji drugi do sygnalizacji położenia. I o dwa druty więcej między każdym pulpitem a rozjazdem.
Jeśli napęd nie ma styku - razem z nim sterować przekaźnik bistabilny.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#13
deus napisał(a):
jak zrobić żebyśmy wiedzieli w jaki położeniu się znajdują itd. itp.
A, to trzeba albo mieć napęd rozjazdu z kabelkami informacji zwrotnej o położeniu, albo - wykorzystując jako napęd np. siłownik do drzwi samochodowych - samemu sobie zrobić taki sygnał zwrotny (np. za pomocą styków zwieranych w skrajnych położeniach). Elektrycznie jest to trywialne, ale jest trochę zabawy z konstrukcją.

Marek Brzezińsk napisał(a):
...czy w analogu można osiągnąć te same efekty co w cyfrówce :?:
O jakie "efekty" chodzi? Realizm działania? To odpowiedź jest twierdząca. Analog jest "trudny" w konstrukcji: dużo kabli, dużo połączeń itd. Ale można nawet wszystkim sterować np. z poziomu komputera - to tylko kwestia przemyślanego projektu i niedużej elektroniki.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#15
Blue napisał(a):
"Analog sterowany z komputera" - to nic innego jak sterowanie cyfrowe
Co racja, to racja. Pisząc to chciałem tylko wykazać, że realizacja sterowania w analogu nie wyklucza współpracy całego systemu "z cyfrą". Wszystko jest możliwe - to tylko kwestia włożonego czasu i pieniędzy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 25
Elektryka 8
Elektryka 8
Elektryka 10
Elektryka 13

Podobne wątki