• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

oświetlenie

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
#4
Jeśli chcesz zaoszczędzić oświetlenie domów itp itd możesz zrobić w analogu ale jak chcesz przybajerzyć możesz zastosować jakieś włączanie pilotem czy coś w ten deseń. Wg. mnie analog będzie ok. łatwy do własnoręcznego montażu no i obsługi lecz będą kable.
 

Kylogram

Aktywny użytkownik
#5
Marek Brzezińsk napisał(a):
tabor sterowanie na cyfrowo, czy i jaki związek ma do zasilania oświetlenia
No ma. Jak wszystko zasilasz cyfrowo, to po pierwsze: całą moc pobieraną przez pociągi i przez oświetlenie musi dostarczyć booster (większy lub więcej niż jeden -> drożej), a po drugie: DCC korzysta z prądu zmiennego, więc może zaistnieć konieczność przeprowadzenia drobnej modyfikacji układów oświetlenia.

Ja w swojej makiecie planuję koegzystencję: cyfra tylko do sterowania pociągami, a cała reszta, czyli oświetlenie, sterowanie rozjazdów itp. - analogowo.
 
#6
A może ktoś wie gdzie można poczytać o robieniu pulpitów sterowniczych do analogu a w tym gdzie i jak podpinać oswietlenie budynków, zwrotnice, semafory, itp. Bo ja też jestem kompletnie zielony w sprawy elektroniki na makiecie, no może te podstawowe rzeczy jak podpinanie torów do trafo. :D
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
#7
Na ten temat raczej ciężko będzie coś znaleźć, ponieważ każdy pulpit jest specjalny do danej makiety. Może byś komuś doświadczonemu podrzucił czym chcesz sterować itd. jakiemuś doświadczonemu elektronikowi, a on przygotowałby ci schematy.
 

deus

Nowy użytkownik
#8
pukash napisał(a):
A może ktoś wie gdzie można poczytać o robieniu pulpitów sterowniczych do analogu a w tym gdzie i jak podpinać oswietlenie budynków, zwrotnice, semafory, itp. Bo ja też jestem kompletnie zielony w sprawy elektroniki na makiecie, no może te podstawowe rzeczy jak podpinanie torów do trafo.
_________________
Też jestem ciekaw jaki przełącznik do czego, w jaki sposób zrobić sterowanie zwrotnicami jak zrobić żebyśmy wiedzieli w jaki położeniu się znajdują itd. itp.
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
#9
ja mam tylko semafory dwupojęciowe, więc stosuję przełączniki ON-ON, a przy większej ilości sygnałów obrotowe, albo coś w ten deseń.

Do zwrotnic przełączniki typu mon. Znaczy to jeśli trzymasz w danym położeniu jest impuls, jeśli puścisz przełącznik wraca do pozycji 0.

Nie wiem czy w czymś to pomoże, mi sterownicę zrobił ojciec :D i wszystko działa jak mażenie :D
 

deus

Nowy użytkownik
#11
paziu1000000 napisał(a):
Do zwrotnic przełączniki typu mon. Znaczy to jeśli trzymasz w danym położeniu jest impuls, jeśli puścisz przełącznik wraca do pozycji 0.
Wszystko fajnie pięknie ale skąd wiesz w jakiej pozycji masz zwrotnice? :???: Jeśli ktoś ma pare zwrotnic albo ma je tak umiejscowione że nie może zobaczyć ich położenia to co ma zrobić? Jakie rozwiązanie można zastosować?
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#12
Tyle już o tym napisano, wystarczy poszukać... choć niekoniecznie po polsku...

Co do rozjazdów i semaforów to efekty - czy to w cyfrze czy w analogu - są podobne, no bo czym może się różnić analogowe przełożenie wajchy od cyfrowego?.

Cyfra = dwa druty magistrali + dekoder na każde kilka sterowanych obiektów.
Analog = kupa drutów i przełączników.
To zasadnicza różnica.

Wypadałoby jeszcze dodać że przy cyfrze można zapamiętać ustawienia i ustawiać drogę przebiegu jednym naciśnięciem albo mieć sterowanie z peceta i na ekranie widzieć wszystkie ustawienia. W analogu to dużo trudniejsze, choć nie niemożliwe.
Dekoder akcesoriów, koder w postaci pulpitu synoptycznego, specjalistyczna mysz z dwoma przyciskami pamiętająca i wyświetlająca na sobie położenie obiektu - to wszystko wraz z rysunkami płytek i wsadami do PIC-ów jest w necie...

Co do sygnalizacji położenia - napęd ma styk do polaryzacji krzyżownicy. Nie jest problemem posterować tym stykiem zwykły przekaźnik i mieć dwa styki - jeden do polaryzacji drugi do sygnalizacji położenia. I o dwa druty więcej między każdym pulpitem a rozjazdem.
Jeśli napęd nie ma styku - razem z nim sterować przekaźnik bistabilny.
 

Kylogram

Aktywny użytkownik
#13
deus napisał(a):
jak zrobić żebyśmy wiedzieli w jaki położeniu się znajdują itd. itp.
A, to trzeba albo mieć napęd rozjazdu z kabelkami informacji zwrotnej o położeniu, albo - wykorzystując jako napęd np. siłownik do drzwi samochodowych - samemu sobie zrobić taki sygnał zwrotny (np. za pomocą styków zwieranych w skrajnych położeniach). Elektrycznie jest to trywialne, ale jest trochę zabawy z konstrukcją.

Marek Brzezińsk napisał(a):
...czy w analogu można osiągnąć te same efekty co w cyfrówce :?:
O jakie "efekty" chodzi? Realizm działania? To odpowiedź jest twierdząca. Analog jest "trudny" w konstrukcji: dużo kabli, dużo połączeń itd. Ale można nawet wszystkim sterować np. z poziomu komputera - to tylko kwestia przemyślanego projektu i niedużej elektroniki.
 

Kylogram

Aktywny użytkownik
#15
Blue napisał(a):
"Analog sterowany z komputera" - to nic innego jak sterowanie cyfrowe
Co racja, to racja. Pisząc to chciałem tylko wykazać, że realizacja sterowania w analogu nie wyklucza współpracy całego systemu "z cyfrą". Wszystko jest możliwe - to tylko kwestia włożonego czasu i pieniędzy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 25
Elektryka 8
Elektryka 8
Elektryka 10
Elektryka 13

Podobne wątki