• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Oświetlenie wagonów analog i DCC

Brunel1234

Nowy użytkownik
#1
Cześć,

Jeśli chodzi o oświetlenie wagonów osobowych H0 to mam kilka pytań:

1. Napięcie jest pobierane z kół poprzez specjalne blaszki. Jak to wygląda w wagonach 2 -osiowych? czy można dorobić taką blaszkę?

2. Jak wygląda załączanie/wyłączanie oświetlenia przy sterowaniu analogowym? Np. przy jeździe w dzień preferowany jest tryb wył. Czy robi się to np. poprzez mikrowyłącznik pod podwoziem?

3. Widziałem że są systemy oświetlenia uniwersalne które działają pod analogiem i DCC, czy są dostępne gdzieś schematy elektryczne takiego systemu? Jak działa taki system, zwłaszcza w systemie analogowym (punkt 2)?

Pozdrawiam
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#2
Cześć,
1. Napięcie jest pobierane z kół poprzez specjalne blaszki. Jak to wygląda w wagonach 2 -osiowych? czy można dorobić taką blaszkę?
Pozdrawiam
W wagonach 2-osiowych możesz zamontować taką blaszkę w podobny sposób, jak i w wagonach 4-osiowych. Jednak najlepszym sposobem będzie podłączenie blaszek, które trzymają czopy kół (o ile są to blaszki, a nie tworzywo) - zmniejszy to opory toczenia i jednocześnie dostarczy napięcie do oświetlenia.
 
#4
Cześć,

(...)
3. Widziałem że są systemy oświetlenia uniwersalne które działają pod analogiem i DCC, czy są dostępne gdzieś schematy elektryczne takiego systemu? Jak działa taki system, zwłaszcza w systemie analogowym (punkt 2)?
Działa to tak, że:
- Gdy jest sygnał DCC, dekoder załącza oświetlenie w/g rozkazów z centralki.
- Gdy jest zasilanie analogowe, Oświetlenie przedziałów świeci bez przerwy, oświetlenie końca składu świeci zależnie od polaryzacji napięcia na szynach.
 
OP
OP
Brunel1234

Brunel1234

Nowy użytkownik
#5
Działa to tak, że:
- Gdy jest sygnał DCC, dekoder załącza oświetlenie w/g rozkazów z centralki.
- Gdy jest zasilanie analogowe, Oświetlenie przedziałów świeci bez przerwy, oświetlenie końca składu świeci zależnie od polaryzacji napięcia na szynach.
W analogu świeci ciągle gdy pociąg jedzie i to z wymaganą ustaloną prędkością; wymagane minimalne napięcie to ok . 7V przy zasilaniu diod napięciem 12V.

Czy jest jakiś sposób (w analogu) na podtrzymanie oświetlenia na postoju?
Kondensator Buforowy służy do przytrzymania napięcia np. na rozjazdach, więc nic tu nie pomoże.

Myślałem o zasilaniu bateryjkami, tylko gdzie to upchnąć tak by wymiana była nie kłopotliwa?
Wyczytałem też gdzieś o układzie buforowym z akumulatorkiem: w czasie jazdy z odp. prędk. zasilanie z szyn i ładowanie akumulatora. W czasie postoju oświetlenie zasilane z akumulatora. Jednak komplikacja i zawodność układu może już być spora i też może być problem ze zmieszczeniem tego w wagonie...
 
#6
(...)
Wyczytałem też gdzieś o układzie buforowym z akumulatorkiem: w czasie jazdy z odp. prędk. zasilanie z szyn i ładowanie akumulatora. W czasie postoju oświetlenie zasilane z akumulatora. Jednak komplikacja i zawodność układu może już być spora i też może być problem ze zmieszczeniem tego w wagonie...
Technicznie wykonalne ale ze wzgledu na zmiany napięcia zasilania w analogu (0...16V) należałoby zastosować przetwornicę, która może zarówno podwyższać jak i obniżać napięcie. Przetwornicę należałoby ustawic na 13,7V i buforowo zasilać akumulator. Warto by też zadbać o wyłączeie akumulatoragdy napięcie na nim spadnie poniżej 10,8V (jak dobrze pamiętam).
 

Podobne wątki