Tutaj może małe wyjaśnienie jak rozwiązałem kwestię sterowania światłami. Podejście dekoderowe jest fajne, ale po obserwacjach uznałem, że jest przereklamowane.
1. Niektóre dekodery mają czasem problemy ze współpracą z sygnałem DCC z niektórych urządzeń.
2. Dekoder trzeba programować.
3.W warunkach jazdy na spotkaniach, jest problem ze sterowaniem światłami. Jeśli sprzęgniemy sterowanie światłami składu z adresem lokomotywy to musimy zagwarantować, że tylko jedna lokomotywa będzie przeznaczona do ciągnięcia danego składu, a to nie zawsze jest możliwe.
Podpatrując FREMOludki na spotkaniach, zauważyłem bardzo ciekawy sposób na sterowanie - magnesem.
Podobne cudo zaprezentował niedawno WM-MODEL na innym wątku -
http://forum.modelarstwo.info/threads/oświetlenie-wagonów-wg-wm.22835/
Ja podszedłem do problemu jeszcze prościej - zero dekoderów, a jako element pamiętający zastosowałem kontaktron bistabilny. Element reaguje na zmianę pola magnetycznego i w zależności od kierunku zmian, zamyka lub otwiera obwód.
Poniżej widok wnetrza wagonu z zamontowanymi płytkami - zasilacza, oświetlenia przedziału górnego i dolnego, oświetlenia przedsionka i przedziału służbowego. Taśma izolacyjna po prawej skrywa kondensator 330uF, który niestety nie zmieścił się na płytce zasilacza (zawadzał o dach wagonu).
A tutaj widok płytki zasilacza.
Zasilacz składa się z mostka prostowniczego, kondensatorów filtrujących, kondensatora podtrzymującego, obwodu ograniczającego prąd ładowania kondensatora podtrzymującego i stabilizatora liniowego na 8V. Niestety z powodu użycia takiego stabilizatora wymagane jest stosunkowo wysokie napięcie w torach - ok. 11V. Można użyć stabilizatora na 5V i każdą z diod łączyć osobno (a nie dwie szeregowo) z magistralą. Kolejną sprawą do przemyślenia jest kwestia oddawania ciepła przez stabilizator - przy dużej różnicy potencjałów szynach wydzielana moc będzie spora i może zastosuję coś bardziej wysublimowanego jak zasilacz impulsowy, ale na razie wystarcza obecne rozwiązanie.
Wagony składu są łączone ze sobą złączem zasilającym z trzema przewodami (-,+,+oświetlenia) co pozwala sterować oświetleniem z jednego wagonu i zapewnić zasilanie z obydwu skrajnych wózków.