• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oświetlenie lokomotyw

Reakcje
1.611 378 7
#41
Deko dziwne to zdjęcie. A jego "źródło" bardziej dziwniejsze... Do tych krzeseł jedynie stolika brakuje. Sceneria i tabliczka "72" jakby doklejona do ogółu...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#42
Jedyne, co dziwne i trochę nie pasuje, to te krzesła na międzytorzu. Poza tym niczego dziwnego nie widzę, a już zupełnie nie rozumiem. co jest dziwnego w źródle zdjęcia.
 
Reakcje
1.611 378 7
#43
Bo to źródło to coś w stylu pudelka elemelka - taka społeczność, która wrzuca wszelkie dziwaczne fotki często przerobione żeby podnieść ich atrakcyjność, ze świata mody, zwierząt, robaczków świętojańskich, etc. Jak już szukam coś o kolei to nie zaglądam do działu motylków...
 
K

KNG

Gość
#46
Czerwone górne światło było montowane w SM03
https://sulzer920.flog.pl/wpis/8790487/sm03001-na-terenie-lokomotywowni-bydgoszcz-wschod
i w SM30.
https://flic.kr/p/Xc2yQA Wychodzi, że górne czerwone światło było montowane w przynajmniej sześciu seriach lokomotyw. Należy przypuszczać, że zakończono montaż tego światła gdzieś na początku lat 60-tych. Oczywiście mogło się to odbyć ze sporym poślizgiem. W każdym bądź razie jak na chwilę obecną nie stwierdziłem obecności górnego czerwonego światła w lokomotywach ST43 i ST44, które zaczęły napływać do Polski od 1964 r.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#49
Przecież wyraźnie widać na tych zdjęciach, że w górnym reflektorze jest czerwone światło końca pociągu. Tylko po co je tam umieszczali i dlaczego do lat 2000-tysięcznych ono tam było?
 
Reakcje
1.611 378 7
#50
A ja wiem że do "lat 2000-tysięcznych" takiego światła - zwłaszcza w porze nocnej - nie było. A znam to z prawie 20-letniej autopsji...Trzeba popracować na nastawni, poobserwować pociągi, gdzie osygnalizowanie zwłaszcza końca składu było przedmiotem szczególnej uwagi.A i owszem - zdarzało się że maszynista nie wygasił "końcówek" na lokomotywie...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#51
Nie chodzi o to czy używano, bo w E1 tego nie ma i wszyscy przecież to widzą jak świecą te światła, nie tylko od 20 lat ale i o wiele dłużej. Także to żadna nowość. O tym wszyscy wiedzą. Tylko nie ma odpowiedzi po co zakładano takie reflektory do góry.
 
Reakcje
3.349 16 0
#53
A jego "źródło" bardziej dziwniejsze...
Bo to źródło to coś w stylu pudelka elemelka
...a tu raczyłbym się nie zgodzić, wszak wchodząc do biblioteki różne można znaleźć "dzieła"... Flickr ma swoje wady i zalety ale warto tam od czasu do czasu zajrzeć i wpisać w wyszukiwarce zdjęć odpowiednie słowa np. steam in Poland...
oraz cieszyć się pięknymi, historycznymi zdjęciami, w dodatku, co jest dużą zaletą, niektóre z nich można powiększać do dość znacznych rozmiarów i sporej rozdzielczość, co pozwala oglądać szczegóły fotografii...

Jak już szukam coś o kolei to nie zaglądam do działu motylków..
... ale te "motylki" są niekiedy przepiękne, więc może szkoda, że Kolega tam nie zagląda, bo niekiedy można zapoznać się z naprawdę interesującymi i jakże miłymi dla oka miłośnika kolei fotografiami np.
1. genialny album użytkownika snatmann: PKP początku lat 70-tych
https://www.flickr.com/photos/26292271@N05/albums/72157677231639257
2. Dave Hewitt i jego Poznańska szopa z lat 60-tych
https://www.flickr.com/photos/djhewitt/albums/72157626822148075
3. Nigel Hayman i jego obraz PKP, w tym z lat 1989-1990
https://www.flickr.com/photos/scenicrail/albums/72157628516747319
4. Genialne zdjęcia z 1971 roku (trzeba zjechać trochę niżej) wręcz wzbudzające tęsknotę za tym co odeszło na zawsze...
https://www.flickr.com/photos/30937/albums/72157633083044675
5....6...7 itd - takich "smaczków" można znaleźć na Flickr wiele (wiem, wiem, niektóre zdjęcia są dostępne w innych bazach (w tym kolejowych), ale niektóre fotografie są opublikowane tylko tam), więc zachęcam wszystkich aby jednak od czasu do czasu "zahaczyli" o tego pudelka elemelka, bo po prostu warto....

Jedyne, co dziwne i trochę nie pasuje, to te krzesła na międzytorzu.
...a mnie zaciekawiła ta pani :niepewny: (na prawo od krzeseł, nieco w górę) w białych kozaczkach / botkach (!) - nieco przybrudzonych, jakże by inaczej, bo decydując się na spacer pomiędzy torami, w czasach pracy parowozów, kiedy wszędzie plamy smarów, pyłu weglowego i innych poeksploatacyjnych pozostałości (co widać na zdjęciu), chyba musiała zdawać sobie sprawę jak to się skończy dla jej butków :LOL::LOL::LOL:
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#54
Przez ponad 25 lat a może i więcej nie widziałem czerwonego górnego światła na jakiejkolwiek lokomotywie. Może ci, którzy je widzieli - widzieli również UFO....
Proszę czytać ze zrozumieniem.
Chodzi o stosowanie górnego reflektora z czerwonym światłem.
Zdjęcia z powyższych linków są nawet z tego wieku. a więc młodsze niż 25 lat. Pan odpowiedzi na pytanie dlaczego takie stosowano od lat 60-tych do 21 wieku nie udzielił. A Pana wypowiedzi nic są odpowiedzią merytoryczną.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#56
Koledzy, o czym właściwie jest ta dyskusja? Chyba wszyscy zgadzamy się z faktami, że:
- montowano górne reflektory z czerwonym światłem i na wielu lokomotywach zachowały się one do najnowszych czasów, a może nawet jeszcze do dzisiaj,
- od ponad pół wieku nie ma w E 1 sygnału, wymagającego górnego czerwonego światła,
- nikt z nas nie potrafi powiedzieć, w jakim celu montowano takie światła, to, co piszemy, to tylko nasze domysły.
Jeżeli ktoś zna odpowiedź na ostatnie pytanie, ale nie są to domysły, a konkretna wiedza, najlepiej poparta dokumentami, to niech się tu wypowie. Jeżeli nie, to proponuję już nie zabierać głosu w tej dyskusji.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#57
Najprawdopodobniej zakładano górny reflektor z czerwonym światłem z bardzo prostej przyczyny - innego pod ręką nie było a lokomotywa musi być wydana do ruchu. Na podobnej zasadzie potrafiono zamontować w ET22 z numerem powyżej 250 drzwi z lokomotywy z niskim numerem.
 
Reakcje
3.349 16 0
#58
Panowie, oglądając zdjęcia fabrycznie nowych EU07 typu 4E [dostępne także m.in. w temacie EU07/EP07 np. #106, #168 (EU07-027)] ale też "siódemek" z lat 70-tych czy 80-tych (np. #121, #126, #159,#170, #219 oraz dostępne na wielu innych stronach internetowych) odnoszę wrażenie, że lokomotywy 4E miały fabrycznie montowany górny reflektor z komorą światła czerwonego. Dlaczego akurat 4E skoro na wielu zdjęciach fabryczne EU06 ich nie miały, trudno powiedzieć :niepewny:. Choć tu dyskusyjne jest nie posiadanie takiego światła przez EU06 bo są przecież zdjęcia EU06-01 w hali produkcyjnej Vulcan Foundry gdzie widać, że takie czerwone światełko u góry jednak jest (zdjęcia są w nr 8 magazynu Vulcan Foundry z 1961).
http://enuii.com/vulcan_foundry/magazine/Vol5_no8_1961/page_4_s.jpg
http://enuii.com/vulcan_foundry/magazine/Vol5_no8_1961/page_5_s.jpg
Stąd wydaje mi się, że dopiero 303E nie miały tej komory. Co do ET21 to wydaje mi się, że one również miały fabrycznie montowany górny reflektor z komorą światełka czerwonego.
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapk...habowka-Nowy_Sacz/Skansen/ET21-49_am-044a.jpg
http://gtlodz.eu/img-et21,19688.html
https://sentymentalny.com/wp-content/gallery/8-14-lokomotywy-na-prospektach/et21_.jpg
http://www.kolejnictwo-polskie.pl/default_324.html
takie górne reflektory można spotkać także na fabrycznych EU04
http://rail.phototrans.eu/14,41965,0,LEW_E04_EU04_04.html
https://sentymentalny.com/wp-content/gallery/8-14-lokomotywy-na-prospektach/eu04.jpg
co ciekawe widać, że na EU04 (ale i w fabrycznych ET21) brak jest takiej komory w reflektorze dolnym prawym, podobnie jak np. na historycznych zdjęciach EU05 z lat 60-tych gdzie czerwone światło jest u góry i w reflektorze lewym (w prawym brak).
http://jareks.zonk.pl/am/el.htm
... a górnym czerwonym światełkiem dysponowały także SM03
https://sentymentalny.com/wp-content/gallery/8-14-lokomotywy-na-prospektach/sm03.jpg

Tak więc być może budując EU07 typu 4E, trzymano się przepisów jakie obowiązywały w trakcie budowy EU04, ET21, EU05 (światło czerwone u góry i lewe dolne - o czym już pisano w temacie, że było to zgodne z przepisami), oraz EU06 (bo jednak w/w zdjęcia EU06-01 są tego przykładem) jednak wychodząc na przeciwko zmianą w przepisach, po prostu dodano także czerwone światło w reflektorze prawym (jak w EU06) - stąd powstał układ z trzema czerwonymi światłami. Więc pytanie być może powinno brzmieć (oczywiście to żart :LOL:), dlaczego dodano czerwone światło w reflektorze prawym, a nie, dlaczego jest ono w górnym ;). A to, że w EU07 górne nie było już używane to już inna rzecz.

Myślę, że przepisy się zmieniały, a lokomotywy miały "komplet" czerwonych świateł - o co zadbał producent nie patrząc na aktualnie obowiązujące przepisy, a na te, na podstawie których powstała specyfikacja na zamówione lokomotywy (na EU06 to był 1959 rok jak się nie mylę).

Tym bardziej, że przepisy nie były na tyle precyzyjne - np. odnośnie Pc4 czyli "oznaczenie końca pociągu składającego się z parowozów lub innych silników idących luzem", że w sumie nie wiem, czy jednak nie było ono potrzebne np. w latach 60-tych.... poniżej E1 obowiązująca wprawdzie od 1946 ale ze wszelkimi zmianami wprowadzonymi do 1951, a więc wg. przepisów na 1951.

E1 1951 - Strona tytułowa.jpg


E1 1951 - str. 51.jpg


E1 1951 - str. 52.jpg


E1 1951 - str. 53.jpg


E1 1951 - str. 54.jpg


E1 1951 - str. 55.jpg


E1 1951 - str. 56.jpg


...i niech mi ktoś powie, jak zinterpretować punkt B. odnośnie Pc4, odnoszący się do lokomotyw elektrycznych, gdzie podano tylko "jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej", a na rysunku jest światło po środku czoła czyli równie dobrze mogło być nad kabiną... Można też zaznaczyć, że obecnie Pc4 to już zupełnie coś innego niż w latach 50-tych, jednak nie wiem, kiedy nastąpiła zmiana odnośnie Pc4, może już w latach 60-tych... Poniżej E1 z 2013 r.

E1 2013 - str. 38.jpg


Na zakończenie dodam, że temat sposobu oświetlenia lokomotyw, o którym tu dyskutujemy, podjęty był już w 2014 r. w temacie EU07/EP07 - proszę przeczytać kilka wpisów w dół, poczynając od #228
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#59
niech mi ktoś powie, jak zinterpretować punkt B. odnośnie Pc4, odnoszący się do lokomotyw elektrycznych, gdzie podano tylko "jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej", a na rysunku jest światło po środku czoła czyli równie dobrze mogło być nad kabiną... Można też zaznaczyć, że obecnie Pc4 to już zupełnie coś innego niż w latach 50-tych, jednak nie wiem, kiedy nastąpiła zmiana odnośnie Pc4, może już w latach 60-tych...
Już o tym pisałem, więc zamiast się powtarzać, przytoczę swoje słowa:
w E 1 z 1975, jak też i wcześniejszych, nie było mowy o tym, że czerwona tarcza w dzień, a jedno czerwone światło w nocy ma być na górze tylnej ściany lokomotywy. Obrazek z tarczą i światłem na górze tendra parowozu jest tylko ilustracją, ale obowiązujący jest tekst przepisu, w którym jest tylko stwierdzenie "na tylnej ścianie" lokomotywy, bez sprecyzowania, gdzie dokładnie ma to światło być umieszczone.
w E 1 z 1958 roku nie jest określone górne położenie światła, nocny sygnał Pc5 jest opisany tak:
"Jedna latarnia rzucająca w tył światło czerwone na tylnej ścianie parowozu lub innego silnika"
Tak samo brzmi postanowienie dotyczące wagonów motorowych i lokomotyw elektrycznych:
"Jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej"
Ilustracją są zdjęcia wagonu OM (SD80), elektrowozu EP03 i ezt EW51 (oczywiście w starych oznaczeniach) z zaznaczonym czerwonym światłem w jednym, dolnym reflektorze.
Jedyny sygnał końca pociągu, gdzie jest mowa o czerwonym świetle na górze tylnej ściany, dotyczy sygnału Pc7 "Oznaczenie końca innych pociągów idących po torze właściwym", gdzie jest stwierdzenie:
"Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, w górnej części ostatniego wagonu" (z wyrazów "w górnej części" zrezygnowano w następnych wydaniach E 1).
Opis tego samego sygnału dla pociągów elektrycznych brzmi:
"Dwa światła czerwone na tylnej ścianie ostatniego wagonu"
i jest zilustrowany zdjęciem EW51 z dwoma dolnymi światłami czerwonymi.

W przepisach E 1 z 1946 roku górne położenie świateł było jeszcze wymienione w postanowieniach dotyczących "pociągów elektrycznych" (czytaj: elektrycznych zespołów trakcyjnych):
Sygnał Pc5 dzienny i nocny:
"Dwa światła czerwone w górnej części ostatniego wagonu".
Myślę, że nie ma sensu dalsza dyskusja nad przepisami sygnalizacji, chyba, że ktoś znajdzie postanowienie wyraźnie mówiące o górnym świetle czerwonym, ale w treści przepisu, a nie w obrazku ilustrującym przepis.
A co do montowania tego górnego światełka, to jeden z naszych dawnych kolegów, który wprawdzie nie udziela się już aktywnie na forum, jednak śledzi nasze dyskusje, przysłał mi takie wyjaśnienie:

Pozwalam sobie zabrać jeszcze raz głos (pisałem o tym na forum 26 lutego 2013 roku) w sprawie oświetlenia lokomotyw, a właściwie w sprawie trzeciego czerwonego światła, widniejącego w reflektorach niektórych lokomotyw. Sprawa jest banalnie prosta - od pewnego czasu fabryka, produkująca tzw. gary, zaprzestała produkcji dwóch typów - bez wewnętrznego czerwonego światła i ze zblokowanym czerwonym światłem, produkując tylko typ zblokowany z czerwonym światłem (prawdopodobnie z powodu oszczędności oraz około trzykrotnie mniejszej liczby zapotrzebowania na gary bez czerwonego światła). Lokomotywy przechodzące remonty miały montowane gary takie, jakie miał magazyn. Górne światło czerwone było tylko i wyłącznie nieużywaną i bezużyteczną dekoracją. Sprawa powielania błędnych schematów elektrycznych była nagminna, nie tylko w kolejnictwie..
Powojenne przepisy sygnalizacji nigdy nie przewidywały - jako sygnału końca pociągu oraz lokomotyw luzem - trzech czerwonych świateł.
 
Reakcje
3.349 16 0
#60
Trochę chyba nie rozumiemy się, bo ja przecież nie napisałem, że w przepisach było "że czerwone światło ma być na górze" tylko...

...i niech mi ktoś powie, jak zinterpretować punkt B. odnośnie Pc4, odnoszący się do lokomotyw elektrycznych, gdzie podano tylko "jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej", a na rysunku jest światło po środku czoła czyli równie dobrze mogło być nad kabiną...
...a więc skoro nie było sprecyzowane gdzie te światło miało się znajdować, to równie dobrze, tak jak napisałem, mogło (ale nie musiało) być nad kabiną, w górnym reflektorze i do tego nikt nie mógł się przyczepić, bo nad kabiną to też "na tylnej ścianie". Tak więc przepis jest nie precyzyjny i tyle. Co oczywiście nie oznacza, że trzy czerwone światła na EU07 4E wynikają z tej "nieprecyzyjności" :)

Sprawa jest banalnie prosta - od pewnego czasu fabryka, produkująca tzw. gary, zaprzestała produkcji dwóch typów - bez wewnętrznego czerwonego światła i ze zblokowanym czerwonym światłem, produkując tylko typ zblokowany z czerwonym światłem (prawdopodobnie z powodu oszczędności oraz około trzykrotnie mniejszej liczby zapotrzebowania na gary bez czerwonego światła).
Można by się zgodzić z tym stwierdzeniem gdyby nie to, że takie czerwone światełko u góry było np w niektórych SM30 czy SM03 (co widać na zdjęciach zamieszczonych w temacie) oraz, że produkcja reflektorów tylko z komorą światła czerwonego, co jak co, ale nie mogła odbywać się z powodów oszczędnościowych, a wręcz zwiększała koszty, bo przecież dodatkowe elementy, czerwona szybka, dodatkowy montaż itd. to są większe koszty, a nie oszczędności... po prostu trudno mi uwierzyć, że ktoś na siłę montował w reflektorze takie komory skoro mógł ich po prostu nie montować.... chyba, że wynikało to z zamówienia na tak konkretnie wyglądającą lokomotywę (z trzema komorami światła czerwonego), nie ważne, że górne nie było ujęte w E1. Proszę tylko nie pisać, że to był PRL i nie takie rzeczy się działy, bo jakoś w przypadku choćby SP45, ET22 i EU07 typu 303E nie miano z tym problemów i dla tych lokomotyw produkowano reflektory bez tej komory...

Lokomotywy przechodzące remonty miały montowane gary takie, jakie miał magazyn. Górne światło czerwone było tylko i wyłącznie nieużywaną i bezużyteczną dekoracją.
...remonty remontami, ale tak jak pisałem, wydaje mi się że EU07 typu 4E (ale nie tylko bo i np. ET21) miały montowane takie reflektory fabrycznie. W dodatku patrząc na zdjęcia z lat 70-tych, w tym wysokich nr inwentarzowych 4E czyli niemal fabrycznie nowych, widać, że miały one montowane ciągle reflektory górne z komorą światła czerwonego pomimo, że produkowane były już np ET22 z górnym reflektorem bez tej komory.... Proszę zwróćcie uwagę, że posiadanie trzech czerwonych świateł dotyczy wybranej grupy lokomotyw zaprojektowanych w II polowie lat 50-tych (bo i EU07 typu 4E to nic innego jak EU06) czyli z okresu przejściowego, kiedy nie produkowano już lokomotyw z komorą światła czerwonego w reflektorze górnym i lewym dolnym (np. fabryczne elektrowozy oznaczone później serią EU04, EU05), a tymi, które posiadały takie komory tylko w dwóch reflektorach dolnych (np. ST44, ET22, EU07 303E). Tak więc powtórzę swoje własne słowa:

przepisy się zmieniały, a lokomotywy miały "komplet" czerwonych świateł - o co zadbał producent nie patrząc na aktualnie obowiązujące przepisy, a na te, na podstawie których powstała specyfikacja na zamówione lokomotywy
Myślę więc, że problem nie tylko w przepisach E1, ale także w tym, dlaczego zaprojektowano lokomotywę EU07 typu 4E (skoro temat przy niej się kręci), z trzema reflektorami z komorą czerwoną (fabryczna EU06-01 też takie miała), skoro Koledzy twierdzą, że już w latach 60-tych górny reflektor nie potrzebował posiadać czerwonego światła :niepewny:. Ale spójrzmy np. na zdjęcia EU05 z początku lat 60-tych np. tu #11 które posiadają komory światła czerwonego w reflektorze górnym i lewym dolnym, a w prawym dolnym go nie posiadają... tak więc, powtórzę to jeszcze raz, może jest tak, że górne światło czerwone w EU07 4E może było jeszcze czymś normalnym, a "nienormalnym" (dla ówczesnych, w tym maszynistów elektrowozów) było dodanie światła czerwonego w reflektorze prawym, co zrobiono w EU06 i EU07, ale i w pewnym momencie zapewne i w ET21, a co wynikało zapewne ze zmian w przepisach E1, a za czym musieli nadążyć projektanci i producenci tych lokomotyw. A może skoro jeszcze w latach 60-tych występowały lokomotywy z dwoma światłami czerwonymi, górnym i lewym dolnym, a w prawym go nie posiadały, na sieci PKP obowiązywały jakieś dodatkowe przepisy przejściowe, którym podporządkowano konstrukcję lokomotywy EU07 typu 4E :niepewny:. Rozmowa na ten temat, jest jednak typową rozmową akademicką, więc faktycznie, tak jak napisał pan Andrzej, skoro nie ma konkretnych dokumentów wyjaśniających tą kwestię to możemy tylko gdybać....
 

Podobne wątki