Trochę chyba nie rozumiemy się, bo ja przecież nie napisałem, że w przepisach było "że czerwone światło ma być na górze" tylko...
...i niech mi ktoś powie, jak zinterpretować punkt B. odnośnie Pc4, odnoszący się do lokomotyw elektrycznych, gdzie podano tylko "jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej", a na rysunku jest światło po środku czoła czyli równie dobrze mogło być nad kabiną...
...a więc skoro nie było sprecyzowane gdzie te światło miało się znajdować, to równie dobrze, tak jak napisałem, mogło (ale nie musiało) być nad kabiną, w górnym reflektorze i do tego nikt nie mógł się przyczepić, bo nad kabiną to też
"na tylnej ścianie". Tak więc przepis jest nie precyzyjny i tyle. Co oczywiście nie oznacza, że trzy czerwone światła na EU07 4E wynikają z tej "nieprecyzyjności"
Sprawa jest banalnie prosta - od pewnego czasu fabryka, produkująca tzw. gary, zaprzestała produkcji dwóch typów - bez wewnętrznego czerwonego światła i ze zblokowanym czerwonym światłem, produkując tylko typ zblokowany z czerwonym światłem (prawdopodobnie z powodu oszczędności oraz około trzykrotnie mniejszej liczby zapotrzebowania na gary bez czerwonego światła).
Można by się zgodzić z tym stwierdzeniem gdyby nie to, że takie czerwone światełko u góry było np w niektórych SM30 czy SM03 (co widać na zdjęciach zamieszczonych w temacie) oraz, że produkcja reflektorów tylko z komorą światła czerwonego, co jak co, ale nie mogła odbywać się z powodów oszczędnościowych, a wręcz zwiększała koszty, bo przecież dodatkowe elementy, czerwona szybka, dodatkowy montaż itd. to są większe koszty, a nie oszczędności... po prostu trudno mi uwierzyć, że ktoś na siłę montował w reflektorze takie komory skoro mógł ich po prostu nie montować.... chyba, że wynikało to z zamówienia na tak konkretnie wyglądającą lokomotywę (z trzema komorami światła czerwonego), nie ważne, że górne nie było ujęte w E1. Proszę tylko nie pisać, że to był PRL i nie takie rzeczy się działy, bo jakoś w przypadku choćby SP45, ET22 i EU07 typu 303E nie miano z tym problemów i dla tych lokomotyw produkowano reflektory bez tej komory...
Lokomotywy przechodzące remonty miały montowane gary takie, jakie miał magazyn. Górne światło czerwone było tylko i wyłącznie nieużywaną i bezużyteczną dekoracją.
...remonty remontami, ale tak jak pisałem, wydaje mi się że EU07 typu 4E (ale nie tylko bo i np. ET21) miały montowane takie reflektory fabrycznie. W dodatku patrząc na zdjęcia z lat 70-tych, w tym wysokich nr inwentarzowych 4E czyli niemal fabrycznie nowych, widać, że miały one montowane ciągle reflektory górne z komorą światła czerwonego pomimo, że produkowane były już np ET22 z górnym reflektorem bez tej komory.... Proszę zwróćcie uwagę, że posiadanie trzech czerwonych świateł dotyczy wybranej grupy lokomotyw zaprojektowanych w II polowie lat 50-tych (bo i EU07 typu 4E to nic innego jak EU06) czyli z okresu przejściowego, kiedy nie produkowano już lokomotyw z komorą światła czerwonego w reflektorze górnym i lewym dolnym (np. fabryczne elektrowozy oznaczone później serią EU04, EU05), a tymi, które posiadały takie komory tylko w dwóch reflektorach dolnych (np. ST44, ET22, EU07 303E). Tak więc powtórzę swoje własne słowa:
przepisy się zmieniały, a lokomotywy miały "komplet" czerwonych świateł - o co zadbał producent nie patrząc na aktualnie obowiązujące przepisy, a na te, na podstawie których powstała specyfikacja na zamówione lokomotywy
Myślę więc, że problem nie tylko w przepisach E1, ale także w tym, dlaczego zaprojektowano lokomotywę EU07 typu 4E (skoro temat przy niej się kręci), z trzema reflektorami z komorą czerwoną (fabryczna EU06-01 też takie miała), skoro Koledzy twierdzą, że już w latach 60-tych górny reflektor nie potrzebował posiadać czerwonego światła
. Ale spójrzmy np. na zdjęcia EU05 z początku lat 60-tych np. tu
#11 które posiadają komory światła czerwonego w reflektorze górnym i lewym dolnym, a w prawym dolnym go nie posiadają... tak więc, powtórzę to jeszcze raz, może jest tak, że górne światło czerwone w EU07 4E może było jeszcze czymś normalnym, a "nienormalnym" (dla ówczesnych, w tym maszynistów elektrowozów) było dodanie światła czerwonego w reflektorze prawym, co zrobiono w EU06 i EU07, ale i w pewnym momencie zapewne i w ET21, a co wynikało zapewne ze zmian w przepisach E1, a za czym musieli nadążyć projektanci i producenci tych lokomotyw. A może skoro jeszcze w latach 60-tych występowały lokomotywy z dwoma światłami czerwonymi, górnym i lewym dolnym, a w prawym go nie posiadały, na sieci PKP obowiązywały jakieś dodatkowe przepisy przejściowe, którym podporządkowano konstrukcję lokomotywy EU07 typu 4E
. Rozmowa na ten temat, jest jednak typową rozmową akademicką, więc faktycznie, tak jak napisał pan Andrzej, skoro nie ma konkretnych dokumentów wyjaśniających tą kwestię to możemy tylko gdybać....