W ten sposób można było spotkać czerwone górne światło w EU04 (1954), ET21(1957), EU06 (1962), EU07 (1965), SM03(1959) i SM30(1957). Być może jeszcze w innych. W nawiasach podałem rok wprowadzenia pierwszych lokomotyw wymienionych serii od eksploatacji. Należy przypuszczać, że dokumentację produkcyjną sporządzono rok lub nawet dwa lata wcześniej.
W latach 1950-tych do co najmniej początku lat 1960-tych (może właśnie do tego 1964 r. o którym wspominasz) układ świateł z komorą światła czerwonego w górnym reflektorze i lewym dolnym był wręcz standardem na PKP w lokomotywach elektrycznych. Do wyżej wymienionych serii należy dodać fabryczne EU20, EP03 czy EU05
Poniżej zdjęcie EP03 w pierwotnym oznaczeniu E155 - pierwszy elektrowóz na stacji Łódź Kaliska, 3.10.1954 r. oraz zdjęcie lokomotywy E150 z katalogu ASEA.
Poniżej EU05-21 i EU05-25 na przedzie i dalsze EU05 (w tyle) na torach zakładowych Škody w Pilźnie w 1961. Zdjęcie z katalogu zakładowego.
Powyższe lokomotywy 21 i 25 weszły do służby w marcu i kwietniu 1961 r i później, jak wszystkie EU05, w toku służby wymieniano im reflektory i obudowy na te typowe dla PKP, jednak kolejne, poniższe zdjęcie jest dowodem, że zdarzało się, że zachowywano także pierwotny układ komór światła czerwonego, nawet w trakcie wymiany reflektorów na nowe (jak widać dolne już wymienione). EU05-14 na stacji Praga Hlavni - prawdopodobnie II połowa lat 60-tch.
Poniżej link do zdjęcia EU20 z takim układem reflektorów
http://www.locomotives.com.pl/Electric Locomotives/EU20_3_pliki/image002.jpg
Oraz kilka linków do zdjęć ET21, które do co najmniej początku lat 60-tych posiadały wspomniany układ reflektorów
https://polska-org.pl/foto/4674/ET_21_Wroclaw_4674447.jpg
https://sentymentalny.com/wp-content/gallery/8-14-lokomotywy-na-prospektach/et21.jpg
https://polska-org.pl/foto/418/ET_21_Wroclaw_418775.jpg
Kiedy lokomotywa SM03 była używana do prowadzenia pociągów?...
... a zdarzało się
http://klf.lubelskakolej.net/sm03.htm zerknij na SM03-096
Miałem, co prawda, nie wypowiadać się w temacie ale jak czytam co niektórych, to już nawet nie tylko zęby bolą...
A może jak był oświetlona lokomotywa Stephensona?...
Właściwie na dobrą sprawę popieram pierwsze słowa Kolegi
,
A co do lokomotywy Stephensona - to czemu nie ??? wszak to temat oświetlenia lokomotyw
Życzę powodzenia, ale nie wróżę sukcesu.
...a dziękuję bardzo, jednak szukania nie podejmuję się - mój wcześniejszy wpis na ten temat zakończyłem mrugnięciem oczka, bo nie widzę potrzeby szukania na siłę, myślę, że jeżeli taki film / zdjęcie istnieje, to może ktoś kto dysponuje takim "dokumentem" lub wie gdzie go namierzyć w internecie, a kto może kiedyś przeczyta i zainteresuje się naszą dyskusją, będzie tak miły, że zamieści odpowiednią informację na Naszym Forum.
Na zakończenie pragnę dodać, że przecież nikt nie kwestionuje zapisów w E1 choć np. według mnie są zbyt ogólne np. co do Pc4 (te z lat 1950-tych), nikt nie kwestionuje tego, że od zapewne lat 70-tych (a może i nieco wcześniej - może od tego 1964 roku o którym wspomniał Kolega Jarek) lokomotywy typu ST44, SP45, ET22, EU07 303E itd nie posiadały już górnego reflektora z komorą światła czerwonego, nikt nie kwestionuje też słów Kolegi
Bolutek, który nie widział światła czerwonego u góry (mógł dodać świecącego) od niemal 20-30 lat, bo to oczywiste, że w pewnym momencie przestano go używać, i nie ma go zapewne i od 50 lat, ale prosiłbym aby nie robić z uczestników dyskusji "nic nie rozumiejących z E1", bo poruszając temat chodziło mi o przełom lat 50/60 i lata 60-te, oraz czy jednak na niektórych lokomotywach (jest bardzo wiele zdjęć z lat 60-tych, a nawet 70-tych, gdzie brak komory światła czerwonego po prawej, a jest ona u góry), te górne światło czerwone jednak nie było potrzebne ??? także w EU07 we wczesnych latach użytkowania... są też zdjęcia SM30 czy SM03 z takim światłem czerwonym u góry, a jednak nikt z moich adwersarzy nie odniósł się do owych zdjęć (także tych prezentowanych przez mnie EU04, EU05 itp) oraz do kilku innych, próbując wyjaśnić czemu widać na nich to co widać, a tylko próbuje się zrobić ze mnie "tata-wariata", który nie rozumie E1. Proszę wybaczyć, ale tak to odebrałem.
Według mnie górne światło czerwone nawet w latach 60-tych było jeszcze potrzebne (do 1964
), bo po prostu nie logiczne mi się wydaje to, że np. w jeszcze pachnących lakierem EU05 stojących na torach zakładowych w Pilźnie, było ono już tylko niepotrzebnym ozdobnikiem, i jakoś nie wierzę w to, że np. produkowano tylko reflektory z komorą światła czerwonego, bo są przecież zdjęcia choćby EU04 czy EU05, gdzie po naprawach zakładano w prawą komorę reflektor (przecież już standardowy dla całego PKP), jednak bez komory światła czerwonego. Oświetlenie na lokomotywach w latach 60-tych to temat interesujący i nie do końca wyjaśniony, stąd zabrałem w nim głos bo chciałem się czegoś dowiedzieć, wszystkie odpowiedzi coś mi dały i pozwoliły mi bardziej zrozumieć zagadnienie, tak więc dziękuje za dyskusję i biorę "na warsztat" lokomotywę Stephensona, w sumie to nie wiem jak rozwiązano w niej problem wszelkiej sygnalizacji / oświetlenia (?) itp. a może warto co nieco o tym wiedzieć