• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Nysa 522

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#2
Czy skleić? Tak skleić. ;):D
Ale pewnie chciałeś zapytać czym skleić... ;) Polecam klej cyjanoakrylowy. Rzadki wiąże bardzo szybko, w przeciągu kilku sekund, gęsty wiąże troszkę dłużej - kilkanaście sekund. Nakłada się bardzo niewielką ilość kleju, dociska i czeka. Po sklejeniu, ewentualne resztki kleju trzeba zeszlifować drobnym papierem ściernym.
Nie polecam zwykłej "kropelki" Raczej stosuję kleje firmy Technicoll albo Patex. Ostatnio używam cyjanoakryl firmy Megaloc i jestem bardzo zadowolony z efektów klejenia.
 
OP
OP
Pikuś

Pikuś

Użytkownik
MSMK
Reakcje
11 2 0
#3
Czy skleić? Tak skleić. ;):D
Ale pewnie chciałeś zapytać czym skleić... ;) Polecam klej cyjanoakrylowy. Rzadki wiąże bardzo szybko, w przeciągu kilku sekund, gęsty wiąże troszkę dłużej - kilkanaście sekund. Nakłada się bardzo niewielką ilość kleju, dociska i czeka. Po sklejeniu, ewentualne resztki kleju trzeba zeszlifować drobnym papierem ściernym.
Nie polecam zwykłej "kropelki" Raczej stosuję kleje firmy Technicoll albo Patex. Ostatnio używam cyjanoakryl firmy Megaloc i jestem bardzo zadowolony z efektów klejenia.
Tak tak :) miało być CZYM, a nie CZY :D Czlowiek glodny, to i literki pozjada :D
Wielkie dzięki za podpowiedź!! :)
 
OP
OP
Pikuś

Pikuś

Użytkownik
MSMK
Reakcje
11 2 0
#4
I jeszcze pytanko mi się teraz nasunęło. Przy malowaniu użyć podkładu?
Raczej będę malował Tamiya w sprayu i pytanie, czy po tym nałożyć klar, czy nie potrzeba? :)
 

eugen74

Aktywny użytkownik
Reakcje
721 12 0
#5
Podkład obowiązkowo, claru nie nakładaj, po pierwsze pogrubi to warstwy i model będzie wygladał na zalany, a po drugie tak błyszczących lakierów to na nyskach nie było, proponuję użyć farb satin .
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#6
Możliwe, że rozpocznę g.wnoburzę nie na temat, ale być może komuś się przyda moje spostrzeżenie.
1). Modele z druku GPM - warto dobrze obejrzeć wszystkie elementy, by nie być zaskoczonym, że coś przyszło do nas fabrycznie z jakimś kuku- czasem są pęknięte lub brakuje ułamanych kawałków, czasem szybki się źle wytłoczone. Pan Grzegorz szybko i sprawnie realizuje reklamacje, ale... no - człowiek się nastawia, że robi coś tam i utknie na kilka lub kilkanaście dni... musi model odłożyć, potem do niego wracać...
2). Modele mają bardzo cienkie ściany, co jest pożądane, gdyż nadaje to im filigranowości, ale autor mógłsię pokusić o żebra wzmacniające konstrukcję - czemu? Ano temu, że póki model jest na podporach, to jakoś się trzyma kupy, wszystko jest sztywne i nie ma problemu. Ale po zdjęciu podpór naprężenia w żywicy (a jest to krucha, mało elastyczna żywica) model inaczej pracuje i często pęka sam. Rozgrzebałem 8 modeli drukowanych z GPM i każdy z nich pękł samoistnie w moich dłoniach tuż po zdjęciu podpór albo chwilę później. Początkowo myślałem, że sam zgniotłem, ale po przygodzie z jelczem, gdzie pękła kabina podczas malowania, przy każdym modelu bardzo uważałem. To nie mógł być przypadek, no i nie jestem Gustlik, co zwija gwoździe w palcach...

Może to temperatura otoczenia, może wadliwa żywica... nie dojdziemy. Ale moją druga nysa pękła dokładnie tak samo...
 
OP
OP
Pikuś

Pikuś

Użytkownik
MSMK
Reakcje
11 2 0
#7
Dzięki za podpowiedzi :) Astro!! W 100% podpisuje się pod Twoimi słowami. Już na początku trzeba zobaczyć zawartość, bo ja na ten przykład dostałem budę osobowej Nyski (taka chcialem) a wnętrze jest z karetki... juz nie chce mi się tego wymieniać. Wyciąłem prowadnice na nosze i będzie Nyska osobowo-towarowa ;) Ogólnie do spodu nie ma co się przyczepić, bo jest zrobiony solidnie, ale sama karoseria... zostawia wiele do życzenia, ale może jakoś sobie dam radę. Lece dzisiaj po klej, ubytki spróbuję jakos podratować akrylem, później podkład, kolorek i zobaczymy jak to wyjdzie :)
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#9
Możesz uproszczone czyli pomalować srebrzanką, albo nawiercić klosz wiertłem np. 0.8mm i wyfrezować końcówką do frezowania np. Dremel, pomalować pisakiem Chrom molotov, nakleić kulkę cyny (imitacja żarówki) i całość zalać kroplą żywicy przezroczystej uv, po czym utwardzić. Zamiast żywicy świetnie się sprawdza lakier do paznokci top coat połysk uv. ;)
 
OP
OP
Pikuś

Pikuś

Użytkownik
MSMK
Reakcje
11 2 0
#10
Możesz uproszczone czyli pomalować srebrzanką, albo nawiercić klosz wiertłem np. 0.8mm i wyfrezować końcówką do frezowania np. Dremel, pomalować pisakiem Chrom molotov, nakleić kulkę cyny (imitacja żarówki) i całość zalać kroplą żywicy przezroczystej uv, po czym utwardzić. Zamiast żywicy świetnie się sprawdza lakier do paznokci top coat połysk uv. ;)
To muszę znaleźć pod domem jakąś manicurzystke, która ma lampę UV :D
Tył rozumiem, że tak samo?
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#11
Możesz kupić za 15 zł pisak uv z diodą. Tył - jak ci się uda uformowsnie klosza, to czemu nie? Ale ja to co jest maluję chromem i na to kładę farbę tamiya przezroczystą.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#13
To ja polecam wszelakie modele drukowane z żywicy wsadzić do ciepłej wody przed odcinaniem z podpór.
Zniknie problem pękania przy odcinaniu.
Nie wiem też czym odcinasz ale ja używam takich obcinaczek jak poniżej na fotce. Przy czym czasem nie tnę na raz tylko na dwa jedną podporę.
PRECYZYJNE-NOZYCE-MODELARSKIE-CAZKI-PLATO-170-1MM-EAN-6473352181217.jpeg
No i ważna jest kolejność odcinania podpór.
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.261 2 0
#15
Moja nyska przyszła słabo utwardzona i musiałem ją jeszcze naświetlać UV dłuższą chwilę. Nadwozie jest delikatne, ja bym po sklejeniu ścianki klejem CA jeszcze wzmocnił spoinę od spodu np. smarując cieniutką warstwą poxipolu albo czegoś podobnego.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#16
To pozwolę się zapytać, czy do modelu jest dołączona instrukcja, w jakiej kolejności trzeba odcinać podpory, żeby nie pękał?
Nie wiem, bo nie składałem żadnego modelu z GPMu. I raczej się nie zapowiada bo w TT nie mają zbyt wiele. Miałem do czynienia tylko, ze swoimi modelami.
Ale jeśli chodzi ogólnie o modele to stram się odcinać najpierw delikatne elementy, potem co raz większe. Tak żeby nie doszło do sytuacji, w której model wisi na podporze za kruchy element. Przy czym, przy tym sposobie, o którym piszę, też trzeba uważać, bo obcinanie takimi cążkami jak wyżej pokazałem, powoduje, że element idzie delikatnie do góry. Jeden nerwowy ruch i może być po zawodach.

Przez te kilka lat zabawy z drukiem 3d zauważyłem, że bardzo duży wpływ na to jak zachowuje się model (i podczas druku, jakość detali, zachowanie po wydrukowaniu) ma rodzaj (marka) żywicy.
Nie wiem na czym drukuje GPM. Ja miałem w użyciu: anycubic, nova, i phrozen.
Najlepiej wypadła ta ostatnia. Model przez długi czas jest elastyczny, podpory odcinają się bez problemu. Nie ma rozwarstwień itd.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#17
Ale jeśli chodzi ogólnie o modele to stram się odcinać najpierw delikatne elementy, potem co raz większe. Tak żeby nie doszło do sytuacji, w której model wisi na podporze za kruchy element. Przy czym, przy tym sposobie, o którym piszę, też trzeba uważać, bo obcinanie takimi cążkami jak wyżej pokazałem, powoduje, że element idzie delikatnie do góry. Jeden nerwowy ruch i może być po zawodach.
Tak się zastanawiam, czy odcinanie podpór nie szło by łatwiej (bezpieczniej) jakby nagrzać model przed odcinaniem. Część, a może nawet wszystkie (nie znam się) żywice do druku w wyższej temperaturze robią się plastyczne i można zmieniać kształt wydruku. Może na ciepło (po nagrzaniu np suszarką do włosów) będzie się lepiej obcinało? :niepewny:
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#19
Tak się zastanawiam, czy odcinanie podpór nie szło by łatwiej (bezpieczniej) jakby nagrzać model przed odcinaniem. Część, a może nawet wszystkie (nie znam się) żywice do druku w wyższej temperaturze robią się plastyczne i można zmieniać kształt wydruku. Może na ciepło (po nagrzaniu np suszarką do włosów) będzie się lepiej obcinało? :niepewny:
Dokładnie tak. Dobrze myślisz. Dlatego pisałem o ciepłej wodzie. Nagrzewa się równomiernie.
Tak samo jeśli model się wykrzywi od naprężeń, można go przywrócić do wlasciwego kształtu (chociaż czasem może wrócić do wykrzywienia).
Spróbuj na jakimś złomu.
 
OP
OP
Pikuś

Pikuś

Użytkownik
MSMK
Reakcje
11 2 0
#20
W instrukcji jest tylko napisane, że po odcięciu podpór należy model wystawić na działanie promieni słonecznych, bądź lampy UV :) ogólnie jakos dałem radę i już nawet kolorki się pojawiły :) jeszcze male szlifowanie, polerowanie i będzie można detale robić :) Oczywiscie popełniłem błąd początkującego i 20 min po malowaniu wzialem w łapy pomalowaną budę i trochę się moje paluchy odbiły, ale może po szlifowaniu tego nie będzie widać :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Ze świata modeli pojazdów ciężarowych i autobusów 30

Podobne wątki