• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Nowy projekt

OP
OP
stolnik

stolnik

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
#43
Podczas pierwszych jazd spostrzegłem kilka problemów:
podczas przejazdów przez angliki lokomotywy dźwiękowe tracą na chwilę dźwięk, analogowe bez problemy przejeżdżają, ale trochę o tym poczytałem na forum i będę walczył.
Muszę zainwestować w sterowanie bezprzewodowe, bo kabel uniemożliwia dotarcie do każdego miejsca makiety.
Zakupiony przeze mnie moduł pętli w dcc robi zwarcie, a w analogu lokomotywa która wjedzie na pętle jeździ automatycznie od izolatorów do izolatorów.
W związku z dwoma ostatnimi problemami mam prośbę do Kolegów o propozycję zestawu sterowania i kompatybilnych modułów pętli bo będę potrzebował dwie.
Poniżej zdjęcie modułu który posiadam.
P3181708.JPG
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#44
Mała aktualizacja. Z braku czasu niewiele się działo, ale sterowanie ogarnięte, wybór padł na PIKO smartcontroll, świetnie współpracuje z modułami pętli od kolegi Marqusa. Układ jest w pełni przejezdny. Zabrałem się za malowanie i szutrowanie torów stacji końcowej. Niedługo wrzucę fotorelację.
Mam prośbę do Kolegów, o pomoc w ustawieniu semaforów. Wiem, że mogę poczytać o zasadach ustawiania semaforów i wgryźć się w temat, ale nie będąc kolejarzem podejrzewam, że poświęcę na to bardzo dużo czasu, (podejmowałem próby) którego na hobby mam i tak mało. Poniżej przedstawiam plan stacji oraz wykaz posiadanych semaforów, oczywiście mogę zestaw uzupełnić o potrzebne elementy.
stacja końcowa.jpg

KLU-1020-H0 SS3bzcIP4 Semafor 3-komorowy z oprawą na słupie SZT 2
KLU-1044-H0 SS4bpczIP4 Semafor 4-komorowy z oprawą na słupie SZT 3



KLU-1060-H0 SS5bpcpzIP4 Semafor 5-komorowy z oprawą na słupie SZT 2



KLU-1076-H0 ToS2pzIP4 Tarcza ostrzegawcza 2-komorowa z oprawą na słupie SZT 3
KLU-1310-H0 TmS2bnK Tarcza manewrowa 2-komorowa z oprawą na podstawie SZT 4


Z góry dziękuje za pomoc.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
#46
Jeżeli na siłę musisz wykorzystać to co już masz to proponowałbym układ jak na pierwszym rysunku.
Na drugim rysunku jest tak jak ja bym to zrobił przy założeniu, że tory ze znakami zapytania nie prowadzą dalej na szlak.
st.jpg
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#47
Wielkie dzięki kolego Route, ten tor ze znakami zapytania idący w górę to, teoretycznie szlak, a praktycznie tor prowadzący do pętli, dolne tory po prawej stronie kończyć się będą kozłami oporowymi, nie wiem czy coś to zmienia.
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#48
Cześć. :) Zmienia o tyle, że na pętli, przed Tm4 trzeba będzie postawić semafor wjazdowy M1/2 taki sam jak A na pierwszym rysunku. Na pętli trzeba też będzie ustawić tarcze ostrzegawcze ToM przed semaforem M (dwukomorowa: pomarańczowe i zielone) oraz jednokomorową tarczę ostrzegawczą ToF (jedno pomarańczowe) przed semaforem F2.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
#49
Zrobiłem taką modyfikację, bo jak rozumiem tor do pętli idzie tylko ten górny z prawej strony.
Rysunek pierwszy przedstawia układ w oparciu o posiadane semafory i tarcze plus dodatkowy ósmy semafor w tym wypadku Km.
Co do rysunku drugiego to kilka wyjaśnień. Zakładam, że semafor A wyświetla tylko sygnały S1, Sz, S10, S13 (nawet przy jeździe na wprost do semafora Lm) stąd tarcza ToA jedno komorowa. Dla semafor P zakładam sygnały S1, Sz, S4, S5 i tu pojawia się pytanie do specjalistów czy spotykana jest konstrukcja trzy komorowa o układzie czerwone, pomarańczowe i białe? Czy jednak bardziej poprawne będzie postawienie semafora czterokomorowego (o układzie pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe i białe) mimo wykorzystywania tylko trzech komór?
st2.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#51
Pytanie o semafor J.
Czy z uwagi na to, że za semaforem, za odcinkiem praktycznie długości hamowania, będzie rozjazd przy wjeździe na pętle, ten semafor nie powinien mieć dodatkowej komory światła pomarańczowego?
Oprócz sygnałów S1, S2 i Sz nie powinien wyświetlać sygnałów S4 i S5?
I czy przed tym rozjazdem nie powinien stać kolejny semafor?
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
#52
Wszystko zależy od tego jaki poziom realizmu się przyjmie.
Przy planowaniu rozmieszczenia semaforów założyłem, że tor za semaforem J to wyimaginowany odpowiednio długi szlak przez co nie jest możliwe uzależnienie wskazań semafora J od stanu następnego semafora. Oczywiście nie jest to prawdą, bo tuż zaraz jest rozjazd od pętli. Pytanie jak widzi to @stolnik? Czy zamierza zrobić z tego rozjazdu posterunek odgałęźny a może pętla będzie na tyle mała, że nie będzie to miało sensu? Jeżeli zamierza zrobić posterunek to wtedy konieczne będą jeszcze dodatkowe trzy semafory oraz jedna tarcza ostrzegawcza (oprócz tego co już ma, nie liczę semafora Km). Wtedy semafor J będzie musiał mieć dodatkowe pomarańczowe światło i będzie mógł także informować o stanie semafora przed rozjazdem (będą możliwe sygnały S1, S2, S4, S5, Sz). Podobnie dwa dodatkowe semafory na posterunku odgałęźnym będą informowały o stanie semafora wjazdowego P na stację.
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#53
Sama pętla jest mało realistyczna, tym bardziej że ma promień około 55 centymetrów, więc przyjmujemy że jest to wyimaginowany szlak. Chciałem ograniczyć tym, przy jednoosobowej zabawie manewry zmiany czoła pociągu. Semafory chciałem ustawić jakby to był szlak. Ale przy okazji zapytam Kolegów o ustawienie semaforów na posterunku odgałęźnym, chciałem zrobić bocznicę przemysłową, a skoro muszę do stacji zamówić semafor to zamówiłbym przy okazji u Pana Zbyszka Kluby wszystkie potrzebne
bocznica przemysłowa.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#54
czy spotykana jest konstrukcja trzy komorowa o układzie czerwone, pomarańczowe i białe? Czy jednak bardziej poprawne będzie postawienie semafora czterokomorowego (o układzie pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe i białe) mimo wykorzystywania tylko trzech komór?
Najpierw ustala się, jakie sygnały mają być podawane na semaforze, a potem dobiera się do tego konstrukcję semafora tak, by dało się wyświetlić wszystkie konieczne wskazania - od tego zależna jest liczba i rozmieszczenie komór. Nie buduje się semaforów z nieczynną komorą (zbędny koszt), chyba, że zakłada się wprowadzenie w niedalekiej przyszłości jeszcze jednego sygnału na tym semaforze, wymagającego takiej dodatkowej komory. W instrukcji Ie-4 (WTB E 10) podane są najczęściej stosowane kombinacje komór, ale nie są one obowiązkowe, ważne, żeby dało się wyświetlić konieczne sygnały.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#58
@stolnik najprościej to chyba tak jak poniżej. Jeżeli masz miejsce na makiecie to pomyśl o dodaniu żeberka ochronnego.
Zobacz załącznik 670996
Zakładając, że jest to posterunek odgałęźny i przylegają do niego odcinki szlaku poprzedzające inne posterunki ruchu (choćby wspomnianą stację) to czy górna pomarańczowa komora semafora A jest w ogóle potrzeba? Zarówno sygnał S4, S5, S12 i S13 nie będą na nim wyświetlane przy założeniu, że semafory wjazdowe przed kolejnymi posterunkami będą posiadać tarcze ostrzegawcze. Wówczas semafor A wyświetlałby następujące sygnały:
S 1 - „Stój”
S 2 - „Jazda z największą dozwoloną prędkością” (przy jeździe w kierunku zasadniczym na rozjeździe)
S 10 - „Jazda z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością” (przy jeździe w kierunku zwrotnym na rozjeździe)
Sz - „Można przejechać obok semafora wskazującego sygnał S 1 „Stój” albo sygnał wątpliwy lub też semafora nieoświetlonego - bez rozkazu pisemnego”

Czy mam rację?
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
#60
Ale przy okazji zapytam Kolegów o ustawienie semaforów na posterunku odgałęźnym, chciałem zrobić bocznicę przemysłową, a skoro muszę do stacji zamówić semafor to zamówiłbym przy okazji u Pana Zbyszka Kluby wszystkie potrzebne
Na podstawie powyższego założyłem, że @stolnik ma namyśli posterunek bocznicowy, np. taki jak jest za Piławą Górną.
https://semaforek.kolej.org.pl - Piława Górna ZPKŁ


W takim układzie po odgałęzieniu nie ma szlaku tylko jest bocznica, na końcu której znajduje się tarcza zaporowa.
Wtedy semafor A dla wjazdu na bocznicę wyświetla sygnał S13, co w połączeniu z pozostałymi możliwymi sygnałami jakie może wyświetlić (S1, S2 i Sz) daje właśnie taki układ komór.
Jeżeli natomiast będzie to taki przypadek jak opisał @Remaj12 to faktycznie jedna komora światła pomarańczowego jest zbędna.
 

Podobne wątki