• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e nowy projekt - Wls 150 H0e

piotr66

Znany użytkownik
#1
Wpis kolegi Baldwina skłonił mnie do ujawnienia moich planów dotyczących Wls-a / Lyd-1. Ponieważ realizacja moich SM03 i 401Da zbliża się do pomyślnego finału myślę już o następnym modelu, a wychodząc z założenia że małe jest piękne:) wybór padł na Wls 150. Mam zaprojektowany napęd w którym wykorzystałem wiele elementów z SM03, zestawy kołowe i koło zamachowe też akurat się nadają z SMki. Buda byłaby żywiczna i ewent. dla bardziej zawziętych - do złożenia trawiona, czyli podobnie jak w mojej SM03. Model w wersji gotowej DCC kosztowałby ok. 1500 - 1600 zł, zestaw do montażu gdzieś 700,00 taniej już chyba się nie da, bo koszt części. Jeśli byłoby zainteresowanie to proszę o wpisy. Realizację przewiduję na 2015 rok.
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
#5
Model wykończony z metalu raz proszę - rozumiem ze będą pracujące orczyki? jeżeli nie to dostarczę komplet orczyków zmontowanych abyś mi je dołożył na gotowo. Daj znać kiedy. Pozdrawiam
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#6
Jestem chętny na jeden model gotowy i jeden zestaw do montażu. Jeżeli to możliwe to proponuje jednak wersję z blach trawionych, bo:
1. Aby mieć dobre właściwości jezdne model ten dramatycznie wręcz potrzebuje masy, pudło odlewane będzie lżejsze.
2. W przypadku odlewu z żywicy detale takie jak wystająca krawędź dachu czy wystające krawędzie na czołach lokomotywy trudno będzie wykonać bez znacznego przeskalowania.
3. Blachy są gotowe, zrobił je kilka lat temu Bartek Dobrzyński - zdjęcia prototypu wykonanego z wczesnej wersji tych blach są tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/2-×-lxd2-lyd1-w-h0e.4404/.
Mogę popytać Dobrzyna o kwestie związane z ewentualnym udostępnieniem. Model jest mały, a koszt trawienia blach przy ilości kilkunastu sztuk nie powinien przekroczyć ok 70 zł za sztukę. Największym wyzwaniem będzie dobry napęd oraz znalezienie odpowiednich kół - w SM03 koła miały średnice 950 mm, a w Wls150 - 850 mm.
 
#7
Również jestem chętny, wersja do montażu. Najlepiej z blachy. Kiedyś popełniłem jeden model z blach Dobrzyna jednak zastosowałem podwozie ze spalinówki Roco. Pełne koła i brak wiązarów psują efekt.
DSCF7269.JPG
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#9
Widzę że zainteresowanie jest. W wąskim torze jestem w zasadzie początkujący, więc wasze wpisy są dla mnie cenną i nformacją.
Nie wiedziałem że są juz blaszki kolegi Bartka D. Jeżeli ktoś ma z nim kontakt to cenna by była tez informacja czy byłby gotowy zrobić pewna serię lub udostępnić projekt. Zrobiłbym w tedy na początek tylko napędy co niewątpliwie przyspieszyłoby prace. Buda z blaszek będzie na pewno lepszej jakości, cena blaszek też jest porównywalna z odlewem żywicznym i jak któś podał 70 zł powinno wystarczyć. Bardziej poracochłonne jest wykonanie więc cena gotowego wyroby pewnie byłaby wyższa. Co do masy to nie sądze aby buda z blaszek dawała jakieś obciążenie, założyłem że napęd będzie się mieścił w odlewie mosiężnym jak w SM03 plus podtrzymanie napięcia kondensatorem i to się raczej sprawdza. Koła są minimalnie mniejsze ale tu jeszcze szukam odpowiedniego zestawu. Układ będzie oczywiście wiązarowy jak w oryginale. Ktoś pisał o sprzęgach - orczykach, jaknajbardziej jestem za tym aby takowe zastosować.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
#10
Dla mnie też jeden gotowy DCC najlepiej z blach.
Generalnie jeśli uzyskasz odpowiednią jakość wykonania (nieważne czy odlew czy blachy), to ze zbytem nie będzie żadnych problemów :)
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#13
szkic napedu.jpg
Wrzucam schemat napędu nad którym pracuję. Wykorzystałm rys. Michała Zajferta i Bartka Dobrzyńskiego, mam nadzieje że sie nie obrażą, bo budą na razie się nie zajmuję gdyż Bartek zgodził sie udostępnić swój projekt. Opracowuję aktualnie model do odlewu ramy z mosiądzu. Balast będzie integralną częścią ramy. Taka konstrukcja powinna zapewnić odpowiednia masę. Sinik Mashima, dekoder z podtrzymaniem napięcia na kondensatorze, oświetlenie na diodach. Wnętrza w tak małym modelu nie ma sensu robić. Jeśli ktoś miałby jakieś uwagi to zapraszam do dyskusji.
 

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#14
Planujesz zrobić tylko Wls150 czy także 803D (Wls 180) ? Druga opcja daje możliwość dołożenia ewentualnie czerwonych świateł (lub co najmniej ich atrap). Można też rozważyć wersję czasem spotykaną w przemyśle, z dużym jednym reflektorem od lokomotywy normalnotorowej z przodu , coś a'la KWK Janina. Ale to pewnie będzie cieszyć się małym zainteresowaniem, jeżeli w ogóle.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#16
Odlewana rama z minimalnymi otworami na zębatki to bardzo dobra wiadomość. :) Uwagi mam następujące:
1. Czy trzecia oś będzie napędzana tylko przez wiązar? Najlepiej byłoby przenosić napęd przez zębatki, ale tak na oko wychodzi mi, że koło zębate będzie wchodzić w światło silnika.
2. Akurat w tym modelu jest sens robić wnętrze - kabina przeszklona jest ze wszystkich stron, a okna są stosunkowo duże i w przypadku ścian czołowych nachylone pod kątem. Brak wnętrza zdecydowanie zmniejszy realizm modelu, a już kondensator powyżej linii okien zdecydowanie będzie źle wyglądał. Jeżeli wnętrze w gotowym modelu jest problem, to proponuje przynajmniej przyjąć takie rozwiązania, które pozwolą na jego samodzielne wykonanie w przypadku zestawu do składania.
3. Przy zastosowaniu tego silnika w krótszym przedziale powinien zmieścić się głośnik. Oczywiście odbędzie się to kosztem balastu, ale grająca zgrzytającą przekładnią mechaniczną Wls-ka dla wielu może być pokusą nie do odparcia. ;-)
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#18
Marcin, też się nad tym zastanawiam, wnętrze by sie przydało ale w tym modelu nie ma praktycznie miejsca na balast. Buda trawiona praktycznie nic nie waży. Trzeba tu pójść na kompromis czy lepszy model z wnętrzem który trzeba będzie co kawałek popychać paluchem, czy dobrze jeżdżący bez wnętrzności. Napęd jest na dwa koła, trzecie poprzez wiązar i to powinno sie sprawdzić. Więcej zębatek oznacza zaraz większe skomplikowanie i koszty. Głośnik i dźwięk to już zdecydowanie odpada z powodu jak wyżej.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#19
Dlatego proponuje, żeby projekt uwzględniał jednak pewną wariantowość choćby w minimalnym stopniu. Granice kompromisu dla różnych osób mogą być różne - dla mnie wnętrze do podstawa, nawet kosztem pewnych właściwości jezdnych. Buda wykonana z blach Dobrzyna nie pozwala na pełne wykorzystanie szerokości obu przedziałów maszynowych - otwór prowadzący do wnętrza lokomotywy jest ok 3,5 mm węższy od wewnętrznej szerokości wolnej przestrzeni pomiędzy ścianami. Przestrzeń tą też można użyć na balast (jej łączna objętość to ok 30-40% objętości balastu jaki zmieści się w mniejszym przedziale).
A masz już jakieś konkrety odnośnie kół?
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#20
W takim razie postaram się jednak umożliwić wykonanie wnetrza kabiny maszynisty. Koła planuje robić sam jako odlewane i przetoczone. Szukam właśnie koła które możnaby wykorzystać za wzór, jeśli nie znajdę trzeba będzie wydrukować. Budę Bartosza i tak trzeba będzie dopracować do napędu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 1
Wąskotorówka 50

Podobne wątki