• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e nowy projekt - Lyd2

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#2
Pudło z blach to dobra wiadomość, tym bardziej, że lokomotywa występowała co najmniej w trzech wersjach różniących się rozmieszczeniem żaluzji. Niektóre egzemplarze miały żaluzje na wszystkich drzwiach, niektóre na części z drzwi, a niektóre tylko jedną wystającą poza obrys przedziału silnikowego. Niewykluczone, że wersji było więcej. Proponuje zrobić przynajmniej dwie pierwsze, co pozwoli wykonać lokomotywy na tor 750 pracujące w cukrowniach w Tucznie i w Kruszwicy:

021110086a.JPG
Kruszwica, żaluzje na wszystkich drzwiach

00080304.JPG
Dobre, żaluzje na części z drzwi

00080306.JPG
Dobre, żaluzje na części z drzwi
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#3
Wersję Lyd2 przedstawioną na pierwszym zdjęciu (Kruszwica) można nazwać lokomotywą ostatniego (trzeciego) wykonania. Ma 7 drzwi przedziału silnikowego, jest dłuższa o ok. pół metra od swoich koleżanek (dwa dolne zdjęcia z Dobrego) i posiada osie skrajne ułożone symetrycznie wględem osi środkowej. Oryginalnie w lokomotywach tych powinna być zamontowana sprężarka doładowująca silnik Maybach. W Kruszwicy pracowała jedna taka lokomotywa. Nie wiem, niestety czy zachowała oryginalne "serce". Na torze 600mm również pracowały te lokomotywy np. Lyd2-66 (http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50446). Można jeszcze wychwycić szczegóły, takie jak wyżej umieszczony górny reflektor na przedziale silnikowym, zastosowanie sprężyn śrubowych zamocowanych do sztywnego wspornika przy odsprężynowaniu podwozia (patent kruszwicki) i pewnie inne, drobniejsze różnice.
 
Ostatnio edytowane:

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#4
Faktycznie wygląda na to, że lokomotywy wyprodukowane od 1982 roku różnią się długością i rozstawem osi. Komplikuje to nieco wykonanie napędu, jeżeli nie będzie możliwe zrobienie obu wersji, to więcej egzemplarzy da się odwzorować krótszą wersją.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#5
Na moje oko proporcje wymiarów lepiej trzymają lokomotywy starszego wykonania (krótsze). Kolega Paweł Korcz w którymś ze ŚK dobrze opisał lokomotywy serii Lyd2. Przy napędzie wiązarowym, ta dłuższa wersja Lyd2 na tor 600mm miała tendencję do wykolejania na łamanych zakrętach-tak opowiadał mi znany żnińki mechanik. Ogólnie to bardzo ładna lokomotywa. Jak duża jest to maszyna w warunkach wąskiego toru dobrze widać np. przy zestawieniu z V10C.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#6
Tak, dwie długości były i zastanawiam się czy zrobić też tą wersję long:sleep:. Czy wiadomo ile było tych długich? Jeśli wrato je robić to mogę zaplanować. Blaszki umożliwią też właśnie te różne wersje żaluzjowe. Co do różnic to chyba na tor 1000 stopnie przy kabinie miały takie wycięcie aby zmieściły sie wiązary.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#7
Z tego co wiem, dłuższych lokomotyw było niewiele-na pewno trzy sztuki. Jedna sztuka pracowała na kolei buraczanej Cukrowni Kruszwica, a co najmniej dwie (numery 66 i 67) na kolejach bydgosko-wyrzyskich. Pełne zestawienie lokomotyw Lyd2 zamieszczono w Świecie Kolei 1/2009 i tutaj (skany z tego numeru ŚK): http://www.wkp600mm.fora.pl/media-o-nas,17/lyd2-swiat-kolei-1-2009,124.html
Można też zajrzeć na http://www.tabor.wask.pl/egzemplarze.php?&id=465&start=0
Ta dłuższa wersja jest trochę nieproporcjonalna. Zrobiłem taką w wersji statycznej (budulec karton i karta telefoniczna) http://forum.modelarstwo.info/threads/lyd2-w-h0e-wykonanie-własne.23664/
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#8
Myślę że wersja krótka będzie podstawowa a jeśli byliby chętni to ewentualnie powstanie długa. A co do proporcji to jest to w ogóle duży wehikół jak na wąskie tory, szczególnie na torze 600 mm sprawia imponujące wrażenie. Pamiętam, że na jakimś niemieckim forum kto s kiedyś napisał>> schon verruck so was auf 600mm Schienen zu stellen czyli >> szaleństwem jest już stawianie czegoś takiego na szyny 600 mm:ROFL:.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#9
Przejrzałem zdjęcia z dysku i chyba faktycznie, długie Donaldy były w Polsce trzy: 66, 67 i CK7. Ale ciekawostka: w internetach krążą też zdjęcia lokomotywy Talc1 i co najciekawsze jedno z nich mam opisane jako L35H. Więc może to nie tyle "krótkie" i "długie" LYd2 co L30H i L35H
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#12
Ktoś źle podpisał zdjęcia z Lyd2, oznaczając je L35H. Takie są niestety uroki publikacji internetowych, że często mamy w nich błędy z powodów literówek lub niedoinformowania. Lokomotywa typu L35H to poprzednik L45H i wyglądała bardzo podobnie do serii Lxd2.
Nie mam w tej chwili dostępu do swoich zdjęć, więc linkuję fotkę L35H ze strony Steva Thomsona:

(FOTO: Steve Thomason, www.ingr.co.uk)
Kilka sztuk L35H zachowało się w Rumunii do dziś, choć są w kiepskim stanie. Ta ze zdjęcia powyżej już została zezłomowana.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#13
Właśnie skojarzyłem fakty odnośnie L35H. I faktycznie jest to czteroosiowy poprzednik L45H, czyli naszej Lxd2. W ogóle chyba mało brakowało, żeby L35H były też w Polsce, bo zdaje mi się, że widziałem kiedyś gdzieś zdjęcie z jakiegoś periodyku fachowego, opisane w stylu "Nowa lokomotywa wąskotorowa dla PKP" i przedstawiające L35H właśnie.
Tak czy siak, przepraszam za zamieszanie;)
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#14
Z tego co wiem L35H produkowano do 1967 roku, później zostały zastąpione przez zmodyfikowaną konstrukcję - L45H. Pierwsze Lxd2 jakie trafiły do Polski były wyprodukowane w 1967 roku, tak więc było blisko ;).
 

marcin sds

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#15
taki rysunek Lyd2 znalazłem w "Modelarzu" nr 12/89. Już kiedyś o tym gdzieś pisałem że rysunek zamieszczony w ŚK i u Pokropińskiego jest jakiś zwalony. Linia przedziały maszynowego jest powyżej linii okien budki a patrząc na oryginał powinna być równa.
 

Załączniki

Tw53-2566

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 1 0
#16
Ktoś źle podpisał zdjęcia z Lyd2, oznaczając je L35H. Takie są niestety uroki publikacji internetowych, że często mamy w nich błędy z powodów literówek lub niedoinformowania. Lokomotywa typu L35H to poprzednik L45H i wyglądała bardzo podobnie do serii Lxd2.
Nie mam w tej chwili dostępu do swoich zdjęć, więc linkuję fotkę L35H ze strony Steva Thomsona:

(FOTO: Steve Thomason, www.ingr.co.uk)
Kilka sztuk L35H zachowało się w Rumunii do dziś, choć są w kiepskim stanie. Ta ze zdjęcia powyżej już została zezłomowana.
http://www.inginerie.3x.ro/DespreMine/fotografii.htm
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#18
Rysunków Lyd2 które możnaby uznać za w miarę wiarygodne faktycznie brak. przeanalizowałem wszystkie dostepne i wszystkie zawierają oprócz błędnego samego zarysu lokomotywy również błędy wymiarowe, dlatego opierać się będe tylko na pomiarach oryginału, tu na razie bardzo pomocny jest kolega Adamzalesie, oraz na własnym rysunku który właśnie tworzę. Nawet średnica zestawów kołowych 1000 mm podawana w wielu miejscach jest błędna, powinno być 800 lub 860, ale może były dwie średnice??? Chociaż wątpię, raczej jedna, tylko jaka dokładnie?
 

Podobne wątki