• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowoczesny tabor PKP

JacekGG

Aktywny użytkownik
Za to muszą być węższe. Dłuższe pudła nie zawsze są zaletą. Zdania ekspertów w kwestii tego, które rozwiązanie (wózki Jacobsa czy oddzielne) są jak zwykle podzielone. I jedno, i drugie rozwiązanie ma swoje zalety i wady.
A czasem nie jest wręcz przeciwnie? Nie jestem specem, ale coś z dawnych rozmów mam w pamięci że pudła oparte na swoich wózkach mogą być lekko szersze. Chodzi o skrajnie i mijanie na łukach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Właśnie chodzi o skrajnię i mijanie się na łukach. Im dłuższe jest pudło, tym musi być węższe, przede wszystkim w środkowej części, która "ścina" łuk. Pudła na swoich wózkach muszą też być węższe na końcach, które z kolei wystają na zewnątrz łuku. To jest dość złożona sprawa i trzeba rozpatrywać konkretne sytuacje. Generalnie pudło spoczywające na dwóch "swoich" wózkach może być dłuższe od tej samej szerokości pudła na wózkach Jacobsa. Ale jeżeli weźmiemy pudło o maksymalnej długości i szerokości, jakie może być na wózkach Jacobsa i postawimy je na indywidualnych wózkach, to może okazać się, że końce muszą być węższe, a środek może być szerszy. Ale taka teoretyczna dyskusja, nie poparta analizą konkretnego przykładu, prowadzi na manowce...
 

JacekGG

Aktywny użytkownik
Właśnie chodzi o skrajnię i mijanie się na łukach. Im dłuższe jest pudło, tym musi być węższe, przede wszystkim w środkowej części, która "ścina" łuk. Pudła na swoich wózkach muszą też być węższe na końcach, które z kolei wystają na zewnątrz łuku. To jest dość złożona sprawa i trzeba rozpatrywać konkretne sytuacje. Generalnie pudło spoczywające na dwóch "swoich" wózkach może być dłuższe od tej samej szerokości pudła na wózkach Jacobsa. Ale jeżeli weźmiemy pudło o maksymalnej długości i szerokości, jakie może być na wózkach Jacobsa i postawimy je na indywidualnych wózkach, to może okazać się, że końce muszą być węższe, a środek może być szerszy. Ale taka teoretyczna dyskusja, nie poparta analizą konkretnego przykładu, prowadzi na manowce...
Właśnie chodzi o osadzenie na wózkach. Na Jacobsach człon kończy się nad wózkiem, ma swoim wózku jeszcze ma zapas zwisu.
Dane z netu:
Pesa Elf szerokość 2880 mm
Pesa Dart szerokość 2820 mm
Pendolino szerokość 2830 mm
Wagon HCP 111A szerokość 2910 mm
SunDeck szerokość 2778 mm

Jak pojazd ma być jednoprzestrzenny to zwis za wózkiem nie może być za długi.
Na przykładzie Elf.eu tłumaczą to dodatkową aparaturą dwu systemową i równomiernym rozłożeniem masy.
Fakt faktem że dobrze mieć w ofercie dwie wersje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Szerokość pudła zależy też od wielu innych czynników, a zwłaszcza przykład pendolino jest niemiarodajny, bo pudło było projektowane z założeniem przechyłu na łukach , co wymusza mniejszą szerokość. Poza tym szerokość jest szczególnie istotna w składach podmiejskich i regionalnych, nieco mniej w pociągach dalekobieżnych (chociaż z przykładów kolegi Jacka można wnioskować coś innego: najszerszy jest wagon dalekobieżny HCP).

Ale faktem jest, że dobrze mieć w ofercie różne rozwiązania.
 

JacekGG

Aktywny użytkownik
Szerokość pudła zależy też od wielu innych czynników, a zwłaszcza przykład pendolino jest niemiarodajny, bo pudło było projektowane z założeniem przechyłu na łukach , co wymusza mniejszą szerokość. Poza tym szerokość jest szczególnie istotna w składach podmiejskich i regionalnych, nieco mniej w pociągach dalekobieżnych (chociaż z przykładów kolegi Jacka można wnioskować coś innego: najszerszy jest wagon dalekobieżny HCP).
Ale faktem jest, że dobrze mieć w ofercie różne rozwiązania.
Istotnie fakt wychylnego pudła może mieć duże znaczenie w szerokości.
Jest może jakieś zestawienie skrajni dla pudeł taboru w odniesieniu do parametrów: długość, szerokość, osadzenie pudła na wózkach?
 

JacekGG

Aktywny użytkownik
Jest raczej w druga strone: dlugosc, szerokosc, zwezenia koncowe sa wynikiem skrajni, a nie odwrotnie.
Ok, jak to jest w przypadku EZT? Elf, Elf2 jest oparty między członami na wózkach Jacobsa. Elf.eu ma mieć oparcie każdy człon na swoich wózkach i człony będą dłusze. Argumentacja odnośnie rozłożenia wagi szaf zasilania dwu systemowego. Nie mniej pamiętam (nie podam źródła bo po prostu nie pamiętam gdzie była ta dyskusja) że człony oparte na swoich wózkach mogą być szersze - osadzenie na wózkach, zwis za wózkami.
Stąd zacząłem szukać informacji na ten temat
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
Ok, jak to jest w przypadku EZT? Elf, Elf2 jest oparty między członami na wózkach Jacobsa. Elf.eu ma mieć oparcie każdy człon na swoich wózkach i człony będą dłusze. Argumentacja odnośnie rozłożenia wagi szaf zasilania dwu systemowego. Nie mniej pamiętam (nie podam źródła bo po prostu nie pamiętam gdzie była ta dyskusja) że człony oparte na swoich wózkach mogą być szersze - osadzenie na wózkach, zwis za wózkami.
Stąd zacząłem szukać informacji na ten temat
Nie za bardzo rozumiem tok Twojego myslenia. Ktos kiedys opracowal norme okreslajaca skrajnie. Tabor nie moze byc wiekszy niz to co okresla skrajnia. W zaleznosci od koncepcji danego taboru wykonuje sie obliczenia i symulacje pokazujace jakie moga byc najwieksze wymiary w lukach. I albo dla danej zalozonej koncepcji tabor sie miesci albo nie. Kazde rozwiazanie ma swoje wady i zalety. Tabor z rozwiazaniem Jacobsa jest lzejszy, ale wymaga specjalistycznego wyposazenie do jego obslugi kiedy konieczne jest rozlaczanie czlonow, itp.
 

CoCu

Znany użytkownik
Właśnie ostatnio zastanawiałem się, czy ta lokomotywa w ogóle jest w eksploatacji. Zapowiadano że powstanie ich większa ilość, ale po premierze jakoś nastała jakby zupełna cisza na jej temat. Ani nikt nie wrzucał jej fotek, ani nikt nie pisał że powstają kolejne... Tak jakby projekt stanął i nic się nie działo dalej.
 
Miejmy nadzieję, że projekt nie został schowany do szuflady, a jest to jedynie okres obserwacji prototypu. W sumie jest to chyba druga próba zrobienia czegoś z M6 u nas. r
Pierwsza to jak pamiętam 411D / Da (ok, rodzaju trakcji niezmieniali tak jak tu...).

Pozdrawiam,...
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
Właśnie ostatnio zastanawiałem się, czy ta lokomotywa w ogóle jest w eksploatacji. Zapowiadano że powstanie ich większa ilość, ale po premierze jakoś nastała jakby zupełna cisza na jej temat. Ani nikt nie wrzucał jej fotek, ani nikt nie pisał że powstają kolejne... Tak jakby projekt stanął i nic się nie działo dalej.
Podobno druga sztuka jest produkowana.
 
Widziałem takie lokomotywy dzisiaj w Czechach i się zastanawiałem cóż to. :)
Źr. fotografii:
https://andrzej81.flog.pl/wpis/13248204/383054

A wyjaśnienie: https://railcolornews.com/2019/07/0...takes-delivery-of-its-vectron-ms-locomotives/

M.in.
However, instead of AWT logos, they are wearing the ones of PKP Cargo. This is because AWT is actually a part of the PKP Cargo Group. Nonetheless, they are registered to CZ-AWT. The presence of ‘UniCredit leasing’ logos indicates that this is the company chosen as a full-service provider of the vehicles.

-> PL
Jednak zamiast logo AWT noszą barwy PKP Cargo. Wynika to z faktu, że AWT obecnie jest częścią grupy PKP Cargo. Niemniej jednak są zarejestrowane w CZ-AWT. Obecność logo "UniCredit leasing" wskazuje na to, że firma ta została wybrana dostawcą tych maszyn z ich pełną obsługą.

13248204_383054.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Widziałem takie lokomotywy dzisiaj w Czechach i się zastanawiałem cóż to. :)
Źr. fotografii:
https://andrzej81.flog.pl/wpis/13248204/383054

A wyjaśnienie: https://railcolornews.com/2019/07/0...takes-delivery-of-its-vectron-ms-locomotives/

M.in.
However, instead of AWT logos, they are wearing the ones of PKP Cargo. This is because AWT is actually a part of the PKP Cargo Group. Nonetheless, they are registered to CZ-AWT. The presence of ‘UniCredit leasing’ logos indicates that this is the company chosen as a full-service provider of the vehicles.

-> PL
Jednak zamiast logo AWT noszą barwy PKP Cargo. Wynika to z faktu, że AWT obecnie jest częścią grupy PKP Cargo. Niemniej jednak są zarejestrowane w CZ-AWT. Obecność logo "UniCredit leasing" wskazuje na to, że firma ta została wybrana dostawcą tych maszyn z ich pełną obsługą.

Zobacz załącznik 671240
To polska spółka tylko do przewozów zagranicznych. Jeżdżą tymi Vectronami tam, gdzie nie wjadą naszymi lokomotywami. A co do AWT, to właśnie na dniach ma dojść do likwidacji nazewnictwa AWT na rzecz PKP Cargo International.
 
Widziałem takie lokomotywy dzisiaj w Czechach i się zastanawiałem cóż to. :)
Źr. fotografii:
https://andrzej81.flog.pl/wpis/13248204/383054

A wyjaśnienie: https://railcolornews.com/2019/07/0...takes-delivery-of-its-vectron-ms-locomotives/

M.in.
However, instead of AWT logos, they are wearing the ones of PKP Cargo. This is because AWT is actually a part of the PKP Cargo Group. Nonetheless, they are registered to CZ-AWT. The presence of ‘UniCredit leasing’ logos indicates that this is the company chosen as a full-service provider of the vehicles.

-> PL
Jednak zamiast logo AWT noszą barwy PKP Cargo. Wynika to z faktu, że AWT obecnie jest częścią grupy PKP Cargo. Niemniej jednak są zarejestrowane w CZ-AWT. Obecność logo "UniCredit leasing" wskazuje na to, że firma ta została wybrana dostawcą tych maszyn z ich pełną obsługą.

Zobacz załącznik 671240
Przez takie malowanie, nowe lokomotywy wyglądają coraz bardziej jak pudełka z pastą do zębów.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
E
Prawdziwa kolej 19
Prawdziwa kolej 1
Prawdziwa kolej 5
Prawdziwa kolej 0
Prawdziwa kolej 1

Podobne wątki