• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości TT 2020

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#22
Ta kuszetka, którą w skali TT zaproponowała firma TILLIG, to wagon oparty na modelu YB/70 (patrząc na dach - naśladującym typ Gorlitz 78), który u nas na PKP jeździł, ale nie jako kuszetka, ale zwykły pasażerski 2 klasy. Dlatego wykonanie tego modelu jako zwykłego pasażerskiego wagonu 2 klasy jest prawidłowe (choć nie idealne z uwagi na pewne odstępstwa od rzeczywistości, o których już pisano na forum).
Kuszetki Bcdu z tego co widziałem, to wagony budowane w Polsce typu 110A.

Link do strony o wagonach 110A (Bcdu): http://bazawagonow.pl/110A.html

Nie ma modeli idealnych*, ale kolega @piottrw słusznie wyżej powykreślał na tych ulotkach TILLIGA wszystko, co absolutnie po całości jest totalną fikcją.

*/ przeważnie w produkcji wielkoseryjnej w skali TT.

Jedynym znanym mi modelem kuszetki typu 110A, który najbardziej przypomina kuszetkę jeżdżącą na PKP 110A, jest w skali TT wagon firmy MATU kosztujący 375zł.

LINK: http://matu.waw.pl/modelarstwo/skala-tt/kolej?lightbox=1



 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#23
YB/70 (patrząc na dach naśladujących typy Gorlitz 78), które u nas na PKP jeździły, ale nie jako kuszetki, ale zwykłe pasażerskie 2 klasy.
Dach niczego nie naśladował, taki sam dach miały wagony typu Y budowane w Görlitz i w Bautzen.
Jeśli ktoś widział kuszetkę Bcdu jako wagon YB/70, proszę o link.
Raczej wagon YB/70 jako kuszetkę - ale nikt nie mógł widzieć, bo takich wagonów na PKP nigdy nie było (poza, być może, wagonami socjalnymi, przebudowanymi ze zwykłych wagonów 2 klasy). Wagony typu Y produkcji NRD na PKP występowały wyłącznie w wersji przedziałowej 2 klasy i sypialne. Nie było na PKP kuszetek, wagonów przedziałowych 1, ani 1/2 klasy budowy NRD.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#24
Dach niczego nie naśladował, taki sam dach miały wagony typu Y budowane w Görlitz i w Bautzen.
Niefortunnie się wyraziłem. Tak, dach niczego nie naśladował.... Ale czy Bautzen (zwany Bautzen 84) nie miał innego układu wywietrzników dachowych (tzn mniej - w zasadzie nie miał po jednej stronie dachu wcale)....? Była o tym mowa w wątku o tych wagonach.... ale OK, nie ciągnijmy tego tutaj....

A z tą prośbą o link to wyciąłem z mojego wpisu, zanim Pan wkleił odpowiedź.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#25
Pisałem o kształcie dachu, nie o wywietrznikach, bo te bywały różne w różnych wersjach wagonów.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#31
A ma ktos wagon z manufaktury MATU? Interesuje mnie czy sa tam kalki czy tampodruk.
Potwierdzam. Miałem kiedyś taki w skali N od MATU, ale nie było z tym problemu, bo kalki te były zabezpieczone z zewnątrz lakierem bezbarwnym półmatowym chyba. Muszę przyznać, że pomimo iż (być może) na zdjęciach widać jakieś tam niedociągnięcia (choćby szparki przy połączeniu dachu z budą), to na żywo prezentował się zacnie i nie mogę powiedzieć, aby to przeszkadzało w odbiorze modelu naturalnym aparatem wzroku. Ja szczerze polecam te modele choć cena może trochę boleć. Wykonane są z metalu, dość ciężkie. Koła osadzone były w odlewanym z tworzywa wózku (bez blaszek) ale i tak dobrze się toczył. Nie wiem jak teraz to jest zrobione. Osobiście nie znam innej firmy, która na tą chwilę tworzyła by wagony z tej rodziny (104A, 110A, 113A, 111A, 112A) w skalach N i TT.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#32
Tak przy okazji Tp1 od PIKO.....
W PIKO na stronie: KLIK, a w katalogu: KLIK, na stronie 6, o tak:
Model - Konkretnie nr boczny 32. Stylizowany na wygląd z okresu tuż po II wojnie światowej. Na stronie Wciąż Pod Parą jest info o numerze 18 (jeśli kogoś to ciekawi).
Podejrzewam, że nr 32 'miał' podobnie jeśli chodzi o historię eksploatacji (na inwentarz PKP w 1945, a skreślony w latach 60-tych XX w).... Czyli coś dla miłośników wczesnej epoki III.

Przypisanie modelu PIKO w skali TT do okresu III - konkretnie IIIa (zaraz po wojnie) zdradza nieco fotka rzeczywistej 32-ki ze strony https://picclick.de/Baryt-Dampflok-Foto-PKP-Tp1-32-Kocmyrcow-1962-163166620688.html przedstawiająca ją prawdopodobnie z końcówki eksploatacji na sieci PKP.... (lata 60-te, epoka IIIc --> poniżej).

Widać bowiem, że w tym okresie nieco inny był już układ armatury, w tym orurowania na kotle. Nie ma też napisu "woda zatruta" na tendrze. Więc to, co jest na modelu w skali TT, to raczej z początku eksploatacji na PKP (epoka IIIa).
Pewnych rzeczy w późnej epoce III już nie ma na tej lokomotywie (zaznaczyłem w kółkach na fotce modelu), ale piszę o tym bo ten 'kołpak' na kotle / czy jak się to zowie/ to raczej generalnie winien być po drugiej stronie od początku w numerze 32 - on raczej taki był 'fabrycznie'....
Tym bardziej nie rozumiem PIKO dlaczego wybrała nr 32.... a nie np. 18, gdzie przynajmniej to jest z grubsza na modelu w tym miejscu co trzeba...... KLIK

32.jpg


Model numeru bocznego 32 jest więc moim zdaniem średnio trafiony jeśli chodzi o nr boczny.
(gdyby ktoś chciał stylizować ją na lata 60-te, to chyba dobrze było by też zmienić numer na 18 - nie trzeba przenosić tej 'skrzynki' z kotła):

Tp1-32.jpg


Ale .... to tak przy okazji.... może komuś się przyda.

Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
#33
Pewnych rzeczy w późnej epoce III już nie ma na tej lokomotywie (zaznaczyłem w kółkach na fotce modelu), ale piszę o tym bo ten 'kołpak' na kotle / czy jak się to zowie/ to raczej generalnie winien być po drugiej stronie od początku w numerze 32 - on raczej taki był 'fabrycznie'....
Ten prostokątny "kołpak" to piasecznica. Jej położenie mogło być różne w zależności od konkretnej maszyny. Ale raczej nie "migrowała" ona w inne miejsca, no chyba że dochodziło do podmiany całego kotła. Podobny układ zbieralnika i piasecznicy jak w modelu PIKO miał też Tp1-37, wiec tym bardziej dziwne jest, że PIKO nadało swojemu modelowi numer 32.

Natomiast pozostałe elementy, które zaznaczyłeś, to już "rzecz nabyta". Model PIKO ma pompę wodną napędzaną mimośrodem. Pompy te szybko likwidowano na PKP, zastępując inżektorami. Wraz z pompą znikał też podgrzewacz wody. W ramach napraw przenoszono też generator z dymnicy na pomost, aby zapewnić łatwiejszy dostęp do niego.
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#36

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#38
Raczej epoka 4, przydział podobno Wrocław. Jak dojdzie do mnie to będzie coś więcej wiadomo. Martwią mnie tylko te odcienie seledynu, ale może to wina zdjęcia. Cóż na bezrybiu i rak rybą, jak nikt inny nie chce wydawać polskiego taboru w TT pieniążki idą do MTB
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#39
Raczej epoka 4, przydział podobno Wrocław.
Hmmmm..... jeśli miała być to epoka IV, to te piktogramy z piorunkami coś nie tegez. Takie to były w epoce V.
Jak kolega będzie już miał, to prośba o kilka fotek i jakąś ocenę na szybko :) Pozdrawiam.

A co do malowania w modelu... to coś mi nadal nie pasuje. Posiadając takie piktogramy ostrzeżeń przed wysokim napięciem lokomotywa winna mieć żółty pas na boku i żółte czoło. Nie ma tego więc chyba łatwiej by było zrobić z niej egzemplarz fabryczny i "podmienić" piktogramy i ew. przydział. Wrocław nie może być bo wg historii tego egzemplarza nigdy tam nie była przydzielona....

TUTAJ fotka z Żagania z maja 1990 r. - więc piktogramy, o których pisałem jeszcze z epoki IV, ale już żółte czoło...
TUTAJ zaś fotka tego egzemplarza 10 lat później - jako trupka z maja 2000 r. (bocznica Żagań). Piktogramy już takie jak na modelu (pomijam, że za wysoko)....

źródło foty nr 2 --> http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su462140.htm

Jak widać z obu fotek śmiało można podkolorować model w czerwone akcenty :)
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor TT/TTm/TTe 62
Tabor TT/TTm/TTe 18
Tabor TT/TTm/TTe 1
Tabor TT/TTm/TTe 0
Tabor TT/TTm/TTe 2

Podobne wątki