• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2021

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Tylko że na PKP szczególnie za PRL to papier sobie a real sobie (patrz teoria o gładkoblaszanych 202L).
Realnie to 202L woził co było potrzeba ryby też.
Sądzę, że nie do końca tak było jak Kolega pisze. Ryby były specyficznym ładunkiem, miały intensywny zapach (inaczej mówiąc - śmierdziały). Stąd na ilostanach zarządów kolejowych pojawiły się specjalistyczne wagony przeznaczone wyłącznie do ich transportu - żywych oraz mrożonych. Te pierwsze wyposażone w zbiorniki z wodą i instalacją napowietrzającą, te drugie w system chłodzący.
Cóż mogę napisać w temacie wożenia ryb wagonami 202L - jestem przekonany, że nawet "za PRL-u" zasady tej przestrzegano.

A z tą "teorią" o gładkich 202L - to o co konkretnie chodzi ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Myślę że odpowiedź na to pytanie można znaleźć we wątku poświęconym tym chłodniom w wykonaniu firmy Tillig. Początkowe domniemanie istnienia wagonów z gładkim poszyciem serii 202L zostało wyjaśnione i ustalono że były to jednak wagony typu 5L/2. Pod oznaczeniem 202L z odmianami produkowano wyłącznie wagony z poszyciem ryflowanym.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Zgadzam się z Wami Panowie - temat "gładkich" chłodni 202L jest już chyba zakończony.

Ale moje pytanie dotyczyło tej "teorii" na temat tych "gładkich". Według mnie - była to pomyłka pracownika ZNTK, ale chętnie zapoznam się z inną "teorią" ... :) Tym bardziej, bo w żadnych oficjalnych katalogach wagonów towarowych nie spotkałem informacji o "gładkich" 202L (oprócz "Atlasu ...", ale w tym przypadku, przyczyna błędu została wyjaśniona).
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Sądzę, że nie do końca tak było jak Kolega pisze. Ryby były specyficznym ładunkiem, miały intensywny zapach (inaczej mówiąc - śmierdziały). Stąd na ilostanach zarządów kolejowych pojawiły się specjalistyczne wagony przeznaczone wyłącznie do ich transportu - żywych oraz mrożonych. Te pierwsze wyposażone w zbiorniki z wodą i instalacją napowietrzającą, te drugie w system chłodzący.
Cóż mogę napisać w temacie wożenia ryb wagonami 202L - jestem przekonany, że nawet "za PRL-u" zasady tej przestrzegano.

A z tą "teorią" o gładkich 202L - to o co konkretnie chodzi ?
Czyli modele Tilliga nadają się tylko do przewozu mięsa, tak ?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
Czyli modele Tilliga nadają się tylko do przewozu mięsa, tak ?
Jak jest litera c w oznaczeniu typu, to mają haki do mięsa. Co w nich faktycznie wożono - któż to wie :D
Jeszcze raz przepraszam za błędną informację, że chodziło o ryby. Sam nie potrafię dojść, skąd to wziąłem (coś mi się skopiowało z innego opisu).
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Sam osobiście pamiętam że w takiej typowej chłodni przywieziono kiedyś banany i je przeładowywano na samochody na wolnych torach w Gliwicach. To było w latach 70-tych a ja wtedy miałem ok 9 lat i byłem na lokomotywie SM42 123 na przetoku u sąsiada który był maszynistą i przyniósł dla mnie jakieś 2 banany:). No cóż czasem były jakieś straty w transporcie;).
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Czyli modele Tilliga nadają się tylko do przewozu mięsa, tak ?
Ale tymi modelami TILLIG-a, zbyt wiele mięsa się nie przewiezie ... ;)

Przepraszam, teraz na poważnie. Chłodniami 5L/2 i 202L wożono nie tylko "mięsiwo". Zgodnie z DTR-ką wagonu, mogły być transportowane n/w produkty: mięso i słonina, drób i dziczyzna, mleko świeże i pasteryzowane, masło, sery twarde i topione, sery miękkie (dojrzałe i niedojrzałe), sery niebieskie (co to takiego ?), podroby, smalec wieprzowy, owoce cytrusowe (skąd w "tych" czasach ?), jabłka i gruszki, brzoskwinie, śliwki, morele, maliny, poziomki i truskawki, wiśnie i czereśnie, winogrona, banany (o nazwach "Wielki Michał" i "Lacaten" - innych już nie ;) ), ananasy, piwo, ziemniaki, kapusty, kalafiory, sałata i brukselka, cykoria, groszek, fasola, szpinak, orzechy, cebula, rzepa, marchew, ogórki i korniszony, koper, melony, pieprz, pomidory (niedojrzałe i dojrzałe), szparagi i grzyby. Niestety - w "spisie" ryb nie ma :)

Do każdego transportowanego w wagonie produktu - podano wymagane temperatury oraz sposób ułożenia skrzynek (to w przypadku owoców, warzyw i nabiału) lub zawieszenia "mięsiwa" na hakach.

... Jeszcze raz przepraszam za błędną informację, że chodziło o ryby. Sam nie potrafię dojść, skąd to wziąłem (coś mi się skopiowało z innego opisu).
Naprawdę, nie ma za co przepraszać :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
... Jak to skąd? Z Kuby. ;) Nie pamiętasz najważniejszych wiadomości z Dziennika Telewizyjnego, że do Gdyni przypłynął statek z kubańskimi pomarańczami i cytrynami?
Zgadza się. Tylko, że u nas w Ostrowie (czyli "na prowincji") cytrusy pojawiały się dwa razy w roku - na Wielkanoc i Boże Narodzenie ;) I jeszcze trzeba było je "wystać" w kolejce ...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 223
Tabor 325
Tabor 339
Tabor 1309
Tabor 521

Podobne wątki