• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2019

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Idealne do tej lokomotywy byłyby wagony 111A/112A z epoki IVb, tylko że najwyraźniej Piko postanowiło skupić się wyłącznie na późnej epoce IVc, kiedy lokomotywy miały już żółte czoła. Przydałyby się wagony z szarym dachem pasujące do wydanych w ogromnej ilości 120A z Wrocławia. Wydanie takich wagonów w 2019 było dla mnie dotychczas oczywiste.
Żółte czoła to już epoka Va. W epoce IVc lokomotywy były normalnie pomalowane. Co prawda stosowny dokument odnośnie wprowadzenia malowania czolowej ściany lokomotyw na żółto wydano w połowie roku 1988 go czyli w ostatnich miesiącach epoki IVc to jednak epidemia żółtaczki się pojawiła dopiero w roku 1989 tym. Być może pierwsze lokomotywy z żółtymi czołami już się pojawiły pod koniec roku 1988go lecz nie uważam żeby tylko z powodu tego znikomo krótkiego okresu zaliczać lokomotywy z żółtymi czołami do epoki IVc.
A co do kolorów dachów to jeszcze w epoce IVb już się pojawiały wagony z dachami w kolorze pudła a przynajmniej już od początku lat 80 tych. Było to jednak bardzo wymieszane i zasadniczo nie było na to reguły. Był wtedy kryzys i ZNTK malowaly tym co miały
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
Idealne do tej lokomotywy byłyby wagony 111A/112A z epoki IVb, tylko że najwyraźniej Piko postanowiło skupić się wyłącznie na późnej epoce IVc, kiedy lokomotywy miały już żółte czoła. Przydałyby się wagony z szarym dachem pasujące do wydanych w ogromnej ilości 120A z Wrocławia. Wydanie takich wagonów w 2019 było dla mnie dotychczas oczywiste.
Nie bardzo dało się z tych wersji które zrobiło PIKO (112Ag i 111Ap) zrobić wagonów w epoce IVb, gdyż były one produkowane w latach 80 (111Ap) oraz w samej końcówce lat 70 i 80 (112Ag).

Mam taki apel - zanim zaczniemy narzekać, że PIKO powinno zrobić w epoce takiej, czy owakiej zajrzyjmy jakie wersje wyprodukowało, w jakich latach była ona produkowana i do jakiej epoki może być użyta;

co do podpięcia SU46 do Bipy to mam wątpliwość czy w pierwszych latach służby były one zatrudnione w ruchu lokalnym, i podmiejskim,gdzie użytkowano Bipy.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Nie bardzo dało się z tych wersji które zrobiło PIKO (112Ag i 111Ap) zrobić wagonów w epoce IVb, gdyż były one produkowane w latach 80 (111Ap) oraz w samej końcówce lat 70 i 80 (112Ag).

Mam taki apel - zanim zaczniemy narzekać, że PIKO powinno zrobić w epoce takiej, czy owakiej zajrzyjmy jakie wersje wyprodukowało, w jakich latach była ona produkowana i do jakiej epoki może być użyta;

co do podpięcia SU46 do Bipy to mam wątpliwość czy w pierwszych latach służby były one zatrudnione w ruchu lokalnym, i podmiejskim,gdzie użytkowano Bipy.
Tak, ale nie jest to przynajmniej wykluczone, jak SU46 z towarowym ;).
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
Nie bardzo dało się z tych wersji które zrobiło PIKO (112Ag i 111Ap) zrobić wagonów w epoce IVb, gdyż były one produkowane w latach 80 (111Ap) oraz w samej końcówce lat 70 i 80 (112Ag).

Mam taki apel - zanim zaczniemy narzekać, że PIKO powinno zrobić w epoce takiej, czy owakiej zajrzyjmy jakie wersje wyprodukowało, w jakich latach była ona produkowana i do jakiej epoki może być użyta;

co do podpięcia SU46 do Bipy to mam wątpliwość czy w pierwszych latach służby były one zatrudnione w ruchu lokalnym, i podmiejskim,gdzie użytkowano Bipy.
Jeżeli nawet EP05 prowadziły pociągi osobowe na bipach to SU46 też. Szczególnie obstawiam lokomotywy niewarszawskie. Bipy jeździły również na pociągach osobowych przyspieszonych i pospiesznych.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Koledzy, przede wszystkim wszelkiej pomyślności w Nowym Roku. Powyższy wpis Kol. SU45-034 nasunął mi pytanie. Czy elektrowozy EU05 prowadziły składy osobowe z wagonami piętrowymi? To pytanie również dla wątku o skali 1:1 ale tutaj dyskusja aktualnie trwa, stąd mój wpis.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
Małe sprostowanie - oliwkowa 111a od Piko pochodzi z pierwszej serii produkcyjnej i mogła być zrobiona w epoce IVa i IVb. Oliwkowa 112Ag z tym numerem inwentarzowym została zbudowana w 1978 (końcówka epoki IVb).
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
A czy ewentualnie w końcówce lat 70tych, na liniach lokalnych oraz przy obsłudze pociągów niższych kategorii spotkać można było lokomotywy ET21 z tymi najnowszymi zestawami Rivarossi?
No bo faktycznie chyba jednak w tamtych latach inne było przeznaczenie lokomotyw SU45 i SU46.:niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
co do podpięcia SU46 do Bipy to mam wątpliwość czy w pierwszych latach służby były one zatrudnione w ruchu lokalnym, i podmiejskim,gdzie użytkowano Bipy.
Całkowicie zgadzam się z tym stwierdzeniem, choć rację ma też kolega 404W, że nie jest to absolutnie wykluczone.
Jeżeli nawet EP05 prowadziły pociągi osobowe na bipach to SU46 też. Szczególnie obstawiam lokomotywy niewarszawskie. Bipy jeździły również na pociągach osobowych przyspieszonych i pospiesznych.
No tu już kolega SU45-034 chyba trochę popłynął. Nie słyszałem ani sam nie pamiętam, by zwłaszcza w drugiej połowie lat 1970 (epoka IVb) EP05 prowadziły pociągi osobowe z Bipami. Wszystkie te lokomotywy stacjonowały w lokomotywowni W-wa Olszynka Grochowska i prowadziły wyjeżdżające z Warszawy pociągi ekspresowe i pospieszne. W Warszawie nie było wagonów piętrowych. Mogło się zdarzyć, że EP05 prowadziły jakieś dalekobieżne pociągi osobowe (tzw. przyspieszone), choć ja o tym nic nie wiem, ale nie były one zestawiane z Bip. Jedyną możliwością była sytuacja, że w ramach wykorzystania lokomotywy po przyjeździe do stacji końcowej, lokomotywa przejmowała jakiś krótki obieg lokalnego pociągu osobowego. Jedynym znanym mi takim wypadkiem był pociąg Nysa - Kędzierzyn - Katowice, który na odcinku Kędzierzyn - Katowice był prowadzony lokomotywą EP05, ale to już było na przełomie lat 1980. i 1990. Nic też nie wiem o pociągach przyspieszonych, a tym bardziej pospiesznych, zestawionych z Bip, szczególnie w epoce IVb.
A jeździła SU46 w takim klasycznym układzie 2x "Y" + 4x Bipa lub 3x"Y" +4xBipa+2xBipa np.na linii 357 i jak sądzę na 356 też.
Ale o jakich latach mówimy? Takiego mieszanego składu Bip i Y raczej nie nazwałbym "klasycznym układem". Takie dziwolągi to już raczej koniec epoki IV, a nawet epoka V. "Klasycznie" to Bipy jeździły same, ewentualnie uzupełnione wagonem 1 klasy.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
Andrzeju pod koniec epoki IV to już składy się kurczyły, czasami do 1x"Y" + 2xBipa itp, nie są to żadne dziwolągi jak napisałem na linii 357 w relacji Poznań -Grodzisk Wlkp. i z powrotem jeździły na przełomie lat 70-80-tych. Klasyką były w okolicy Poznania , na innych fakt jechała zazwyczaj jedna jedynka + zestaw Bipa. Tym bardziej ,że chodziło o SU46-039 będąca na stanie lok. Poznań.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
OK, przyjmuję, że pociągi w okolicach Poznania już w latach 1970-80. były trochę nietypowe, jak na tamte czasy. Ja w tych stronach jeździłem pod koniec lat 80. i później i wtedy faktycznie takie składy jeździły, ale nie nazwałbym ich "klasycznymi".
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
Nie wspomnę o trasie Poznań -Luboń-Stęszew-Grodzisk W.-Wolsztyn-Z.Góra -Żagań to zazwyczaj skład był 2 igreki i 4x Bipa a ciągła go często SU46 lub SP45 i to od połowy lat70-tych.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
A czy ewentualnie w końcówce lat 70tych, na liniach lokalnych oraz przy obsłudze pociągów niższych kategorii spotkać można było lokomotywy ET21 z tymi najnowszymi zestawami Rivarossi?
No bo faktycznie chyba jednak w tamtych latach inne było przeznaczenie lokomotyw SU45 i SU46.:niepewny:
W tamtych latach były SP45 a nie SU45.
Co do ET21 to jak najbardziej bardzo często jeździły z Bipami. Szczególnie w latach 80 na nowo zelektryfikowanych liniach w ruchu osobowym gdzie wypieraly z pracy parowozy. Tak bylo na przykład na linii Fosowskie Strzelce Opolskie albo Gliwice/Zabrze Makoszowy - Orzesze lub Zabrze Makoszowy - Rybnik. W tych rejonach to się dzialo albo na sam koniec epoki IVb lub w epoce IVc. Ale może na innych liniach było wcześniej. W każdym razie ET21 były najczęściej pierwszymi lokomotywami elektrycznymi jakie sie pojawiały po elektryfikacji.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.914 111 7
Jeżeli nawet EP05 prowadziły pociągi osobowe na bipach to SU46 też. Szczególnie obstawiam lokomotywy niewarszawskie. Bipy jeździły również na pociągach osobowych przyspieszonych i pospiesznych.
W wątku o EP05 na stronie 5-tej są dwa wspaniałe zdjęcia "czecha" z Bipą, niestety bez daty i miejsca wykonania.
Całkowicie zgadzam się z tym stwierdzeniem, choć rację ma też kolega 404W, że nie jest to absolutnie wykluczone.

No tu już kolega SU45-034 chyba trochę popłynął. Nie słyszałem ani sam nie pamiętam, by zwłaszcza w drugiej połowie lat 1970 (epoka IVb) EP05 prowadziły pociągi osobowe z Bipami. Wszystkie te lokomotywy stacjonowały w lokomotywowni W-wa Olszynka Grochowska i prowadziły wyjeżdżające z Warszawy pociągi ekspresowe i pospieszne. W Warszawie nie było wagonów piętrowych. Mogło się zdarzyć, że EP05 prowadziły jakieś dalekobieżne pociągi osobowe (tzw. przyspieszone), choć ja o tym nic nie wiem, ale nie były one zestawiane z Bip.Nic też nie wiem o pociągach przyspieszonych, a tym bardziej pospiesznych, zestawionych z Bip, szczególnie w epoce IVb.
Moja pierwsza podróż Bipą była z Wałbrzycha do Kłodzka. Pociąg ciągnął Pt47 i w Wałbrzychu był zapowiedziany jako pośpieszny, był to rok 1985 i jest to jedna z moich najbardziej zapamiętanych podróży z tamtego okresu.
 

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
W wątku o EP05 na stronie 5-tej są dwa wspaniałe zdjęcia "czecha" z Bipą, niestety bez daty i miejsca wykonania.
Kiedyś EP05 miała jakiś epizod zaciągania wagonów do naprawy bądź z naprawy w/z ZNTK Pruszków i wtedy na zdjęciu była Bipa.

Znalazłem, Bipę niewiele widać, ale jest: http://rail.phototrans.eu/14,3806,0,_koda_44E_EP05_18.html

Przy przeszukiwaniu Google znalazłem też inne zdjęcie, ale będące jedynie inscenizacją: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=28615

Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie, z Warszawy Głównej, ale czytając opis można wywnioskować, że był to jakiś pociąg specjalny: http://rail.phototrans.eu/14,125391,0,__koda_44E_EP05_16.html
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
Jeżeli nawet EP05 prowadziły pociągi osobowe na bipach
Ta cała dyskusja raczej nie powinna być w tym wątki, ale . . . więc i ja się do niej dołączę . . .

Lokomotywy serii EP05, jak wszyscy zapewne wiedzą, przypisane były do szopy Warszawa Olszynka Grochowska.
Planowo prowadzały one z Warszawy pociągi ekspresowe, pośpieszne, dalekobieżne oraz "ponsze" i wcześniej pod seria pierwotną EU05 też "lopki" oraz wówczas w znikomej ilości lokalne osobowe.
W latach 1978-81 pracowałem na tych lokomotywach, początkowo jako pomocnik maszynisty, by potem przejść "na prawą stronę".
Szlify maszynistowskie zdobywałem, pod czujnym okiem wspaniałego maszynisty, na EU05-22, która potem, gdy on przeszedł na emeryturę,
stała się moją planową lokomotywą. Mimo opisywanych w innym wątku wad modelu od MTB, mam go z racji sentymentu. :giggle:
W mojej przygodzie z tą serią ani razu nie spotkałem, poza wyjątkiem - o tym za chwilę, by tą serią ciągano też Bipy.
Z punktu widzenia "ze stolicy" była to po prostu zbyt "cenna" lokomotywa do takich zadań, a prozaicznie - była ona przeznaczona do szybkich pociągów i brakowało by jej do innych celów, a przede wszystkim z Warszawy nie kursowały Bipy, bo tutaj takowych nie było.
A ten wyjątek, do tego warszawski, przydarzył się pamiętnej zimy stulecia tj. 1978/79. Wówczas to, ale tylko w północnej części kraju, tak gdzieś, patrząc znowu z warszawskiego punktu odniesienia, od Grodziska Mazowieckiego na północ, to na kolei była istna Sodoma z Gomorą.
Wtedy to, gdy w WWK większość EZT-ów padła i zaczynało brakować taboru, sprowadzono do pomocy z DOKP Katowice kilka zestawów Bipa i skierowano je do obsługi pociągów podmiejskich. Kursowały one między innymi na trasie Warszawa Gdańska-Nasielsk, lub chyba tylko tu.
Składy te ciągane były przez dwie EU05, jedna na przodzie, a druga z tyłu składu do popychu. Czemu tak ? Ano, bo obie lokomotywy pracowały tylko na jednej parze silników, czyli tylko jeden wózek pracował w każdej, bo w drugim z uwagi na zawilgocenie izolacji uzwojenia i po przebiciu jej, któryś z silników trakcyjnych uniemożliwiał pracę pary. Do tego taki tandem likwidował konieczność manewrów dla oblotu składu na stacji końcowej, co przy olbrzymim zaśnieżeniu rozjazdów było sporym wyzwaniem. Można by żartobliwie stwierdzić, że była to jakby namiastka składu zmiennokierunkowego, bądź swego rodzaju EZT, coś a'la np. TGV (;)), bo na czołach dwie lokomotywy.
Taki stan rzeczy nie trwał jednak długo i chyba po tygodniu sytuacja taborowa się poprawiła i Bipy odesłano do macierzystej DOKP.
Chyba o tym już kiedyś pisałem na forum.
Ale Bipy przyszły na PKP dużo wcześniej i czy były przypadki prowadzania ich serią EU05 - tego nie wiem.
Ciekawe jest tu zdjęcie takiej maszyny, gdy stoi ze składem dawnych saksońskich boczniaków czteroosiowych w peronach stacji Warszawa Główna.
Czy był to wówczas tylko podsył do ZNTK Pruszków via Wwa Gł. ? Chyba jednak tak, ale jest to przykład, że można pod tę serię podczepić na makiecie co tylko dusza zapragnie.
A jak już mi się zebrało na wspomnienia, to podam tylko taki przykład:
to było w roku 1972 i zamierzałem jechać z Jędrzejowa w kierunku Katowic. Jakież było moje zdziwienie, gdy ujrzałem skład stojący w peronie . . .
Na czele EU06, a na haku . . . długi sznurek mieszanki dwu i trzyosiowych wagoników przeróżnego pochodzenia !
Wybrałem ex pruski boczniak trzyosiowy, bo pomyślałem sobie, że może będzie spokojniej się toczyć i mniej bujać na łukach.
Do dzisiaj tylko nie mogę sobie wybaczyć, że nie machnąłem wówczas fotki tego składu :mad: !
Pozdrawiam w nowym roku, a dla modelarzy chyba ciekawe propozycje na makietę.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
No tu już kolega SU45-034 chyba trochę popłynął. Nie słyszałem ani sam nie pamiętam, by zwłaszcza w drugiej połowie lat 1970 (epoka IVb) EP05 prowadziły pociągi osobowe z Bipami. Wszystkie te lokomotywy stacjonowały w lokomotywowni W-wa Olszynka Grochowska i prowadziły wyjeżdżające z Warszawy pociągi ekspresowe i pospieszne. W Warszawie nie było wagonów piętrowych. Mogło się zdarzyć, że EP05 prowadziły jakieś dalekobieżne pociągi osobowe (tzw. przyspieszone), choć ja o tym nic nie wiem, ale nie były one zestawiane z Bip. Jedyną możliwością była sytuacja, że w ramach wykorzystania lokomotywy po przyjeździe do stacji końcowej, lokomotywa przejmowała jakiś krótki obieg lokalnego pociągu osobowego. Jedynym znanym mi takim wypadkiem był pociąg Nysa - Kędzierzyn - Katowice, który na odcinku Kędzierzyn - Katowice był prowadzony lokomotywą EP05, ale to już było na przełomie lat 1980. i 1990. Nic też nie wiem o pociągach przyspieszonych, a tym bardziej pospiesznych, zestawionych z Bip, szczególnie w epoce IVb.

Ale o jakich latach mówimy? Takiego mieszanego składu Bip i Y raczej nie nazwałbym "klasycznym układem". Takie dziwolągi to już raczej koniec epoki IV, a nawet epoka V. "Klasycznie" to Bipy jeździły same, ewentualnie uzupełnione wagonem 1 klasy.
Nie popłynąłem ponieważ piątki planowo prowadziły osobowy Katowice-Nysa o czym sam wspomniałeś.
Bipy jeździły np. na Pogorii. W sumie nie wiem po co się tutaj w ogóle wypowiadam skoro wszyscy wszystko wiedzą w dodatku lepiej...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 223
Tabor 327
Tabor 339
Tabor 39
Tabor 349

Podobne wątki