• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2019

Firma ExactTrain opublikowała informację o nowych modelach w związku z zbliżającymi się targami w Lipsku, a w niej pojawiły się takie nowe pozycje PKP:

Zobacz załącznik 677860
Zobacz załącznik 677861
Pomijam info dotyczące wagonu krytego Oppeln ... z wiadomych względów ( karykaturalnie za wysokie ściany ! )

Interesująca jest natomiast informacja dotycząca dwóch typów cystern .
Producent Exact train wyraźnie wie za co się wziął ! Świadczy o tym podanie przy nazwie cysterny : "Leichtbau - Einheitsbauart Kesselewagen" również pojemności : 24m3 i 30m3 .
Co oznacza że nie będzie to typ "Uerdingen" ale właśnie "Einheitsbauart" ! w dwóch typach.
Różniących się wielkością walczaka .
Ponieważ w obu typach zastosowano te same podwozie - wyjaśnia to wybór jakiego dokonał Exact train .


Typ "24m3 Leichtbau - Einheitsbauart " budowany był w dwóch partiach produkcyjnych , pierwsza partia w latach 1943-45 i 1948-52 łącznie obie partie w liczbie 4.200szt - cysterna do transportu najcięższych produktów naftowych ( smoła , pak , asfalt ) - für den Transport von Haizöl - ( nie mylić z ciężkimi produktami ! ) posiadała widoczne na tylnej dennicy zawory/króćce grzewcze.
Jest jasne że cysterny "24m3 Leichtbau - Einheitsbauart " z pierwszej partii znalazły się w znacznej liczbie na PKP.


Natomiast "30m3 Leichtbau - Einheitsbauart" był budowany także w 2 partiach na przełomie 1943/44 tylko 180szt ! i druga partia 1949 zaledwie 16szt ! do transportu benzyny
Oczywiście z pierwszej partii liczącej 180szt coś na PKP prawdopodobnie powinno pozostać ... ?


To tyle z danych niemieckich dotyczacych produkcji i - z grubsza tylko - wersji.

UWAGA ! Ze względu na obecność na PKP aż 5 typów łudząco podobnych lub posiadających te same walczaki , bądź podwozia :
- 30m3 Leichtbau - Uerdingen Bauart , brak producenta modelu w HO
- 30m3 Leichtbau - Deutzer Bauart producenci ESU i Klein Modellbahn ( liczne błędy ! )
- 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart zapowiadany model przez Exact train
- 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart produkowany przez Klein Modellbahn ( mniej liczne błędy ) i zapowiadany model przez Exact train
- R1 budowany na PKP na podstawie dokumentacji 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart w liczbie 187szt.


Dane/dokumentacja obecności na PKP poszczególnych typów stanowi bardzo duży problem archiwalny i prawidłowość opisu !
Zastanawia mnie czy osoba/osoby która podjęła się wykonania dokumentacji dla Exact train poradzi sobie z historycznym prawidłowym opisem i numeracją względem poszczególnych typów ... ?!
Z tego co dowiedziałem się dziś dokumentacji tej nie wykonuje PMR.K.Koj ... co jest dla mnie informacją złą ! katastrofalną wręcz . :rolleyes:
Piszę tak dlatego ponieważ przez ostatnie 18 lat ! nie spotkałem ani jednej osoby w Polsce ani za granicą posiadającą choć w małej części wiedzę K.Koj na temat dokumentacji opisowej wagonów towarowych w epoce III i IV PRAWIDŁOWEJ ! DO DANEGO TYPU ! WERSJI !
I POSZCZEGÓLNYCH MODERNIZACJI ! :cool:
 
Ostatnio edytowane:
Tak ogólnie jeśli chodzi o niemieckie cysterny. Ale nie wspomniałeś też, że w oparciu o plany Einheitbauart cysterny produkowały po wojnie też różne kraje europejskie.
Nasz typ 1R to właśnie ten Einheirbauart, tyle, że jedną z najbardziej widocznych różnic było to, że nasze miały hamulec Westinghose. I właśnie w zapowiedziach jest, że 3 z 4 to ma być 1R.
Zastanawiające, że projektu nie zrobi PMR-Koj.
A Carsten pisze jak rozłożyło się te 4200, i czy miał dane o produkcji w USRR-zone ?
Pomijam info dotyczące wagonu krytego Oppeln ... z wiadomych względów ( karykaturalnie za wysokie ściany ! )

Interesująca jest natomiast informacja dotycząca dwóch typów cystern .
Producent Exact train wyraźnie wie za co się wziął ! Świadczy o tym podanie przy nazwie cysterny : "Leichtbau - Einheitsbauart Kesselewagen" również pojemności : 24m3 i 30m3 .
Co oznacza że nie będzie to typ "Uerdingen" ale właśnie "Einheitsbauart" ! w dwóch typach.
Różniących się wielkością walczaka .
Ponieważ w obu typach zastosowano te same podwozie - wyjaśnia to wybór jakiego dokonał Exact train .


Typ "24m3 Leichtbau - Einheitsbauart " budowany był w dwóch partiach produkcyjnych , pierwsza partia w latach 1943-45 i 1948-52 łącznie obie partie w liczbie 4.200szt - cysterna do transportu najcięższych produktów naftowych ( smoła , pak , asfalt ) - für den Transport von Haizöl - ( nie mylić z ciężkimi produktami ! ) posiadała widoczne na tylnej dennicy zawory/króćce grzewcze.
Jest jasne że cysterny "24m3 Leichtbau - Einheitsbauart " z pierwszej partii znalazły się w znacznej liczbie na PKP.


Natomiast "30m3 Leichtbau - Einheitsbauart" był budowany także w 2 partiach na przełomie 1943/44 tylko 180szt ! i druga partia 1949 zaledwie 16szt ! do transportu benzyny
Oczywiście z pierwszej partii liczącej 180szt coś na PKP prawdopodobnie powinno pozostać ... ?


To tyle z danych niemieckich dotyczacych produkcji i - z grubsza tylko - wersji.

UWAGA ! Ze względu na obecność na PKP aż 5 typów łudząco podobnych lub posiadających te same walczaki , bądź podwozia :
- 30m3 Leichtbau - Uerdingen Bauart , brak producenta modelu w HO
- 30m3 Leichtbau - Deutzer Bauart producenci ESU i Klein Modellbahn ( liczne błędy ! )
- 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart zapowiadany model przez Exact train
- 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart produkowany przez Klein Modellbahn ( mniej liczne błędy ) i zapowiadany model przez Exact train
- R1 budowany na PKP na podstawie dokumentacji 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart w liczbie 187szt.


Dane/dokumentacja obecności na PKP poszczególnych typów stanowi bardzo duży problem archiwalny i prawidłowość opisu !
Zastanawia mnie czy osoba/osoby która podjęła się wykonania dokumentacji dla Exact train poradzi sobie z historycznym prawidłowym opisem i numeracją względem poszczególnych typów ... ?!
Z tego co dowiedziałem się dziś dokumentacji tej nie wykonuje PMR.K.Koj ... co jest dla mnie informacją złą ! katastrofalną wręcz . :rolleyes:
Piszę tak dlatego ponieważ przez ostatnie 18 lat ! nie spotkałem ani jednej osoby w Polsce ani za granicą posiadającą choć w małej części wiedzę K.Koj na temat dokumentacji opisowej wagonów towarowych w epoce III i IV PRAWIDŁOWEJ ! DO DANEGO TYPU ! WERSJI !
I POSZCZEGÓLNYCH MODERNIZACJI ! :cool:
 
Ale nie wspomniałeś też, że w oparciu o plany Einheitbauart cysterny produkowały po wojnie też różne kraje europejskie.
Zgoda . Ale na PKP produkowane przez inne kraje po II W.Św. nie występowały, więc ...nie pisałem .
Podobnie i Polska exportowała te cysterny do Belgi , Holandii i Albanii .


A Carsten pisze jak rozłożyło się te 4200, i czy miał dane o produkcji w USRR-zone ?
Przecież napisałem że ilość 4.200 jest łączna dla obu partii produkcyjnych : wojennej i powojennej .
Uważasz że gdyby podał bardziej szczegółowe dane to bym to przeoczył . ;)
To jasne że istotne jest jak te ilości się rozłożyły na I i II partię produkcyjną . Myślę że ca. po połowie , albo większość podczas wojny.
Choć z drugiej strony okres produkcji powojennej był nieco dłuższy.
VII tom Carstens'a dotyczący cystern 2 osiowych obejmuje też konstrukcje DR więc z tego wnioskuję że to dane dla produkcji obu części Niemiec ....
Ale to tylko moje wnioski .

Tak czy siak jak dołączy jeszcze ESU z typem Deutzer w PKP w epoce IIIa-b , c i IVa , b to będziemy mieli XXI wiek ! technologiczny .
I wykonania Klein Modellbahn - którymi tak się zachwycałem kupując je najpierw w DRG i DB w latach 1998-2001 będąc często w Wiedniu - pójdą do lamusa !
Własnie przed paroma tygodniami "skróciłem się"na Allegro z 2 cystern Deutzer Klein Modellbahn PKP z orłem.
Uzyskały słaby wynik ... ca.70 i 60zł ! A jeszcze z 5 lat temu chodziły po 160zł ! Nie wiem czego to jest przyczyna ? :niepewny:
Srebrno-metaliczna kolorystyka walczaka jest atrakcyjna przecież - co jak co ale inż.Klein malować wagony potrafił najlepiej w Europie w tamtych czasach ! Dachy Oppeln'ów z metalizującymi zacieniami potrafiłem oglądać godzinami przy palącym się piecu z kileichem wina w mgliste krakowskie zimy ... ech gdzie te czasy ??? :podstepny:
Inne wagony z orłem uzyskiwał w ostatnich tygodniach po 125 , 172 i nawet 306 zł . Więc ... ? :rolleyes:
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Tyle że 1R miał pojemność zbiornika 24 m3 a nie 30 m3.
Klein Modellbahn nie wyprodukowal cysterny o pojemności 30 m3. Obydwie odmiany cysterm tej firmy mają zbiorniki o pojemności 24 m3 niezależnie od tego co na wagonie napisali.
Na pewno jedna cysterna ze zbiornikiem samonośnym typu Deutz o pojemności 30 m3 stała jeszcze w latach 90 tych w stacji Chorzów Batory gdzie po sprywatyzowaniu przez okolicznych mieszkańców demontowalnych części została ostatecznie pocięta na złom.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Nie za bardzo kumam o co chodzi z tą cysterną "leichtbau" ,na stronie producenta piszą ,że to typ "Uerdinger" ,coś Drakulo kręcisz? Na zdjęciu prototypu widać ramę i chyba to jest zbiornik 30 m3 z budką hamulcową (taka to była by fajna w IVa). Fotka ze str.producenta.

uer.jpg
 
Zgoda . Ale na PKP produkowane przez inne kraje po II W.Św. nie występowały, więc ...nie pisałem .
Podobnie i Polska exportowała te cysterny do Belgi , Holandii i Albanii .


Przecież napisałem że ilość 4.200 jest łączna dla obu partii produkcyjnych : wojennej i powojennej .
Uważasz że gdyby podał bardziej szczegółowe dane to bym to przeoczył . ;)
To jasne że istotne jest jak te ilości się rozłożyły na I i II partię produkcyjną . Myślę że ca. po połowie , albo większość podczas wojny.
Choć z drugiej strony okres produkcji powojennej był nieco dłuższy.
VII tom Carstens'a dotyczący cystern 2 osiowych obejmuje też konstrukcje DR więc z tego wnioskuję że to dane dla produkcji obu części Niemiec ....
Ale to tylko moje wnioski .
:rolleyes:
Problem jest taki, że Carstens, przynajmniej początkowo, nie dysponował danymi produkcji na terenach USRR-zone, ani nawet danymi do produkcji wagonów w ostatnich miesiącach wojny w fabrykach które zostały w DDR. Więc np. napisał, że Brombergów było tylko 79. A jakbyś zaczął liczyć Brombergi, które jeszcze do początku XXI stały na bocznych torach w Polsce, to by Ci wyszło, że jakaś 1/3 została na PKP. Więc skoro chcesz podawać liczby całkowite to musisz o tym pamiętać, i jeszcze o produkcji powojennej fabryk nieniemieckich. Wtedy przestaniesz się dziwić dlaczego krieg Einheit, a nie krieg Uerdingen jest w modelu. Co zresztą i tak ci już wyszło.
A co do podawanych przez Ciebie liczb, to sprawdź czy te cirka 2000 wagonów typu spawanego tzw grupy 1938, nie tylko produkcją samego MANa. Bo spotkałem cyfrę około 10 tys, ale ta obejmuje zapewne wszystkie podtypy tej grupy.
 
Tyle że 1R miał pojemność zbiornika 24 m3 a nie 30 m3
Tak cysternie R1 z rozpędu ( dziś robię węglarkę , jem i piszę jednocześnie ) błędnie przypisałem 30m3 ... miała 24m3 .
Dobrze że na to zwróciłeś uwagę . ( ktoś jednak te infa z uwagą czyta ! ;) )


Klein Modellbahn nie wyprodukowal cysterny o pojemności 30 m3. Obydwie odmiany cysterm tej firmy mają zbiorniki o pojemności 24 m3 niezależnie od tego co na wagonie napisali.
Nie wiem jaką pojemność Klein Modellbahn nanosił na produkowanych przez siebie cysternach .
Jednak jest faktem że obie cysterny Klein Modellbahn typ "Uerdingen" i "Deutzer" mają po 30m3 pojemność walczaka w oryginale i w proporcjach modelu . Walczak w obu modelach i w oryginale jest zdecydowanie wyżej niż budka hamulcowa - to jest pierwsza rozpoznawalna z daleka charakterystyka .
W typie 24m3 Leichtbau budka hamulcowa jest troszkę wyżej od "grzbietu" walczaka .


Nie za bardzo kumam o co chodzi z tą cysterną "leichtbau" ,na stronie producenta piszą ,że to typ "Uerdinger" ,coś Drakulo kręcisz?
Bo nie przyjmujesz do wiadomości że nie były tylko 2 typy potocznie nazywane u nas "Uerdingen" i "Deutz" ( prawidłowo Deutzer )
Tylko aż 4 typy ! o których napisałem post wyżej podając i fachowe nazwy i pojemności i dane produkcyjne .
Podaję jeszcze raz z Twoją poprawką pojemności !


UWAGA ! Ze względu na obecność na PKP aż 4 (5) typów łudząco podobnych lub posiadających te same walczaki , bądź podwozia :
- 30m3 Leichtbau - Uerdingen Bauart , brak producenta modelu w HO
- 30m3 Leichtbau - Deutzer Bauart producenci ESU i Klein Modellbahn ( liczne błędy ! )
- 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart zapowiadany model przez Exact train
- 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart produkowany przez Klein Modellbahn ( mniej liczne błędy ) i zapowiadany model przez Exact train

- R1 budowany na PKP na podstawie dokumentacji 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart w liczbie 187szt.

Sam producent ( Exact train ) robiąc cysternę na pełnej ramie podaje nazwę typu nie "Deutzer" tylko :
24m3 & 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart Kesselwagen - patrz załącznik poniżej !


 
Ostatnio edytowane:
Nie za bardzo kumam o co chodzi z tą cysterną "leichtbau" ,na stronie producenta piszą ,że to typ "Uerdinger" ,coś Drakulo kręcisz? Na zdjęciu prototypu widać ramę i chyba to jest zbiornik 30 m3 z budką hamulcową (taka to była by fajna w IVa). Fotka ze str.producenta.
Czyli wychodzi na to, że Drakula pisze zbyt chaotycznie. Skoro nie kumasz.
"Leichtbau" - czy budowa lekka - jest określeniem bezostojnicowych cystern wojennych.
Które początkowo dzieliły się na typ Deutz [vide ESU i Klein] oraz Uerdingen [bez modelu].
Potem wprowadzono typ Einheit [vide Klein i teraz Exact] z dwoma wersjami zbiorników.
Przy czym właściwy Uerdingen i Einheit są do siebie dosyć podobne i jak widać do wydania Carstensa. tylko wybitni znawcy je odróżniali jako zupełnie osobne typy.
 
Wtedy przestaniesz się dziwić dlaczego krieg Einheit, a nie krieg Uerdingen jest w modelu. Co zresztą i tak ci już wyszło.
No ale teraz to mówisz o sobie ! ;)
Ja nigdy się temu nie dziwiłem ... stwierdzam mało znany fakt !
Klein Modellbahn błędnie jedną ze swoich cystern opisywał jako " Uerdingen" .


Czyli wychodzi na to, że Drakula pisze zbyt chaotycznie. Skoro nie kumasz.
Co jest chaotycznego w poniższym zestawieniu ?
Może KoVal nie przeczytał tego postu ... ? :)


"(...) Ze względu na obecność na PKP aż 4 (5) typów łudząco podobnych lub posiadających te same walczaki , bądź podwozia :
- 30m3 Leichtbau - Uerdingen Bauart , brak producenta modelu w HO
- 30m3 Leichtbau - Deutzer Bauart producenci ESU i Klein Modellbahn ( liczne błędy ! )
- 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart zapowiadany model przez Exact train
- 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart produkowany przez Klein Modellbahn ( mniej liczne błędy ) i zapowiadany model przez Exact train

- R1 budowany na PKP na podstawie dokumentacji 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart "

Więc np. napisał, że Brombergów było tylko 79. A jakbyś zaczął liczyć Brombergi, które jeszcze do początku XXI stały na bocznych torach w Polsce, to by Ci wyszło, że jakaś 1/3 została na PKP.
Na ilostanie Księgi Inwentarzowej PKP było 9 góra 12 sztuk tego wagonu ! Nie przesadzaj ...
Carsten's podał liczbę ... 77 wyprodukowanych łącznie .


Po za tym istnieje najnowszy tom I.1 z 2018r - więc nie jest to początkowy okres w którym Carstens nie miał jak mówisz dostępu do pełnych danych ! - w którym ten wagon jest opisany i nadal widnieje liczba ... 77 !
Podkreślam że w tomie tym zawarte są charakterystyki wagonów produkowanych na terenie sowieckiej sterfy okupacyjnej
i późniejszego NRD ( DR ) !


Twoja negatywna wyobraźnia podsuwa Ci "rzekome błędy" , a Tobie nie wiele trzeba do od wartościowania autorytetu w swojej świadomości nieuleczalnego sceptyka ! Dla Ciebie istnieje tylko jeden autorytet ... "Tomasz Cz" ..... :D
Polecam Ci wizytę w Klinice Rekonstrukcji Osobowości !
 
Ostatnio edytowane:
Na ilostanie Księgi Inwentarzowej PKP było 9 góra 12 sztuk tego wagonu ! Nie przesadzaj ...
Carsten's podał liczbę ... 77 wyprodukowanych łącznie .


Po za tym istnieje najnowszy tom I.1 z 2018r - więc nie jest to początkowy okres w którym Carstens nie miał jak mówisz dostępu do pełnych danych ! - w którym ten wagon jest opisany i nadal widnieje liczba ... 77 !
Podkreślam że w tomie tym zawarte są charakterystyki wagonów produkowanych na terenie sowieckiej sterfy okupacyjnej i późniejszego NRD ( DR ) !


Twoja negatywna wyobraźnia podsuwa Ci "rzekome błędy" , a Tobie nie wiele trzeba do odwartościowania do autorytetu w swojej chorobliwej świadomości nieuleczalnego sceptyka ! Dla Ciebie istnieje tylko jeden autorytet ... Tomasz Cz ..... !!! :LOL:
Chłopie trza się leczyć ... !
Tiak wszyscy inni mają się leczyć, oprócz Drakuli :ROFL::ROFL::ROFL::ROFL::ROFL:.
To 9 czy 12 ? I której księgi ??? :niepewny:
Więc widać Carstens dalej nie dotarł do wszystkiego. I nie napisał ile było Brombergów na DB. Skoro wg Ciebie w Carstensie jest wszystko i traktujesz wręcz jak biblię.
PS
A która fabryka budowała Brombergi też wiesz?
 
Podałem Ci przybliżony rząd wielkości Brombergów na PKP 9-12 szt. Nie czepiaj się " 9 czy 12 " Ty "prokuratorze" ! :LOL:
Jak "nie wiesz" o jaką Księgę Inwentarzową PKP chodzi ... to po co ta rozmowa ? ;)
Carstens'a nie traktuję jak Biblię ( zarzut przekupy z bazaru ! ) tylko jako bardzo wiarygodne źródło .
Carsten's i kilku innych niemieckich autorów od 25 lat ! pracują nad danymi typów wagonów towarowych.
Opisali kilkaset typów ...


A która fabryka budowała Brombergi też wiesz?
Mądralo-Samochwało :ROFL: ... Ty wiesz że dzwonią tylko nie wiesz w którym kościele !
Bredzisz o 20 szt " Fahrbaren Meteorologichen Stationen " dla ZSRR ?
I to są wg.Ciebie klasyczne GGths Bromber'gi ... ?!


Zamówienie na GGths Bromberg opiewało na 100szt z czego do końca 1944r wykonano 26 szt a do końca wojny jeszcze 56szt razem 77.
 
Ostatnio edytowane:

KoVaL

Znany użytkownik
Wszystko czytam nawet po dwa razy ,tylko dlaczego producent podaje dwie(?) nazwy tego samego wagonu? Wersja odchudzona Uerdingen czy leichtbau -einheisbauart ? Bo chyba sam producent nie wie co będzie produkował?
 
Wszystko czytam nawet po dwa razy ,tylko dlaczego producent podaje dwie(?) nazwy tego samego wagonu? Wersja odchudzona Uerdingen czy leichtbau -einheisbauart ? Bo chyba sam producent nie wie co będzie produkował?
Zgadza się !
Ja też mam folder Exact train z przed kilku miesięcy i jest w nim nazwa "Uerdingen" .
Ale w ostatniej zapowiedzi mamy z kolei dwa typy "24m3 i 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart" ... ?
Natomiast na zdjęciu prototypu jakie zamieściłeś jest "30m3 Leichtbau - Uerdingen" z podwoziem charakterstycznym
tylko dla tego typu !

Jednak jeśli zapowiadają 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart to będą musieli wykonać inne podwozie - konkretnie boczne ściany ! w stosunku do podwozia 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart .
 
Podałem Ci przybliżony rząd wielkości Brombergów na PKP 9-12 szt. Nie czepiaj się " 9 czy 12 " Ty "prokuratorze" ! :LOL:
Jak "nie wiesz" o jaką Księgę Inwentarzową PKP chodzi ... to po co ta rozmowa ? ;)
Carstens'a nie traktuję jak Biblię ( zarzut przekupy z bazaru ! ) tylko jako bardzo wiarygodne źródło .
Carsten's i kilku innych niemieckich autorów od 25 lat ! pracują nad danymi typów wagonów towarowych.
Opisali kilkaset typów ...




Mądralo-Samochwało :ROFL: ... Ty wiesz że dzwonią tylko nie wiesz w którym kościele !
Bredzisz o 20 szt " Fahrbaren Meteorologichen Stationen " dla ZSRR .
I to są wg.Ciebie klasyczne GGths Bromber'gi ... ?!
Widzę, że to Ty nie wiesz o którą księgę chodzi skoro nie potrafisz odpowiedzieć na tak proste pytanie.
Zresztą już to 9, może 12 świadczy, że kręcisz się jak lisek.
A co do ty 9 - 12. To ja osobiście koło 2003 roku dotykałem 3 odstawionych Brombergów w Tarnowie i T. G. - to już by było 1/3 lub 1/4. A do tego ostatnio wyszedł kolejny na wyprzedaży WP.
Pytania były proste i poległeś - a wystarczyło milczeć. Trafiony - zatopiony.
Carstens pisze, że Brombergi budowano po wojnie w ost-zonie. Naprawdę tylko jako wagony specjalne dla ZSRR ??? To może daj Carstensa do tłumacza. W dodatku jeśli wobec tego faktycznie do 1945.05 było zbudowanych tylko 77 wagonów, w tym dwa prototypowe, to znaczy, że część Brombergów na PKP pochodziła już z ost-zony. Co jest możliwe, gdyż na PKP były nawet Leipzigi.
A jak tam z produkcją cystern grupy 1938 ??
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Do precyzyjnego przystawienia posmarowanej klejem blaszki do pudła wagonu polecam zrobić we własnym zakresie uchwyt. Można wykorzystać wykałaczkę i na jednym z jej końców (z obciętym szpicem) umieścić małą "kulkę" z masy plastycznej np. taka jak na załączonym zdjęciu.
kiedyś w Piotrkowie kupiłem za kilka złotych bardzo pomocną rzecz - kredkę z rysikiem lekko klejącym. Nie zostawia śladów i jest super narzędziem do nakładania drobnych elementów.
 
A jak tam z produkcją cystern grupy 1938 ??
Już wszystko rzucam ! I będę grzebał w 30 str napisanych niem.jęz tech. żeby zdawać przed Tobą egzamin ! :D
Zwariowałeś już całkiem belfrze :D
Siedzisz pewnie już na emeryturze , domyślam się nie masz w domu żadnej żywej lalki , mama Ci gotuje obiady i masz czas na dywagacje .
Ja podaję dane na podstawie źródła . A Ty nawet słowa nie podajesz o kwerendzie.
Właśnie na podstawie 10 tomów Carstens'a o wag.tow. DRG,DB,DR i kompletnej wiedzy co do nowości 2020r jednej z wiodących firm ... Skreślam z mojego inwentarza wagony i przebudowywuję / zestawiam na nowo składy .
W ciągu ostatnich 5 tygodni skreśliłem 85 ! wagonów z czego 26 wagonów PKP .
A przecież zpatynizować coś dla siebie też trzeba ! cemenciarki nie mogą być wszystkie jak z pod igły
Foto z prac na wątku " Synteza Sudecka " ...
http://forum.modelarstwo.info/threads/synteza-sudecka-tkt2-pkp-dracula.8608/page-19
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Nie wiem jaką pojemność Klein Modellbahn nanosił na produkowanych przez siebie cysternach .
Jednak jest faktem że obie cysterny Klein Modellbahn typ "Uerdingen" i "Deutzer" mają po 30m3 pojemność walczaka w oryginale i w proporcjach modelu . Walczak w obu modelach i w oryginale jest zdecydowanie wyżej niż budka hamulcowa - to jest pierwsza rozpoznawalna z daleka charakterystyka .
W typie 24m3 Leichtbau budka hamulcowa jest troszkę wyżej od "grzbietu" walczaka .




Bo nie przyjmujesz do wiadomości że nie były tylko 2 typy potocznie nazywane u nas "Uerdingen" i "Deutz" ( prawidłowo Deutzer )
Tylko aż 4 typy ! o których napisałem post wyżej podając i fachowe nazwy i pojemności i dane produkcyjne .
Podaję jeszcze raz z Twoją poprawką pojemności !


UWAGA ! Ze względu na obecność na PKP aż 4 (5) typów łudząco podobnych lub posiadających te same walczaki , bądź podwozia :
- 30m3 Leichtbau - Uerdingen Bauart , brak producenta modelu w HO
- 30m3 Leichtbau - Deutzer Bauart producenci ESU i Klein Modellbahn ( liczne błędy ! )
- 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart zapowiadany model przez Exact train
- 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart produkowany przez Klein Modellbahn ( mniej liczne błędy ) i zapowiadany model przez Exact train

- R1 budowany na PKP na podstawie dokumentacji 24m3 Leichtbau - Einheitsbauart w liczbie 187szt.

Sam producent ( Exact train ) robiąc cysternę na pełnej ramie podaje nazwę typu nie "Deutzer" tylko :
24m3 & 30m3 Leichtbau - Einheitsbauart Kesselwagen - patrz załącznik poniżej !
Zaintrygowała mnie kwestia pojemności zbiorów cystern firmy Klein. Gdyż cały czas byłem przekonany ze te wagony mają zbiorniki o pojemności 24 m3 bo ich średnica jest dość mała, wyraźnie mniejsza od średnicy zbiornika w starożytnym modelu firmy Piko. Postanowiłem zmierzyć i przeliczyć wymiary wagonu firmy Klein. Przy walczaku długości 65mm i średnicy 29mm daje po przeliczeniu ok 27,7 m3 bez uwzględnienia wypukłości dennic i wyposażenia wewnętrznego zbiornika.
Tak więc te wagony nie zostały zbyt dokładnie wykonane a w kwestii wymiarów zbiornika odnoszę wrażenie że stworzyli jakąś formę pośrednią pomiędzy 24 a 30 m3. Porównania do wysokości budki hamulcowej nie robilem bo mam te wagony tylko z pomostem.
Inna rzecz nad którą wcześniej się nie zastanawiałem to czy podawana na wagonie pojemność zbiornika jest wartością bezwzględną czy też wartością użyteczną. Wiadomo że cysterny zwykle napełnia sie w ok 90-95% ze względu na ekspansję ladunku w zależności od temperatury.
 

Podobne wątki