• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2019

PingwinRico

Znany użytkownik
Już kiedyś w innym wątku pokazywałem, ale może warto drugi raz - przy okazji nowości modelarskiej. :)

A może ktoś odgadnie gdzie wykonane? Dolny Śląsk? Podhale?
Źr. eBay | Brak informacji o autorze
Ty2, wrzesień ~1960
PKP Ty2  09.1960.jpg
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Czy ktoś może się ustosunkować czy za schematem oznakowania wagonu MCi43 stoi Pan Krzysztof Koj? Schemat jest na tyle ciekawy, że jeśli jest prawdziwy to chętnie go kupię. Niestety wiem że Roco ostatnio nad wyraz często samo wymyśla schematy malowania które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.

P.S.
Nasz Towos (tzn HAZERO) to była zupełnie inna historia. To był wagon towarowy przysytosowany do przewozu podróżnych tyko poprzez wstawienie ławek, kurka hamulca awaryjnego i pałąka zabazpieczającego na drzwiach. Tutaj mówimy o pełnej przebudowie wagonów pierwotnie towarowych na osobowe, bez możliwości powrotu do ich pierwotnej funkcji.
 
Jedna z nowości jesiennych - EU07-323 pasująca do wagonów PKP Intercity z Krakowa - PIKO 96378 (tu jeszcze zdjęcie poglądowe) .

Kolejna nowość - SM42 59270-2 z nowym numerem inwentarzowym.



https://www.facebook.com/PIKO.Model...849666141708/1073853402808001/?type=3&theater
Rozumiem, że będzie to wersja malowania z pomarańczowym pasem (ciekawe, ze wspominana niedawno była w kontekście nowości SM taka...). Chyba zakupie, bo mam EP07 198, a trochę żałuję, że EU07 342 nie wziąłem. Tylko to, 4 Ygreki, do tego beczki Trixa... ech... Ciężka bedzie jesień.
 
Jedna z nowości jesiennych - EU07-323 pasująca do wagonów PKP Intercity z Krakowa - PIKO 96378 (tu jeszcze zdjęcie poglądowe) .

Kolejna nowość - SM42 59270-2 z nowym numerem inwentarzowym.



https://www.facebook.com/PIKO.Model...849666141708/1073853402808001/?type=3&theater
No to trzeba odkładać na jesień :) Nie sądziłem, że po świetnym Gagarinie tak szybko zapragnę kolejnej lokomotywy od tego producenta w normalnej cenie a nie powyżej 1000 na allegro :)
 

J1974H0

Znany użytkownik
Czy te wagony istniały na PKP ? Moim zdaniem wyglądają trochę archaicznie ...
Czy ktoś posiada zdjęcie tych maluteńkich wagoników ???
Kolega cos tam wrzucił....
Ja nie wiem jak było dokładnie, ale też i na takie ciekawe zdjęcie się natknąłem przedstawiające "nadbudowę" (przeróbkę) na tego typu wagonie - chyba z zastosowaniem jej w jakimś pociągu pancernym.... (te otwory to chyba na lufy karabinów) - i nie wiem, czy nie jest to okres 1918-1939... widać polski napis na burcie. "KANIÓW"...

Nie jest to może jakiś ekstra dowód, ale jednak pokazuje, że tego typu wagony na torach krainy "nad Wisłą" istniały. Nie wiem jak po wojnie, ale być może w suchych latach powojennych mogły być w użyciu ich niedobitki. W końcu po wojnie brano, co było po Niemcu i wciągano na stan PKP.

Bez tytułu.jpg
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Czy te wagony istniały na PKP ? Moim zdaniem wyglądają trochę archaicznie ...
Czy ktoś posiada zdjęcie tych maluteńkich wagoników ???
Zestaw węglarek 76069 Wdo i Wdoh PKP to węglarki Fleischmann'a ... pod etykietą Roco .
To pomysł właściciela obu firm monachijskiego Modelleisenbahn München GmbH .


I teraz to co najważniejsze ...dane i statystyka oryginału .

Część I . " Wampirza węglarka "
Jest to pruska ( pr II d 1 ) XIX wieczna węglarka Omk KPEV / O Schwerin DRG / O 02 DB
Budowana w latach 1892 - 1913 w imponującej liczbie
43.223 sztuki do końca 1908 ... więc do tej liczby należy doliczyć jeszcze okres produkcji 1909-1913 nie ujęty w statystyce co mogło dać ca. 50 tyś sztuk !
Na kolejach niemieckich w na dzień 31.5.1934 odnotowano 14.733 szt - spora części ilostanu ca. 30 tyś znalazła się na kolejach innych zarządów europejskich . Głównie na PKP ! i z cechą "Górny Śląsk" ze względu na sąsiedztwo obu krajów i przejęcie przez II R.P terenów "po pruskich" : Wielkopolska , część Pomorza a przede wszystkim znaczna część górniczego Górnego Śląska .
Nie wykluczone że na stanie PKP w okresie 1920 - 1939 było więcej tego typu węglarki niż na DRG !
A na pewno nie mniej ca.15 tyś sztuk.
Na nielicznych zdjęciach z tego okresu ... ten typ węglarki jest praktycznie zawsze obecny.
Okres po 1945 .
Ilostan tej węglarki na DB na dzień :
- 31.12.1952 wynosi już tylko ca.1100 szt .
- 31.12.1958 ca.400 szt
- ostatni rok eksploatacji Na DB 1960 r.
Należy zaznaczyć że w początkowym okresie powojennym tempo kasacji starych konstrukcji wagonów i zastępowanie ich nowocześniejszymi na kolejach DB było nieporównywalnie wyższe niż na PKP .

Ta dysproporcja uległa zmianie w latach 60 a nawet częściowemu odwróceniu na korzyść PKP !
Stąd relatywnie na PKP zwłaszcza w okresie epoki III a - IIIb możemy bez błędu przyjąć wielokrotność ilości ilostanu na DB .
Gdzieś pomiędzy
5000 a 10000 szt . Oczywiście wraz z rozpoczęciem ( 1946 r ) masowej produkcji polskiej węglarki 3W / 4W / 11W
ilość tego pruskiego typu też ulegała zmniejszaniu się , ale nie w tak zawrotnym tempie jak na DB .
W odróżnieniu od DB
ten typ węglarki przetrwał na PKP i DR ( DR zdjęcia archiwalne ) w głąb lat 60-tych czyli w głąb epoki IIIc .
To na podstawie kwerendy "Księgi Ilostanu Wagonów PKP" dokonanej swego czasu ( ok. 2008r ) przez ... czy muszę pisać przez kogo ? Bynajmniej nie mam na myśli siebie ...
Okres po 1968/1970.
Pytanie czy w epoce IVa mieliśmy do czynienia na PKP z "ostatnimi mohikanami" tego typu ?
Nie wiem ...
Sądzę że w postaci wagonów wyłączonych z eksploatacji , służących jako skrzynia na parowozowy lesz , popiół czy zapodzianych na zakładowych a zwłaszcza kopalnianych bocznicach ...

Na zapomnianych ... ponurych ... tajemniczych bocznicach ... z wagonami Wdo PKP ex O Schwerin DRG ex Omk KPEV służących jako zaułki do wypicia alzackiego wina z Wampirzycą ... albo do ataku Wampirzyc ! ... mieliśmy do czynienia ...


PS ... bezdyskusyjnie ! zasysam 2 komplety !
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Część II " Siostra wampirzej węglarki "

Istnieje niewiele mniej liczna siostra węglarki Wdo PKP ex O Schwerin DRG ex Omk KPEV ...
Jest nią łudząco podobna ( A6) - Omk KPEV / O Nürnberg DRG / O 11 DB ...Wdo na PKP .
( Zamieszczona - patrz foto wyżej przez PingwinRico błędnie jako przykład O Schwerin )

Budowana w latach 1913 - 1924 w imponującej liczbie
ca.30.000 sztuk !
Po roku 1918 na DRG dokładnie 1.4.1920 zostało 23.995 sztuk. Z czego wynika że ca. 6 tyś sztuk znalazło się po za obszarem Niemiec .
Z czego znaczna część na PKP / Górny Śląsk .
Główne różnice optyczne polegają na nieco większym rozstawie osi : u O Schwerin wynosi 3000mm
natomiast u O Nürnberg wynosi 3300mm.
O Nürnberg nie posiada także stopnia wejściowego pod drzwiami wyładunkowymi z obu stron .
Jedną z cech częściowo odróżniających są też widły maźnicze .:.
O Nürnberg ma nowszego typu - patrz zdjęcie wyżej jakie zamieścił Pingwin Rico - a O Schwerin nowszego - patrz zdjęcie modelu jakie wyżej jakie zamieścił J1974HO i starszego typu - pierwsze zdjęcie poniżej .
O Schwerin posiada poprzeczne wzmocnienia na krawędzi bocznej ramy .
Jest jeszcze proste odróżnienie modelarskie ...
O Schwerin w wersji z nowszymi widłami maźniczymi wykonywał Fleischmann/wykonuje Roco .

Natomiast O Nürnberg wykonuje Märklin + dawna edycja w oznaczeniu PKP z orłem w IIIb i IIIc Märklin/Parowozik .


Poniżej zdjęcie z lat 30 XXw z "wampirzymi węglarkami" ...
Z cechą
"PKP" i "Górny Śląsk" na nabrzeżu gdyńskim (?)


IMG_0051.JPG
IMG_8868 - Kopia.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki