• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2014

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
Przyjrzałem się, tam jest -x w oznaczeniu. Szczerze mówiąc nigdy na oczy - ani na zdjęciach - nie widziałem wersji z tym pomostem... Gdzieś przy okazji pytania o Bdn-x wyczytałem, że literka '-x' w oznaczeniu pojawiła się bodaj w 1990 i dotrwała do ok. 1993 roku, czyli raczej Va. Tylko czy dotyczy to wagonów towarowych?
W przypadku wagonów towarowych PKP, historia literki "-x" (oddzielonej myślnikiem od oznaczenia serii) jest o 9-10 lat dłuższa, niż miało to miejsce w przypadku wagonów osobowych PKP (chociaż nie wszystkich !).
Litera "-x" w oznaczeniu serii wagonów towarowych PKP pojawiała się stopniowo od 1 stycznia 1980 roku, wraz z wprowadzeniem nowych zakresów numerów UIC dla wagonów towarowych, co oczywiście było niejako automatycznie związane ze zmianą oznaczenia serii danego wagonu, chociaż w przypadku wagonów niektórych typów, oznaczenie serii nie uległo zmianie, natomiast numer inwentarzowy już tak...
Tak było np. w przypadku wagonów węglarek typu 9W/4 i 9W/6 (z ham. ręcznym na pomoście), które przed rokiem 1980 oznaczone były na PKP taką samą serią, czyli .Es, a od roku 1980, odpowiednio - serią Es (bez hamulca ręcznego, z dwiema otwieranymi ścianami czołowymi) lub Eos (z hamulcem ręcznym obsługiwanym z pomostu, z jedną otwieraną ścianą czołową).
Właśnie dla odróżnienia, że dany wagon został już oznaczony nowym numerem inwentarzowym, PKP zdecydowały się na wprowadzenie (na okres przejściowy) dodatkowej litery "x" na końcu znaku serii, oddzielonej od niej myślnikiem.
W oznaczeniach UIC stosowanych przed 1 stycznia roku 1980, podobną rolę spełniała "kropka" (niewielkie kółko o średnicy 20-25mm) przed znakiem serii, która oznaczała, że wagon nosi już nowy numer inwentarzowy i nowe oznaczenie serii (zgodne z UIC).
O ile pamięć mnie nie myli, ostatnie wagony towarowe PKP otrzymywały to oznaczenie (czyli "-x") jeszcze w roku 1993. W następnych latach oznaczenie to "umarło śmiercią naturalną"...
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
Panie Krzysztofie, a jak sprawa ma się z oznaczeniami hamulca na rogach wagonów? Do kiedy faktycznie były spotykane w eksploatacji?
Oznaczenia na narożach wagonów, określające rodzaj hamulca zespolonego, były stosowane do roku 1977.
Wyjątek stanowiły (i stanowią nadal) wagony wyposażone jedynie w przewód główny hamulca zespolonego, które były oznaczane (1 paskiem) także po roku 1977 i powinny być oznaczane w ten sposób do dzisiaj, gdyby nie fakt, że (pomijając niektóre wagony T-G) dziś takich wagonów już w normalnej eksploatacji nie ma...
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
No cóż, bardzo zagadkowa sprawa. Na stronie Brawy jest tylko numer i zdjęcie wagonu 2/3 klasy. NATOMIAST wagony 3 klasy mają wpisane jakieś kosmiczne 6-cyfrowe numery i nie ma nigdzie ich zdjęć.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
A "Szczupaki" od Brawy będą w maju. Przyszły dzisiaj, ale z błędami i zostały odesłane - informacja od Pana Adama z MM.
Nie wiesz niestety nic bliższego, jak w końcu te wagony wyglądały i jakie miały numery i stacje [zdjęcia :rolleyes:], bo trochę podejrzewam, widząc dziwne numery na stronie Brawy, czy nie zrobili opisu wg kalendarza KMiD.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 223
Tabor 327
Tabor 339
Tabor 1309
Tabor 297

Podobne wątki