Odgrzewam temat ale tylko dlatego, że zakupiłem tą książkę "Lokomotywy spalinowe serii ST44" (90 zeta + przesyłka) i lekko jestem zawiedziony. Nie dość że w książce są byki - chociażby tekst, że żółte malowanie czół pojawiło się w roku 1980-tym, to na dodatek schematyczne rysunki lokomotyw są błędne np. egzemplarz ST44 z numerem 1500 został naszkicowany z dwoma kratkami wentylacyjnymi nad boczną żaluzją chłodnicy (oryginał ma 1-ną kratkę) i rombową tabliczką na boku (oryginał miał małą owalną). Mało jest też informacji na temat zmian pudła - nie no coś tam jest, ale np. o tych kratkach ani słowa, czy też jakie tabliczki były stosowane na poszczególnych partiach produkowanych lokomotyw (są tylko zdjęcia tabliczek)....
Generalnie kupiłem tą książkę, bo interesowała mnie m.in. również ta kwestia. Poza tym liczyłem na więcej jednak zdjęć z końcówki III a przynajmniej IV epoki (lata 70-80-te). Nie powiem, są i takie. Czasem jednak zdjęcia takie są wielkości 5x3cm... (np. zdjęcie 992 z 80-tych lat, bez żółtego czoła z listwą ozdobną) mniejszych się nie dało.... akurat te fotki są najbardziej wartościowe - a są małe. Za to gagary z żółtymi czołami, których multum w necie, walnięte są na całą stronę....
Wogóle większość fotek jest z żółtym czołem i współczesnych niestety. Szkoda, że biorąc pod uwagę obecność zdjęć egzemplarza 003 z pierwszej dostawy, nie ma ani jednego zdjęcia gagarina z dużymi reflektorami ale bez tłumika na dachu (druga dostawa). W necie można znaleźć, np.
http://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7915570640/ .No ale wiadomo, prawa autorskie... itp... nie znalazłem też informacji, że druga dostawa nie miała tłumików dachowych do numeru 44, no ale może nie doczytałem.
Generalnie wartościowa ta książka. Przydatna jest też tabelka z przydziałami (czasookresy, daty) dla poszczególnych numerów bocznych.
Można było jednak przed drukiem wyłapać błędy i co nieco jednak dopisać... szkoda. Jest jak jest. 103zł z przesyłką.... trochę przydużo. Powiedzmy 70 zeta, to byłaby uczciwsza cena.