Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
A może kolega @Kriz8 wyjaśnić, na jakiej podstawie tak sądzi? Czym się te wagony różnią? Fakt, że wagony Y budowano w NRD w różnych, różniących się szczegółami wersjach, ale ciekaw jestem, jak te konkretne, odwzorowane przez Piko, mają się do tych, budowanych dla PKP.
Na pierwszy rzut oka widać, że nie są to wagony importowane do Polski - nasze nie miały "krat" na dachach nad jednym z przedsionków (zaznaczone na zrzucie z katalogu). Po krótkiej kwerendzie w zasobach internetu, np. tu - stwierdzić można, że PIKO wypuści "przejściową" wersję NRD-owskich wagonów standardu UIC-Y (czyli po prostu Y). Rozwojową w stosunku do wagonów typu B (m. in. Rivarossi), ale wcześniejszą od dobrze nam znanych Y/B (Roco, Tillig), w których charakterystycznym elementem jest kratka wlotu powietrza ogrzewania nawiewnego na bocznej ścianie pudła od strony korytarza. EDIT! Jeszcze dodatkowo odnośnik do materiałów wrzuconych przez jednego z Kolegów do wątku poświęconego kolejom wschodnioniemieckim. Dzięki nim wszystko się w zasadzie wyjaśnia (m. in. oznaczenie typu wagonów, typ wózków).
Póki co, w 9 zapowiedzianych wagonach (3 pojedyncze i 2 zestawy po 3 wagony), wszystkie mają "kraty" na dachu. I raczej traktowałbym to jako zagospodarowanie rynku w zakresie dotychczas nie produkowanych modeli - "jednolitej rodziny" wagonów.
Na Y/B póki co bym nie liczył, przynajmniej na bazie tych zapowiedzi. Czy uwzględniając zmiany w formach będzie możliwość wyprodukowania modeli wagonów Y/B? Nie wiem, nie znam szczegółów konstrukcyjnych. Ale osobiście w to wątpię.
Na razie jest Piko przewałkowane PIKO Spielwaren GmbH - PIKO Neuheiten 2021
Nowości to tendrzak 83.10 NRD, e-loki E32 i BR101, węgierski V443, amerykańska wojenna lokomotywa spalinowa. Wagony osobowe NRD '69 - czyli powrót legendy - dobrze wszystkim znane z dzieciństwa modele 1:100, wykonane wreszcie w skali 1:87.
Oj, chyba nie. Najnowsze modele Piko to już wagony według standardu Y UIC, ze zwężającymi się bocznymi ścianami. Stare modele Schichta (których produkcję rozpoczęto jeszcze w końcu lat 1960.) to były wagony typu B, jeszcze nie w pełni zgodne ze standardem UIC. Podstawową różnicą były proste, niezwężające się boczne ściany pudła. Poza tym różnice były minimalne i wagony B można uznać za protoplastów rodziny Y (później Y/B) Pełnowymiarowe modele wagonów B produkuje teraz Rivarossi.
Jak dla mnie to ciekawe jak zostaną wykonane te wagony YB. Może tym razem będą wykonane z prawidłowymi szczegółami dachów. Liczę że powstaną dobre bazy dla wagonów sypialnych PKP Wars.
To co było dla mnie najciekawsze, to jeden komentarz do informacji z FB, że ACME też ma zamiar wydać ETR 600/610: ACME 70032 FS ETR 600 “Frecciargento” di Trenitalia - opisane jako "do rezerwacji".
Czy to ma być powtórka czy coś nowego?
ACME zapowiada ten zestaw od kilku lat i na zapowiedziach się dotychczas konczyło. Jak przyjdzie to będzie
Natomiast zestaw Limy to byłby po raz kolejny sukces - również dzięki cenie. Posiadam ich zestaw w klasycznym malowaniu SBB. Bardzo fajnie zrobiony, choć z pewnymi słabościami. Było trochę o tym TUTAJ
ETR610 był w katalogu ACME przez bodaj 4 czy 5 lat. Potem całkiem z niego wypadł. Jeśli pojawi ponownie w najnowszym to może oznaczać, że jednak model powstanie.
Ale przecież to jest stary katalog nowości zimowych. Podobno na Olszynce robione były zdjęcia EU44 jakiś czas temu, dla Roco właśnie. Czekamy więc na nowości 2021
Jeszcze za wcześnie, by wydawać takie wyroki... to tylko kilka pierwszych nowości na 2021 rok. Pełen katalog powinien ukazać się w tym tygodniu lub następnym - w 2019 roku został opublikowany we wtorek 15 stycznia, a w 2020 roku opublikowany we wtorek 14 stycznia. Co prawda patrząc na dotychczasową politykę producenta nie należy się spodziewać jakiejś "rewolucji" w zakresie oferty na polski rynek, ale... może jednak coś ciekawego będzie w tym roku od Roco. Na razie mamy zapowiedź wagonu silnikowego w barwach SKPL-u, który z resztą powinien być już w tym (wersja cyfrowa z dźwiękiem) i następnym tygodniu (wersja analogowa) dostępny - oczywiście o ile producent wywiąże się z zaplanowanego przez siebie terminu. To ciekawa miniatura i raczej nieoczywista z ekonomicznego punktu widzenia, biorąc pod uwagę możliwe niewielkie nią zainteresowanie oraz niemałą jak na "polskie" warunki cenę, więc fakt, że została zapowiedziana i - miejmy nadzieję - zostanie wydana, jest raczej powodem do radości i doceniania tej inicjatywy ze strony Roco. Pytanie na ile to rzeczywiście inicjatywa producenta... wśród autoryzowanych sprzedawców Roco pojawił się SKPL... więc prawdopodobnie to przewoźnik zamówił modele u producenta i stąd znalazły się w jego ogólnodostępnej ofercie.