• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości nie-PKP 2020

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Skoda w nowym, prototypowym projekcie testowała wiele nowych rozwiązań w tym pierwszy raz w historii laminat do budowy pudła lokomotywy zaprojektowanego przez znanego czeskiego projektanta przemysłowego Otakara Diblika. Innym znanym projektem Diblika jest autobus Skoda 706 RTO na licencji której Jelcz zbudował autobus Jelcz 043 potocznie zwany ogórkiem.
Jak dla mnie projekt "Laminatki" z początku lat 60-tych ubiegłego wieku był w jakiejś części ponadczasowy. Przede wszystkim kształt dolnych reflektorów znacznie wyprzedził swoją epokę. Przypominają mi one reflektory ze szwajcarskiej Re460, która to została zaprojektowana trzydzieści lat później. Pamiętam "za małego" widziałem zdjęcia "Laminatki" w "Młodym Techniku". Przez długi czas myślałem, że jest to radziecka lokomotywa. Wszystko przez gwiazdę na czole :)
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Czy te wagony (zwłaszcza posiadające polski wózek 1XTa) mają polski rodowód ..?
Czy to nie przypadkiem eksportowa wersja 29R ..?
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
Czy te wagony (zwłaszcza posiadające polski wózek 1XTa) mają polski rodowód ..?
Czy to nie przypadkiem eksportowa wersja 29R ..?
Model przedstawia cysternę budowy jugosłowiańskiej zakładów GOSA budowaną w głównej mierze dla Czechosłowacji, oraz także na potrzeby krajowe. Wagony te, jakkolwiek w całości produkcji GOSY (wózki też), oparto bardzo mocno o konstrukcję polskich cystern 29R, które Jugosławia zakupiła od nas parę lat wcześniej. Nie umiem stwierdzić czy to produkcja licencyjna czy kopia. Wagony są odrobinę dłuższe, mają iny zbiornik i detale, poza tym są niemal identyczne. Pod nimi są wózki bazujące na 1XT (nie 1XTa!) określane przez Czechów UIC30. link

Wagony te jeszcze w styczniu 2019 jechały z Ostrawy do Rafinerii Trzebini, jednak ze względu na wiek i (daty przeglądów na nich) to są raczej ich ostatnie lata eksploatacji.

Polecam lekturę postów w tym temacie na forum:

http://forum.modelarstwo.info/threads/k ... ost-865382
http://forum.modelarstwo.info/threads/k ... ost-865494

+Właściwie równolegle Albert Model opracował ten wagon jako model w H0, a SDV szykuje w skali TT zestawy do samodzielnego montażu.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
Do tematu o cysternach firmy : " Ale Model ! "...
Mam nadzieję że model będzie toporny ,poręcze,barierki ,drabinki będą wykonane z rur kanalizacyjnych i będzie kosztował
ponad 200zł ! ca.50 EUR ...
"Ubogaci" technologicznie składy w VI epoce ... :D



IMG_7023.JPG
IMG_7024.JPG
IMG_7026.JPG
IMG_7028.JPG
IMG_7029.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Roco zaprezentowało filmik przedstawiający model dżwigu EDK 750 :cool:
Mam do was pytanko o_O Ile PKP zakupiło tych dżwigów i jaka jest historia tejże ciekawej konstrukcji..?
Czy wg. was w przyszłości możemy się spodziewać wersji EDK 750 w malowaniu PKP..?
 

HMG

Aktywny użytkownik
club 0
Reakcje
757 12 1
Wg tego zestawienia:

https://www.plk-sa.pl/files/public/...zurawi_typu_EDK__-_szczegolowe_informacje.pdf

PKP PLK ma na stanie 6 EDK 750. A o samym dźwigu produkowanym w NRD dostępnych jest w sieci zaskakująco mało informacji, są to głownie zdjęcia (bardzo liczne z Polski i Czech) oraz podstawowe dane techniczne (poprawione na podstawie informacji Andrzeja Harasska):

Producent: VEB Schwermaschinenbau S. M. Kirow Leipzig (Zakłady Budowy Ciężkich Maszyn imienia S. M. Kirowa)
Miejsce produkcji: Leipzig (Lipsk)
Maksymalny udźwig: 125 t
Maksymalna prędkość z własnym napędem: 100 m/min (6 km/h)
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa: 120 t
Długość całkowita zespołu z wagonem: 20,38 m


I to w sumie wszystko, żadnych konkretów więcej nie znalazłem. A szanse ukazania się tej konstrukcji w wersji PKP są raczej bardzo małe - to jest bardzo drogi model. Wersja DCC to prawie 770 Euro, chyba nie znajdzie sie w Polsce wystarczająco wielu kolekcjonerów gotowych wyłożyć taką sumę na bardzo specyficzny model aby uzasadniało to produkcję wielkoseryjną. Mam zresztą wrażanie, że dla Roco ten model to bardziej jubileuszowe pokazanie zdolności technicznych, które może jakimś cudem się zwróci, niż standardowy model, na którym firma ma zarabiać.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Producent: TAKRAF VEB Schwermaschinenbau
Miejsce produkcji: Leipzig (Lipsk)
Nazwa dźwigu: S.M. Kirow
S. M. Kirow nie jest nazwą żurawia, lecz częścią nazwy zakładu, w którym go produkowano. Producentem żurawi kolejowych były w NRD zakłady o nazwie "VEB Schwermaschinenbau S. M. Kirow Leipzig" (Zakłady Budowy Ciężkich Maszyn imienia S. M. Kirowa), a ich patronem był bolszewicki działacz Siergiej Mironowicz Kirow. Zakłady w Lipsku wchodziły w skład kombinatu Tagebau-Ausrüstungen, Krane und Förderanlagen, w skrócie TAKRAF. Skrót ten stał się nazwą handlową wyrobów firmy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Zapomniałem napisać, że modele EDK 750 bez napędu wypuścił kilka lat temu jakiś małoseryjny producent w Czechach. Szczególną cechą tego żurawia (oczywiście prawdziwego) jest możliwość pracy pod siecią trakcyjną bez konieczności wyłączenia napięcia.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Na poniższym filmiku, od fragmentu 6:57 pod suknem jest ukryty jakiś model...do końca filmu nie pokazują co to jest. Baaardzo ciekawa zagrywka. Wygląda na parowóz z rozmiarem kół sugerującym maszynę towarową. No bardzo ciekawe :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Sądząc po długości modelu myślę, że jest to jakiś tendrzak, z napędem na trzecią oś wiązaną i przednią osią toczną, więc pewnie ma układ osi 1-4-1 lub 1-5-1.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
Absolutnie do tej opinii z niemieckich for się przychylam ...
To będzie na 100% wschodnioniemiecki tendrzak bliźniaczy do BR 65.10 .

Czyli BR 83.10 DR o układzie 1-4-2 . Bardzo specyficzna konstrukcja z 1955r. o nie dużej prędkości 60 km/h ale o dużych możliwościach pociągowych - 1000t przy tej prędkości i 1500t przy 45km/h i 670 t na profilu 6% z prędkością 35km/h . O sprawności ca.10%, 3-4 krotnie przwyższającej sprawność zachodnioeuropejskich konstrukcji elektrowozów z 2000r licząc od wsadu do kotła w palenisku/elektrowni do oporów ruchu ...
Piko mocno sie rozkręca w temacie parowozów po dużym sukcesie sprzedaży BR78 DB ( również w nią się ubrałem ) .
Patrząc na BR78 - opracowanie armatury kotła i całej architektury parowozu staje się mocną stroną Piko , gorzej z opracowaniem samych kół.
Czy jest to jakiś kolejny krok w stronę produkcji polskich parowozów ?
Myślę że tak i Piko w końcu konstrukcję polską zaryzykuje po wyczerpaniu spektrum świń elektrycznych i elektryczno-spalinowych PKP .
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Z tą serią parowozów można się nieco zapoznać na stronie dampflokomotivarchiv.de, a konkretnie na stronie, do której prowadzi poniższy odnośnik:

https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1402954

Znajdują się tam dane techniczne, "karty" każdej z lokomotyw, a w nich nie raz i fotografie poszczególnych egzemplarzy. Z tego co zdążyłem zauważyć przeglądając ich karty, seria ta została wycofana z eksploatacji na samym początku lat 70-tych. Niemalże dla wszystkich z raptem kilkoma wyjątkami, ostatnim rokiem eksploatacji był 1971 lub 1972 rok. Powiem szczerze, że widziałbym takie dwa modele u siebie - jeden na czele pociągu towarowego, a drugi na czele pociągu pasażerskiego złożonego z krótkich wagonów Reko (zdjęcie) - wszystko oczywiście w klimacie III epoki DR. Biorąc pod uwagę liczną reprezentację tej serii stacjonującą w Saalfeld aż się prosi do kompletu o jakiś ładny kawałek górzystej makiety odwzorowującej piękne krajobrazy Turyngii...
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Jak dobrze wyczytalem, to zaden egzemplarz tego pieknego tendrzaka nie zachowal sie do dzis...:cry:
Hmm... ciekawe z dźwięków, których serii parowozów zrobią składankę dźwięków do modelu parowozów tej serii...

Modele parowozów serii 83 ma w ofercie jedna z niemieckich firm/manufaktur:

http://modellbahnmanufaktur-crottendorf.de/fertigmodelle/mmc/spur-h0/loks/83.10.html

Dwa modele:
831001: 83 1002, DR, ep. III, BW Aue, Rbd Dresden, cena 1299,00 €
831002: 83 1027-8, DR, ep. IV, BW Haldensleben, Rbd Magdeburg, cena 1299,00 €
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 209
Tabor 151
Tabor 297
Tabor 187

Podobne wątki