• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości nie-PKP 2019

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#83
Ciekawy model. A gdzie można przeczytać więcej o tym pociągu, w szczególności o jego zestawieniu?
Nie było pociągu Moskwa - Warszawa - Rzym, więc trudno mówić o jego zestawieniu. Były tylko wagony komunikacji bezpośredniej (tzw. wagony kursowe), a ściśle mówiąc, zwykle jeden wagon, przełączany w Warszawie z pociągu z Moskwy do "Chopina'. W Wiedniu ten wagon przełączano do innego składu, jadącego z do Rzymu.
 

Groch

Znany użytkownik
#86
Przynajmniej część startowała Warszawy Gdańskiej, "szły" do Hoek van Holland, Berlina, Paryża, Ostendy, Pragi, Wiednia, Oslo, Kopenhagi, często po kilka i zależnie od relacji w towarzystwie wagonu polskiego, francuskiego, belgijskiego, holenderskiego czy niemieckiego. Na Gdańskiej miejscowi towarzysze witali towarzyszy ze wschodu (m.in. wizytacja Breżniewa w 1965r) którzy przybywali wypasionym taborem z ówczesnej NRD. Również tymi wagonami w 1968r po wydarzeniach marcowych wyjechało z kraju wielu polskich obywateli (głównie Żydów).

SZD WLAB4u.jpg


Dworzec Gdański Wawa 09.04.1965 fot Edmund Uchymiak.jpg
1351854111_dasko_dworzec.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#89
Przynajmniej część startowała Warszawy Gdańskiej,
:oops: Zupełnie mi umknęła ta Gdańska. Zasugerowałem się pytaniem, czy na Zachodniej, więc oczywiście, że nie na Zachodniej, a na Wschodniej. Ale to dopiero w drugiej połowie lat 1970, wcześniej to właśnie Warszawa Gdańska była główną stacją obsługującą ruch międzynarodowy.
Fajnie gdyby ACME zdecydowało się wydawać jakieś tematyczne komplety z tymi wagonami.
ACME chyba nie ma modeli pasujących wagonów, a już na pewno nie naszych Y-ów. Jak pisał kolega Groch, potrzebne byłyby wagony PKP, DR, SNCF, SNCF, NS, a to ma (też nie wszystkie, o czym już gdzie indziej dyskutowaliśmy) LS Models. Coś tam dałoby się zestawić, ale z użyciem modeli różnych producentów. Ale to nie temat na dyskusję w wątku o nowościach.
 
Ostatnio edytowane:

Groch

Znany użytkownik
#90
Ale to nie temat na dyskusję w wątku o nowościach.
Więc tylko drobny suplement. Warszawa Gdańska początek lat 60-tych -po lewej część składu kursującego między Warszawą i Berlinem - na pierwszym planie "holender" Plan K 1/2 klasy (do Hoek van Holland), dalej belgijski typ l1 1/2 klasy i w głębi dwa rosyjskie (wówczas - radzieckie) Görlitze WLA 4ü.

Warszawa Gdanska  60te.jpg


Zdjęcia COBiRTK, cz.-b. ze strony: http://jareks.zonk.pl/am/sd.htm kolorowe (fragment) ze Świata Kolei 01/2013.
Myślę że po ukazniu się modeli pojawi się trochę informacji, może jakieś publikacje, zdjęcia, będą różne dyskusje forumowe precyzujące obraz eksploatacji tych wagonów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#92
Może te zdjęcia się przydadzą
Tylko, że to już są nowsze wagony, budowane w NRD dla kolei radzieckich (ale także dla czechosłowackich) w oparciu o konstrukcję sypialnych Y. Modele takich wagonów już dawno produkował Sachsenmodelle (później Tillig), a ostatnio także ACME.

A modele wagonów Plan K NS, jakie przyjeżdżały do Polski, ma w ofercie holenderska firma Elotrains. Pisałem o tym tu:
http://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-2012-nie-pkp.11695/page-3#post-191610
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#94
Czy chodzi o te wagony, nazwijmy je Y w wersji dla SŻD? Wagony tego typu były powszechnie używane przez SŻD w ruchu do państw zachodniej Europy, bo wycofaniu starszych (o których tu mówimy, nowość ACME), przez wiele lat były to jedyne wagony kolei radzieckich, spełniające wymagania UIC i mogły kursować po sieciach kolejowych na Zachodzie. Tzw. "stodoły" są za duże i nie mieszczą się w skrajni UIC, a w krajach dawnego obozu wschodniego mogły i mogą jeździć tylko po wyznaczonych liniach.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 154
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 218
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 151
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 297
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 187

Podobne wątki