Yes
! Yes
! Yes
! Tak! Będzie! Škoda! "Czeska Laska"! Seria 162, 163, 362 (zapowiedziane) i pewnie 363 (niezapowiedziana), a może również 263, 372/371, 230/180 (mniej prawdopodobne). Ciekawe czy się pokuszą o Škodę serii 131, tak jak PIKO o lokomotywy serii ET41 przy okazji produkcji aglikopochodnych
.
Dla tych co nie widzieli,
link do katalogu (Škody na stronach nr 45 i 87).
Kiedyś liczyłem, że PIKO wyda kolejne wersje Škód, no bo mają przecież podwozie, więc nawet jeśli nie mają formy zamkowej do produkcji pudła lokomotywy, to po prostu robią nową formę zamkową i klepią wszystkie wyżej wymienione serie poza produkowanymi już 180/230 i 372/371. Lata mijały, a na rynku nie pojawiały się te modele. Wydanie przez ACME Škód serii 150, 151, 350 dało nadzieję, że może w końcu się doczekamy (przede wszystkim Czesi). Tu podobnie - trochę czasu minęło. Mocna ofensywa PIKO w segmencie Expert ponownie dała nadzieję, że producent ze Słonecznej Górki zrobi kolejny model dla naszych sąsiadów z południa (drugi po T669, 770, S200, ChME3). Niestety po raz kolejny nie skorzystano z okazji. W końcu jednak nadzieja czeskiego rynku - MTB model - wydaje wyczekiwaną "Czeską Laskę" - niestety - kompletna porażka (moim zdaniem). Z bólem serca nie kupiłem ani jednej Škody od MTB model (zostały wyprodukowane trzy modele lokomotyw jeżdżących w Polsce). Nadzieja praktycznie umarła. Jedyne życzenia jakie w tym momencie pozostały, to aby porażka MTB dała zielone światło wcześniej wymienionym graczom i oto stało się! ACME, jednak ACME! Włoski producent, znany z dbałości o detale (niekoniecznie jakości) wykona modele "Czeskich Lasek"
!
Oczywistym wydaje się pytanie - czy będzie model lokomotywy jeżdżącej w Polsce
? Tu niestety trzeba zderzyć się z twardymi faktami
. Do tej pory wydane przez ACME modele lokomotyw jeżdżących w Polsce - chyba nawet bardziej popularnych niż Škody (mowa o TRAXX'ach) - sprzedawały się słabo. Może ktoś powiedzieć - to są inne lokomotywy - owszem. Niestety dla producenta pozostaje jednak doświadczenie nabyte wcześniej. Mimo iż Škody w oznakowaniu Przewozów Regionalnych są bardziej uniwersalnymi lokomotywami - wydano zdecydowanie więcej modeli wagonów pasujących do nich, aniżeli do wyprodukowanych przez ACME TRAXX'ów, co więcej mogą prowadzić nie tylko pociągi osobowe (REGIO), pośpieszne (interREGIO), ekspresowe (REGIOekspres), ale również towarowe (na pewno
Škoda 163 045-8 "Wanda"). Nawet na ten rok zapowiedziane zostały kolejne dwa pasujące wagony. Tak więc jak mało kiedy, na prawdę jest co podpiąć do takiego modelu lokomotywy, tylko tyle lub aż tyle, że de facto takiego (porządnego) modelu nie ma.
Osobiście niestety jestem pewien, że ACME samo z siebie nie wyda Škody w oznakowaniu Przewozów Regionalnych - nawet się nie łudzę
. Podejrzewam, że jedyna szansa na ukazanie się takich lokomotyw to zamówienie ich przez polskiego dystrybutora (Dream)
. Nie wiem jaka musiałby być ich minimalna ilość aby producent zgodził się wyprodukować tak oznakowane modele, bo samo malowanie, czy właściwie jego schemat nie odbiega od tych stosowanych w Czechach. Lokomotywy jeżdżące w Polsce były pomalowane w
7 różnych schematów malowań - w zasadzie to 5, bo 2 schematy to w zasadzie malowania reklamowe -
pomarańczowe malowanie CEZu i
EURO 2012. Z zapowiedzianych na ten rok maszyn, pasuje pierwszy model (60311) - Škoda 163 w klasycznym ciemnozielonym malowaniu z ciemnożółtym pasem. Model w sam raz do zrobienia
Škody 163 034-2, czyli "Heleny" .
Zobacz załącznik 452623
Na miejscu dystrybutora pokusiłbym się o podjęcie tematu. Modelu nie trzeba przerabiać (wykonywać w innej wersji, produkować od zera), nawet nie trzeba malować inaczej, tylko poprosić o wersje z innymi oznaczeniami i zapewne nowymi fototrawionymi tablicami z właściwym numerem lokomotywy. "Helena" była wyjątkowa, bo jako jedyna nosiła to piękne malowanie. Pod koniec swoich wojaży w Polsce
straciła to malowanie przy okazji naprawy rewizyjnej. Niemniej uważam, że jest to obowiązkowa pozycja w parku modeli taboru używanego przez Przewozy Regionalne. Część osób nadal pamięta trzy lata służby (08./09.2012-09./10.2015) tych maszyn w Polsce w Przewozach Regionalnych, a także kilku maszyn wcześniej (trzech od 2007 roku i kolejnych dwóch od 2009 roku) w PKP Przewozy Regionalne oraz w PKP Intercity. Rzekłbym, trzeba kuć żelazo póki gorące, bo ileż można wzdychać, za czymś co minęło? Niech chociaż taka pamiątka pozostanie po tym ciekawym epizodzie w historii kolei na ziemiach polskich. Im dłużej będą czekać tym potencjalnie mniejsza sprzedaż. Jak nie zrobią, zrobi się samemu lub zleci komu trzeba
.
W każdym bądź razie zapowiada się ciekawie
:
Zobacz załącznik 452620
Mam nadzieję, że nie cofną się w stosunku do poprzednich modeli Škód i nie zrezygnują z węży piasecznic. Liczę na te same piękne koła szprychowe. Życzyłbym sobie inaczej montowanych pantografów, ale to chyba marzenie ściętej głowy, wszak czemu producent miałby wywarzać otwarte drzwi, nawet jeśli efekt jest trochę niezadowalający. Chodzi rzecz jasna o sposób montażu pantografu - pod podstawą pantografu mamy taką łapkę - takie "U", które jest na dole dokręcane śrubką, coś jak w EU07 od PIKO tylko jeszcze gorsze, bo bardzo widoczne. Liczę na dobrą jakość montażu - niestety poprzednie Škody nie słynęły z tego, a wręcz przeciwnie, coś było nie tak - zdarzały się buble. Miejmy nadzieję, że nie odpuszczą jak MTB przy modelach lokomotyw serii ST43. Ciekaw jestem jaki poziom techniczny będzie sobą prezentować model. Czy będzie posiadał 21-pinowe gniazdo dekodera? Czy będą odłączane czerwone światła (najchętniej osobno zapalane)? Czy pojawi się czeskie oświetlenie manewrowe (na polskie nie liczę)? Czy będzie oświetlenie kabiny i/lub przedziałów maszynowych?
Taki ładny skład będzie można zestawić
:
Zobacz załącznik 452631
Teraz niech się PIKO schowa ze swoim Vectronem
REGIOJET'u
, o wagonach z segmentu Hobby nie wspominając
(młodzi kupią od PIKO
, wszak zrobili je dla nich
).
Naprawdę jest to jedna z tych nowości, które jak zobaczyłem to podskoczyłem z radości i pobiegłem podzielić się z kimś tą świetną wiadomością. Normalnie cieszę się jak dziecko
! Nie mogę się już doczekać
!