• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowa lokomotywa na polskich torach

viva

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#41
Byczek i Gagar to tzw track killery - prostują łuki :D
Z tego powodu np na Zakopane i szlaku na Hel są dopuszczone jedynie 4 osiowe lokomotywy. SU46 jako wyjątek może śmigać na Hel, zgadnij dlaczego ;)
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#42
Byk nie ma czopów skrętu. Siły wywierane na łuki torów są bardzo duże i powoduje to szybkie zużycie ciasnych łuków i częste wykolejenia.
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#43
Do zakopanego jeżdżą też ET21 a one mają 6 osi i ET22-2000 też może jeździć do Zakopanego zresztą tam był testowany, a byk faktycznie ma nie najlepszej konstrukcji wózki ale to nie kwestia czopów skrętu tylko sprzęgu między wózkowego, i zawieszenia kół, i przeznaczenia, po prostu był projektowany pod przewozy towarowe na terenie nizinnym. Zawieszenie kół w byku jest takie, że na wózku koła z jednej strony są ze sobą powiązane za pomocą elementów zawieszenia (wahacze) i układ przeniesienia siły pociągowej z zestawu kołowego na wózek jest taki sam jak na angliku, co w efekcie ogranicza ruch maźnic w poziomie (na prawo i lewo ), na środkowym zestawie wózka mamy co prawda inny profil koła, a ET22-2000 ma zawieszenie niezależne dla każdego koła w wózku co daje większą swobodę ruchu całej osi zarówno w pionie jak i w poziomie. Problem ten nie dotyczy lokomotyw czteroosiowych gdyż tam też koła są zawieszone niezależnie np. na angliku mamy zawieszone każde koło za pomocą resora piórowego z elementami gumowymi, a na epoce za pomocą zestawów sprężyn pionowych (ona co prawda ma czop skrętu, ale nie służy on do przenoszenia siły pociągowej bo do tego służą specjalne dyszle), a co do SU46 to ma ona zawieszenie takie samo jak na ET22 bo koła są zawieszone na wahaczach,elementach gumowych,sprężynach i resorach piórowych, i też nie ma czopu skrętu, tak też jest zresztą i na SP/SU 45. A gagar ma czop skrętu (i dlatego jest taki wysoki bo między zestawami kołowymi trzeba było zrobić miejsce na belkę bujakową i cztery punkty podparcia pudła na wózku, tylko że na gagarze o ile mnie pamięć nie myli koła środkowej osi w wózku mają ten sam profil co zewnętrzne, co jest niwelowane przez luzy poziome na maźnicach (zresztą bardzo podobnie jest na ET21), a to powoduje że na obu lokomotywach tzn ET21 i ST44 (TEM-2) zestawy kołowe mogą przemieszczać się w poziomie na prawo i na lewo od ramy wózka, co ułatwia wpisywanie się w łuki.
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#44
Mam taką małą propozycję przenieśmy te nasze dywagacje konstrukcyjne gdzieś indziej, albo zamknijmy ten temat, bo tu mieliśmy pokazywać nowe lokomotywy a nie zastanawiać się nad starymi. Wiem że zacząłem całą tom dyskusję stąd moja propozycja. Ja mam do czynienia z tymi lokomotywami i z dokumentacją konstrukcyjną do nich codziennie (część sam nawet robię ), więc możemy dyskutować tylko nie zanudzajmy tym ludzi którzy chcą sobie obejrzeć nowe lokomotywy i wypowiedzieć się na ich temat. :smile:
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#45
mauser napisał(a):
Mam taką małą propozycję przenieśmy te nasze dywagacje konstrukcyjne gdzieś indziej, albo zamknijmy ten temat, bo tu mieliśmy pokazywać nowe lokomotywy a nie zastanawiać się nad starymi. Wiem że zacząłem całą tom dyskusję stąd moja propozycja. Ja mam do czynienia z tymi lokomotywami i z dokumentacją konstrukcyjną do nich codziennie (część sam nawet robię ), więc możemy dyskutować tylko nie zanudzajmy tym ludzi którzy chcą sobie obejrzeć nowe lokomotywy i wypowiedzieć się na ich temat. :smile:
nie zanudzacie, zawsze można sie coś ciekawego dowiedzieć :) a czy będzie to w wątku X czy Y to nie ma znaczenia :)
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#49
Można tak powiedzieć. Elastyczność 4 poduszek, na których jest oparta rama na wózkach jest niewielka. Stąd te problemy. A układ wyrównoważający obciążenia wszystkich osi jest bez znaczenia dla właściwości wpisywania się w łuki.
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#50
Ogólnie rzecz biorąc kinematyka układu wózek-pudło w ET22 jest dość problematyczna.
Ta lokomotywa jest jak dragster. moze tylko na wprost, bo ciasne łuki odpadaja, a te o wiekszym promieniu i tak chce prostować :D .
Jak koledzy wyżej napisali istny Track Killer.

Pozdrawiam
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#51
Dobra panowie skoro tak to czemu SU/SP45 i SU46 mogą jeździc na trasach górskich mimo że mają dokładnie takie samo oparcie pudła na wózku jak ET22 czyli za pomocą elementów metalowo-gumowych ?? O 2000 nie mówie bo ona jest na flexach.
 

viva

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#52
1. Niesymetryczne rozmieszczenie osi w wózku poprawia jazdę na łukach.
2. Sprzęg między wózkowy (SU46)
3. Poprzeczne amortyzatory hydrauliczne dla zmniejszenia wężykowania (SU45)
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#53
No to moje kolejne pytania:
1) Dlaczego przedłużenie wózka poprawia jazdę na łukach jak to powoduje oddalenie punktów podparcia kół na szynie, a zatem odległość między przednim kołem na wóżku a tylnym jest większa, a w środku jest jeszcze trzecie koło??
2) Jeżeli SU46 ma sprzęg między wózkowy to gdzie ma zbiornik z paliwem, akomulatory i zbiorniki gówne powietrza?? (byki też mają sprzęgi międzywózkowe)
3) O jakie amortyzatory poprzeczne chodzi, bo mam przed sobą rysunek tego wózka z SU45 i nie mogę ich znaleźć??
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#55
Mam na hali kilka byków i wszystkie mają sprzęgi międzywózkowe, znaczy miały bo teraz są rozmontowane i praca na nich wre. Zresztą jak będą jakiegoś składali to szczelę fotki.
 

viva

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#56
mauser napisał(a):
1) Dlaczego przedłużenie wózka poprawia jazdę na łukach jak to powoduje oddalenie punktów podparcia kół na szynie, a zatem odległość między przednim kołem na wóżku a tylnym jest większa, a w środku jest jeszcze trzecie koło??
Nie pisałem o wydłużaniu wózka a jedynie o niesymetrycznym układzie osi w wózku. W przypadku przesunięcia środkowej osi bliżej osi skrajnej 1 lub 3 pomiędzy osiami występują mniejsze przesunięcia poprzeczne podczas jazdy na łuku a co za tym idzie osie lepiej wpisują się w łuki. Przykładem mogą być wielkie amerykańskie lokomotywy 6 osiowe, które mieszczą się w łukach o promieniu mniejszym niż 190 m.

mauser napisał(a):
2) Jeżeli SU46 ma sprzęg między wózkowy to gdzie ma zbiornik z paliwem, akomulatory i zbiorniki gówne powietrza?? (byki też mają sprzęgi międzywózkowe)
Pomiędzy wózkami z jednej strony znajduje się zbiornik paliwa o pojemności 4200 l a po drugiej stronie znajdują się dwie skrzynie akumulatorów zasadowych typu SI200. Tylko nr lokomotywy SU46-001 oraz SU46-002 posiadał jeden zbiornik powietrza umiejscowiony poprzecznie ale pozostałe lokomotywy począwszy od nr 003 posiadały już dwa zbiorniki powietrza zamocowane wzdłużnie. Związane to było z seryjnym wyposażeniem lokomotyw w sprzęg międzywózkowy począwszy właśnie od nr 003*

mauser napisał(a):
3) O jakie amortyzatory poprzeczne chodzi, bo mam przed sobą rysunek tego wózka z SU45 i nie mogę ich znaleźć??
"Z powodu skłonności pojazdów do wykolejenia, w lokomotywach od nr 026 zlikwidowano płytę skrętową i ślizgi, wprowadzając oparcie pudła bezpośrednio na ramie wózka poprzez cztery podpory gumowe. Dla zmniejszenia wężykowania wózka zastosowano poprzeczne amortyzatory hydrauliczne."*

Dodatkowo SU45 posiada podcięte obrzeża 2 i 5 osi o 10 mm w stosunku do osi 1, 3, 4, 6 co także ma wpływ na lepsze wpisywanie się w łuki.

* informacje uzyskane z książki "lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SP46, SP47" autorstwa Marka Ćwikły i Pawła Terczyńskiego.
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#57
Podcięte obrzeża w środkowej osi wózka to standart tylko nie apmiętam jak tem profil się nazywa. A co do tych skrzyń z akumulatorami to jest tak że są za długie żeby być po jednej stronie lokomotywy wię umieszczone są po jednej na każdą stronę i po jednym zbiorniku powietrza a pomiedzy akumulatorami i zbiornikami powietrza jest zbiornik paliwa, więc moje pytanie jest akualne gdzie znajduje się sprzęg międzywózkowy i gdzie jest miejsce dla "konia"??

http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... 005e7d5f6a

http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... 005e7d5f6a

http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... 005e7d5f6a
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#58
SU46 MA sprzęg miedzywózkowy dyszlowy. A Byki jedynie 1001 i 1002 zostały FABRYCZNIE wyposażone w sprzęgi międzywózkowe oraz zostały w nich wprowadzone inne zmiany.
 

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#59
A ja ci mówię że byki mają sprzęgi międzywózkowe, niewiem czy fabryczne ale mają i amortyzatrory też chyba mają, ale jutro jeszcze sporawdzę.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#60
Dawaj, chętnie zweryfikujemy ten temat. Może niektóre w ramach napraw głównych wyposażono w nie. Wózek ma taki rurowy wspornik na jednym z końców. Charakterystyczna sprawa. Ale na pewno nie wszystkie je posiadają i nie jest to seryjna zabudowa fabryczna.
 

Podobne wątki