• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Norma FREMO

K

Konrad

Gość
#82
Rozumiem ze wersja wysoka to z 10 otworami i uchwytem a niska to 6 otworow bez uchwytu?

Nie mam corela zeby to sprawdzic a plik w tym formacie potrzebny do wyciecia laserowego. Jak bedzie ladnie i tanio to pochwale sie gdzie.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#83
Tak jak piszesz.
Z tym że do tego niższego dorobiłem pół-uchwyt, żeby się wygodniej z podłogi podnosiło.

http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/Modele/moduly/profile/H0_2E96-caly-pN.png

http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/Modele/moduly/profile/2E96-caly.png
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#84
Ciekma ten pół-uchwyt to doskonała sprawa. Ostatnio sam się o tym przekonałem kiedy to podczas pracy przy segmentach niemiałem jak ich podnieść ze stołu. Krew mnie zalewała do kiedy to nie wziąłem otwornicy i niewywierciłęm w każdym segmencie (poza jednym jak się okazuje) otwory. Teraz problem z podnoszeniem zniknął ;)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#86
Ponieważ w wersji która wisi na wiki GBBsofta jest sporo literówek, chyba coś nie tak z konwersją znaków polskich, poprawiłem je i przy okazji parę drobnych poprawek,
poprawiona wersja w formacie WORD jest tutaj:
http://149.156.194.203/~mczapkie/Train/ ... remoPL.doc

EDIT: w IE widzę dobrze u GBB, a w Firefox są literki polskie pokręcone.
EDIT2: a nie, to po prostu GBB-online już podmienił, dzięki :)

Przy okazji - dostałem też do przetłumaczenia pełną wersję normy Fremo H0, ale to jest jakieś 50 stron więc nieprędko to będzie:
http://www.fremo-net.eu/uploads/media/F ... U_3_02.pdf
ponadto są tam opisy róznych "sekt": H0-RE-QS, FREMO-E, H0-Privatbahn, H0-Hafen, H0fine, FREMO:87 itp, plus różne porady, stąd tak to spuchło.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#88

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#91
Dla zainteresowanych: na stronach FREMO pojawiła się wersja taka... zbiorcza normy dla wszystkich europejskich grup w haziobro http://www.fremo-net.eu/uploads/media/F ... U_3_02.pdf :D
Na razie po niemiecku, ale wkrótce pojawią się w bardziej zrozumiałych językach :D

Właściwie to zebrano cuzamendokupy, tak w wyniku po-Alsfeld'owych ustaleń, wszystko co dotychczas już funkcjonuje, w postaci mniej lub bardziej formalnych zaleceń i wymogów.

Z ciekawostek, tak z pierwszego czytania: zabronione jest stosowanie wajch o kącie zwrotu >12 st., oczywiście dotyczy to nowo budowanych modułów, nie poleca się stosowania korka pod tory, czemuś twierdzą, że z biegiem czasu pracuje i powoduje deformacje nawierzchni torowej.

Mnie najbardziej rozbawiła kara za przejechanie semafora wjazdowego: 5 ojro dla maszynisty :LOL: Oczywiście kasia przeznaczona na promowanie FREMO-idei w świecie ;)
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#93
WM-MODEL napisał(a):
... kara za przejechanie semafora wjazdowego: 5 ojro dla maszynisty...
Rewelacyjny pomysł! Powinien być natychmiast wprowadzony na wszelkiego rodzaju imprezach pokazowych dla publiczności!
 

Załączniki

  • 252,6 KB Wyświetleń: 18

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#96
Czytałeś cośkolwiek tę nową wersję z fremo-net'u?

Z wersji PL:

Nie "H0-NEM" tylko H0-Europa!

pkt.1 -nie ma czegoś takiego jak "wymagany temat przewodni", ta norma jest dla wszystkich, a nie tylko modelujących w jakiejś jedynej i słusznej epoce :LOL:

pkt.2.1 -co to znaczy "zaleca się F96" lub "rekomenduje się profil..."? Wszystkie fremoprofile są jednakowo dobre do stosowania, więc nie "zaleca" czy "rekomenduje" tylko stosuje się profil :D

pkt. 4 -"zaleca się stosować materiał torowy z szynami modelowymi Code83". Co do "zaleca", to obecnie "się zaleca" stosować szyny maksymalnie code 83 :razz: i nie zaleca się stosować wajch o kącie zwrotu >12 st. ;)

cd. 4.1 -"bezproblemowo mógł jeździć tabor zarówno z kołami RP25 jak i wg NEM". Nigdzie nie jest powiedziane, że muszą jeździć OBA te rodzaje kółek! Tendencją jest wycofywanie ze stosowania kółek NEMowskich i przechodzenie w H0-Europa na RP-25.

pkt. 4.1 -zmień wreszcie te śmieszne 1800 na 2000 i wyp* "warunkowo dopuszcza się trochę mniejsze promienie w przypadku bocznic". Co znaczy warunkowo :?: Potem fremowagoniki zderzakują...

pkt. 4.2 -"...żarówka 12W" -> napisz wyraźnie: "12W/5W lub 12V/10W".
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#97
0. Modulsystem H0-Europa 1:87 (NEM)
1. nie jest napisane ze wymagane, zreszta to tylko tłumaczenie
2. w PL ten pierwszy jest najbardziej rozpowszechniony, stąd rekomendacja
4. OK, poprawie
4.2 5W się nie sprawdzają, 12V/10W są OK.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#98
ciekma napisał(a):
0. Modulsystem H0-Europa 1:87 (NEM)
W "starej" tak było, w nowej nie ma takiego zapisu. na str. 1 jest tylko tyle, że stosuje się koła NEM i RP-25 :p

ciekma napisał(a):
1. nie jest napisane ze wymagane, zreszta to tylko tłumaczenie
To "wymagane" się przypadkiem znalazło w moim poście, nie miało być ;)

ciekma napisał(a):
2. w PL ten pierwszy jest najbardziej rozpowszechniony, stąd rekomendacja
I co z tego, że jakiś profil jest bardziej lubiany od innych :?:
To norma ma być!
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
ciekma napisał(a):
A co do profili to uważam, że praktycznie jest mieć ten najpopularniejszy wskazany jako podstawowy,
a pozostałe jako uzupełniające.
Taki podział na "równych" i "równiejszych" odbije się Wam czkawką.

Ten sam problem mieliśmy kiedyś w sTTandardzie. Na początku też był krzyk, żeby faworyzować profil "płaski", ale zdecydowanie się temu sprzeciwiałem. Dzięki temu teraz mamy dziesiątki modułów, z przeróżnymi kombinacjami profili, które prawie zawsze da się tak połączyć, że nie występują niezgodności profili. A dzięki różnorodności profili nasza makieta nie cierpi na "syndrom płaskiej deski" :D
Przykładowo, na zloTTcie w Sosnowcu na całej 75-metrowej makiecie będzie tylko jedna taka niezgodność, i to w dodatku na wjeździe na moduł techniczny. ;)
 

Podobne wątki