• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Norma FREMO

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
#21
Podłączanie innych obwodów to zupełnie inna bajka i chyba każdy ma świadomość szkód jakie to może wywołać.
To jak się ma do tego, podłączenie żarówki przeciwzwarciowej? To się nie wyklucza?
I jak się w przypadku zadziałania żarówki zachowują centralki/boostery?

To tak z ciekawości.
 
Z

Zv

Gość
#22
Dobre pytanie!!!! żarówkę włączamy w obwód zasilania krzyżownicy.... ona chyba pochłania nadmiar prądu ale zwarcie i tak jest wykrywane przez boostery i centralkę powodując odłączenie w/w. Ale ogranicza prąd na tyle że nic się nie smazy za nim zadziała system przeciwzwarciowy centralek i boosterów. Chyba że się mylę :p to mądrzejsi ode mnie wytłumaczą :)
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#23
Przede wszystkim żarówka "przeciwzwarciowa" nie pobiera prądu z szyn. O ile nie ma zwarcia.
Wykorzystana jest tu szczególna właściwość żarówki jaką jest jej zmienna oporność. Żarówka "zimna" - czyli gdy płynący przez nią prąd nie powoduje świecenia - ma bardzo małą oporność. Żarówka gorąca (świecąca) ma tę oporność wielokrotnie większą.

Parę liczb:
Żarówka samochodowa 12 V - 10 W: prąd pobierany przy napięciu znamionowym wynosi I = P/U = 10/14,2 = 0,70 A, jej oporność w takich warunkach R = U/I = 14,2/0,7 = 20,3 oma. Oporność "na zimno" można zmierzyć multimetrem - w moim przypadku jest to 1,5 oma.
Tak panowie, instalacja w samochodzie mająca napięcie znamionowe 12 V, tak naprawdę pracuje przy napięciu 14,2 V i na takie napięcie są projektowane żarówki.

Przejeżdżający przez krzyżownicę model pobierający np 0,3 A dostanie przez moment napięcie niższe o około U=R*I = 1,5*0,3 = 0,45V - w rzeczywistości będzie to nieco większy spadek, włókno żarówki jednak nieco się nagrzeje. Model - poza może minimalnym przygaśnięciem świateł - nie powinien zareagować.
W przypadku zwarcia na krzyżownicy żarówka się zaświeci i popłynie prąd 0,70A. To mniej więcej tyle co głośno grający model z długim pociągiem. Zabezpieczenie nadprądowe w boosterze nie zadziała, wszystko będzie jeździć, nawet i model który zrobił zwarcie - jeśli będzie ono trwało na tyle krótko że zdąży rozpędem przejechać feralny punkt.
Bez żarówki: zwarcie to wyłączenie na chwilkę zasilania w szynach przez booster. Wszystko co na tej sekcji jeździ, na chwilkę przystanie. Model który zrobił zwarcie może utknąć w pechowym miejscu...

Fremoludki trenują ten sport już wiele lat, mają wielkie doświadczenie z dużymi makietami. Warto uwierzyć w celowość naśladowania ich rozwiązań.
 
Z

Zv

Gość
#24
Kurde jak ja lubię jak ludzie którzy naprawdę coś wiedzą mają chwilę i chęć żeby to napisać! !! Piękne dzięki!!
Ps. Najwięcej jednak piszą ci co nie mają nic do napisania. .. podobnie z mówieniem i prezentowaniem prac... pół biedy jak swoich.
 

Adamzalesie

Znany użytkownik
Reakcje
281 45 10
#28
Cały standard Fremo.

Przyznam że nie kojarzę nic odnośnie wykończenia modułów w ujęciu konkretnych produktów. To jest raczej ogólna informacja o zieleni.

Jak link nie będzie działał to napiszcie. Plik jest duży ale może uda się go tutaj podpiąć.

https://www.fremo-net.eu/index.php?...user_upload/FREMO_H0aEUR_Modular_Standard.pdf
Witryna sieci Web odrzuciła żądanie pokazania tej strony sieci Web
HTTP 403


Najbardziej prawdopodobne przyczyny:
  • Ta witryna sieci web wymaga, aby użytkownik się zalogował.

Możesz spróbować wykonać następujące czynności:

Przejdź do poprzedniej strony.Przejdź do poprzedniej strony.



Więcej informacji

 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
FREMO 12
FREMO 4
FREMO 20
FREMO 0
FREMO 13

Podobne wątki