• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Norma FREMO

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#1
Pytałem kilka razy w kilku miejscach - skąd i dlaczego, w polskich normach (różnych skal/wielko9sci) zapis o nie pobieraniu zasilania z torów. Czemu to ma służyć i dlaczego? Przykłady, za i przeciw.
Ja mam z kolei pytanie, jak się ma do normy informacja zwrotna? W końcu jest podłączona do torów.
Czy można takie coś podłączyć? Np. po to, żeby "zbijać" sygnał po minięciu semafora lub mieć sygnalizację zajętego toru na pulpicie.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#4
Fremoludki tłumaczą to tym, że podłączone do torów zasilanie dekoderów akcesoriów (bo tego dotyczą te zapisy w normach) mogłoby zakłócać działanie dekoderów jazdy w lokomotywach czy innych fremoludkowych pomysłów od cyfry np. uniemożliwić detekcję lokomotyw.
Nikt natomiast nie zabrania podłączać układów informacji zwrotnej, jakichś wskaźników sygnałów DCC, czy czegoś podobnego :)
 

Misiek

Znany użytkownik
#6
Czyli w sumie gdybanie, czy poparte jakimiś przypadkami?
Co się dzieje w przypadku hipotetycznych zakłóceń?

Czy gdzieś w sieci o tym jest jakaś rozprawka, czy to tylko przekazywana ustnie informacja?

Pytanie dodatkowe - ile prądu z magistrali "żre" przeciętny dekoder akcesoriów?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#7
Widocznie coś spowodowało powstanie takiego zapisu. Ja tam się na cyfrze specjalnie nie znam :cool:
To masz tak jak ze znakami drogowymi, chu...steczka Cię obchodzi dlaczego stoi akurat taki a nie inny znak, Ty masz go po prostu przestrzegać ;)
ATSW, masz pytania i Cię to męczy, to przyjedź na jakieś, najlepiej zagraniczne spotkanie, gdzie będzie jakiś spec od cyfry z FREMO i podyskutuj z nim dlaczego tak a nie inaczej albo że Ty masz inne zdanie :p
Najbliższe, na którym zjawi się cała śmietanka FREMO będzie w Riesa: https://www.fremo-net.eu/termine/treffen/treffen2016/35-jahre-fremo-jubileumstreffen-riesa/ :D
 

nohab

Aktywny użytkownik
#8
Czyli w sumie gdybanie, czy poparte jakimiś przypadkami?
Co się dzieje w przypadku hipotetycznych zakłóceń?

Czy gdzieś w sieci o tym jest jakaś rozprawka, czy to tylko przekazywana ustnie informacja?

Pytanie dodatkowe - ile prądu z magistrali "żre" przeciętny dekoder akcesoriów?
Musisz zainwestować w Digitraxa.
 

Misiek

Znany użytkownik
#10
ATSW, masz pytania i Cię to męczy, to przyjedź na jakieś, najlepiej zagraniczne spotkanie, gdzie będzie jakiś
spec od cyfry z FREMO i podyskutuj z nim dlaczego tak a nie inaczej albo że Ty masz inne zdanie
Wiesz, takie zdanie ma OIDP "większa połowa" świata kolejkowaego, nie bawiąca sie we FREMO.
Inaczej - w normie Free-Mo nie ma takich bzdetów jak sposoby zasilania i o dziwo jakoś to im działa. Stada staruszków chowające makiety po piwnicach i garażach, sterujące smarkfonami z digitraxem, NCE, i czym tam jeszcze pewnie nie wiedzą, że ktoś wymyślił zakaz, bo coś, może- kiedyś (aha, wbrew pozorom, kilku amerykanów zna sie na rzeczy, nie każdy jest stereotypową paris hilton)
Wygląda na razie, że FREMO wymysliło sobie nie-bo-nie. A myśmy to skopiowali w każdej normie, z tego co kojarzę, N-TT-H0 (tu nawet x2czy x3).

p.s. spotkania Fremo mnie już nie interesują, mam swoją inną wizję szczęścia.

Musisz zainwestować w Digitraxa.
Nie muszę :) A dlaczego musiałbym?

http://forum.modelarstwo.info/threads/loconet-xpressnet-moduły-do-wewnętrznego-montażu.27045/#post-492959
O nie zasilaniu urządzeń z torów, nie DCC.
Ooo. to jest odpowiedź pasująca do teorii! Dzięki!
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#11
...w normie Free-Mo nie ma takich bzdetów jak sposoby zasilania...
No więc właśnie są te... bzdety, bardziej rozbudowane niż fremoludków :p nawet mają DWIE oddzielne nitki zasilania: "Track Power bus" do zasilania torów i "Accessory Power bus" do zasilania akcesoriów :)

Misiek" napisał(a):
Nohab napisał(a):
O nie zasilaniu urządzeń z torów, nie DCC
Ooo. to jest odpowiedź pasująca do teorii! Dzięki!
Dokładnie to samo napisałem wyżej: http://forum.modelarstwo.info/threads/norma-fremo.28353/#post-492944
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
#13
Ooo. Ciekawe czy płytki drukowane tam użyte to te kupione ode mnie, czy coś nowego.
Nota bene cały pomysł i projekt tych modułów gniazdkowych zawdzięczamy HAZERO.
Pierwsze owszem były sygnowane HAZERO, zakupiłem nie od Ciebie ( sprzedający podał namiary na Ciebie ) pewną ilość na potrzeby klubu i stąd to całe zamieszanie ?
Płytki z ogłoszenia (tego aktualnego) , to zupełnie inny projekt - rozmawialiśmy na PW w czerwcu;)
Wtedy jakoś sobie poradziłem z wymiarowaniem, ale zabrakło laminatów na nowe zamówienia i musiałem zrobić nowy projekt.
Oczywiście inspiracją były płytki od HAZERO z moimi zmianami ( łącznie z tworzeniem nowej biblioteki gniazda - te w projekcie miały za duże otwory na blokady i piny samego gniazda )
Płytka będzie mniejsza i trochę grubsze ścieżki na laminacie, oraz jak sugerowali klienci wyjście na LED-a ( nie wiem po co );)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

PiotrK

Aktywny użytkownik
#14
Szczerze mówiąc uważam, że podłączanie jakiś led pod magistralę Loconetu jest nie najlepszym pomysłem.
Może to i fajnie wygląda, ale wprowadza dodatkowe obciążenie linii zasilającej. Ktoś napisze, że współczesne diody wymagają bardzo małego prądu - oczywiście, ze tak, ale jak podłączy się większą ilość takich boxów to będzie to już zauważalne obciążenie.
Zobaczcie na konstrukcję FRED'ka. Nie bez powodu użyte elementy dobrane są pod kontem najniższego prądu spoczynkowego (chociażby stabilizator).
W skrócie im więcej świecących boxów, tym mniej pewnie działających FRED'ków.
 
Z

Zv

Gość
#15
70 % ln boxow na Fremonspoktaniach ma diody pokazujące zasilanie. Dzieki temu ekipa obslugujaca siec może błyskawicznie zlokalizować uszkodzony odcinek. Na małych spoktaniach to nie jest takie ważne 40 LN boxow to 40 diodek o poborze pradu tak znikomym ze pomijalnym przy 200 mb makiety. Niech kazdy robi jak chce. W panelu Digitraxa masz fabrycznie diodę ze statusem zasilania.
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#16
W panelu UP5 Digitraxa jest dwukolorowa LED czerwono-zielona zawierająca w strukturze dwie LED połączone antyrównolegle. Obie końcówki LED są połączone przez oporniki 1k odpowiednio do zacisków panelu RAIL A i RAIL B, czyli do szyn, nie do magistrali Loconet.
W tym układzie LED sygnalizuje zasilanie DC (czerwono lub zielono) i DCC (pomarańczowo).
Tylne gniazda RJ panelu są zrównoleglone. Gniazda przednie także. Wszystkie gniazda są zrównoleglone końcówkami masy, sygnału Loconet, jedną RAILSYNC. Druga RAILSYNC jest zównoleglona oddzielnie w gniazdach tylnych i oddzielnie w przednich, oba zespoły są połączone kombinacją diod i oporników 22 omy z gniazdkiem DC 12V.
 
Ostatnio edytowane:
Z

Zv

Gość
#17
Chyba będziesz sensownym autorytetem w kwestii diód na panelach zatem warto montować czy nie? są nadmiernym obciążeniem czy nie? wiesz możemy sobie gdybać co kto gdzieś tam widział czy słyszał a prawda będzie w kosmosie :) To jak to jest?
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#18
Wszystko zależy od lokalnych warunków.
LED sensownie świeci przy kilku (>3) mA. Czyli bierze prądu mniej więcej tyle co FRED.
Przeciętny, przyzwoitej jakości kabel płaski ma oporność żyły ok. 0,3 oma/m.
Uproszczone wyliczenie (przy założeniu że wszystkie boxy są na końcu nitki, w rzeczywistości będzie nieco lepiej):
A. nitka torów ma 50 m = 100 m żyły = 30 omów, 10 boxów po 3 mA = 30 mA, 30 mA x 30 omów = 0,9 V spadku napięcia.
B. nitka torów ma 200 m = 400 m żyły = 120 omów, 40 boxów po 3 mA = 120 mA, 120 mA x 120 omów = 14,4 V spadku.
W przypadku B. Loconet nie ruszy... a taką długą nitkę już miałem kiedyś w Gdańsku...
Ja bym proponował:
- jeśli już LED to jak najjaśniejszy czyli z jak najmniejszym prądem, do tego zasilić go tak by brał prąd symetrycznie w obu połówkach przebiegu RAILSYNC czyli np przez mostek i opornik
- na wypadek pracy na dużej makiecie mieć możliwość łatwego odłączenia LED.

Z podłączaniem innych obwodów do torów to chodzi przede wszystkim o to, aby akcesoria miały oddzielną sieć zasilającą, ze swoimi transformatorami, boosterami, Loconetem. Galwanicznie nie połączoną z szynami. Co najwyżej przez transoptor, przekładnik prądowy itp. Unika się wtedy masy niespodzianek. Takich jak np spadek napięcia w torach i reset dekoderów lokomotyw po zadziałaniu napędu solenoidowego pobierającego ok. 1A. Albo niespodzianki przy przejeździe na styku sekcji dwóch boosterów.

Miałem już parę przypadków, gdzie SPAX - zasilony z zasilacza do laptopa w którym biegun ujemny wyjścia był połączony ze stykiem ochronnym wtyczki 230V - paraliżował pracę zasilania na makiecie.
 
Z

Zv

Gość
#19
No wreszcie ktoś sensownie to wytłumaczył, czyli przekładając na język zwykłego użytkownika: nie każdy LN box musi mieć świecące diody, wystarczy jeden lub dwa na sekcję do diagnozy sieci a diody wstawiamy przez mostek i opornik :)
Podłączanie innych obwodów to zupełnie inna bajka i chyba każdy ma świadomość szkód jakie to może wywołać.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
FREMO Polska
KSK Wrocław
#20
Podłączanie innych obwodów to zupełnie inna bajka i chyba każdy ma świadomość szkód jakie to może wywołać.
Dokładnie tak. Od siebie dodam, że te diody to też bardziej bajer bo pozwolą na detekcję jedynie tego czy jest jakaś różnica potencjałów - czy jest jakiś sygnał. To samo zadanie pełni LT1 Tester od Digitrax'a.
Tyle, że one nie powiedzą ci, czy sygnał jest wystarczający do zasilenia FRED'a czy czegokolwiek innego.
Na takie pytanie odpowie ci takie urządzenie: http://forum.modelarstwo.info/threads/diagnostyka-loconetu.26633/

Osobiście uważam, że w takie cudo powinien być zaopatrzony każdy fachman odpowiedzialny za DCC na imprezie. I to wszystko. Nie ma potrzeby, żeby każdy to miał, albo żeby każdy miał jakieś dziwne świecące lampeczki w panelach, czy boxach do loconetu.
A jeśli chodzi o to, żeby np. odróżnić panel/gniazdo który jest podłączony do LN od panelu/gniazda nie podłączonego, który nie powinien być używany to po prostu należy go zakleić, albo podłączyć.
Jest to niestety częsta przypadłość imprez modułowych, że są takie gniazda-duchy, a poźniej jest zdziwko że człowiek się tam podłączył a FRED nie działa, a lokomotywa dawno przerżnęła semafor wskazujący "STÓJ"...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
FREMO 0
FREMO 15
FREMO 20
FREMO 0
FREMO 13

Podobne wątki