• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nietypowe układy torowe - rozjazdy łukowe, podwójne, sploty

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#62
Jako ciekawostke wstawie tu nietypowy uklad torowy ale tramwajowy (1435mm). Wezel Pomorska/Chlopska (Gdansk) Skret w kierunku Oliwa(w lewo) / Jelitkowo (w prawo) z najazdu z Zaspy Zobacz załącznik 613002

Rozjazd pojedynczy Cogifer, splot torowy

Zrodlo: http://tramwaje.gdanskie.info/details.php?image_id=2764 (autor Marcin)
W Lodzi od dawna juz ten system jest stosowany, system tzw. dlugich rozjazdow. Mozna w ten sposob umieszczac iglice rozjazdow w bardzo duzych odleglosciach od poczatku luku, np. iglica przed skrzyzowaniem, luk za skrzyzowaniem z droga kolowa.
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#64
Jako ciekawostke wstawie tu nietypowy uklad torowy ale tramwajowy (1435mm). Wezel Pomorska/Chlopska (Gdansk) Skret w kierunku Oliwa(w lewo) / Jelitkowo (w prawo) z najazdu z Zaspy Zobacz załącznik 613002

Rozjazd pojedynczy Cogifer, splot torowy

Zrodlo: http://tramwaje.gdanskie.info/details.php?image_id=2764 (autor Marcin)
U nas w Katowicach niedawno taki... Usunęli. Teraz przy stosunkowo częstych awariach napędu mamy wybór - przebiec przez rondo pod ruchem albo blokować ruch aut wyjeżdżając na ulicę celem zmiany położenia iglic. Rewelacja po prostu.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
304 1 0
#65
Odświeżam temat.

Odświeżę trochę wątek z pytaniem.
"Buszując" trochę po internecie, na stronach Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej, w książce pt. "Drogi żelazne" z 1925r. znalazłem taką informację (cytat): "jeżeli w rozjeździe angielskim podwójnym zniesiemy połączenie w jednym z kierunków prostych, to otrzymamy tak zwany rozjazd spleciony (rys. 349)."
Zobacz załącznik 594658
Czy takie rozjazdy faktycznie były stosowane?
Tak, poniżej dowód:
http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=5781316
Allentown w Pensylwanii (USA), "Yard" kolei CNJ (wycinek zdjęcia z linku):

(wycinek zdjęcia z linku)
AAR_3673_A-Pb.jpg
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
304 1 0
#66
Nietypowe, a raczej "nieprzepisomyślne":

Ręczne rozjazdy krzyżowe podwójne na stacji Sosnowiec Dańdówka. Zwracam uwagę na nieprzepisowe wskaźniki (latarnie) zwrotnicowe:

DSCF0456 — kopia.JPG


A w tle stoi lokomotywa ST44-1247.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#70
Znalazłem w necie na "Pintereście" takie oto zdjęcie fragmentu makiety kolejowej. Ciekaw jestem, czy jest to radosna twórczość autora, czy tez w
rzeczywistości podobny rozjazd występuje? Nie mniej jednak, ten ktoś się nieźle napracował, budując ten rozjazd.
f613635d66d0003a016a220266e01c54.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#71
Nie sądzę, żeby ktoś się tak napracował, żeby stworzyć coś fikcyjnego, choć sam nie pamiętam, żebym widział taki rozjazd w realu (na własne oczy lub na zdjęciu). Takie coś może być zastosowane przy wjeździe na prom, może warto poszukać zdjęć przystani promów kolejowych, zwłaszcza w Wlk. Brytanii?
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#74
Dlaczego nieprzepisowe? Służą jako zwykły rozjazd lub krzyżowy pojedyńczy.
Podwójny, tyle, że przejazd z lewego toru w lewo był od bardzo dawna nieużywany.
Taki sposób napędu iglic można było znaleźć nie tylko na stacji Sosnowiec Dańdówka. Na wąskim torze, na ś.p stacji Gliwice Zachodnie były dwa angliki, identycznie obsługiwane, czego jestem naocznym świadkiem. Ale to taka dygresyjka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#75
Dlaczego nieprzepisowe? Służą jako zwykły rozjazd lub krzyżowy pojedyńczy.
A jest jakiś przepis pozwalający na niestosowanie latarni Cauera gdy rozjazd krzyżowy podwójny nie jest używany we wszystkich kierunkach? Często jedno odgałęzienie anglika prowadzi na żeberko ochronne, gdzie z założenia nic nie wjeżdża, ale to nie znaczy, że wolno nie montować Cauera.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
131 1 0
#76

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#77
Dwie iglice jednej zwrotnicy (czyli iglice kierujące na jeden, lub drugi tor) zawsze ruszają się razem, ale musi być zachowana kolejność przestawiania. Taki rozjazd składa się jakby z dwóch rozjazdów podwójnych symetrycznych, nałożonych na siebie tak, że jeden jest przesunięty względem drugiego wzdłuż osi toru. Modele rozjazdów podwójnych symetrycznych produkuje wiele firm, także Piko (A-Gleis) i w nich działa to tak samo. Kwestia oznaczenia to sprawa wtórna, są oznaczone tak samo, jak inne zwrotnice.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
260 2 1
#78
Na wjezdzie na prom to i tak jazda manewrowa wiec rozjazdy sterowane recznie. A na kolejce kolejnosc nastawiania lub jednoczesnosc przestawiania iglic na zasadzie "a tu damy diode i jak ten przestawiam to ten tez zadziala".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#79
jazda manewrowa wiec rozjazdy sterowane recznie
Niekoniecznie. Po pierwsze, jeżeli rozjazdy są w torach głównych, to niezależnie od tego, czy ustawia się przebieg pociągowy, czy manewrowy, zwrotnice nastawia się tak samo, czyli zależnie od rodzaju urządzeń srk ręcznie na miejscu, albo z nastawni za pomocą pędni lub elektrycznych napędów zwrotnicowych. Również w rejonach manewrowych nie raz stosuje się nastawianie z nastawni, a czasem też na miejscu, ale za pomocą napędów elektrycznych. Oczywiście przy wjeździe na prom w grę wchodzi tylko to ostatnie rozwiązanie, ale nie można tak uogólniać, że jeśli manewry, to zwrotnice (nie rozjazdy) nastawiane ręcznie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 23
D
Koleje w Polsce 58

Podobne wątki