• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nietypowe układy torowe - rozjazdy łukowe, podwójne, sploty

Reakcje
11 0 0
#1
Chciałbym z czystej ciekawości zapytać kto zna i może wskazać nietypowe układy torowe takie jak rozjazdy podwójne i łukowe, sploty torów, skrzyżowania torów pod kątem prostym lub prawie.
Co do splotów to mam już ich wstępną listę którą niedługo opublikuję ale chciałbym ją poszerzać. O rozjazdach i skrzyżowaniach nie mam nic.

Będę wdzięczny za informacje o istniejących w Polsce (albo takich które istniały i są fotki):

- splotach torów (1435/1435 - np przewężenia na mostach)
- splotach torów (1435/tory wąskie)
- splotach torów (1435/tor szeroki)
- splotach torów (tor wąski/tor wąski)

- rozjazdach łukowych
- rozjazdach podwójnych jednostronnych
- rozjazdach podwójnych dwustronnych
- rozjazdach podwójnych symetrycznych
- rozjazdach łukowych podwójnych (jednostronnych i dwustronych)
- podwójnych połączeniach torów łukowych
- rozjazdach łukowych krzyżowych podwójnych (anglikach)

- skrzyżowaniach torów pod kątem prostym lub prawie

- innych nietypowych uładach torów np. pięciokątach do obracania taboru

listę oczywiście udostępnię na stałe i może komuś się przyda na ciekawy temat do makiety :)

Z góry dziękuję
 
OP
OP
track-and-train
Reakcje
11 0 0
#3
Bardzo dziękuję za informację. W linkach które przeszukałem jest mowa o dwóch takich skrzyżowaniach, ktoś może wie jakie jest drugie?

Załączam obiecaną listę
LISTA NIETYPOWYCH UKŁADÓW TOROWYCH

Są na niej głównie informacje o torach wąskich ponieważ sam na takowych działam no i forum wąsktorowe zareagowało znacznie bardziej - 30 odpowiedzi od wczoraj :)
http://750mm.pl/viewtopic.php?t=2702

Zaznaczam, że lista jest na razie plikiem Excel zgranym do html. Jak już się uzbiera więcej i wiadomości przestaną spływać licznie, przerobię ją na zwykły plik html i umieszczę w sieci.
Na razie listę aktualizuję dość często, jeszcze dziś postaram się wpisać informacje o skrzyżowaniach dwupoziomowych torów wąskich z normalnymi oraz o splotach tramwajowych.

Jeszcze raz bardzo proszę wszystkich którzy coś wiedzą o przekazywanie informacji. Może coś o rozjazdach łukowych i podwójnych? Czyżby w całej Polsce nie było ani jednego?
Poproszę też o linki do fotek tak jak widać w liście jeśli ktoś takie ma. Oczywiście same fotki z pozwoleniem umieszczenia też będą mile widziane :)
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#6
Akronaut, to skrzyżowanie było jednopoziomowe i jest już nieczynne w KMiD numer 3/2005 jest o tym skrzyżowaniu Artykuł, i na nim opieram swoją wiedzę.

Cytat:
"posterunek osłonny Olszynka - Robert Ślęzok

Opowieść o nietypowym krzyżowaniu się torów. Prawdopodobnie jedynym w Polsce skrzyżowaniu w jednum poziomie szyn pod kątem prostym dwóch linii jednotorowych PKP. Położone z dala od głównych szlaków, od kilku lat nieczynne i skazane niechybnie na likwidację, warte jest przypomnienia ze względu na swój niepowtarzalny kształt"
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#12
To jest dość rzadki w Polsce rozjazd "Baesler-a".

Jest to odmiana rozjazdu angielskiego jednak znacząco różni się od typowego na polskiej kolei rozjazdu angielskiego. W rozjeździe Baeslera iglice są na zewnątrz, w typowym angliku wewnątrz.
 
Reakcje
18 0 0
#13
To nie jest żadna odmiana anglika,gdyż nazywana jest poprostu baeslerem.Fachowo to rozjazd krzyżowy podwójny z iglicami na zewnątrz czworoboku.Rozjazd ten jest tak samo typowy dla polskiej kolei jak angliki.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#14
peter47 napisał(a):
To nie jest żadna odmiana anglika,gdyż nazywana jest poprostu baeslerem.Fachowo to rozjazd krzyżowy podwójny z iglicami na zewnątrz czworoboku.Rozjazd ten jest tak samo typowy dla polskiej kolei jak angliki.
Skoro jest tak typowy dla polskiej kolei to może kolega poda kilka stacji nie tylko w byłej Rzeszy gdzie rozjazd Baeslera jest zamontowany?
 
OP
OP
track-and-train
Reakcje
11 0 0
#16
Dzięki za odpowiedzi.
Rozjazd krzyżowy podwójny systemu Baeselera chyba jednak nie jest taki częsty. Ja znałem tylko ten na Warszawa Grochów i teraz ten o którym napisał kolega SM03-422. Z chęcią poznałbym inne egzemplarze :)
Natomiast nadal nie ma ANI JEDNEGO przykładu rozjazdu łukowego ani rozjazdu podwójnego. Czyżby nikt nic nie wiedział? O łukowych słyszałem że były na 'ziemiach odzyskanych'

Dziś wieczorem zaktualizuję listę (link w trzecim poście tego wątku). Będę dodawał informacje z forum 750mm - prześliczne przykłady skrzyżowań :) oraz informacje powyżej.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#17
peter47 napisał(a):
TO JUŻ MAMY PODZIAŁ NA KOLEJ POLSKĄ I BYŁEJ RZESZY .TO PRZEPRASZAM,ŻE ZABRAŁEM GŁOS.
Kolego nie odwracaj kota ogonem. Pytam w których miejscach w Polsce widziałeś zamontowane rozjazdy Baeslera? W województwach na tzw. ziemiach odzyskanych jest ich kilka ale wszystkie ztcw zbudowane były jeszcze gdy był to zarząd Deutsche Reichsbahn (dlatego napisałem Rzeszy), po wojnie nie budowano tych rozjazdów a w innych rejonach kraju ich nie ma, no może poza Olszynką gdzie w ramach eksperymentu go zbudowano. Ale skoro mówisz, że są popularne to podaj 10 stacji na zachodzie Polski gdzie są zamontowane (a może wiesz gdzie są w innych rejonach polski?)
 
Reakcje
18 0 0
#19
Dwa leża sobie spokojnie na stacji Szczecin PC w rejonieSpB11,prowad zony jest po nich rozrząd z górki.Co do rzadkości ich występowania,przyczyną są trudności w utrzymaniu zamknięć nastawczych oraz to,że potrzbna jest duża powierzchnia doich ułożenia.Co do tego kto i kiedy coś tam zbudował,to poczytaj sobie ich metryki, które znajdują się na nastawni SpB11.Oczywiście mówię tu tylko otych rozjazdach.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#20
track-and-train napisał(a):
Rozjazd krzyżowy podwójny systemu Baeselera chyba jednak nie jest taki częsty. Ja znałem tylko ten na Warszawa Grochów i teraz ten o którym napisał kolega SM03-422. Z chęcią poznałbym inne egzemplarze :)
Chyba jednak nie był taki częsty - mimo że pozwalał na jazdę na bok z większą prędkością niż zwykły (dzięki większemu promieniowi łuku zwrotnego przy tej samej długości rozjazdu) to był kłopotliwy w utrzymaniu i gdzie się dało służba drogowa pozbywała się go.
Na stacji Wrocław Świebodzki znajdują się dwa rozjazdy tego typu, kolejny na stacji Jedlina Zdrój

track-and-train napisał(a):
Natomiast nadal nie ma ANI JEDNEGO przykładu rozjazdu łukowego ani rozjazdu podwójnego. Czyżby nikt nic nie wiedział? O łukowych słyszałem że były na 'ziemiach odzyskanych'
Ale też nieczęsto - mimo górzystości linii zwykle udaje się umieścić rozjazd na prostej. Jedyne co mi przychodzi do głowy to Jugowice (północna głowica). Nie tak dawno ( w tym wieku)nowy rozjazd łukowy został zabudowany gdzieś na północy, był zdaje się artykuł o tym w ŚK.

Co do rozjadów podwójnych to do dwustronnych mogę zaryzykować stwierdzenie że są powszechne (szczególnie na torach odstawczych), natomiast trudniej o jednostronne i tu Świebodzki znów jest ewenementem, za Bäselerem w głowicy wjazdowej są dwa rozjazdy podwójne lewostronne w rzędzie. Inny przykład to południowa głowica Złotoryi

Z ciekawostek to dawno temu w Świebodzicach był rozjazd podwójny krzyżowy łukowy, ale nawet PKP nie doczekał

Leszek Lewiński napisał(a):
Najbliższy Pomorzu Gdańskiemu jest rozjazd krzyżowy podwójny z iglicami na zewnątrz czworoboku (...) ułożony na stacji Iława Gł. w głowicy od strony północnej.
Dopełniając to, co napisali poprzednicy napiszę:
- konstrukcja umożliwia stosowanie mniejszych skosów i większych promieni w rozjazdach krzyżowych (np. 1:9-500);
- w rozjeździe krzyżowym z iglicami wewnątrz czworoboku o skosie 1:9 promień maksymalny łuku toru zwrotnego wynosi 205 m;
- charakterystyczne dla Rkpd 1:9-300 krzyżownice noszą nazwę krzyżownic trzykrotnych (a nie podwójnych, bo podwójne występują w Rkp i Rkpd z iglicami wewnątrz czworoboku oraz w skrzyżowniach torów).

Rozjazd ma rzeczywiście dość skomplikowaną konstrukcję, ale nie jest to żaden "cud techniki". Po prostu w powojennej Polsce źle kształceni pracownicy służby drogowej nie umieli sobie z tym rozjazdem dać rady, więc rozjazd uznano za nieprzydatny dla PKP i jego stosowania na polskich torach nie przewidziano. A na terenach niemieckiego zaboru było ich wiele... .
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 23
D
Koleje w Polsce 58

Podobne wątki