• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Niemiecki skład towarowy w I epoce - kompozycje

Reakcje
0 0 0
#1
Chciałbym skomponować skład towarowy w realiach I epoki z wagonami kolei państw niemieckich. Byłyby to wagony należące do kolei pruskich, bawarskich i innych dostępnych w modelu.

Tu pojawia się moje pytanie. Czy wagony towarowe różnych zarządów kolejowych państw niemieckich były mieszane w ramach jednego składu czy raczej nie jest to zgodne z rzeczywistością ?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#2
Tak, wagony towarowe różnych niemieckich kolei krajowych oczywiście były mieszane. Na zdrowy rozum, na pograniczu prusko-bawarskim mix był zapewne powszechny. Im dalej od granicy wagon obcy było trudniej spotkać.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#5
Czyli najbardziej rzeczywiste będą raczej mixy wagonów dwóch państw niemieckich z uwagi na właśnie ruch przygraniczny prawda ?
No chyba może być tak - pogranicze, na 10 wagonów - 5-4 wagonów pruskich [bo w ogóle było więcej] 3-4 bawarskie, i do tego może być jeszcze po 0-1 badeńskim i wirtemberskim.
-
To średnio to jednak lepiej wyliczyć z ogólnych proporcji taboru kolei krajowych i dać jeszcze logiczną poprawkę na przewidywane miejsce. Na kolejach pruskich średnia mogła być mniejsza, na mniejszych zarządach większa.
 
OP
OP
T
Reakcje
0 0 0
#6
Zdecydowałem się na pierwszy zakup. Od razu jednak napotkałem na pewien problem. Otóż wynalazłem wagon Fleischmann (nr kat. 535907). Jest to wagon chłodnia KPEV. Wagon posiada numer boczny 600094 i przydział(?) Coeln. Na czym polega mój problem? Otóż dwie inne firmy posiadają wagon z tym samym numerem bocznym (ale z innym przydziałem - mianowicie Breslau). Jest to wagon Roco (nr kat. 66230) oraz Brawa (nr kat. 48266).

Czy modele przedstawiają dokładnie ten sam wagon czy jednak nie? Jeśli tak, to dlaczego te 3 wagony się od siebie różnią w budowie ? A jeśli jednak nie to dlaczego posiadają ten sam numer boczny ?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#7
Modele Roco i Brawa odwzorowują dokładnie ten sam oryginał (z prozaicznego powodu - jest dostępne jego fabryczne zdjęcie) i wszystkie różnice wynikają z wykonania samego modelu (Brawa - bardziej szczegółowy za odpowiednio wyższą cenę).
Wagony pruskie były numerowane w ramach dyrekcji, więc występowanie tego samego numeru dla Cöln i Breslau to nie problem.
 
OP
OP
T
Reakcje
0 0 0
#8
A wiesz może gdzie szukać zdjęcia tego wagonu (oryginału)?

Ciekawe, czy faktycznie jest tak jak mówisz, że są to różne wagony mimo wszystko tylko z różnych dyrekcji czy jednak ten sam przedstawiony w dwóch różnych dyrekcjach (bo może w obu występował ) ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#9
Zdecydowanie nie, każda dyrekcja miała pulę numerów do wykorzystania bardzo często występowały choćby lokomotywy tych samych typów i z tym samym numerem w róznych dyrekcjach. Dlaczego nie miało być tak samo w przypadku wagonów.
[DOUBLEPOST=1459794748][/DOUBLEPOST]Nie wiem jak w przypadku wagonów chłodni bo mam tylko chłodnię Breslau z Roco. Nie wiem jak wygląda model z Fleischmanna
 
OP
OP
T
Reakcje
0 0 0
#10
Chodziło mi o zdjęcie oryginału wagonu który jest przedstawiony w modelu przez firmy Roco i Brawa. Skoro to są modele tego samego wagony można porównać która firma lepiej go przedstawiła (choć logika podpowiada rozwiązanie).
A ten od Fleischmanna wygląda bardzo, bardzo ładnie. Nawet ładniejszy jest moim zdaniem od Brawy.
 
OP
OP
T
Reakcje
0 0 0
#11
Dobrze, dokonałem pewnych zakupów. Wstawię fotkę składu jak już do mnie wszystko przyjdzie. Co do wpisu #4 to które to były koleje prywatne ? Znalazłem np taki wagon http://www.lokmuseum.de/shopartikel...%E4rmeschutzwagen%20Mecklenburg&Seite=4&SID=#.

Niby pisze, że Mecklenburg ale awizowany jest jako prywatny. Nie wszystkie kraje niemieckie miały koleje państwowe i choć wagony nosiły na burcie nazwę kraju to i tak nie koniecznie były własnością kolei państwowych tak? Które kraje niemieckie w 1920 roku (utworzenie DR) posiadały koleje państwowe a które prywatne ?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#12
Niby pisze, że Mecklenburg ale awizowany jest jako prywatny. Nie wszystkie kraje niemieckie miały koleje państwowe i choć wagony nosiły na burcie nazwę kraju to i tak nie koniecznie były własnością kolei państwowych tak? Które kraje niemieckie w 1920 roku (utworzenie DR) posiadały koleje państwowe a które prywatne ?
Gdzie pisze, że ten wagon był prywatny ? Jeśli tak to ktoś się pomylił.
Nie coś mieszasz.
Struktura była taka.
Koleje krajowe krajów II Rzeszy / II cesarstwa. Powstałe przeważnie z wcześniejszych prywatnych towarzystw kolejowych.
W poszczególnych krajach po nacjonalizacji pozostały także odcinki kolei prywatnych - tzw "kleinbahny" [czyli przeważnie małe boczne linie], większe koleje zakładowe [hutnicze, górnicze, portowe, itp] - ich tabor można już określać jako prywatny, jednak często posiadały odrębną numerację niż tabor kolei państwowych.
I oczywiście wagony przedsiębiorstw typu browary, rafinerie, mleczarnie - czyli wagony "prywatne" z numeracją na 500 tysięcy - przeważnie poruszające się po torach państwowych.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#14
Myślę że jak najbardziej tak. Mam w jednej książce reprodukcję zdjęcia stacji w mieście Myslowitz z początku XX w. Są tam wagony towarowe zarówno kolei pruskich jak też austro-węgierskich. Owszem wtedy koleje miały różne systemy hamulców zespolonych ale w ruchu towarowym jeszcze nie były tak powszechnie stosowane i nadal bardzo często jezdzono z obsługą hamulców ręcznych. Na innym zdjęciu widziałem na bocznicy kopalni (nie pamiętam już gdzie) wagony kolei meklemburskich. Tak więc czemu nie miałyby na kolejach pruskich jeździć wagony kolei innych państw niemieckich a także innych wtedy państw sąsiednich . To co piszę dotyczy taboru towarowego. Nie wiem jak wyglądała sprawa taboru pasażerskiego. Przypuszczalnie w grupie kolei niemieckich nie było przeszkód technicznych. Chociaż i tutaj nie jestem pewny czy wszędzie był stosowany ten sam system hamulca zespolonego.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#15

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#16

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#17
Nie wiem, czy Brawa takim zdjęciem dysponuje ;). Bardziej chodziło mi o to, czy takie firmowe malowania w epoce I występowały na tej sieci na takich wagonach. Wiadomo, że czasy odległe....
 

Podobne wątki