• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Nauka projektowania- SCARM

#1
Witam.
Proszę o udzielenie informacji czy jest jakiś prosty sposób, żeby móc zaprojektować łuk (taki jak w załączniku) w programie SCARM bez ręcznego ustawiania równoległości dwóch torów. Przeszukałem całe forum i nic w tym temacie nie znalazłem. Spędziłem już kilka wieczorów na nauce i poznawaniu programu i niestety sam nie dałem rady rozwiązać tego problemu.
Zaznaczam, że jestem mocno początkującym i to jest nauka projektowania a nie już rzucenie się na głęboką wodę z projektem makiety.:)
 

Załączniki

OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Użytkownik
#3
Nie bardzo rozumiem, chcesz zrobić podobny dwutorowy łuk z flex-ów?
Próbowałem z gotowców tak jak na zdjęciu.
Brałem możliwość zamiany na flex-y.
Chodzi mi bardziej o symetryczność tych dwóch łuków.
Po ułożeniu jednego ciężko zrobić identyczny obok.
Czy jest jakaś opcja żeby to SCARM ułożył dokładnie identycznie do pierwszego łuku?
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Użytkownik
#5
Ja robię to tak:

Zobacz załącznik 620698

Przy pomocy zwrotnic ustalam stałą odległość między torami, potem spinam to flex'em. Chyba nie ma (?) innej metody w tym programie.
Jesteś zaj........ to takie proste było.
Serdecznie Ci dziękuję.
Jeżeli mogę zapytać, to czy w tym wątku mogę zadawać podobne pytania dotyczące obsługi nauki tego programu.
Niestety nie znalazłem nigdzie podobnego wątku.
Jestem początkującym więc nie chcę podpaść moderatorom, bo np. pytanie lub wątek utworzony nie tam gdzie potrzeba.
 
#9
Pawle zabawa z geometrią toru ma podstawy jak sama nazwa wskazuje z prawdziwą nauką geometrii matematycznej. Jeden z kolegów pokazał Tobie zabawę z geometrią toru pomiędzy wyznaczonymi punktami. Jako bazę punktu połączenia docelowego flexa możesz również wykorzystać krótki odcinek toru G1 jako bazy wyznaczanej lokalizacją np. peronu, rampy, które są elementami stałymi. Ten krótki odcinek możesz obracać kątowo, przesuwać i ułożyć odpowiednio do żądanych pozycji, skrajni itp Ten krótki odcinek będzie wędrował z miejsca na miejsce wraz z rozwojem układu torowego.
Ja zaprojektowałem z użyciem SCARMA dioramę stacji w H0 z 50 metrami toru Tillig-Elite i 50 rozjazdami. Stworzyłem również budynki, żurawie wodne, wiadukt, perony wraz z zadaszeniami i inne elementy w 3D. Zabawa przednia, wymaga wiele czasu, ale efektem będzie dokładny projekt do realizacji.
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Użytkownik
#10
Pawle zabawa z geometrią toru ma podstawy jak sama nazwa wskazuje z prawdziwą nauką geometrii matematycznej. Jeden z kolegów pokazał Tobie zabawę z geometrią toru pomiędzy wyznaczonymi punktami. Jako bazę punktu połączenia docelowego flexa możesz również wykorzystać krótki odcinek toru G1 jako bazy wyznaczanej lokalizacją np. peronu, rampy, które są elementami stałymi. Ten krótki odcinek możesz obracać kątowo, przesuwać i ułożyć odpowiednio do żądanych pozycji, skrajni itp Ten krótki odcinek będzie wędrował z miejsca na miejsce wraz z rozwojem układu torowego.
Ja zaprojektowałem z użyciem SCARMA dioramę stacji w H0 z 50 metrami toru Tillig-Elite i 50 rozjazdami. Stworzyłem również budynki, żurawie wodne, wiadukt, perony wraz z zadaszeniami i inne elementy w 3D. Zabawa przednia, wymaga wiele czasu, ale efektem będzie dokładny projekt do realizacji.
Teraz jest nauka a do projektu i realizacji to jeszcze długa droga. Jestem w trakcie czytania wszystkich wątków forumowych i nauki podstaw projektowania.
To forum to istna kopalnia wiedzy.
Cieszę się że tu trafiliśmy. Ja i mój 12 letni syn.
 
#11
Teraz jest nauka a do projektu i realizacji to jeszcze długa droga. Jestem w trakcie czytania wszystkich wątków forumowych i nauki podstaw projektowania.
To forum to istna kopalnia wiedzy.
Cieszę się że tu trafiliśmy. Ja i mój 12 letni syn.
Ja korzystam ze SCARM'a od czterech lat. Stworzyłem Malbork w wersji Marienburg (Westpreussen) czyli przed II WŚ. Obecnie mam licencję na wersję profesionalną 1.4.0. Jeżeli będziesz miał pytania to służę wiedzą. Pozdrawiam z Gdańska. Mariusz
 
Ostatnio edytowane:
#13
Nie wiem czy prostszy, ale jest inny sposób.
Mając dowolny tor klikasz na punkt łączenia (lub strzałkę końcową) prawym klawiszem myszy.
Potem lewym klawiszem wybierasz "Równoległy punkt startowy".
Pozostaje podać odległość, stronę i kierunek.
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Użytkownik
#15
Pawle zabawa z geometrią toru ma podstawy jak sama nazwa wskazuje z prawdziwą nauką geometrii matematycznej. Jeden z kolegów pokazał Tobie zabawę z geometrią toru pomiędzy wyznaczonymi punktami. Jako bazę punktu połączenia docelowego flexa możesz również wykorzystać krótki odcinek toru G1 jako bazy wyznaczanej lokalizacją np. peronu, rampy, które są elementami stałymi. Ten krótki odcinek możesz obracać kątowo, przesuwać i ułożyć odpowiednio do żądanych pozycji, skrajni itp Ten krótki odcinek będzie wędrował z miejsca na miejsce wraz z rozwojem układu torowego.
Ja zaprojektowałem z użyciem SCARMA dioramę stacji w H0 z 50 metrami toru Tillig-Elite i 50 rozjazdami. Stworzyłem również budynki, żurawie wodne, wiadukt, perony wraz z zadaszeniami i inne elementy w 3D. Zabawa przednia, wymaga wiele czasu, ale efektem będzie dokładny projekt do realizacji.
Przepraszam ale nie mogę znaleźć takiego toru. (G1)
Czym się różnią tory GUE62-H/U i G62?
 
#16
Jak najedziesz kursorem na tor, pojawia się jego symbol.
G62 to 55205
GUE62-H to 55207
GUE62-U to 55208.
Wpisz w googla Piko 55208 i wiesz wszystko.

W Piko użyj G62 (albo innego krótkiego) zamiast G1.
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Użytkownik
#19
Witam.
Kolejne pytanie świeżaka.
Jaka jest wysokość tego tunelu w SCARM i jednocześnie nasypu pod tory nad nim?
Na moim zdjęciu jest ustalone na 95 mm. Zmierzyłem mojego loka z pantografami i wychodzi około 90 mm.
Czy jest przyjęta ogólna wysokość w takich przypadkach.
Bez tytułu.png
 

avecez

Aktywny użytkownik
#20
Witam.
Kolejne pytanie świeżaka.
Jaka jest wysokość tego tunelu w SCARM i jednocześnie nasypu pod tory nad nim?
Na moim zdjęciu jest ustalone na 95 mm. Zmierzyłem mojego loka z pantografami i wychodzi około 90 mm.
Czy jest przyjęta ogólna wysokość w takich przypadkach.
Zobacz załącznik 620948
Tak jak i na prawdziwej kolei tak i w modelarstwie obowiązuje skrajnia wg NEM, czyli norm modelarskich. Czyli wszystkie minimalne czy wymagane wymiary dla małych kolei i tych wymiarów wg norm wszyscy producenci taboru, torów, urządzeń itd muszą się trzymać. Nie wiem czy o to koledze chodziło.