• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nastawnie na polskie makiety

ccsrally

Aktywny użytkownik
Reakcje
37 0 0
#21
witam
Mam pytanko czy taka nastawnia musi być ustawiana na międzytorzu czy może być z boku?
zakupiłem ją i miała stać właśnie miedzy torami ale tory i łuki zweryfikowały mi troszke rozstaw miedzy torami i zrobiło się ciasno stanie się coś jak ją ustawię obok torów?
będzie to straszna profanacja?
pozdrawiam


Załączniki:

131215_fg_02.jpg
Wielkość pliku:
74,6 KB
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#22
Fajny temat.
Przypomnę że stare Plany Modelarskie prezentowały dwie nastawnie, określone tam jako "Zb" i "Ir". Jedna z nich jest tożsama z wydaną teraz przez GPM wspomnianą wyżej nastawnią Retkinia. Ale w latach 70. jakaś polska firma rzemieślnicza wydała ją w H0 w plastiku, w takim jaki był dostępny za socjalizmu, nie bardzo reagującym na rozpuszczalnik acetonowy do polistyrenu, ale mi się szalenie podobała sama bryła i w tamtych latach to był mój ulubiony model na makiecie.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#23
witam
Mam pytanko czy taka nastawnia musi być ustawiana na międzytorzu czy może być z boku?
zakupiłem ją i miała stać właśnie miedzy torami ale tory i łuki zweryfikowały mi troszke rozstaw miedzy torami i zrobiło się ciasno stanie się coś jak ją ustawię obok torów?
będzie to straszna profanacja?
Jak się patrzy na fotki różnych nastawni to moim zdaniem częściej występuje sytuacja, że stoją one z boku torów niż na międzytorzu ... Tak jest też często w miejscach w których linie kolejowe się rozchodzą. Przykładowo w Poznaniu przy rozejściu torów na Szczecin od torów w kierunku na Poznań Wschód - obecnie nastawnia już w innej - "imprezowej" roli:
z12646285Q,Wyremontowana-nastawnia-kolejowa-w-Poznaniu.jpg
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#24
Aha, u mnie też wszystkie nastawnie stacyjne i posterunki odgałęźne w Siedlcach też są po jednej stronie linii.
---
Znalazłem ocalony cudem parter owej "rzemieślniczej" nastawni "Ir" z lat 70-tych, o której pisałem dwa posty wyżej; pomyliłem się zresztą bo w GPM to się nazywa "Karsznice", "Retkinia" była zdaje się w tych samych Planach Modelarskich pod nazwą "Zb" ale jej modelu w latach 70-tych nie widziałem; wrzucę fotki choć raczej jako ciekawostkę.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#25
czy taka nastawnia musi być ustawiana na międzytorzu czy może być z boku?
częściej występuje sytuacja, że stoją one z boku torów niż na międzytorzu
Nastawnie rzeczywiście ustawiane są zwykle z boku, ale zdarzają się też na międzytorzu. Odpowiedź na pytanie czy nastawnia może być z boku brzmi oczywiście TAK. Pytanie, czy taka nastawnia może być z boku? Tu sprawa jest trudniejsza: ta konkretnie jest zaprojektowana do umieszczenia między torami, o czym pisał kolega Paweł Piotr w poście sprzed dwóch lat na poprzedniej stronie. Nastawnia, ustawiona z boku wyglądałaby trochę inaczej, więc ten konkretny model umiarkowanie się do tego nadaje. Można byłoby pomyśleć o małej przeróbce, np. robiąc dodatkowe duże okna od strony torów (chociaż nie wiem, jak ona wygląda z drugiej strony, bo na fotkach, umieszczonych w tym wątku widoczna jest tylko jedna strona - po tej stronie przydałoby się więcej okien, jeżeli miałaby to być strona od torów).
 

ccsrally

Aktywny użytkownik
Reakcje
37 0 0
#26
hej
Co do okien to nie ma problemu zawsze można wyciąć.Z drugiej strony jest jedno okno a jedno zamurowane.
Myślałem też o tym żeby z tyłu nastawni dobudować jakąś szopkę itp żeby wyglądało że niby tak ma być
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#27
Jeśli kogoś interesowałaby nastawnia Scenecraft CO4412 z pierwszego postu tego wątku, to wklejam zdjęcia.
Może kogoś zachęcą do zakupu tej nastawni.

Scenecraft CO4412 01.jpg Scenecraft CO4412 02.jpg Scenecraft CO4412 03.jpg Scenecraft CO4412 04.jpg Scenecraft CO4412 05.jpg Scenecraft CO4412 06.jpg Scenecraft CO4412 07.jpg Scenecraft CO4412 08.jpg Scenecraft CO4412 09.jpg Scenecraft CO4412 10.jpg Scenecraft CO4412 11.jpg

Nastawnia jest złożona już przy zakupie. Nic nie trzeba kleić. Fabrycznie waloryzowana.
Waży 470 gram więc jest dosyć masywna. Na żywo prezentuje się dużo lepiej niż na zdjęciach.
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#32
Poza tym gdyby nie były wklejone, to można by jeszcze przemalować sobie parapety wewnętrzne, postawić na nich jakieś butelki, położyć parę narzędzi, przybrudzić szyby - a tak to już popij wodą.
 

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#35
Coś ode mnie, wprawdzie jest to jeszcze prototyp wzorowany na nastawni ze stacji Smętowo wymagający dokończenia, ale niebawem powstanie model finalny, pomalowany i spatynowany. Jest możliwość zamówienia modelu dowolnej nastawni lub innego obiektu kolejowego i nie tylko, potrzebna jest tylko dokumentacja zdjęciowa. W razie pytań zapraszam na pw.

DSC07428.JPG
DSC07431.JPG
DSC07437.JPG
DSC07443.JPG
DSC07446.JPG
DSC07427b.jpg
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#36
Pozwolę sobie wrócić do nastawni Scenecraft/Liliputa.
Poza tym gdyby nie były wklejone, to można by jeszcze przemalować sobie parapety wewnętrzne, postawić na nich jakieś butelki, położyć parę narzędzi, przybrudzić szyby - a tak to już popij wodą.
Można to zrobić - wystarczy zdjąć dach. Ja parapety już pomalowałem.
Szyby to nic innego jak folia, można ją zdemontować i przykleić na nowo.
Nie tylko okna, rura spustowa od rynny też założona tak, jakby to polska firma budowała. :D:D:D
Na szczęście tak samo jak okna, była tylko przyklejona. Można było ją oderwać i poprawić.
Lekko zwaloryzowałem i dodałem latarnię od Zbyszka Kluby.

Scenecraft CO4412 01.jpg Scenecraft CO4412 02.jpg Scenecraft CO4412 03.jpg Scenecraft CO4412 04.jpg Scenecraft CO4412 05.jpg Scenecraft CO4412 06.jpg Scenecraft CO4412 07.jpg
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#37

Nastawnia kolejowa – jeden z najważniejszych i najciekawszych budynków, obecnych na każdym posterunku ruchu, z tej też racji znalazła swoje miejsce w przepisach kolejowych, które mówią o niej tak: nastawnia jest to posterunek techniczny wyposażony w urządzenia nastawcze z funkcją zależności sygnałów na sygnalizatorach od położenia zwrotnic oraz urządzenia blokowe i łączności [Ir-1(R-1), §4, ust. 2 ppkt.2, ust. 5 – 8]. Nie będę pisał o tym, jak się dzielą, gdzie i jak się je ustawia oraz jak się je oznacza, bo to wszystko można znaleźć w przywołanych wyżej przepisach oraz bardziej szczegółowo w Ie-4 (WTB-E10) §46, natomiast warto zwrócić uwagę na fakt, iż wielu modelarzy popełnia istotny błąd, dobierając sobie z szerokiej handlowej oferty na swoją makietę modele nastawni, kierując się jedynie walorami estetycznymi budynku, zapominając o tym, że każda nastawnia (przede wszystkim jej architektura i wymiary) jest bardzo ściśle związana z rodzajem urządzeń sterowania ruchem kolejowym (usrk) w konkretnym miejscu modelowanego posterunku ruchu. I tak każdy typ tych urządzeń wprost wymuszał odpowiednie wymiary i architekturę nastawni, jaka była projektowana dla tego właśnie typu urządzeń. Najstarsze z nich, ręczne kluczowe, wymagały niewielkich parterowych (konieczność częstego wychodzenia z nastawni w rejon nastawczy) budynków, w których podstawowym wyposażeniem była tablica kluczowa, skrzynia kluczowa lub aparat kluczowy, czasem urządzenia blokowe oraz oczywiście urządzenia łączności. Nastawnie te najczęściej nie były jakimiś wyszukanymi formami architektonicznymi, lecz prostymi w formie małymi budynkami, często z płaskim dachem (patrz zdjęcie – była nastawnia wykonawcza Hrubieszów Miasto Hr1). Kolejny typ urządzeń srk – mechaniczne scentralizowane miały już większe wymagania, najczęściej była to nastawnia jednopiętrowa, gdzie na parterze główne pomieszczenie zajmowała naprężownia z naprężaczami wewnętrznymi, a na piętrze znajdowała się nastawnicownia, w której pośrodku w jednym rzędzie znajdowała się ława dźwigniowa z dźwigniami nastawczymi oraz podstawa blokowa z aparatem blokowym, drążkami przebiegowymi i zawórkami blokowymi. Z tyłu tych urządzeń znajdowała się skrzynia zależności. Nastawnie te charakteryzowały się tym, że zarówno parter jak i piętro miały te same wymiary tworząc jednolitą bryłę budynku, którego szerokość przyjmowano najczęściej w granicach 3,5 m do 4,5 m, natomiast długość była uzależniona od długości ławy dźwigniowej i podstawy blokowej. I tu zaczynają się schody – skąd wziąć te długości? Ponieważ urządzenia te były standaryzowane (znormalizowane), więc istnieją sposoby obliczania długości ławy dźwigniowej i podstawy blokowej dla określonej liczby dźwigni nastawczych i bloków. A skąd wziąć te liczby? Trzeba policzyć, ile w obsługiwanym przez nastawnię okręgu nastawczym jest zwrotnic, wykolejnic, rygli mechanicznych i semaforów (ewentualnie tarcz kształtowych), które będą sterowane dźwigniami nastawczymi, oraz policzyć, ile okienek blokowych jest potrzebnych w skrzyni blokowej, wstawić do wzoru i wyliczyć. Schody robią się coraz bardziej strome.. Żeby jednak to wszystko policzyć, trzeba wiedzieć, które zwrotnice muszą mieć rygle, a które nie, gdzie należy zabudować wykolejnice, jakie i gdzie postawić semafory i tarcze kształtowe.. Teraz schody przechodzą w pionową drabinę.. Żeby policzyć ilość potrzebnych okienek blokowych, trzeba zbudować tablicę zależności i zaprojektować odpowiednią ilość bloków dania nakazu (dn) oraz otrzymania zgody (oz) dla nastawni dysponującej lub bloków dania zgody (dz) i bloków otrzymania nakazu (on) dla nastawni wykonawczej, ilość okienek dla bloków przymusowego zwrotu nakazu (pzn) oraz przymusowego zwrotu zgody (pzz), a także ilość bloków przebiegowo-utwierdzających (pu), jak również ilość bloków półsamoczynnej blokady liniowej (jeśli taka jest) przy znajomości całego układu torowego posterunku ruchu w podziałem na okręgi nastawcze.. Tutaj wielu modelarzy dojdzie do ściany – czy można ten problem jakoś ominąć? Można na dwa sposoby. Pierwszy to taki, że modelujemy fragment rzeczywistej infrastruktury, wobec czego należy postarać się odwzorować prawdziwy budynek nastawni. Drugi sposób to szukać pomocy pośród tych, dla których zagadnienia te nie są obce..
Wracając do charakterystyki budynków nastawni – kolejne urządzenia srk – elektromechaniczne (tzw. suwakowe). W takich nastawniach (z zasady piętrowych) zależności mechaniczne realizowane były tylko w nastawnicy suwakowej (jedno lub wielorzędowej), natomiast poszczególne urządzenia (zwrotnice, wykolejnice, semafory, tarcze) posiadały napędy elektryczne. Cechą charakterystyczną takich nastawni było to, że często parter miał mniejsze wymiary, niż piętro z nastawnicownią (nastawnie na tzw. nodze) lub stały one w poprzek torów (nastawnie bramowe).
Ostatni rodzaj urządzeń srk, to urządzenia elektryczne (przekaźnikowe, komputerowe), które najczęściej są umieszczane w wysokich, kilkupiętrowych budynkach (konieczność dobrej widoczności dużego okręgi nastawczego – głównie dla nastawni przekaźnikowych), gdzie najwyższą kondygnację stanowi pomieszczenie nastawnicowni, pozostałe kondygnacje zajmują przekaźnikownia, pomieszczenia gospodarcze, socjalne oraz agregat prądotwórczy.
Nastawnie komputerowe mogą być ulokowane w dowolnym stacyjnym budynku, spełniającym wymagania przestrzenne dla umieszczenia centrum sterowniczego oraz zaplecza dla aparatury (nie jest wymagana widoczność okręgu nastawczego, który w wielu przypadkach jest bardzo rozległy (całe węzły kolejowe) lub długi (sterowanie linią kolejową).
Paweł Piotr Miśkowiec
Źródła wykorzystanych fotografii:
http://pirat5.flog.pl/wpis/1912220/nastawnia-kolejowa Sosnowiec Maczki SMA, nastawnia z mechanicznymi scentralizowanymi urządzeniami srk;
http://zamojskie.lubelskakolej.net/lato071.htm Hrubieszów Miasto Hr1, urządzenia ręczne kluczowe;
http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?id=11,526,0,0,1,0 Wrzeszcz nastawnia bramowa;
http://voyages.startbilder.de/name/zeitachse/jahr/2010/monat/juli.html Reding, urządzenia elektromechaniczne (suwakowe);
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/galeria.php?g=42 KG, nastawnia przekaźnikowa Kraków Główny;
http://www.zughalt.de/2012/08/estw-solingen-im-regelbetrieb/ ESTW Solingen, centrum sterowania komputerowego węzła Solingen.







 

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#38
Witam, dzisiaj robiąc porządki znalazłem takie oto rysunki. Może się komuś przydadzą przy budowie modelu nastawni lub jej wyposażenia. Pozdrawiam :)

105_6938.JPG


105_6939.JPG
 

PIKO57

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
73 1 0
#39
Super dzięki tym rysunkom nie muszę kombinować z wymiarami , choć wycinanie w kartonie drobnych elementów nożykiem nie jest proste , zawsze mając taką podstawę będzie łatwiej. jak na razie tylko proste przymiarki do zrobienia wyposażenia nastawni, ale czymś należy wypełnić należy , nawet jak wygląd nie jest idealny, Z wielką dozą nieśmiałości dodam kawałeczek mojej pracy
20170831_143121.jpg
 
Ostatnio edytowane: