• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nastawnie na polskie makiety

S

Sebastian

Gość
#1
Myślę, że warto w jednym miejscu zebrać budynki nastawni nadające się na makiety oddające w miniaturze polską rzeczywistość. Oczywiście mam tu na myśli ogólnodostępne produkty firm modelarskich.
Do założenia tego wątku zachęcił mnie budynek nastawni Liliputa, nr kat. CO4412. Jak dla mnie idealny nawet bez większych przeróbek na tereny należące kiedyś do Prus.

http://www.modellbahn-fokus.de/prod...4014-0-213161-0-de-0-0-0-0-0-1-0-0/index.html

Jeśli moderator uzna temat za zbędny, proszę go posprzątać
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#2
Potrzebny wątek, bo pierwszy raz widzę tę nastawnię Liliputa, a jest niezła. Nadaje się na teren całej Polski, bo nie jest pruska tylko niemiecka z okresu II wojny światowej - podobne były budowane jak Polska długa i szeroka nawet jeszcze po wojnie, według niemieckich projektów.
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#3
Chodziło mi raczej o to, że na terenach zajmowanych kiedyś przez Prusy jest ich najwięcej. Ale masz rację, są niemal w całej Polsce. Gdyby wywalić ten "balkonik" i w ścianie zabudować dwa okna... niemal jak Pabianice, Łask, Zduńska Wola.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#6
Bardzo efektowną waloryzacją tej nastawni pochwalił się parę lat temu na tym forum kol. Dracula
http://forum.modelarstwo.info/threads/kostium-architektoniczny-z-czerwonej-wampirycznej-cegŁy.8871/.
Inna rzecz mnie zastanawia: czy podobne nastawnie (kształt "grzybka", fachwerk w szkielecie stalowym) występowały gdziekolwiek w Polsce? W moich okolicach nie było takowych, ale może choć jedna zachowała się na Śląsku?
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
126 3 0
#7
Bardzo efektowną waloryzacją tej nastawni pochwalił się parę lat temu na tym forum kol. Dracula
http://forum.modelarstwo.info/threads/kostium-architektoniczny-z-czerwonej-wampirycznej-cegŁy.8871/.
Inna rzecz mnie zastanawia: czy podobne nastawnie (kształt "grzybka", fachwerk w szkielecie stalowym) występowały gdziekolwiek w Polsce? W moich okolicach nie było takowych, ale może choć jedna zachowała się na Śląsku?
Widziałem tą prezentację, jest zacna.
A co do pytania, nie mam pojęcia. To jest czysto moje odczucie, że taka nastawnia mogłaby się nadawać na makietę osadzoną w polskich realiach.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#9
Model nastawni Lt2 (Faller 120117) pokazany na stronie: http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=5504 jest typową nastawnią blokową (nastawnią posterunku odstępowego obsługiwanego - opisana przez Fallera jako blockstelle), a nie nastawnią stacyjną. Zgodnie ze swoimi wymiarami przeznaczona jest dla mechanicznych scentralizowanych urządzeń srk w ilości: 2 dźwignie nastawcze sygnałowe + skrzynia blokowa na 4 okienka. Zastosowanie jej na przytoczonym modelu dla mechanicznych scentralizowanych urządzeń srk (co wynika ze zdjęć) jest błędem, bo na wschodniej nastawni dla modelu stacji Ligota trzeba by zamontować około 14 dźwigni nastawczych (zwrotnicowych i ryglowych), dwie dźwignie sygnałowe plus skrzynia blokowa na co najmniej 12 okienek blokowych, co w sumie daje długość podstawy pod dźwignie i skrzynię blokową około 5,5 mm, zatem szerokość nastawnicowni powinna wynosić min. 8 m.
Takie urządzenia w tym modelu by się po prostu nie zmieściły...
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#11
...szerokość nastawnicowni powinna wynosić min. 8 m.
Tu jest oczywiście błąd, za który przepraszam. Szerokość budynku nastawni stojącej wzdłuż torów mierzy się poprzecznie w stosunku do osi torów, natomiast równolegle do osi torów mierzy się jej długość. Zatem zwrot ten powinien brzmieć: długość nastawnicowni powinna wynosić min. 8 m.
Przedstawiona przez Ty5 nastawnia Fallera (Faller 131215 Stellwerk Donaueschingen) to również typowy budynek dla mechanicznych scentralizowanych urządzeń srk, architektonicznie przystosowana do ustawieniu na międzytorzu, z której główne pole obserwacji rejonu nastawczego odbywa się poprzez duże okna zajmujące prawie całą przestrzeń ścian szczytowych budynku.
 

Załączniki

OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#13
Kolejny piękny model (Moebo-H0-0120) nastawni z mechanicznymi scentralizowanymi urządzeniami srk, w typowej pruskiej architekturze z początku XX wieku, oryginał tego budynku znajdował się na stacji Baruth/Markt na linii Berlin - Drezno. Nastawnie dla tego typu urządzeń srk charakteryzowały się monoblokową konstrukcją budynku ([parter i piętro miały te same wymiary zewnętrzne), które były wymuszone właśnie typem urządzeń srk - na piętrze znajdowała się nastawnicownia z ławą dzwigniową i aparatem blokowym, a pod nią, na parterze, znajdowały się naprężacze wewnętrzne pędni drutowych, poruszanych dźwigniami nastawczymi. Widoczne na zdjęciu na ścianie bocznej dwoje drzwi prowadziły: jedne do pomieszczenia z naprężaczami wewnętrznymi, drugie na klatkę schodową na piętro do nastawnicowni oraz do pomieszczeń technicznych na parterze (magazynek smarów, narzędzi, malej kotłowni co). Gdzieś tylko zniknął komin z dachu nastawni...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#14
Budynek piękny tylko....... Nie widzę pędni wychodzących z tej nastawni, a przecież na pierwszym planie widać mechaniczną rogatkę, po za tym coś mi wygląda, że ta nastawnia obsługuje tylko tą rogatkę (może się mylę) i w związku z tym jej wielkość jest ździebełko za duża.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
#15
Temat tych nastawni ciekawy. Jak dotychczas to pierwsza nastawnia załączona na zdjęciu w poście tytułowym najbardziej mi się podoba. Drugie miejsce daję modelowi ze zdjęcia, które zamieścił ministerek. Reszta nie psuje mi na polskie makiety.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#16
Tomek K pisze:
coś mi wygląda, że ta nastawnia obsługuje tylko tą rogatkę
Zdjęcie pochodzi z katalogu, a do takich zdjęć stawia się kilka elementów infrastruktury, trochę bez ładu i składu, byle tylko pokazać produkt. W rzeczywistości producent proponuje nawet qasi wyposażenie tej nastawni...
 

Załączniki

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#17
Z oferty Auhagena nieźle prezentują się w polskim krajobrazie sztelwerki Sebnitz i Oschatz.
Ostatnie zdjęcie - z niemieckiej makiety - pokazuje, jak bardzo może zyskać ten model, jeśli włoży się w niego odrobinę serca i talentu (choć pewnie chciałoby się więcej).
auha1m.jpg
Stellwerk_Internet.jpg
51+r8Ls+dXL.jpg
my_Brügg033.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#19
Na zdjęciach pierwowzory – nastawnia dysponująca (Befehlsstellwerk) stacji Oschatz (http://www.entlang-der-gleise.de/stellwerke-O.html), nastawnia dysponująca (Befehlsstellwerk) Tharandt B1 – model Auhagen 11333 (oryginalna nastawnia miała elektromechaniczne urządzenia srk, tzw suwakowe, z sygnalizacją świetlną) http://www.bahnbilder.de/bilder/stellwerke-307054.jpg) oraz nastawnia wykonawcza (Wärterstellwerk) stacji Sebnitz (http://www.hfindeisen-sfb.de/veranst/sebnitz 2000.htm
Nastawnie Oschatz i Sebnitz były nastawniami mechanicznymi.
 

Załączniki

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#20
Sebastian bombowy temat!
Pokazana przez Ciebie nastawnia Liliputa to idealna propozycja na makietę polskiej kolei.
U mnie w Piaskach taka stała(ale ją wyburzyli:mad:)nie było wykusza ale 4 okna.
Teraz pytanie gdzie można ten model zamówić ? Spróbował bym ją zaadoptować na swoje potrzeby(y)

już znalazłem cofam pytanie jest do kupienia w modellbahnshop-lippe;)
 
Ostatnio edytowane: