• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nastawnia UP

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#1
Witam
Dzięki uprzejmości kolegi Zvolacka pozyskałem model nastawni którą zawsze chciałem mieć na makiecie. Jednak po doświadczeniach z kartonem postanowiłem wykonać model inną techniką. Nie chciałem zużyć modelu bardzo ciężkiego do zdobycia więc przy ogromnej pomocy kolegi popowe przerysowaliśmy do go Corela. Następnie z pomocą przyszła bialska agencja reklamowa A2 http://www.a2reklama.pl/ która wycięła elegancko model w plexi 2mm.
Także lada moment ruszam z budową:)

WP_20160511_17_31_44_Pro.jpg
 
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#4
Góra sklejona, dół sklejony, dach wsadzony na sucho. Powoli zbliżam się do malowania, nie wiem tylko jaką elewację zrobić, czy kombinować z tą blachą jak jest w oryginale czy prysnąć farbą odpowiednią że niby zwykły tynk no i kolor jakiś dobrać bo głowa rozumu nie daje. Jeszcze raz wielki ukłon dla popowe składa się wyśmienicie.
WP_20160512_11_53_54_Pro.jpg
WP_20160512_11_54_12_Pro.jpg
WP_20160512_11_54_26_Pro.jpg
 
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#6
Albo trawionki np. Umf, ostatecznie rozważam pozostawienie w kolorze siwym farby podkładowej. Ciekawi mnie intencja obkładania takich bud blachą, na podobnych budynkach z firmy gpm nastawnia Karsznice jest obłożona blachą natomiast Retkinia jest tynkowana. Jakby ta buda była na takim maszcie to blacha, ale jak leży na budynku to też trzeba?
[DOUBLEPOST=1463053809,1463052304][/DOUBLEPOST]Zrobiłem takie coś, ale nie mam pojęcia jak to się nazywa
WP_20160512_13_48_54_Pro.jpg
 
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#8
Brakuje jeszcze drabinek, i pomniejszych detali ale stolarka okienno-drzwiowa już zrobiona i pomalowana więc można co nie co pokazać;)
Zdjęcie-0026.jpg
Zdjęcie-0027.jpg
Zdjęcie-0028.jpg
Zdjęcie-0029.jpg
 

Paweł R

Znany użytkownik
H0e
Ekspert
#10
Ciekawi mnie intencja obkładania takich bud blachą, na podobnych budynkach z firmy gpm nastawnia Karsznice jest obłożona blachą natomiast Retkinia jest tynkowana.
A nie budowano takich nastawni z prefabrykowanych elementów, składających się z dwóch warstw blachy i pianki poliuretanowej w środku.
Nieistniejąca nastawnia (jedna z kilku) w Karsznicach właśnie taką miała konstrukcję, a nastawnia na posterunku odgałęźnym Retkinia nigdy nie był pokryty blachą, jest murowany.

Szczerze ,ściany super, duże okna niestarannie wykonane i zmontowane, psują cały efekt.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
#11
Proponuję ci wyciąć te okna laserem w grubszym papierze i zastosować normalną sztywną folię przeźroczystą bo teraz efekt lodowy wyszedł ;)
 
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#12
W moim przywołaniu dwóch nastawni były pewnie moje spostrzeżenia, mianowicie, są tam bardzo podobne kształty tych bud na górze. Z tą różnicą że w Karsznicach stoi na słupie i jest obłożona blachą, natomiast w Retkinii jest tak jakby na budynku i jest murowana. Mój model nie jest kopią budynku z Ustronia więc można założyć że gdy buda stoi na budynku to może być murowana. Oczywiście nie wykluczam, że moje przemyślenia mogą być błędne.
Co do okien to już stety czy niestety muszą zostać ponieważ dach jest zaklejony na amen więc wszelka ingerencja do środka jest utrudniona. Pocieszam się, że nastawnia będzie stała tyłem do widza więc może nie będzie się to tak rzucać w oczy.:)



 
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#13
Mam pewne pytanie w związku z postępem prac na makiecie, jak wygląda "zasilanie" urządzeń z takiej nastawni?
Pędnie idą kanałami ze zwrotni głównej do semaforów i rozjazdów czy korytami kable?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#14
Te nastawnie oraz urządzenia srk są elektryczne - zasilanie urządzeń srk w terenie jest realizowanie przy pomocy kabli elektrycznych prowadzonych w kanałach.
 
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#15
Aha rozumiem, pojawiła się jednak pewna przeszkoda i nie wiem jak ją sprytnie ominąć. W toku projektowania i wykonywania makiety umknęła mi pewna rzecz która teraz wylazła, mianowicie czy mogą być "zasilane" z tej nastawni semafory kształtowe? Wyszło mi coś takiego że mam 3 semafory kształtowe pod tą nastawnią i dwa rozjazdy i praktycznie równolegle zrobiłem i semafory i nastawnię. Nie chciałbym rezygnować z kształtowych, oraz z nastawni, da się to jakoś pogodzić?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#16
Niestety, nie da się. Prezentowany budynek jest typową nastawnią przekaźnikową, gdzie na piętrze w nastawnicowni znajduje się pulpit kontrolno-sterowniczy (kostkowy), a na parterze znajduje się przekaźnikownia. Tego typu nastawnie stosuje się do sterowania urządzeniami srk wyposażonymi w silniki elektryczne (zwrotnice, wykolejnice) oraz sygnalizacją świetlną. Wszelkie wzajemne zależności urządzeń srk są realizowane na drodze elektrycznej.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Piotr M.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#17
A czy dobudowanie kawałka zwrotni głównej uratowało by sytuację? I wtedy na dolnym poziomie byłby naprężacze wnętrzowe.
Rozwiązanie trochę na wariata ale może byłoby do zaakceptowania?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#19
A czy dobudowanie kawałka zwrotni głównej uratowało by sytuację? I wtedy na dolnym poziomie byłby naprężacze wnętrzowe.
Rozwiązanie trochę na wariata ale może byłoby do zaakceptowania?
Nie tylko "trochę na wariata", ale całkowicie nierealne. Jeżeli już zdecydowano się na budowę nowej nastawni i nowych przekaźnikowych urządzeń srk, to nikt o zdrowych zmysłach nie zostawiałby trzech semaforów kształtowych. Nie mówiąc już o tym, że w takim budynku zwyczajnie nie ma miejsca na nastawnicę mechaniczną i naprężacze (wewnętrzne, nie wnętrzowe).
 
P

Paweł Piotr

Gość
#20
Jedyna możliwa i do przyjęcia sytuacja, w której będą egzystowały obok siebie semafory kształtowe i prezentowany budynek nastawni:
Wyobraźmy sobie taki oto moment czasowy w historii tego fragmentu infrastruktury kolejowej - mała, parterowa, czynna nastawnia mechaniczna (z dźwigniami nastawczymi do semaforów kształtowych, aparatem blokowym i skrzynią kluczową (trzeba taką nastawnię dobudować), pędnie do napędów sygnałowych semaforów kształtowych w terenie wraz z naprężaczami zewnętrznymi, zwrotnice ręczne (zamykane na zamki zwrotnicowe) oraz obok przygotowana do oddania po mającej niebawem nastąpić wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną, jeszcze nieczynna nastawnia przekaźnikowa... :rolleyes:... :)...
 

Podobne wątki