• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nastawnia kolejowa - projekt własny (1:87)

OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#21
Na większości nastawni z urządzeniami mechanicznymi takie pulpity są właśnie w postaci tablic zamieszczonych nad skrzynią blokową lub wiszą gdzieś na ścianie jak już wspomniał kolega @Paweł Piotr, ale takie pulpity na niektórych nastawniach mechanicznych są również umieszczane na biurku dyżurnego/ nastawniczego. W swoim poprzednim poście jako przykład podałem nastawnię dysponującą w Imielinie, na której właśnie znajdują się urządzenia mechaniczne scentralizowane i pulpit znajduje się na biurku. Poniżej zdjęcie autorstwa mojej koleżanki.

1.jpg

Jako inny przykład nastawni mechanicznej z takim pulpitem mogę podać nastawnię dysponującą i wykonawczą w Nakle Śląskim, oraz nastawnie wykonawczą w Sosnowcu Maczkach ( SMa1). Pozdrawiam ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#22
Bardzo dziękuję za fotografię, która wiele wyjaśnia, a co należy szerzej opisać, wyjaśnić i doprecyzować.
Jak zapewne zauważyłeś, w swoim poście pisałem o pulpitach kontrolnych dla urządzeń mechanicznych scentralizowanych z sygnalizacją świetlną. Pulpity kontrolne, których przykłady podałem na zdjęciach, dotyczą sygnalizacji świetlnej, która sterowana jest przy pomocy wolnostojących mechanicznych dźwigni sygnałowych, umieszczonych na ławie dźwigniowej, na jej początku przy aparacie blokowym (czego do końca nie doprecyzowałem, za co przepraszam). Dźwignie te są takie same, jak drążki przebiegowe, z tą różnicą, że mają tylko dwa krańcowe położenia: górne zasadnicze dla sygnałów „stój” i dolne przełożone dla sygnałów zezwalających.
Tarcze manewrowe świetlne były sterowane mechanicznymi drążkami przebiegowo-sygnałowymi.
W przypadku stacji Imielin mamy do czynienia z mechanicznymi scentralizowanymi urządzeniami srk z sygnalizacją świetlną, która sterowana jest przy pomocy przycisków, umieszczonych na pulpicie. Wówczas pulpit kontrolny (zwany także planem świetlnym) jest równocześnie pulpitem sterowniczym, który posiada przyciski operacyjne do bieżącego sterowania sygnalizatorami, a zatem musi być umieszczony tak, by dyżurny ruchu, obsługując urządzenia łączności i prowadząc dokumentację ruchową, miał równocześnie możliwość obsługi przycisków operacyjnych, do sterowania sygnalizacją na stacji (co widać na załączonej fotografii). Część mechaniczna scentralizowana usrk została ograniczona jedynie do dźwigni zwrotnicowych, ryglowych i wykolejnicowych, drążków przebiegowych, bloków Pu oraz blokady stacyjnej (blokada liniowa może być także obsługiwana z pulpitu). Teraz więc już wszystko powinno być jasne.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#23
A wszystko to, o czym tu dyskutujemy ma sens jedynie przy semaforach świetlnych. Jeżeli semafory mają być tylko kształtowe, to o żadnym pulpicie czy tablicy nie ma mowy. I jeszcze jedna uwaga: jeżeli rozmieszczenie urządzeń w nastawni ma być takie, jak na fotkach wyżej (na co może wskazywać umieszczenie wszystkiego na drewnianej podłodze, a także uwaga autora o konieczności powiększenia podłogi), to biurko jest zdecydowanie za blisko ławy dźwigniowej. Proszę sobie wyobrazić, jak to będzie wyglądało po przełożeniu dźwigni (uchwyt na dole) - tam jeszcze musi być miejsce na obsługę tych dźwigni i przejście.
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#24
Na swojej makiecie nie będzie żadnych kształtówek. Tylko i wyłącznie sygnalizacja świetlna, czego wcześniej nie pisałem. Panie Andrzeju, rozmieszczenie urządzeń będzie już takie jak jest. Miejsca jest w sam raz, z kolei podłogę chcę przedłużyć tuż za skrzynią zależności po to, aby w razie czego automatycy mogli się swobodnie poruszać podczas prac przy niej. W poniższym załączniku zaznaczyłem czerwoną linią granicę, której wajcha po przełożeniu do minusa nie przekroczy. Tak więc dźwignie w położeniu minusowym nie będą stanowiły przeszkód do poruszania się między biurkiem a nastawnicą. @Paweł Piotr teraz przypomniały mi się praktyki na wykonawczej na Dańdówce i rzeczywiście, sygnały zezwalające na jazdę podaje się za pomocą tych drążków. Szczerze jedyna taka nastawnia mechaniczna, na której spotkałem się z tego typu sposobem wyświetlania wolnej drogi :)


WP_003761.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#25
A ja w swojej praktyce (fakt, że było to 20 lat temu) spotykałem praktycznie wyłącznie dźwignie do nastawiania semaforów świetlnych w urządzeniach mechanicznych. Zwykle były to specjalne, małe dźwignie, podobne do drążków przebiegowych, jak opisywał kolega Paweł Piotr (montowane na ławie nastawczej w miejscu normalnych dźwigni sygnałowych pędniowych), a czasem nawet zwykłe duże dźwignie, tyle, że nie poruszające pędni. Użycie dźwigni pozwalało na utrzymanie dotychczasowych zależności mechanicznych (w skrzyni zależności). Użycie pulpitu z przyciskami wymaga zmian w skrzyni (oprócz, co oczywiste, budowy obwodów elektrycznych do świateł).
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#26
Wczoraj wieczorem powstała taka oto lodóweczka..

1.jpg 2.jpg

i przedłużyłem też podłogę ( nie tylko za skrzynią)

podłoga.jpg

Zastanawiam się tylko gdzie wstawić lodówkę

Tu WP_003766.jpg Czy tu polar PRL.jpg :p

Dziś wieczorem skleję jeszcze jakiś radiotelefon. Pozdrawiam :kawa:
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#28
Dziś niewiele, bo tylko radiotelefon ;)

1.jpg 2.jpg 3.jpg

Powoli będę się brał za ściany budynku. Dotąd całość robiłem z kartonu ( niektóre elementy z drutu), ale ściany planuję zrobić z polistyrenu. Na dziś tyle, pozdrawiam :kawa:
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#29
Witam wszystkich. Ostatnio nie było żadnej aktualizacji i dziś postanowiłem to nadrobić. Przez ostatnie 2 tygodnie ( z kawałkiem) trochę się zmieniło. Doszło trochę nowych elementów wyposażenia wnętrza, oraz powstał sam budynek nastawni, choć jeszcze trochę roboty zostało. Poniżej zdjęcia:

1.jpg
Wewnątrz nastawni pojawiło się kilka kwiatków, oraz szafka na rzeczy osobiste

2.jpg
Ściany wewnętrzne wyglądają tak jak wyżej, a poniżej ustawione " na sucho"

3.jpg 4.jpg 5.jpg
6.jpg 7.jpg
Jak widać pojawił się również nastawniczy ;)

8.jpg
Tak wyglądał surowy budynek przed otynkowaniem

A po otynkowaniu tak:

9.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg

Tynkowanie wykonałem poprzez wklepywanie farby akrylowej za pomocą gąbki do naczyń. Metodę tą zaproponował mi mój kolega. We wcześniejszym poście napisałem, że ściany budynku wykonam z polistyrenu, ale jednak pozostałem przy kartonie i tak oto ściany zrobiłem z tektury 1mm :) Chyba nigdy nie przerzucę się na tworzywo sztuczne :D Na powyższych zdjęciach oświetliłem wnętrze za pomocą małej żaróweczki, ale tylko chwilowo. Docelowo nastawnię oświetlały będą diody LED ;) Jutro wrzucę jeszcze zdjęcia balkoniku razem ze chodami, które znajdują się przy wejściu do środkam, bo dziś już więcej nie mogę ze względu na limit. :mad:
Pozdrawiam :)
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#33
Moim zdaniem ta faktura wygląda słabo, kolor też jest cokolwiek dziwny. Wnętrze i ten podest pierwyj sort, ale elewacja zaniża poziom. Pierwsze skojarzenie to złuszczona opalarką farba olejna.
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#36
Co do koloru nastawni jak i faktury to osobiście jestem zadowolony ( mój blok kiedyś miał bardzo podobny kolor, ale przeszedł kilka lat temu remont elewacji, tak to bym zrobił zdjęcie :p ). W niektórych miejscach faktycznie wygląda to trochę tak jak złuszczona farba, ale w rzeczywistości efekt mi się podoba ( kolor jest matowy a nie taki oczodajny jak na fotkach) ;) Dwa ostatnie zdjęcia dodatkowo uwydatniają wszystkie "cząsteczki" elewacji, bo robiłem je na balkonie gdy słońce centralnie padało na budynek. :p @Tomek K nigdzie tam nie widzę wskaźnika W9, natomiast jeśli chodzi o tego W1 i tarczę , to wiszą na ścianie tak dla ozdoby.

W dzisiejszej aktualizacji niewiele. Zrobiłem tylko komplet wskaźników, które będą stały w pogotowiu pod schodami nastawni.

wskaźniki.jpg

Wskaźniki można pobrać z poniższego linku. Dostępne w kilku skalach ( N, TT, H0, 0, 1:25).
http://pkprepo.net/wskazniki-kolejowe-pkp/

Pozdrawiam :kawa:
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#38
"Sierżant" to właśnie jest W1 i w nastawni nigdy go nie ma bo i po co. On jest "przywiązany do tarczy ostrzegawczej". Zgodnie z Ie1 (E-1)wskaźnik W1 to "Wskaźnik usytuowania" i oznacza miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej semaforowej lub przejazdowej, a na szlakach z sbl czterostawną miejsce ustawienia przedostatniego semafora sbl. I nie pisz, że wisi dla ozdoby bo na kolei (co już nie raz pisałem) nic nie jest dla ozdoby tylko "po coś", więc lepiej usuń go z nastawni bo psuje całkiem fajny efekt. Wskaźniki ustaw przed nastawnią na specjalnym stojaku.
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#40
Pierwsze słyszę żeby wskaźnik usytuowania był potocznie określany jako sierżant.

W dzisiejszej aktualizacji dwa zdjęcia oświetlenia wnętrza nastawni. Oświetlenie zrobiłem z trzech diod LED połączonych w szereg. Zasilane narazie z baterii 9V. Jest to mój pierwszy model, który postanowiłem oświetlić. Osobiście z efektu nie jestem zbytnio zadowolony i chyba wymienię diody na białe. :confused: Poniżej zdjęcia

1.JPG 2.JPG

Pozdrawiam :kawa:
 

Podobne wątki