• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Najstarsza linia metra w Budapeszcie

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.253 18 1
#1
Metro w Budapeszcie jest piękne i funkcjonalne (co ja piszę...).
Ale na fotkach uwieczniłem tylko pierwszą, najstarszą, żółtą linię, prowadzącą z Vörösmarty tér do Mexikói út.
To najstarsza linia kolei podziemnej w kontynentalnej części Europy, oddana do użytku w 1896 r. Wprawdzie szybszy był Londyn, no ale to jest na wyspie :)
Stacyjki są bardzo klimatyczne, wyłożone w większości białymi kafelkami. Linia jest położona bardzo płytko, w całości po pesztańskiej stronie.
Jak mówią legendy, Franciszek Józef, przejechawszy się pierwszym oddanym do eksploatacji odcinkiem, w akcie dobrej woli zezwolił na nadanie temu odcinkowi swego imienia :)

budapeszt137.jpg

budapeszt138.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.253 18 1
#4
No ba... Co mam powiedzieć? W tymże roku moi rodzice nawet nie wiedzieli o swoim istnieniu, a co dopiero ja i moja wycieczka w tamte rejony ... :)
Ale fotkami oryginałów myślę nikt w tym wątku nie pogardzi...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#5
Tylko te wagony nie są z "epoki". Jak byłem w 1970 roku to jeździły jeszcze oryginalne......
Ja takim starym jechałem jeszcze wcześniej, w 1965. A jak byłem w 1973, to linia była zamknięta z powodu modernizacji, przy okazji której wprowadzono nowy tabor, jeżdżący do dziś. Oczywiście w 1965 roku żadnych zdjęć, będąc małym brzdącem, nie byłem w stanie robić, zwłaszcza pod ziemią. Ale w muzeum kolejnictwa w Budapeszcie jest model takiego składu, niestety, warunki do zdjęć kiepskie.

IMG_8110.JPG
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#7
Rzeczywiście, piękne ustrojstwa dawnej techniki. Przy okazji można podziwiać nietypowo nawet na metro rozwiązany system odbiory prądu.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#8
Jaka jest długość peronów na tej linii?

Przy okazji, starszy tabor, ten z lat zimnej wojny, jeździł na niej jeszcze ok. 1999 r. A kiedy pojawił się ten najnowszy, widoczny w pierwszym poście?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#9
Jaka jest długość peronów na tej linii?

Przy okazji, starszy tabor, ten z lat zimnej wojny, jeździł na niej jeszcze ok. 1999 r. A kiedy pojawił się ten najnowszy, widoczny w pierwszym poście?
Perony są dość krótkie, na oko ok. 30-50 m, ale dokładnie nie wiem. Jeśli chodzi o tabor, to szczerze mówiąc nie rozumiem pytania. Ten starszy tabor, widoczny na fotkach z sieci, jakie wstawił kolega Bronco_Billy, pochodzi z końca XIX wieku, a nie lat zimnej wojny i jeździł, jak wyżej wspomniałem, do początku lat 1970-tych. Wtedy został wprowadzony nowy, który jeździ do dziś - to właśnie te składy, które są na zjęciach Bronco_Billy na zdjęciach w pierwszym poście. Nie jest on więc najnowszy.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#10
Perony są dość krótkie, na oko ok. 30-50 m, ale dokładnie nie wiem. Jeśli chodzi o tabor, to szczerze mówiąc nie rozumiem pytania. Ten starszy tabor, widoczny na fotkach z sieci, jakie wstawił kolega Bronco_Billy, pochodzi z końca XIX wieku, a nie lat zimnej wojny i jeździł, jak wyżej wspomniałem, do początku lat 1970-tych. Wtedy został wprowadzony nowy, który jeździ do dziś - to właśnie te składy, które są na zjęciach Bronco_Billy na zdjęciach w pierwszym poście. Nie jest on więc najnowszy.
Dziękuję za odpowiedź. Jakoś zdawało mi się, że tabor w l. 80. XX w. na tej linii miał też inne kolory pudła (szaro-zielone), stąd wrażenie, że istniał tabor pośredni -- między wersją C.K. Franciszka Józefa, a współczesnym -- ale pamięć widać mnie myli.